VWNorge

Forum => Type 3 og 4 => Emne startet av: Anders Peder på desember 11, 2007, 12:26:21 pm



Tittel: Fastback vs notchback vs squareback
Skrevet av: Anders Pederdesember 11, 2007, 12:26:21 pm
Nå som jeg har kommet litt inn i denne vw verden så finnes det ikke mange fastback , men mange squareback ...og noen mindre notchback ..  hvorfor er det slik?  syns folk fastbacken er dårlig eller?  ser spes når det gjelder deler til disse bilene er markedet svært trangsynt..  noen spes årsak til at type 3 er dårlig utbredt i forhold til type 1?


Tittel: Sv: Fastback vs notchback vs squareback
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 11, 2007, 14:09:06 pm
type 3 var jo faktisk en dyr og "fiiin" bil da den blei solgt.
Salgstallene var vel på 10 bobler , blei det solgt èn type 3.
Fastbacken blei introdusert i 1966 mens notch og square har vært med fra starten av 60 tallet.
Den blei jo heller ikke like populær som bobla, noe den egentelig ikke hade som mål å være heller ,men var vel VW's første forsøk på å lage "ordntlig" bil.
Type 3 syns jeg er en undervurdert bil. MYE bedre å kjøre, blir supertøff  med lit mod's og bedre plass, komfort etc.
dessuten genial å skru på siden den deler mye løsninger fra bobla.Løse alle 4 skjermer/bunn/kaross, avtagbar bakstilling. for og bakstilling isolert fra kaross/undestell med gummiforinger. Stort bagasje foran OG bak.. nei dette er geniale biler. :)


Tittel: Sv: Fastback vs notchback vs squareback
Skrevet av: LOBOdesember 11, 2007, 14:32:36 pm
Helt enig! Er en helt annen verden enn bobla. Den har sjarmen, men i tilleg har den også kjøreegenskaper. Hvilke typer ble det solgt flest og færrest av? Hva er det minst av i Norge i dag? Notch, fast, eller square?


Tittel: Sv: Fastback vs notchback vs squareback
Skrevet av: Syncronautdesember 11, 2007, 14:34:12 pm
Det er vel som Jørn skriver, at det ikke ble laget så mange. Når det gjelder USA (som er nokså dominerende ift trender for ombygging og popularitet...) ble f eks aldri Notchen offisielt importert dit!

Sjeldenhet kombinert med "litt" rustproblemer må vel kanskje ta skylden  ??? ::)

Jeg må forresten henge meg på og si meg helt enig i at den er skikkelig god å kjøre, jeg ble overrasket over kjøreegenskapene på min (og ble samtidig påmint min fars kommentarer om at "Varianten var jo så mye mer bil enn Bobla", slik han opplevde det da han gjorde overgangen en gang tidlig på 70-tallet...


Tittel: Sv: Fastback vs notchback vs squareback
Skrevet av: Syncronautdesember 11, 2007, 14:35:25 pm
Hva er det minst av i Norge i dag? Notch, fast, eller square?

Jeg ville sagt Notch, men når jeg tenker meg om er jeg sannelig ikke sikker! Varianten er nok den mest vanlige, det er jeg nokså sikker på...


Tittel: Sv: Fastback vs notchback vs squareback
Skrevet av: sjagerdesember 11, 2007, 18:17:11 pm
Kan jo ta en uoffisiell opptelling her?


Tittel: Sv: Fastback vs notchback vs squareback
Skrevet av: Charlesdesember 11, 2007, 18:55:14 pm
Det er vel helt klart Notch, jeg har 2 stk 71 modeller og etter det jeg har fått opplyst ble det mellom 1970 og 1973 kun tatt inn 15 - 16 stykker til Norge. Når det gjelder kortnese dvs. før 1970 har det blitt tatt inn mange, mange flere. 


Tittel: Sv: Fastback vs notchback vs squareback
Skrevet av: notchdesember 11, 2007, 19:00:59 pm
Sjekket i boken hvem hva hvor fra 1965 da kostet boblen 1200 kr14950 mens notchbacken kr20500 for n utgavne og 22400 for s utgaven. En volvo pv kostet 20400 så notchbacken var en dyr bil i forhold til andre merker og. I 1964 ble det solgt 6337 bobler og 773 type3 så det er vel også en grunn til at det er så få igjen.Har to notchbacker selv og synes den er veldig god og kjøre og varm om vinteren uten og bruke bensinvarmeren.


Tittel: Sv: Fastback vs notchback vs squareback
Skrevet av: notchdesember 11, 2007, 19:10:03 pm
Det er vel helt klart Notch, jeg har 2 stk 71 modeller og etter det jeg har fått opplyst ble det mellom 1970 og 1973 kun tatt inn 15 - 16 stykker til Norge. Når det gjelder kortnese dvs. før 1970 har det blitt tatt inn mange, mange flere. 


Notch langnese måtte vel spesialbestilles i norge. Jeg har sett 2 stykk i norge.Du har vel ikke en grønn og en rød vel?


Tittel: Sv: Fastback vs notchback vs squareback
Skrevet av: Charlesdesember 11, 2007, 20:02:03 pm
Det stemmer veldig bra, den røde kommer vel på veien til sommeren. Har nettopp blitt ferdig med bremser, skiver rundt om håper å sette karrosseriet på understellet til helga. Har igjen å lakke bakskjermer +( panser) i begge ender


Tittel: Sv: Fastback vs notchback vs squareback
Skrevet av: Anders Pederdesember 11, 2007, 21:01:48 pm
Artig å få vite litt rundt type 3. sånn generellt hører man svært lite om type3 når det gjelder restaurering. Jeg er en heldig eier av en type 3 fastback ..så da kan dere skrive en til på listen:P


Tittel: Sv: Fastback vs notchback vs squareback
Skrevet av: anders.desember 11, 2007, 21:26:52 pm
min t3 var jeg ute og kjørte for første gang forrige uke og ble utolig overrasket over komforen ,kjøre egenskaper og bremser. god bil å kjøre . kan ikke sammenlignes bobla


Tittel: Sv: Fastback vs notchback vs squareback
Skrevet av: Endre Sdesember 11, 2007, 21:58:29 pm
En variant hos meg, og en fastback står å står å står hos en kamerat......vurdere å kjøpe den som delebil


Tittel: Sv: Fastback vs notchback vs squareback
Skrevet av: Squarebackdesember 12, 2007, 23:06:14 pm
-64 (høsten 63) Squareback kortnese m/5 bolt og -72 Square på lager her...og en tight type 3 er fantastisk fin å kjøre...


Tittel: Sv: Fastback vs notchback vs squareback
Skrevet av: Syncronautdesember 13, 2007, 08:46:33 am
Hvis det er interesse for en opptelling av type 3, tror jeg det er lurt å ta en egen tråd om det. Selv om man har en type 3 stående, er det ikke sikkert man er innom akkurat denne tråden...

Finnes det en "poll-funksjon" her inne som kan brukes til det, mon tro?