wv stein
Medlem
Innlegg: 109
Bosted: Haugesund
Her er bilen min
|
|
« på: oktober 16, 2008, 22:56:30 pm » |
|
skiftet bilbatteri i fjord, skiftet dynamo og viftereim og har montert hovedbryter på batteriet.lys testeti vår, Denne bilen må ha starthjelp, eller lades hver uke. hjelp hjertesukk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #1 på: oktober 16, 2008, 23:07:34 pm » |
|
Finn deg et multimeter med amperemåler og se om det er en strømtyv i bilen. Noe må jo tappe batteriet.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
T2-Vandal
Supermedlem
Innlegg: 672
Bosted: Nord-Fron
|
|
« Svar #2 på: oktober 16, 2008, 23:21:39 pm » |
|
Du har nok noe som stjeler strøm ja.. Har du noe ettermonterte ting som er koblet direkte til batteriet?... Skaff deg eventuelt en hovedstrømsbryter du kan slå av når den ikke brukes....
|
|
|
Loggført
|
29 Chevrolet AC Phaeton 47 Farmall A 66 T1 70 T1 (German look) 78 Corvette sachs 380 77 T2 (Vandalbussen) 72 Eldorado cab 08 Alfa Romeo 159 Ti
|
|
|
fatzy
Seniormedlem
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund
(O\ ! /O)
|
|
« Svar #3 på: oktober 17, 2008, 00:09:45 am » |
|
Strømtyv er jo selvfølgelig en mulig feil.
Du har vel ikke sjekket ladingen? Kanskje regulatoren ikke er i toppform? Gløder det svakt i ladelampen når motoren går? Det må en viss spenning til for at batteriet skal lagre strømmen (helst 14,2 til 14,4 volt). Bosch leverer under ideelle forhold 13,6 V. Det er faktisk litt for lite i vårt klima, men ofte tilstrekkelig når alt er iorden og strømforbruket ikke er for stort. En hjemmelader gir høyere spenning enn dynamoen i bilen, det er derfor at en liten 5A hjemmelader klarer å topplade batteriet.
Det kan jo også være noe galt med batteriet, en defekt celle f.eks. Det er ikke alle batterier som tåler å tappes helt for strøm, særlig hvis det skjer ofte.
|
|
|
Loggført
|
Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
|
« Svar #4 på: oktober 17, 2008, 11:53:26 am » |
|
Ta av minuspolen på batteriet, så kobler du multimeteret inn mellom polen på batteriet og jordingskabelen. Ikke starte bilen! La tenninga være AV.
Så er det bare å koble av og på ting for å se hvor du får størst utslag på meteret. Enkleste er å ta ut en og en sikring. Ser du at strømbruket synker betraktelig har du funnet kretsen hvor feilen ligger. Da går du bare videre på den kretsen til du finner feilen.
Tips: Defekte dørbrytere, ettermontert utstyr som radio etc. som står og trekker strøm konstant.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gromgutn
Seniormedlem
Innlegg: 476
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #5 på: oktober 25, 2008, 00:03:30 am » |
|
Siden jeg ikke bruker roadsteren min så ofte har jeg montert en hovedstrømbryter på batteriet for å være sikker på at det ikke blir tappet. Det virker jo som en ekstra tyverisikring også, i hvertfall på min bil der det er bare å kneppe av taket...
|
|
|
Loggført
|
72 1302 roadster
|
|
|
VeteranBobla
|
|
« Svar #6 på: april 13, 2011, 18:46:09 pm » |
|
Jeg har samme problemet og tenkte at jeg skulle feilsøke litt. Prøvde i går men skjønte ikke helt multimeteret mitt. Kan noen hjelpe meg med det? Hvilket valg skal den stå på? Hvilke to hull skal jeg putte pluggene til målepinnene inn i?
Vedlagt ligger bilde av multimeteret jeg bruker
|
|
|
Loggført
|
T1 1300 1969 "Bølle" T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil) Fiat 500D 1961 Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
|
|
|
janbobble
Medlem
Innlegg: 224
Bosted: jessheim
|
|
« Svar #7 på: april 13, 2011, 19:34:48 pm » |
|
.....MEN uannsett.. burde ALLE montere hovedstrømbryter på gammle biler. ... pga brannfare .
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JChE
Juniormedlem
Innlegg: 76
Bosted: Søgne
|
|
« Svar #8 på: april 13, 2011, 19:41:56 pm » |
|
Når du skal måle strømtrekk, setter du den på Ampere likestrøm. Sett den der det står 10A==, strekene indikerer at det er likestrøm. Målepinnene setter du i svart og gul terminal. Når du er ferdig med strømmålingen setter du målepinnene i svart og rød igjen, står disse feil så ryker sikringen inni instrumentet. Får du ingen utslag på strømmålingen, er sikringen allerede ødelagt, og du må kjøpe en ny 10A glassikring.
Husk: Strøm=ampere, måles i serie med belastningen Spenning=volt, måles i parallell. Altså + på + og - på -
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VeteranBobla
|
|
« Svar #9 på: april 13, 2011, 19:55:16 pm » |
|
Supert. Da skal jeg prøve det i morgen. Tror nok at jeg må kjøpe ny sikring til den først.
|
|
|
Loggført
|
T1 1300 1969 "Bølle" T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil) Fiat 500D 1961 Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
|
|
|
JFP
Supermedlem
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
|
« Svar #10 på: april 13, 2011, 20:04:18 pm » |
|
Jeg har hatt samme problemet med at batteriet ble ladet ut. Det var ikke noe feil, men rett og slett anlegget i bilen som trakk for mye strøm.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VeteranBobla
|
|
« Svar #11 på: april 13, 2011, 20:23:37 pm » |
|
Har hatt bilen i 6 år og det er først i vinter at det har vært problem med at batteriet tappes så er nok ikke stereoen som tapper for mye. Men skal finne ut hvor feilen ligger i morgen.
|
|
|
Loggført
|
T1 1300 1969 "Bølle" T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil) Fiat 500D 1961 Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #12 på: april 13, 2011, 20:35:05 pm » |
|
Når du har satt ampere måler mellom + pol og "rød" kabel ser du om den trekker strøm. Så napper du ut og inn en og en sikring til du finner hvilken kurs som trekker strøm. Deretter er det easy peasy å finne strømtyven.
