mai 16, 2024, 19:59:07 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 12
121  Forum / Hva skjer? / Sv: Felles kjøring Bad Camberg på: oktober 06, 2010, 10:34:29 am
Wie auch immer, ich bin dabei  Glad

Rune, fahren Sie mit dem Bulli? Glad

M.
122  Forum / Snikk-snakk / Sv: Vippestativ??? på: oktober 04, 2010, 12:50:13 pm
Hvordan bil?

Et par tråder om dette her på forumet:

Splittbuss:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,23990.0.html
Boble:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,19728.0.html

M.
123  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: oktober 03, 2010, 23:56:50 pm
Takk for det, Andy!
Verdt å prøve litt forskjellige teknikker! Glad

Fått en bra økt denne helgen. Fikk de siste rørene denne uken, og med et par kvelder har jeg fått montert dem. Største utfordringen var røret til varmepottene. De festet litt utilgjengelig, så jeg ønsket å skjøte dem under. Testet/øvet et par ganger på sveisingen da jeg var redd for å blokkere røret med sveis.
[attachment=1]
Testet med vaier etter å ha sveiset, ser ut til å fungere bra. Slik ser det ut nå:
[attachment=2]
[attachment=3]
Har jobbet med sveising på rammen som jeg har utsatt lenge. Rundt innfestingen til forstillingen og torsjonsrøret bak er det et par rustfeller som her:
[attachment=4]
Gravrusten er stort sett ganske lokal, så har valgt å bare bytte ut biter.
[attachment=5]
Ni biter som denne er sveiset, og tre gjenstår..
[attachment=6]

M.
124  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Rapid`s militærsplitt(buss).. 1967..;) på: september 29, 2010, 23:18:08 pm
Kjempetøft Rapid!  Kult
Ser virkelig ut som et godt utgangspunkt!
Hadde vel ikke vært feil med all-terrain dekk på denne også, kanskje? Glad

Gleder meg til å følge med på prosessen!
Gledelig med flere synlige splittbusser på forumet! Glad

Ang. bensinvarmeren så kan du nok finne en del informasjon ved å se på manualer for bobla sine, da de vel er stort sett likt bygd opp. f.eks. denne. Min erfaring er at de er litt kresne på bensinmengde og spenning. F.eks. hjelper det bare å ruse motoren for å få litt høyere spenning.

M.
125  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: september 26, 2010, 23:16:44 pm
Bra du følger med i timen, slik at du er klar til det blir din tur Tistlo! Glad

Kanskje litt dumt forklart, men var mest vridd og buet; ikke vanlige bulker.

Jeg fikk justert det ganske godt slik det var festet i dag, og kom et godt stykke på vei med å sveise det fast! Å sveise en slik skjøt er tålmodighetsarbeid.. Glad
[attachment=1]

M.
126  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: september 26, 2010, 00:26:19 am
Har også begynt med å montere rørene for de forskjellige vaierene. Det en trenger er:
Håndbrekk: 2x 1,6m 12x1mm rør
Clutch: ca. 2m 12x1mm rør
Varmepotter: 2x 2,8m 8x1mm rør
Gassvaier: 2,4m 8x1mm rør
Girstang: 1,5m 30x1mm rør

La bilen på siden og førte dem inn forfra gjennom de hullene jeg borret tidligere. Det er nå en merker hvor godt jeg borret hullene tidligere. Den ene siden var vanskeligere enn den andre, men ble greit til slutt! Glad Røret til girstangen førte jeg inn gjennom motorrommet. Måtte file litt i bjelkene for å få det gjennom.
[attachment=1]
[attachment=2]
En av de tingene som er vanskelig å komme til om en ikke har tatt vekk gulvet er festet over torsjonsrøret.
[attachment=3]
Håper å få 8mm rørene på mandag, så kan komme tilbake med et par bilder med alle på plass.
Tenker dette kommer til å bli bra. De gamle var så bøyd og knekt at enkelte vaiere satt fast. Glad

M.
127  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: september 25, 2010, 23:38:59 pm
Takk for det, Sune!
Litt lenge mellom oppdateringene fordi jeg har gjort mange småting i det siste og ferdigstilt få ting. Men blir ikke noen prosjekttråd av å vente på at ting blir ferdig, so here we go:

Nedre delen av stolpen jeg sveiset inn tidligere så ut til å passe bra, og er nå helsveiset.
[attachment=3]
Fortsettelsen på b-stolpen var å se på kanalen. Den var stort sett fin, men med huller.
[attachment=1]
Selv om jeg gjorde et tappert forsøk på å holde det fast under svesingen slo det seg. Jeg kappet det overskytende fra overlappen, sandblåste innsiden og punktet det fast i går. Usikker på om jeg er fornøyd, da det er litt ujevnt.
[attachment=2]
Sikkert ikke synlig på bildet, men jeg er usikker på om det enklest å rette ut ujevnhetene når det er sveiset fast, eller gjøre det på arbeidsbenken. Vil jo uansett bevege seg litt under sveisingen. Noen meninger om det?

