VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: Kandler på juli 09, 2012, 13:42:02 pm



Tittel: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips/hjelp 1969 1300
Skrevet av: Kandlerjuli 09, 2012, 13:42:02 pm
Heisann!

Har hatt boble i et par år nå, startet først med en -74 1200 spärkafer, den ble solgt i vår til fordel for en 1969 1300 - i forholdsvis bra stand. Har lagt noen planer om å få bobla slik jeg vil ha den, men har ikke fått realisert dem enda. Trenger litt hjelp til å komme i gang, har googlet og lest endel her på forumet.

I første omgang vil jeg ha nye felger, og få bobla skikkelig laaaav.

Har lest meg frem til at Puma-forstilling er veien å gå, og at muligens airkewld er beste alternativ. Føler ikke at jeg trenger luft-understell, da dette er en cruise-bil som ikke skal brukes til daglig.
Så derfor er det vel noe ala dette veien å gå?:
http://airkewld.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=ilvm_fly_showroom_mall.tpl&product_id=206&category_id=89&option=com_virtuemart&Itemid=260

Ser at airkewld sier de fleste velger 4"innkorta forstilling, er dette det beste alternativet?

Anbefalinger / tips til felger?
Ser for meg bredda stålfelger, hvor får en tak i det?

Noen som evt. har andre tips å gi, evt. synspunkter?

Jeg er som sagt litt nybegynner på luftkjølt, har holdtpå med endel Golf2, 3, Audi A4 og nyere skrammel tidligere... Men nå ønsker jeg å få rette stuket på bobla mi :)

På forhånd tusen takk!



Tittel: Sv: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips til senking av 1969 1300
Skrevet av: pWolfjuli 09, 2012, 15:09:52 pm
Her har du en fin "mal"  ;)

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151040266136675&set=a.475957511674.290693.9129801674&type=3&theater

2liter felger , puma . og fet gummi bak så er du der  8)

Mener jeg så en puma til salgs her inne nå ?


Tittel: Sv: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips til senking av 1969 1300
Skrevet av: pWolfjuli 09, 2012, 15:10:21 pm
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,46510.0.html

 ;)


Tittel: Sv: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips til senking av 1969 1300
Skrevet av: pWolfjuli 09, 2012, 15:14:27 pm
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,46510.0.html

 ;)

'ahh.. den pumaen passer ikke så jeg nå :(


Tittel: Sv: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips til senking av 1969 1300
Skrevet av: Kandlerjuli 09, 2012, 19:12:46 pm
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,46510.0.html

 ;)

'ahh.. den pumaen passer ikke så jeg nå :(

Ja, så den Pumaen tidligere i dag - men passet ikke nei :(


Tittel: Sv: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips til senking av 1969 1300
Skrevet av: Kandlerjuli 09, 2012, 19:14:59 pm
Her har du en fin "mal"  ;)

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151040266136675&set=a.475957511674.290693.9129801674&type=3&theater

2liter felger , puma . og fet gummi bak så er du der  8)

Mener jeg så en puma til salgs her inne nå ?

Takker, den så bra ut den - litt høy bak, etter min mening.
Men har jeg forstått det riktig, om at bak trenger en bare å ta ut torsjonsstagene - og kneppe rundt til en har passende høyde? eller?


Tittel: Sv: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips til senking av 1969 1300
Skrevet av: pWolfjuli 09, 2012, 19:55:01 pm
Det er riktig så vidt jeg husker ;)

En late looker med den look´n er helt konge! 8)


Tittel: Sv: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips til senking av 1969 1300
Skrevet av: Ruggenjuli 09, 2012, 22:45:40 pm
Her har du en fin "mal"  ;)

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151040266136675&set=a.475957511674.290693.9129801674&type=3&theater

2liter felger , puma . og fet gummi bak så er du der  8)

Mener jeg så en puma til salgs her inne nå ?

