mai 14, 2024, 19:21:58 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: VW-spotting in Rio De Janeiro, Brasil  (Lest 906 ganger)
Bugster
Medlem
***
Innlegg: 216
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« på: juni 20, 2010, 11:17:28 am »

Heisann,

Har nylig kommet hjem fra drøyt to ukers ferie i Brasil. Der var det mye gøy å se på for en som er interessert i gamle VWer.

Bay-busser finnes i mangfoldige tusener. Brukes som en slags drosje med faste ruter, som personbil, og i alle høyeste grad som varebil. Transporter T3, T4 og T5 finnes ikke der nede, men T2 er altså å se overalt. Den kalles "Kombi", ikke Transporter.

Split-busser var det dog langt færre av. Jeg så tre stykker i drift. Alle tre så ut som om de hadde vært i daglig drift i minst 40 år. Altså relativt slitne.:p Jeg så også noen utrangerte split'er i diverse bakgårder og gårdsplasser langs motorveien inn og ut av byen.

Etter å ha sett alt jeg har sett der nede, regner jeg med at det ikke blir problemer med deletilgang til norske bayer de nærmeste 30 årene i hvert fall.  Gliser Kjørte blant annet forbi en lagerbygning (UTEN frontparti, bare bakvegger, sidevegger og tak) en time utenfor Rio by, hvor det stod hvite bay'er tett i tett i tett. Sikkert 200stk. Aner ikke hvorfor de var stablet slik. Utrangerte kanskje?

Legger ved noen bilder. Dårlig kvalitet, da mange er tatt mens vi kjørte buss.

Flyplass-bay:



Fin, nyere vannkjølt bay:





Ghia:





Godt lastet sika bay:



Sika med fett påbygg:  Gliser



Street view ned mot Ipanema beach:



Boble:









Jeg vil si at jeg så omtrent 50/50 av "vanlige" bay, og denne mer spesielle brasilianske utgaven som har side og bakvinduer lik som gamle split'er. Som dere ser er luftinntakene flyttet ned på sidepanelet. Men alle de nyere utgavene ser ut til å være av den mer vanlige typen.






Utsikt over Rio fra utsiktspunkter ved Christus-statuen:



Nok en bay:



VELBRUKT sika:  Gliser Gliser Denne stod henslengt ved fortauet nede i byen. Merkelig at ikke myndighetene har fjernet den. Så ut til å ha stått der rimelig lenge for å si det slik.





Skikkelige nyttekjøretøy!  Glad  Den med rosa dekor var en typisk "taxi" av den typen som kjører faste ruter, med en som henger ut av sideruta og bæljer for å si i fra at det er ledig plass på ruta.




Typisk bilde av trafikken i Rio. Støyende, tett og kaotisk. Tuting og bråk. Bare du tuter lenge nok, har du lov til å gjøre alt. I hvert fall kan det virke slik på en nordmann.



Så selvsagt også noen VW Brasilia og annen gammel VW også, men er selv mest opptatt av buss, og derfor tok jeg ingen bilder av andre kjøretøy.

Noen flere her som kan dele bilder og erfaringer fra Brasil-turer? Glad

Mvh
Bugster
Loggført
Bugster
Medlem
***
Innlegg: 216
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #1 på: juni 20, 2010, 11:20:58 am »

Og et søk på Youtube etter "volkswagen do brasil +kombi" gav mange artige resultater:

http://www.youtube.com/user/ArraisVolksBr#p/u
http://www.youtube.com/results?search_query=volkswagen+do+brasil+%2Bkombi&aq=f
Loggført
vw dude
Seniormedlem
****
Innlegg: 439
Bosted: kongsberg



Vis profil
« Svar #2 på: juni 20, 2010, 11:39:55 am »

mye folkevogner i brasil ja. var der i 10 dager. vi var i brasilia, tror jeg... men d som skjedde var at vi ble robba på dag 3 Sint
Loggført

- VW boble 1970
- Mazda 2 2018
- Tempo corvette 1967
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!