En annen kveld renset jeg ut av forstillingen. Etter at jeg sandblåste den var den jo full av sand og annen morro. Laget en slags slikkepott av en stang med papp og gaffatape. Fikk ut det meste før jeg gikk over til tynner, tannbørste og papir. Glad
[attachment=4]
Testet mange såkalte fettløsende midler, men ingen som kunne måle seg med tynner. Målet var ikke å få den 100% fettfri, men sanden måtte hvertfal ut.
[attachment=5]
Vanskelig å ta bilde, men tenkte et bilde var kjekt for å vise hvordan de ser ut inni. Et indre og et ytre lager. Legg merke til sporene i lageret. Jeg kunne se slitasje på lagerene ved en nyanseforskjell i lageret "øverst". Bugpack selger nye lager som ser helt anderledes ut, men jeg tror mine skal være gode nok. Så nå er forstillingen klar for lakk. Glad

M.
128  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: september 03, 2010, 14:20:51 pm
Godt å se at du feirer dagen fornuftig Blunker

Hehe, er vel mer å bruke "arbeidsdagen" fornuftig!
Nå skal jeg komme meg hjem!  Kult

M.
129  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: september 03, 2010, 14:13:50 pm
Sveiset b-stolpen på førersiden forrige helg.
Har vel nevnt tidligere at jeg bestilte denne sveisedelen to ganger fordi jeg ønsket en som var lenger opp, men den ble for kort andre gangen også. Sett på flere busser at de ruster akkurat i det hjørnet i bakre, nedre hjørnet av døråpningen. Valgte å ikke kappe den rett over, litt for at det orginale ser finest ut, og på baksiden er det en forsenkning i stolpen som jeg ikke får laget. Denne er forøvrig ikke på Klassic fab sin b-stolpe. Vurderte å sveise over den fra den gamle, men den var for rusten til at det føltes lurt.. Glad
[attachment=1]
Skjøtet først på den indre biten, men da jeg skulle tilpasse den ytre la jeg merke til at det var noe rart.
[attachment=2]
[attachment=3]
Møtet med elgen har dyttet a-stolpen inn samtidig som det dyttet døren bakover og dermed låsemekanismen litt inn i b-stolpen. En liten overraskelse, men fikk rettet det ut greit og sveist fast.
[attachment=4]
En ser der på bildet at jeg tester ut å bruke selvborrende skruer til å lage hull for å sveise, samtidig som de holder ting fast. Ganske lurt igrunn! (Takk Fanten! Glad
Et bilde fra innsiden også, hvor en ser sporene jeg snakket om.
[attachment=5]
Gjenstår nå å tette dette igjen og feste det til sideplaten.

Så sånn går no dagan..!  Osteaktig

M.
130  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: september 03, 2010, 13:51:41 pm
Her trengs det visst en oppdatering! Glad
En flott helg på SCC er unnagjort og en del kvelder i garasjen siden sist!

Har festet kanalen under varedørene og sveiset biten mellom kanalen og hjulbuen. Hullet som en ser står igjen er fordi jeg må ta en avgjørelse etter sandblåsing om det må byttes mer. Det er et problem at det blir bulkete pga rust mellom platene der hvor hjulbuen er festet. En kan se det på en del busser som en "prikkete" halvsirkel over bakhjulene.
[attachment=1]
Et bilde fra innsiden også. Skiftet nedre del av c-stolpen. En kan kanskje skimte på bildet at sveisedelen var en tanke smal. Gulvet passer godt inn, kun mindre justeringer rundt stolpene. Må sjekke med andre busser, men tror gulvet skal helsveises rundt stolpene.
[attachment=2]
("For the record": Hvis en vet at c-stolpen er rett og døråpningen rett, så tror jeg at jeg heller ville sveiset fast c-stolpen først og festet kanalen etter den for så å sveise b-stolpen. Best å begynne i den solide enden, og den enden en ikke kan justere. Fikk litt problemer med at døråpningen ble litt smal når b-stolpen var et par mm skjev. Lengden på kanalen til Klassic fab var forøvrig perfekt, samt plassering av "låsehullene".)
Har også sveiset inn skjøt på nedre del av stolpene langs siden på andre siden. Jeg får dessverre ikke til å lage slike bøyer, så må jukse med å sveise det inn i to trinn. Håper det blir seende greit ut, og ikke ruster. Tror forøvrig at Klassic fab lager slike, men det visste jeg ikke da jeg bestilte.
[attachment=3]
Her ser en at de er punktet. Nok en gang er det mange ting jeg har laget som skal passe sammen, så jeg punkter alt før jeg helsveiser. Ytre kanalen må lappes litt før den er klar. Hvis jeg husker det skal jeg ta et bilde av hvordan de ligger mot innerkanalen neste gang.
[attachment=4]
Altså mangler det kabelføringer og sveise det ferdig så kan vi straks tenke på festing av gulvet!  Kult