Takker, den så bra ut den - litt høy bak, etter min mening.
Men har jeg forstått det riktig, om at bak trenger en bare å ta ut torsjonsstagene - og kneppe rundt til en har passende høyde? eller?

Ikke bare knepp i vei da, et knepp ute er ca 6-7 cm senk så med bare kneppe i vei kan det fort bli veldig lavt ;D


Tittel: Sv: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips til senking av 1969 1300
Skrevet av: Kandlerjuli 10, 2012, 08:57:36 am
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/205371_10151072933391675_652623686_n.jpg)

Her er vel omentrent den looken jeg ønsker på bobla mi :)


Tittel: Sv: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips til senking av 1969 1300
Skrevet av: Kandlerjuli 10, 2012, 09:37:31 am
Noen som vet hvordan disse ser ut?

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,46471.0.html



Tittel: Sv: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips til senking av 1969 1300
Skrevet av: pWolfjuli 10, 2012, 12:21:11 pm
http://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.oldbug.com/wheel2.JPG&imgrefurl=http://www.oldbug.com/leetta.htm&h=483&w=644&sz=110&tbnid=iIuBgCP3fqBVXM:&tbnh=90&tbnw=120&prev=/search%3Fq%3Dempi%2B8%2Bspoke%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=empi+8+spoke&usg=__vUwFvJWc-j5PGTvOQWrpLqBF3us=&docid=1D-HG7iqj3Jl_M&sa=X&ei=sA_8T7eTE-rP4QTb_tnNBg&ved=0CGEQ9QEwAQ&dur=629


Tittel: Sv: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips til senking av 1969 1300
Skrevet av: TURBOjuli 10, 2012, 14:49:26 pm
Gromme felger her da ;)
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,46452.0.html


Tittel: Sv: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips til senking av 1969 1300
Skrevet av: Filip/purityjuli 11, 2012, 20:20:06 pm
Et tips: Skal du ha senkespindler bygger disse som regel litt ut i forhold til originale spindler, slik at dette må/bør kompenseres med litt kortet forstilling. Med enda kortere forstilling får du også hjula lenger inn i hjulbuen, slik at du kan senke mer.


Tittel: Sv: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips til senking av 1969 1300
Skrevet av: Kandlerjuli 12, 2012, 09:47:49 am
Gromme felger her da ;)
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,46452.0.html

Har sett dem ja :) Hvordan vil det være med originale skjermer bak? Vil disse gå under?


Tittel: Sv: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips til senking av 1969 1300
Skrevet av: Kandlerjuli 12, 2012, 09:49:04 am
Et tips: Skal du ha senkespindler bygger disse som regel litt ut i forhold til originale spindler, slik at dette må/bør kompenseres med litt kortet forstilling. Med enda kortere forstilling får du også hjula lenger inn i hjulbuen, slik at du kan senke mer.

Takker og bukker for tips! Hvordan vil det evnt. være med de felgene som det ble lagt inn tips om her? Hvor mye må forstillinga innkortes da?


Tittel: Sv: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips til senking av 1969 1300
Skrevet av: Filip/purityjuli 12, 2012, 16:54:30 pm
Et tips: Skal du ha senkespindler bygger disse som regel litt ut i forhold til originale spindler, slik at dette må/bør kompenseres med litt kortet forstilling. Med enda kortere forstilling får du også hjula lenger inn i hjulbuen, slik at du kan senke mer.

Takker og bukker for tips! Hvordan vil det evnt. være med de felgene som det ble lagt inn tips om her? Hvor mye må forstillinga innkortes da?

Det kan du regne på ved hjelp av innpress (ET) i forhold til standard boblefelger. Jeg vet ikke hvilket innpress standard felger har, men enkelt sagt tror jeg det bare er å ta differansen mellom disse to, så finner du ut hvor mye kortere/bredere forstilling du må ha (husk å gange med to for å få med begge sider). Originale felger har sikkert god klaring, så det er ikke sikkert du trenger å kompensere om ikke innpress på de nye felgene er så veldig forskjellig.