Hadde en A4 vannsølt tidligere, der trakk en gammel ubrukelig navi dvd spiller i bagasjerommet strøm p.g.a. vann og irring i kontakt. Kostet meg et stykk nytt batteri og noen forseintkomminger på jobb den der feilen før jeg målte ut.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
VeteranBobla
|
|
« Svar #13 på: april 13, 2011, 20:54:48 pm » |
|
Trodde jeg skulle måle fra minus til jordingskontakt jeg. Men er vel kanskje bedre å koble fra plussledning og måle mellom den og pluss på batteri.
|
|
|
Loggført
|
T1 1300 1969 "Bølle" T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil) Fiat 500D 1961 Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #14 på: april 13, 2011, 21:19:28 pm » |
|
Blir vel det samme mener jeg. Men ikke prøv å starte bilen, da ryker sikringen i meteret ditt raskt.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
VeteranBobla
|
|
« Svar #15 på: april 13, 2011, 21:55:42 pm » |
|
Skal gjøre det uten nøkkel i tegningen jeg.
|
|
|
Loggført
|
T1 1300 1969 "Bølle" T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil) Fiat 500D 1961 Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #16 på: april 14, 2011, 07:33:24 am » |
|
du må ha på tenningen for ellers går det ikke strøm i de fleste kretsene, men ikke skru på f.eks hovedlyset når du holder på.
Skru på tenningen og napp sikring for sikring, du ser lett på amperemeteret når du har funnet kursen med strømtyv.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
VeteranBobla
|
|
« Svar #17 på: april 14, 2011, 08:38:45 am » |
|
Bilen kan stå helt rolig i en uke og gå tom for strøm så det vil vel si at strømtyven er der selv om ikke tegningen er på da... men kan vel kanskje være greit og sjekke både med og uten tenning på.
|
|
|
Loggført
|
T1 1300 1969 "Bølle" T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil) Fiat 500D 1961 Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
|
|
|
JFP
Supermedlem
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
|
« Svar #18 på: april 14, 2011, 23:42:38 pm » |
|
du må ha på tenningen for ellers går det ikke strøm i de fleste kretsene, men ikke skru på f.eks hovedlyset når du holder på. Skru på tenningen og napp sikring for sikring, du ser lett på amperemeteret når du har funnet kursen med strømtyv.
Ja. Men batteriet er jo flatt etter en ukes parkering, var det ikke slik? Så da vil du finne ut om noe stjeler strøm mens tenningen er av. Koble amperemeteret i serie mellom jordkabelen og minus-polen på batteriet. Har du utslag? Har du klokke og stereo som trekker strøm skal du få litt utslag. Akseptabelt utslag er inntil 0.04 A (40 mA), men du skal egentlig være null på en boble. Koble fra ting som du vet bruker strøm med tenning av (klokke, stereo, kupélys, osv). Fremdeles utslag? Koble fra sikringene systematisk én for én og se om amperemeteret endrer utslag. Hvis det gjør det har du funnet kretsen. Søk deg videre på denne kretsen fra sikringen og utover. Bruk samme eliminasjonsmetode, dvs koble fra systematisk hver ting på kretsen og mål for hver gang. Til slutt finner du feilen (lett å si, men det kan kreve mye jobbing). - - - Hvis du ikke har noen strømtyver, er det jo kanskje mulig at ladingen er dårlig? (mål volt på toppen av dynamoen/alternatoren med motoren i gang, det bør være 13-14V her). Eller har batteriet ditt sett sine beste dager?
|
|
« Siste redigering: april 14, 2011, 23:46:41 pm av JFP »
|
Loggført
|
|
|
|
VeteranBobla
|
|
« Svar #19 på: april 16, 2011, 11:12:08 am » |
|
Da er strømtyven funnet!
Stereo var koblet rett på batteriet og tok 0,48 i demomodus og 0,3 i avskrudd tilstand, og kontakt 98 på rele til ekstralys var koblet direkte til en sikring som hadde konstant strøm. Den tappet 1,5. Det klikker i sikringen hver gang jeg kobler den på strøm uten at lys og tenning står på. Er det riktig?
Mitt spørsmål er da. Hvilke sikringer anbefales Det at jeg kobler stereo og rele til?
|
|
« Siste redigering: april 16, 2011, 11:20:52 am av VeteranBobla »
|
Loggført
|
T1 1300 1969 "Bølle" T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil) Fiat 500D 1961 Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
|
|
|
VeteranBobla
|
|
« Svar #20 på: april 16, 2011, 11:53:13 am » |
|
Da har jeg koblet stereo på sikringen som er nest lengst mot venstre forhjul. Ulempen nå er jo så klart at alle innstillinger nulles ut hver gang jeg skrur av tenninga. Men er bedre det enn tomt batteri. Noen bedre forslag om hvor jeg kan koble disse to tingene?
|
|
|
Loggført
|
T1 1300 1969 "Bølle" T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil) Fiat 500D 1961 Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
|
|
|
|