Mer i neste post..

M.
131  Forum / Snikk-snakk / Sv: Noen med splittbuss som kan hjelpe med mål ? på: august 23, 2010, 21:54:03 pm
Målte selv 40,5cm på min -64 modell. Altså er det rimelig likt som dere andre måler. Men det jeg la merke til når jeg så fra varerommet var at den øverste kanten på veggen siktet rimelig nøyaktig mot øverste kant på "pølsen" som går rundt bilen.

Tok et par bilder slik at du kan se. Dere andre kan jo bekrefte om det ser likt ut på eldre biler også.
[attachment=1]
[attachment=2]

Lykke til! Glad

M.
132  Min klubb / Trondheim VW Klubb / Sv: Tråen til tykken og tynnen!! på: august 17, 2010, 17:33:23 pm
litt uheldig med støv da!! Gliser
Helt fantastisk,,blir rett og slett glad. 

hehe, blir gald av å kjøre den også Glad men som sagt: den er rullemalt i fylla Glad


btw? noen som har ett par 5*205 felger med litt bredde på? 5,5 eller 6" eller nå sånt??? plages med at den alt for høye bussen med for smale høye hjul "svømmer" når jeg kjører Glad

RocketRacing selger jo noen 7" stålfelger?
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26800.msg268527.html#msg268527
133  Min klubb / Trondheim VW Klubb / Sv: BATALJONEN TIL SCC`10 på: august 17, 2010, 08:44:37 am
Alien?
Ross?
Egulds?
Kotsøy gutta?
Fler fra Fosen?
Nord-Trøndelag?

Har ikke hørt noe annet enn at Ross stiller med bussen på fredagsmorgenen?
Hvilket betyr 21 biler? Glad

M.
134  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: august 16, 2010, 21:40:18 pm
Takk for det, Jørgen og Tistlo!
@Jørgen: Klarer nok ikke holde deg unna Trondheim alt for lenge, skal du se! Blunker
Vi sees på SCC, ja!

M.
135  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: august 16, 2010, 00:35:29 am
Så litt på kingpin'ene i dag.
Siden en stort sett kjører rett frem blir de slitt på den ene siden. Jeg har vært usikker på om jeg trenger å gjøre noe med mine. Klarte bare å måle 0,01mm slitasje på dem, altså så en akkurat kjenner at det er en kant, men ikke så neglen setter seg fast. Siden Bentley skriver at toleransen på brotsjingen er 0,02mm så antok jeg at de er gode nok. Brotsjet derfor opp spindlene, og er passelig fornøyd med resultatet. Sammensetting får bli en annen dag.
For the record: Har funnet at Wagenwestselger billige kingpins! Hvorfor de er så mye billigere har jeg ikke undersøkt så nærme, men kan være verdt å sjekke ut!