Jeg har aldri senket noe veldig selv forresten, så ta alt jeg sier med en klype salt!


Tittel: Sv: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips til senking av 1969 1300
Skrevet av: Kandleroktober 12, 2012, 12:42:38 pm
Da jeg kjøpte bilen, fikk jeg den for en temmelig ok pris - grunnet at den ikke gikk gjennom PKK grunnet oljelekkasje.
Bestemte meg for å plukke ut motoren for en sjekk, aldri rørt noen andre skruer enn hjulmutterne på ei boble - så var litt spent.
Men det gikk forholdsvis greit :)

Men så lurer jeg på, er det noen som kan ved hjelp av bildene tolke hvor lekkasjen er?

Her står motoren fortsatt i bilen
(http://farm9.staticflickr.com/8327/8076569665_6129c97dd2.jpg)

Ute var den plutselig :)
(http://farm9.staticflickr.com/8465/8076560452_2e88289b10.jpg)

Er det i tettingen bak svinghjulet dette kommer fra?
(http://farm9.staticflickr.com/8050/8076560578_7d066ea7cd.jpg)

Eller er det tettingene i støtstangrørene?
(http://farm9.staticflickr.com/8043/8076560700_d9f769d8fe.jpg)


Tittel: Sv: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips/hjelp 1969 1300
Skrevet av: vw56oktober 12, 2012, 15:59:00 pm
Gratulerer med 69 bobla.

For meg ser det ut som det lekker i støtstangsrøra..


Tittel: Sv: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips/hjelp 1969 1300
Skrevet av: Kandleroktober 12, 2012, 21:01:59 pm
Gratulerer med 69 bobla.

For meg ser det ut som det lekker i støtstangsrøra..

Takker! Så det var støtstangrør det heter ja...  :P
Hvordan går jeg frem for å fikse dette da?

Kan en skifte noen pakninger? eller?


Tittel: Sv: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips/hjelp 1969 1300
Skrevet av: Kandlernovember 21, 2013, 15:48:21 pm
[attachment=1]

Det skjer ting.. :)


Tittel: Sv: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips/hjelp 1969 1300
Skrevet av: Kandlernovember 22, 2013, 14:38:29 pm
Noen som har tips til dekkdimensjon på 9x15 og 7x15 ?


Tittel: Sv: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips/hjelp 1969 1300
Skrevet av: Dewilnovember 25, 2013, 23:04:49 pm
Gratulerer med 69 bobla.

For meg ser det ut som det lekker i støtstangsrøra..

Takker! Så det var støtstangrør det heter ja...  :P
Hvordan går jeg frem for å fikse dette da?

Kan en skifte noen pakninger? eller?


Her er det tetninger ja.
Toppene må demonteres for å skifte de.

Et godt tips her er: Kjøp haynes-bok og kjøp/lån momentstav.
En annen lur ting er å bruke litt tyntflytende tetningsmiddel, permatex eller locktite har slikt. Styr unna silicon! Grusomme greier og blir fort klinete.

Lykke til i jakten på looken! ;D


Tittel: Sv: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips/hjelp 1969 1300
Skrevet av: Formula Veenovember 26, 2013, 00:13:20 am
Noen som har tips til dekkdimensjon på 9x15 og 7x15 ?
195/60-15 og rundt 265/50-15 alt etter hva du finner. Dårlig utvalg til 9toms.


Tittel: Sv: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips/hjelp 1969 1300
Skrevet av: Kandlerdesember 02, 2013, 14:27:27 pm

Her er det tetninger ja.
Toppene må demonteres for å skifte de.

Et godt tips her er: Kjøp haynes-bok og kjøp/lån momentstav.
En annen lur ting er å bruke litt tyntflytende tetningsmiddel, permatex eller locktite har slikt. Styr unna silicon! Grusomme greier og blir fort klinete.

