Vis innlegg
|
Sider: 1 ... 10 11 [12]
|
331
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Hovedbremsesylinder for skivebremser
|
på: juli 17, 2008, 22:44:11 pm
|
Det ser ut til at løsningen på mine subbende bremser er hovedbremsesylinderen min, og lurer derfor på om noen har en fungerende hovedbremsesylinder fra en boble med skivebremser liggende? Helst på Østlandet, altså henteavstand fra Drøbak.
På forhånd takk!
Magnus.
|
|
|
332
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Ønsker å leie garasje/verksted nært Drøbak for en helg
|
på: juli 17, 2008, 22:39:25 pm
|
Jeg hadde så store visjoner for den kjære boblen min i sommer, men det har skjært seg og det nærmer seg tid for å reise nordover igjen for å studere. Mye er ugjort og jeg tenkte å spørre her om hjelp kanskje var en utvei. Er det noen her som holder til på Østlandet som kunne tenke seg å låne/leie ut garasjen/verkstedet fra fredag kveld 25. juli til søndag kveld 27. Det jeg trenger er løftebukk/god jekk med bukker, sveiseapparat, benk og evt. kompressor.(sandblås?) Nødvendig verktøy og deler skal jeg ha selv. Tenkte det hvert fall var verdt et forsøk å spørre.. Magnus.
|
|
|
333
|
Forum / Problemløseren / Sv: Problem med godkjenning av 1600cc!!
|
på: juli 15, 2008, 17:04:42 pm
|
Bør nevnes at det er lite sannsynlig at Trafikkstasjonen godtar de kopiene av dokumentene nå til dags. (Men hør med dem!) Du kan få dokumenter med ditt navn på og signatur fra Typegodkjenningen, hos Møller. Jeg ble forespeilet å få slike dokumenter i august en gang da jeg spurte i juni, men var heldig og fikk dem forrige uke. I tillegg må du huske at det er statens vegvesen som skal godkjenne dette, og ikke verkstedet du brukte (Antakelig ikke ledig time hos dem heller med det aller første.)
Var ikke meningen å være veldig negativ nå, men er nå hvert fall sånn ståa er for meg nå. Og jeg skal igjennom akkurat det samme med en 1300.
Magnus.
|
|
|
335
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hovedbremsesylinder ved bytte til skivebremser
|
på: juli 10, 2008, 18:38:12 pm
|
Nettopp. Slik jeg antok det virket. Men dette forklarer kanskje oppførselen som jeg opplever nå, hvor jeg får en strammere pedal ved å trykke to ganger ved første oppbremsing etter lengre kjøring og om morgenen. Dette er til tross for at systemet ikke lekker, men bør luftes bedre (venter på ny bremsesylinder.. ).
|
|
|
336
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Hovedbremsesylinder ved bytte til skivebremser
|
på: juli 10, 2008, 16:28:13 pm
|
Hei!
Er usikker og nyskjerrig på følgende:
Har fått papirer fra Møller for godkjenning av bytte til skivebremser på bobla (71 mod 1300), og i dem står det følgende: "Samtidig må også hovedbremsesylinderen skiftes da biler med skivebremser foran skal ha hovedsylinder uten hviletrykk". Men dette motsier det jeg har lest flere steder og hva Karl Fredrik Skjæggestad har sagt, nemlig at det ikke skulle være nødvendig å bytte. Det jeg derimot har lest er at hovedbremsesylinderen til bobler med skivebremser orginalt har en annen fordeling av bremsetrykket.
Men så til dilemmaet: - Mannen på BT kommer jo ikke til å se forskjell på sylinderen når jeg viser bilen!? - MEN: Er dette noe dere anbefaler? For er dette kanskje løsningen på at bremsene subber litt mer enn de bør og gjør felgene litt varme under lengre turer (kan fint ta på dem, men bremsene begynner å pipe)
Og så: Kan jeg i så fall ta en tilfeldig hovedbremsesylinder fra 1300s, 1302 eller 1303 med skivebremser? (skivebremsene er fra en 1300s)
På forhånd takk for svar! Magnus.