Så til arbeidet som har blitt utført i det siste:
Har fikset nedre del av den andre hjulbuen og festet innerkanalen på venstre side. Fjernet i samme omgang nedre del av veggen som ble byttet på 60-tallet, da denne viste seg å være noe skjev.
Siden jeg nå har fått igjen litt stivhet i bilen tenkte jeg at det passet seg å legge den på siden for litt arbeid.
[attachment=1]
Kanten i bakkant av varerommet måtte renskes etter gulvfjerningen (Ikke gjort her). Legger ved bilde mest som en illustrasjon på hvor kronglete det er der og for å vise hvordan gulvet er festet. (Bildet er tatt nedenfra med torsjonsrøret i fremkant av bildet. Kanten er da altså inn mot motorrommet.)
[attachment=2]
Tredde også inn varmerøret. Litt filing av hullene og mye lirking så kom det på plass. Perfekt passform inn i røret bak, men at det har korrekt lengde, som det stod i annonsen, er jeg ikke helt enig i.. (Holder opp røret som skal få plass imellom)
[attachment=4]
Og så måtte det borres litt hull:
[attachment=3]
Alle disse bjelkene blir levert uten disse hullene. Håndbrekkvaieren går gjennom et 12mm rør på skrå fra hjulene mot hånbrekket i midten foran. Har det gamle gulvet mitt stående for å ta mål for sånt! Glad
14mm hull ble da borret, slik som orginalt, før den bakre bjelken ble festet. Den bakre bjelken har forøvrig en flat plate punktet fast på undersiden.

Siste bildet for i dag blir av at jeg ikke kunne dy meg med å legge inn gulvet i går kveld. Motiverende syn!  Kult
[attachment=5]

M.
136  Min klubb / Trondheim VW Klubb / Sv: Tråen til tykken og tynnen!! på: august 14, 2010, 16:41:41 pm
Ser veldig bra ut, Erling!  Kult
Gleder meg til å se den neste helg!

M.
137  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Deler til -56 splittbuss ønskes kjøpt på: august 14, 2010, 00:08:37 am
- Hjulhus kan nok Klassic Fab lage til deg. Alternativet er Unneberg som selger en variant. Står i katalogen "Genuine VW - Limited Stock", uten at jeg vet noe om det. Du kan jo spørre dem!  (delenr. 211-801-325/L kan søkes opp på hjemmesiden)
- Ledningsnett får du kjøpt flere steder nytt, men gjerne litt mer vrient for eldre som du sikkert vet.
Et par steder som selger:
- Wolfsburg West
- Cip1.com (De har flere forskjellige)
- Også har han her (se ca. midt på siden) kjøpt av Volksgoods
- Også skal visstnok også "Wiring works" være bra, og kanskje han som lager for de andre kjedene som selger? Uansett så har han ingen hjemmeside, og må ringes til. Wiring Works - Bob Nodvik,2805 Kerckhooff Ave., San Pedro, CA 90731, (310) 519-8147

Jeg har ikke prøvd noen av dem, men nå har du hvertfal et par steder å lete!? Glad

M.
138  Min klubb / Trondheim VW Klubb / Sv: BATALJONEN TIL SCC`10 på: august 10, 2010, 18:54:06 pm
Jeg stemmer for telt! Et sted å samles er jo triveligere enn å spres på mange telt!? Glad

M.
139  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Motornummer som slutter på "X"? på: august 09, 2010, 23:46:43 pm
"Fabrikkoverhalt" eller byttemotor.
Den motoren min som har en slik X har også fått et ekstra motornummmer. Uten at jeg vet hvorfor det.
På min var toppene frest ned 1mm og lagt inn kobbershims, og sylindrene boret opp 0,2mm (tror jeg). Sikkert andre ting inni motoren også.

M.
140  Forum / Snikk-snakk / Sv: Da var en til bil kommet hjem :) på: august 08, 2010, 08:39:36 am
Gratulerer!
Ser ut som den perfekte bruksveteran! Glad

Antar dette bildet er tatt da den ble kjørt hjem - altså at den er klar for tjeneste?

M.
141  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: august 04, 2010, 12:40:49 pm
Tilbake i bartebyen! Glad
Takk for hyggelige ord, T2-splitt!

Blir ikke like intensiv jobbing fremover, men får gjort litt. Her om dagen fikk jeg bla. ordnet nedre del av bakre hjulbue på høyre side. En del sånt som må gjøres før det er klart for å få inn nytt gulv.
[attachment=1]
Valgte forresten å kappe ut resten av gulvet. Profilene i gulvet er ikke identiske med reprogulvet, så det ville ikke bli noe fint. Ikke så vanskelig å få ut det gamle som jeg hadde fryktet heller.

Ang. kingpin'en, så skal de brotsjes helt rett ja. Har tidligere lagt ut et bilde av verktøyet man må bruke. Vil vel egentlig heller anbefale å sende spindlene til Unneberg. De tar ikke mye for jobben, og det er ikke lett å gjøre det selv! Mens jeg holdt på fant jeg f.eks. ut at king pin'ene mine er litt mer slitt enn jeg liker, så kan hende jeg enten må maskinere dem, eller kjøpe nye (koster 3600kr..)
Kan legge ut litt mer etter hvert som jeg får orden på dette.