Lykke til i jakten på looken! ;D

Motoren ble demontert i sommer, jeg fikk en kjenning til å ordne det - da jeg så litt mørkt på denne jobben. Fikk samtidig vasket og rengjort motoren, byttet til flunke ny eksos, syrerensa og lakkert varmedekslene og viftehuset. Desverre ikke så mye bilder av det liggende. Men nå er iallefall motoren tett, og bilen EU-godkjent :)

Det har stått litt vann i dørken, så fjerna mattene før den ble satt i hus i høst. Har funnet et lite hull bak førersete  >:(
Samt at hele dørken er rust-farget. Har kjøpt inn pusseutstyr fra Biltema, så skal igang med å pusse rein dørken nå. Anbefales det å bytte ut dørkplata, eller å bare sveise i hullet? Noen tips til hva en bør behandle dørken med, etter sliping?


Tittel: Sv: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips/hjelp 1969 1300
Skrevet av: Simen Englunddesember 03, 2013, 07:48:41 am
Et lite hull er jo veldig bra! Bedre med null hull, selvsagt. Men det er skjelden. Selv tro jeg gjennom gulvet, så det ble bytta. Og det hadde vært "fixa" tidligere, mao veldig mye kjeks. Et lite hull skjæres ut og lappes!
Skal du bytte hele, må bilen splittes og da snakker vi ganske mye jobb :P Pluss at reprodeler oftest er tynnere i platene. Behold det originale hvis det ikke er veldig rusta opp!

Når det gjelder hva du skal lakke med, finnes det sikkert like mange meninger som medlemmer her inne?!
Selv er jeg epoxy- og to-komponent-fan, men da sprøyter jeg. Ikke så lett inni en montert bil! Kostmaling går jo det og, men bland litt og litt, for det tørker raskt. En-komponent har du bedre tid med!
Hvis du skal slipe, får du skjelden renset alle porer i overflaterusta. Så da er det lurt med Brunox først (en-komponent epoxy som penetrerer og fyller porer, og dermed stopper angrepet). Grunning oppå det!
Mange brukes arcanol og Bengalakk på gulv. Min erfaring er at Benga er mindre motstandsdyktig mot slitasje enn to-komponent lakk. Sliter seg fort inn på grunninga! Med tanke på at det ligger både tepper og evt. lydisolering før det, er det sikkert sterkt nok på gulvet!


Tittel: Sv: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips/hjelp 1969 1300
Skrevet av: Kandlerdesember 04, 2013, 10:42:56 am
Tusen takk for svar  :) Null hull er vel det beste utgangspunktet ja, men det skal vel godt gjøres etter 44år. Det virker som om noen har tatt godt vare på denne oppigjennom tiden da, den har et solid lag med Tectyl på undersiden - og ser temmelig bra ut under.  Hadde en tanke om å splitte bilen, men er litt usikker - kan ikke stå i det lokalet til lengre enn April, og har en tanke om at tiden går veldig fort om en plutselig tar den vendingen på prosjektet - ikke minst finner en vel fort ting og tang, som akselerer kostnadene.  ???

Brunox sier du, hvor får en tak i det? Noe som er vanlig hyllevare på jernhandelen? Hvilken grunning anbefaler du etter Brunox da?


Tittel: Sv: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips/hjelp 1969 1300
Skrevet av: Simen Englunddesember 04, 2013, 14:57:48 pm
Brunox har jeg kjøpt i lokal jernvare! Google, og ring rundt! Ikke billig!  :-\

Som sagt, jeg har aldri kostmalt eller brukt annet enn epoxy-grunning (og av og til syregrunning). Sikkert andre som kan bidra med gode tips på rusthemmende saker for kost eller rulle. Tror ikke du vil sprøyte inni bilen  ;D


Tittel: Sv: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips/hjelp 1969 1300
Skrevet av: Kandlerjanuar 07, 2014, 12:39:39 pm
Det begynner å skje noe :) Gleder meg til sommeren, må bare finne passende dekk nå  ???