|
|
|
338
|
Forum / Problemløseren / Sv: Startproblemer 1302L `72 modell
|
på: juli 03, 2008, 18:20:43 pm
|
Du finner den ved å sette bilen på bukker bak, ta av høyre bakhjul og titte opp til venstre for girkassen. Når du sier helt død, mener du at startmotoren ikke går rundt? Kommer det et klikk i det du vrir om nøkkelen? I såfal kan virke som du har dårlig jording, ødelagt starter eller at tenningslåsen er slitt. Du kan teste starteren ved å koble sammen kontaktene under der, men vær forsiktig! (og husk å sett bilen i fri og dra gjerne av ledningen i midten på fordeleren så motoren ikke starter)
|
|
|
339
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Noen som greit kan forklare forskjellen på 4140 og 4340 stål? AISI
|
på: juli 02, 2008, 17:43:42 pm
|
Det skal en del mer krefter til for å deformere (les:ødelegge) 4340 i forhold til 4140. Altså; - 4340 har ca. 40% høyere flytgrense enn 4140. Altså grensen for at kreftene som påføres, her veiven, vil varig endre formen til den. - Men de vil veie det samme og være like sprø. - 4340 vil være ca. 30% hardere (altså hva som kreves for å komprimere den eller lage et hakk i den) - Ca. samme varmelekapasitet. Men JTWE eller andre må arrestere meg om jeg tar feil, for dette er bare hva jeg leste ut av egenskapene til en tilfeldig variant av stålet på matweb.com (normalisert D=100mm stav) og jeg vet jo ikke hvordan veiven er varmebehandlet. Men kan kanskje være til hjelp for det?
|
|
|
343
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Forbedring av kjøreegenskaper?
|
på: mai 25, 2008, 23:11:38 pm
|
JR: Perfekt! Sånt svar jeg var ute etter. Men du har både Z-bar som er aktiv hele tiden, og camberkombensator - noen grunn til det? Prøvd med kun én av delene? Ellers har jeg lest meg opp litt, og finner mye god lesning på thesamba, bla.: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=245311&highlight=zbarVirker som de fleste liker større stabstag foran, gode dempere med stivest bak, men sjeldent enighet om bak: Z-bar (shimset, aktiv hele tiden, eller standard), Camberkombensator, eller Stab. stag. Alltid størst stag/stivest foran. Noen fler erfaringer på gatekjøring om hva som er nødvendig/tilstrekkelig?
|
|
|
344
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Forbedring av kjøreegenskaper?
|
på: mai 23, 2008, 11:12:26 am
|
Grelland: IRS er nok å foretrekke ja. Men du sier gode dempere, har du noen erfaringer? aircooled.net mener det kan være bra med litt stivere bak, men beholde oljedempere foran? Gode dekk er jo en selvfølge, gjerne like foran og bak!?
Purity: Ja, gode artikler. Lest dem tidligere. Men er litt usikker på hva man skal konkludere med ut ifra dem. Han sier en ikke bør stive opp bakenden da en kan få for mye overstyring. (noe jeg ikke helt ser for meg på gatekjøring med std. motor?)
Pan: Heh, er jo klart sånn kjørestil er best, men ofte litt vanskelig å gjennomføre helt med liten motor!?
Men noen som har gode erfaringer med kraftigere stab-stag foran? Stiv demper bak? Hva med styring?
|
|
|
345
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Forbedring av kjøreegenskaper?
|
på: mai 22, 2008, 17:02:24 pm
|
Jeg er av den typen som heller liker svingete veier enn å vinne mellom lyskryssene, og er derfor nyskjerrig på om noen har gjort vellykkede forbedringer av kjøreegenskapene på en standard 1300? Mine erfaringer med min standard 71 modell 1300 er at bakenden "logrer" litt ved brå rattbevegelser og ved humper i sving. I tillegg er jo også styringen noe upresis. Jeg har sett flere produkter og modifikasjoner på nett, hva er deres erfaringer med: - Stab. stag til bakstilling? - Kraftigere stab. stag foran? - Stivere (f.eks.) gassdempere? - Forstillingsavstiver? - Er det mulig/noen prøvd å bytte til 02/03 "styremekanisme"? - IRS-girkasse på 1300? (mye jobb..?) - Annen avstiving? - Neg. camber? - m.m.