M.
142  Min klubb / Trondheim VW Klubb / Sv: BATALJONEN TIL SCC`10 på: august 01, 2010, 23:12:46 pm
Etter å ha pelt ut disse fra toppen på motoren (jeg manglet dem ikke..), og en del fler kilometer med testing enn i fjor er bobla klar!
[attachment=1]
Har vel ikke avlagt noen ed for å kunne bære fjæshår, men utenom det er jeg også klar fredag ettermiddag! Glad

M.
143  Forum / Snikk-snakk / Sv: gherson deler på: juli 21, 2010, 22:49:24 pm
Denne prislisten er kanskje litt mer oversiktlig. Bakre hjørnene står hvertfal oppført:
http://www.monkeynutvw.com/parts/main.php?g2_itemId=348
(klikk på linken nederst på siden)

Men jeg ser stadig bilder av ting jeg ikke visste de lager, så det kan være verdt å sende dem en epost og spørre!

M.
144  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 8 spoke (repro) selges på: juli 16, 2010, 23:28:32 pm
Da blir disse med meg til Østfold i morgen. Glad

Takk for interessen!

M.
145  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Panelen Kjell på: juli 16, 2010, 20:40:57 pm
Den store arbeidsøkten er nå over. Trappet ned denne uken med lite arbeid, og i morgen bærer det på ferie.
Siden sist er b-stolpen helsveiset, det er gjort noe arbeid rundt tilpasning av c-stolpe og kanal under cargodørene. Pirkearbeid som tar tid, når _noe_ er ikke er riktig.

Du har helt rett Rune, at det er veldig mye arbeid bak det som vises ved hver oppdatering.

F.eks. har jeg fått låne brotsj for å brotsje king-pin foringene på spindlene, i det jeg skulle til å presse de nye foringene innser jeg at de ikke har hull for smøring. Da har jeg flaks som har tilgang på utstyr, så to timer senere hadde de hull og var presset i. Men verdt å tenke på for andre som skal gjøre samme jobben! Hullet for smøring på den ene spindelen var feil maskinert fra fabrikk, men ellers fornøyd med plasseringen av lagrene. Brotsjing er under arbeid.
[attachment=1]

Slik så det ut i garasjen i dag:
[attachment=2]
(Noen ser kanskje at jeg har laget til den leppen nederst på fronten, men det er under arbeid og kommer mer om siden.)

Så da gjenstår det bare å ønske god sommer!  Kult
Om et par uker kommer jeg tilbake utvilt og med nye oppdateringer jevnt og trutt.

M.
146  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 8 spoke (repro) selges på: juli 15, 2010, 09:51:50 am
Hvis jeg målte riktig i går, er er inpresset 18 på alle felgene.
Dette er vel mindre enn du har i dag, Bjørn?

M.
147  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 8 spoke (repro) selges på: juli 14, 2010, 22:40:37 pm
Fått bud på 2500,- på PM.

M.
148  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 8 spoke (repro) selges på: juli 14, 2010, 21:28:28 pm
Antar det er det samme som de som Jøran Larssen selger, som er ET22?
Kan kontrollmåle!

M.
149  Bruktbørsen / Deler selges / 8 spoke (repro) SOLGT på: juli 14, 2010, 13:20:24 pm
Har et sett med 8 spokes som jeg ønsker å selge.
Jeg sandblåste vekk spraybokslakken på dem i går, og gikk over dem.
En felg er kantkjørt, mens de andre er fine. Den bak til venstre er av en annen sort enn de andre, og har en noe annen overflate i senteret, men ser ellers lik ut på forsiden.
Dekkene som står på kan ikke kjøres med, men kan følge med hvis en ønsker det for testing av utseende el.l. (400,- ekstra hvis jeg skal ta dem av)
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
De har litt prikker/flekker på den polerte kanten, men etter å ha prøvd på en flekk med polerskive og Autosol ser det ut til å kunne fjernes (her: testet på den ytterste kanten).
[attachment=4]

Altså:

- Fire ganske fine, sandblåste 8 spoke felger (15x5,5)
- Fire spinners
- 16 tilhørende bolter

Selges for bud over 2000,-

Kan transporteres til Oslo-området på førstkommende lørdag.

Mvh. Magnus Lund Håheim.
150  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Klassic Fab b-stolper til splittbuss SOLGT på: juli 14, 2010, 11:24:53 am
Arnstein ombestemte seg nok ikke, OTO.. Blunker

M.
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 12
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!