[attachment=2]


Tittel: Sv: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips/hjelp 1969 1300
Skrevet av: Kandlerjanuar 07, 2014, 12:40:32 pm
-


Tittel: Sv: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips/hjelp 1969 1300
Skrevet av: Lövdaljanuar 07, 2014, 18:23:44 pm
Det begynner å skje noe :) Gleder meg til sommeren, må bare finne passende dekk nå  ???

[attachment=2]

Uppps..
Vad för skärmar ska du ha för att komma över de breda hjulen? :)

Jobba på, liker modellen och ser framemot å se din vri på den.
/n


Tittel: Sv: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips/hjelp 1969 1300
Skrevet av: Kandlerfebruar 13, 2014, 15:44:42 pm
Det skjer da litt, selv om det går litt sakte med meg. Ikke hver dag jeg har tid å gi bobla litt etterlengtet kjærlighet desverre  :-[

Jeg oppdaget at det sto vann i dørken i høst da jeg satte den inn for vinteren, så jeg la noe avispapir i dørken for å tørke opp. Bestemte meg for å sjekke det litt mere nøye her om dagen, viste seg at det har tæret litt på metallet i dørken. Så jeg begynte med å ta ut stolene, ut med matter osv.
Pusset rein dørken med stålbørste på drillen, og der kom det frem noen plater som har vært sveist i tidligere på begge sider. I områdene rundt disse platene er det små hull her og der  :'(

Lurer på om det er noen som har tips til fiks av dette? Bør en sveise i hullene, eller er det absolutt å foretrekke å kjøpe nye bunnplater å få sveist i?
Venstre side:
[attachment=1]

Høyre side:
[attachment=2]


Tittel: Sv: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips/hjelp 1969 1300
Skrevet av: Kandlerfebruar 13, 2014, 15:53:25 pm
Prøvde på ene bakfelgen, ser ut til at dette blir litt utfordrende   ???

Noen som vet om det i det hele tatt er mulig å få på 9x15 med originale bakskjermer, og ekstrem senk? Finnes det evnt. noe for å justere camberen slik at hjulet går inn under skjermkanten?

Her med originalskjerm
[attachment=1] [attachment=2]

Så har jeg prøvd på med glassfiberskjerm, som visstnok skal være breddet - men kan ikke være mye  >:(
[attachment=3] [attachment=4]


Tittel: Sv: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips/hjelp 1969 1300
Skrevet av: Dewilfebruar 13, 2014, 21:03:46 pm
Du skal justere alvorlig mye om du skal klare å få skremt de under originalskjermene.
Innerskjermen vil også komme i veien.

Breiere skjermer er nok trikset.


Tittel: Sv: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips/hjelp 1969 1300
Skrevet av: Tistlofebruar 13, 2014, 22:32:04 pm
du har lange akslingar på din 69modell. du har muligheit til å setta på kortare akslingar frå litt eldre bobler, men da blir heller ikkje nok til å få dei under skjermane kombinert med skamsenk. må nok på med nokon skjermar som er bredda ein go slant. hugs du skal vel helst ha plass til litt gommi på dei og..
ligg ein tråd på teori og praksis som tek før seg plassproblematikk bak.

ang rusta so ser da ut som du absolutt bør ta sikte på å fornya golvplatene ,ivertfall bakre halvdel. men er dei litt løene framme og so er da best, og raskast å skifta dei komplette. platene kostar ikkje all verden, men du får dei i alt frå drit til good kvalitet. men du må ha sveiseutstyr og litt erfaring eller kjenna nokon..


Tittel: Sv: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips/hjelp 1969 1300
Skrevet av: Formula Veefebruar 14, 2014, 11:30:31 am
..og selv om du ikke har kommet til det problemet enda, må du finne gummi i handelen som passer. Jeg syntes det var så vanskelig at jeg byttet dem ut med 7".. Selv om skjermene mine er bygget for 9". Måtte ha 6cm på hver side. Kjører nå med 235/60 på 7" revolution. Og har god plass i skjermene.