|
|
|
346
|
Forum / Problemløseren / Sv: Får ikke justert cambervinkelen nok
|
på: april 30, 2008, 21:17:09 pm
|
Du er nok inne på noe der ja! Viste seg at problemsiden er 4mm lenger inn når en måler ved de nedre boltene. Oppe er jo styresnekka i veien..? Altså er forstillingen litt skeiv. Men at den er dyttet litt bakover, skulle så vidt jeg forstår dytte hjulet en tanke bakover og utover nede. Det hadde jo hjulpet meg.. (Alle bærearmene er forresten montert like langt inn, sjekket nøyere nå.)
Noen andre ideer om løsning annet enn å bytte forstilling?
|
|
|
347
|
Forum / Problemløseren / Får ikke justert cambervinkelen nok
|
på: april 28, 2008, 22:55:27 pm
|
Tenkte å lufte problemet mitt her. Problemet er at på den ene siden, etter skifte av bærekuler (byttearmer fra Unneberg) så er cambervinkelen på venstre side positiv selv når jeg har justert eksenter"skiven" maks mot negativ. Situasjonen er altså: Standard '71 1300 Trommelen er i overkant av 1mm for langt ute på toppen av trommelen. Armene, kulene, eksenter"skivene" er likt montert innenfor ca. 1mm. Bilen står tilnærmet i vater, tromlene er like høyt over bakken (innenfor 0,5cm)
Som dere forstår er det mye øyemål og ca. mål, men grunnen til at jeg er forundret er at jeg skulle kunne ha justert toppen inn 3-4mm (altså nesten 1cm når dekket er på), altså burde det vært en synlig forskjell. (Ja, jeg vet at camber, o.l. skal justeres med bilen stående på hjulene osv, men andre siden er altså i vater uansett, og med mer justering igjen.)
Noen som har opplevd det samme? Som for eksempel at bærearmer er forskjellige(står nå montert én av mine gamle, og en fra en annen bil), skjev forstilling, e.l.
Takknemlig for svar! Magnus.
|
|
|
348
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Montering/avbalansering av dekk
|
på: mars 29, 2008, 00:50:26 am
|
Da jeg bestillte dekk fra dekkonline betalte jeg 100,- pr. dekk (inkl. avbalansering) hos Wheelie på Fossegrenda. Da kjøpte jeg jo ikke noe fra dem, så da har du en pris å gå ut ifra..
|
|
|
349
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Forskjell på coiler?
|
på: mars 12, 2008, 22:39:40 pm
|
Hei!
Har tenkt på om det hadde vært lurt å forbedre tenningsdelene på bruksbilen for å raskere oppstart og bedre forbrenning, og da dukker det opp en del spm.: Legger merke til at flere ønsker seg den blå Bosch coilen, den leverer visst rundt 20k volt. Legger også merke til at f.eks. vwservice selger en "flamethrower" som skal gi 40k volt. Men hva med Biltema sin dyreste som gir 36k volt til under halve prisen?
Men vil en standard fordeler med stift klare å overføre spenningen? Hvordan blir det i såfal med motstand ifm. coilen?
Noen som har eksperimentert med større coil og kan gi meg litt teori/erfaringer? På forhånd takk!
|
|
|
351
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Startmotor til 70 modell
|
på: mars 04, 2008, 19:03:36 pm
|
Hei!
Nå er jeg lei av å dytte bilen... Om ikke noen vet om en enkel/effektiv måte å reparere "solenoid"en på starteren min, ønsker jeg å kjøpe en fungerende. Veldig gjerne i Trøndelag!
Magnus.
|
|
|
353
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bygge større motor - Godkjenning?
|
på: februar 24, 2008, 23:42:50 pm
|
Vurderer å skifte til skivebremser selv, og Møller har tidligere laget papirer til folk som bekrefter at en kan ha større motor i med vw skivebremser. Så om en får den til å lage et lignende brev til seg bør en stille ganske sterkt på BT. Tar meg friheten til å legge ut brevet her.(uten navn)
|
|
|
|