mai 10, 2024, 10:17:26 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Montering av bensinvarmer  (Lest 2855 ganger)
vegard85
Nybegynner
*
Innlegg: 11
Bosted: Kløfta, Ullensaker



Vis profil
« på: januar 05, 2010, 00:26:08 am »

Jeg har kjøpt en motorvarmer og har planer om å montere den i en 69 boble. Det har ikke sittet motorvarmer i den tidligere så det er noen ting jeg lurer på.

Det første er at jeg gjerne skulle ha testet den før jeg monterer den. Jeg har ikke noe ekstra batteri, men jeg har en batterilader. Vil det det fungere å skru denne på 12v og koble den til motorvarmen for å teste den?

Jeg har en brun ledning fra pumpen og en svart fra omtrent der varmluften kommer ut (ser dem på bildet) Det er da brun som skal på pluss og svart på jord. Og når jeg kobler den til bilen, bør jeg da bruke en eksisterende strømkrets, eller bør jeg trekke en helt ny ledning fra batteriet og slenge på en ny sikring? Og i så fall hvor stor sikring?

Og så må jeg da borre hull inn i kupeen og til eksosen. Så er det noen som har noen gode tips om hvordan man gjør dette enklest mulig?



mvh. Vegard
« Siste redigering: januar 08, 2010, 03:03:46 am av vegard85 » Loggført
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #1 på: januar 05, 2010, 21:47:51 pm »

Kan nok være lurt og få noen som har greie på bensinvarmere og teste den, de kan være litt kranglete.
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2 på: januar 06, 2010, 23:22:07 pm »

Jeg har kjøpt en motorvarmer og har planer om å montere den i en 69 boble. Det har ikke sittet motorvarmer i den tidligere så det er noen ting jeg lurer på.

Det første er at jeg gjerne skulle ha testet den før jeg monterer den. Jeg har ikke noe ekstra batteri, men jeg har en batterilader. Vil det det fungere å skru denne på 12v og koble den til motorvarmen for å teste den?

Jeg har en brun ledning fra pumpen og en svart fra omtrent der varmluften kommer ut (ser dem på bildet) Det er da brun som skal på pluss og svart på jord. Og når jeg kobler den til bilen, bør jeg da bruke en eksisterende strømkrets, eller bør jeg trekke en helt ny ledning fra batteriet og slenge på en ny sikring? Og i så fall hvor stor sikring?

Og så må jeg da borre hull inn i kupeen og til eksosen. Så er det noen som har noen gode tips om hvordan man gjør dette enklest mulig?



mvh. Vegard

Ligner ikke en motorvarmer... Blunker
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
smeen
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted: Spydeberg



Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 07, 2010, 10:13:36 am »

Jeg har kjøpt en motorvarmer og har planer om å montere den i en 69 boble. Det har ikke sittet motorvarmer i den tidligere så det er noen ting jeg lurer på.

Det første er at jeg gjerne skulle ha testet den før jeg monterer den. Jeg har ikke noe ekstra batteri, men jeg har en batterilader. Vil det det fungere å skru denne på 12v og koble den til motorvarmen for å teste den?

Jeg har en brun ledning fra pumpen og en svart fra omtrent der varmluften kommer ut (ser dem på bildet) Det er da brun som skal på pluss og svart på jord. Og når jeg kobler den til bilen, bør jeg da bruke en eksisterende strømkrets, eller bør jeg trekke en helt ny ledning fra batteriet og slenge på en ny sikring? Og i så fall hvor stor sikring?

Og så må jeg da borre hull inn i kupeen og til eksosen. Så er det noen som har noen gode tips om hvordan man gjør dette enklest mulig?



Hei på deg, Jeg annbefaler deg og trekke ny kurs fra batteriet da varmeren trekker en god del strøm, For meg ser det ut til att den svarte ledningen skal til + og den brune til jord - , Det vil ikke holde med en batterilader du må nok bruke ett batteri for og teste. Alle komponentene på varmeren skal ha strøm fra en felles + der den svarte ledningen din sitter festet, Det gjelder også bensinpumpen. Bensinpumpa skal ha en gul ledning som er + og en brun som pleier og være skrudd i selve varmeren.Har testet mange av disse selv på arbeidsbenken går fint det, Men tenk sikkerhet "Er tross alt bensin du leker med"
Gå over alle komponenter før du setter strøm på brenneren, Test att pumpe fungerer, sjekk glødeplugg, Rens og gjør rent alt skitt også dyser og slanger til bensinen. Og til slutt let frem en god manual på nettet og les denne før du gjør noe som helst. Hvis du ikke finner en manual på nettet har jeg en jeg kan mail deg hvis du ønsker det.

Mvh:
Øyvind
Loggført

Øyvind Solberg
Fjelly 1820 Spydeberg
Tlf:95 46 40 21

Selv små ting tar tid......
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #4 på: januar 07, 2010, 10:40:13 am »

Bare så dere ikke sier feil, dette er ikke motorvarmere, kan kalles bensinvarmere, eber osv... motorvarmer varmer opp oljen slik at motoren skal være varmere ved start, disse varmer opp kupeen.. Glad
Loggført

.LP
Supermedlem
*****
Innlegg: 523
Bosted: Ranheim, Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #5 på: januar 07, 2010, 12:21:01 pm »

På The Samba ligger det en mengde manualer:
http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/heater_ac.php

Sjekk typebetegnelsen på bensinvarmeren, så kankje du finner noe

.LP
Loggført

-65 T1 Panama beige
http://tvwk.tripod.com/
-------------------------------------------------------------
Jeremy Clarkson:
 “A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”
vegard85
Nybegynner
*
Innlegg: 11
Bosted: Kløfta, Ullensaker



Vis profil
« Svar #6 på: januar 08, 2010, 03:02:43 am »

Bare så dere ikke sier feil, dette er ikke motorvarmere, kan kalles bensinvarmere, eber osv... motorvarmer varmer opp oljen slik at motoren skal være varmere ved start, disse varmer opp kupeen.. Glad
En liten glipp fra min side Glad

Takk for rådene!
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #7 på: januar 08, 2010, 07:08:14 am »

Denne manualen fungerer for din varmer.
http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/eberspacher.php

Dersom du skal teste den må du huske på å koble en slange fra returen ved dysa til en bensintank, hvis ikke kan det bli bensin over hele benken.

Har nettopp gått over min egen varmer som er nesten lik din. Viktig at alle strømkontakter er i god stand, for glødepluggen og bensinpumpa vil gjerne ha rett spenning Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!