mai 05, 2024, 11:43:01 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: elbil:)  (Lest 10635 ganger)
bug62
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted:


Vis profil

« på: oktober 04, 2009, 00:27:03 am »

http://www.ecosmotors.com/parts.html

Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 04, 2009, 08:48:26 am »

Det her var en interessant idé! Men koster lidt lapper det her, og så skal staten vel også have sin andel, for slet ikke at tale om hvad biltilsynet vil sige her  Sjokkert

Men jeg kan personligt rigtig godt lide idéen..  Glad
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 04, 2009, 11:32:06 am »

jeg har lekt litt med ideen om å bygge en el-boble, og det vil koste litt, men det gjør det jo hvis man skal kjøpe en el-peugeot også...

Det jeg har funnet ut er at biltilsynet er litt restriktive med å godkjenne nyere biler som bygges omm pga uklare avgiftsregler og nye drivstoffkategorier etc. Man krever også en typegodkjenning fra produsent...

Har visst vært noen diskusjoner rund dette med vekten av batteriene og tillatt totalvekt vs last. Dette er mest aktuelt med blybatterier

Det jeg tenkte jeg skulle forske litt på er hva som skjer med en veteranbil, siden dette med avgifter ikke lenger er en issue.

Jeg kunne godt tenkt meg å være miljøbevisst i hverdagen, men så mye bedre følelse det hadde vært å gjøre det i en moderat senka late looker med funchs enn en buddy eller peugeout 106...
Loggført
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 04, 2009, 12:01:14 pm »

Har lenge lekt med samme tanken, Roy. Og har sjekket litt rundt og kommet frem til at en toseters boble er det billigste alternativet mtp tillatt totalvekt vs batterier.

Har en god tone med en kar på det lokale tilsynet, skal ta en telefon til han i den nærmeste fremtid og høre hva slags meninger som rår der oppe.

Ser for meg å få tak i en avdanka elektrisk gaffeltruck og bruke i alle fall motor derfra, og om mulig batterier fra samme utgangspunkt.

Hvor fett hadde det ikke vært å busta bomringen i tønsberg med en low'n (definately) slow looker av noe slag?

Loggført

Member #1 /Spliths venner
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #4 på: oktober 04, 2009, 12:16:09 pm »

Stikk bortom han i basbergveien som bygger el-biler. Han kan nok fortelle ett og annet om hvordan godkjenning og ombygging fungerer i praksis.

Kan ikke tenke meg motor fra truck er egnet formålet. Om ikke du har tenkt å kjøre rundt i 5 km/t Osteaktig Gruppekjøp av lithium-ion batterier fra kina? Så sparer dere hvertfall mye vekt og kjørelengden vil være mye lengre
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #5 på: oktober 04, 2009, 12:17:47 pm »

Stikk bortom han i basbergveien som bygger el-biler. Han kan nok fortelle ett og annet om hvordan godkjenning og ombygging fungerer i praksis.

Kan ikke tenke meg motor fra truck er egnet formålet. Om ikke du har tenkt å kjøre rundt i 5 km/t Osteaktig Gruppekjøp av lithium-ion batterier fra kina? Så sparer dere hvertfall mye vekt og kjørelengden vil være mye lengre

Du har kanskje ikke satt deg så godt inn i ohms lov du? Osteaktig

Ellers takk for tipset om basberg.
Loggført

Member #1 /Spliths venner
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #6 på: oktober 04, 2009, 12:23:59 pm »

Du har kanskje ikke satt deg så godt inn i ohms lov du? Osteaktig

Ellers takk for tipset om basberg.

Du må gjerne utdype hvordan du skal få den motoren til å gå fortere uten å tilføre mer spenning. På en truck er det vel vanlig med 36 volt spenning, og motoren vil vel ikke ha godt av å få mye høyere spenning enn det?
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #7 på: oktober 04, 2009, 12:27:03 pm »

Du har kanskje ikke satt deg så godt inn i ohms lov du? Osteaktig

Ellers takk for tipset om basberg.

Du må gjerne utdype hvordan du skal få den motoren til å gå fortere uten å tilføre mer spenning. På en truck er det vel vanlig med 36 volt spenning, og motoren vil vel ikke ha godt av å få mye høyere spenning enn det?

Ok, var flåsete sagt. Men sett at du i utgangspunktet kan bruke den originale girkassen da, og muligens sette den i tredje gir fast.. Sjelden man girer med en eltruck?
Loggført

Member #1 /Spliths venner
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #8 på: oktober 04, 2009, 12:35:35 pm »

Du har kanskje ikke satt deg så godt inn i ohms lov du? Osteaktig

Ellers takk for tipset om basberg.

Du må gjerne utdype hvordan du skal få den motoren til å gå fortere uten å tilføre mer spenning. På en truck er det vel vanlig med 36 volt spenning, og motoren vil vel ikke ha godt av å få mye høyere spenning enn det?

Ok, var flåsete sagt. Men sett at du i utgangspunktet kan bruke den originale girkassen da, og muligens sette den i tredje gir fast.. Sjelden man girer med en eltruck?

Det er det. Men har ingen ting med ohms-lov å gjøre. En el-motor vil være "sterk" nok til å starte i 3-gir, men om du alikevel får motoren montert på girkassa så kan du vel bruke den som vanlig. Så får du utnyttet utvekslingen i girkassa til flere "arbeidsoppgaver".

Jeg ville uansett sjekket muligheten for lithium-ion batterier. Da vil dere få lengre rekkevidde og mye lavere vekt. Utladningskurvend på lithium er helt enestående i forhold til AGM, gel og blysyre. Og ladetiden er også langt kortere. Men dyrt, ja det er det nok selv fra kina. AGM står nest øverst på listen over mest fordelaktig batteri, så det kan være et godt alternativ.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #9 på: oktober 04, 2009, 13:19:05 pm »

Du har kanskje ikke satt deg så godt inn i ohms lov du? Osteaktig

Ellers takk for tipset om basberg.

Du må gjerne utdype hvordan du skal få den motoren til å gå fortere uten å tilføre mer spenning. På en truck er det vel vanlig med 36 volt spenning, og motoren vil vel ikke ha godt av å få mye høyere spenning enn det?

Ok, var flåsete sagt. Men sett at du i utgangspunktet kan bruke den originale girkassen da, og muligens sette den i tredje gir fast.. Sjelden man girer med en eltruck?

Det er det. Men har ingen ting med ohms-lov å gjøre. En el-motor vil være "sterk" nok til å starte i 3-gir, men om du alikevel får motoren montert på girkassa så kan du vel bruke den som vanlig. Så får du utnyttet utvekslingen i girkassa til flere "arbeidsoppgaver".

Jeg ville uansett sjekket muligheten for lithium-ion batterier. Da vil dere få lengre rekkevidde og mye lavere vekt. Utladningskurvend på lithium er helt enestående i forhold til AGM, gel og blysyre. Og ladetiden er også langt kortere. Men dyrt, ja det er det nok selv fra kina. AGM står nest øverst på listen over mest fordelaktig batteri, så det kan være et godt alternativ.

Nei, ohms lov kom inn ved at man ikke nødvendigvis trenger å forholde seg til dataene på merkeskiltet til motoren. Her snakker vi variabler basert på hverandre. (P=UxI, se for deg en økning i spenning fra dine nevnte 36 til litt over 100)

Batterier fra Kina ville sprengt byggekostnadene på mitt eventuelle fremtidige prosjekt bare i frakt, her er det som vanlig snakk om low bud Glad



Loggført

Member #1 /Spliths venner
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #10 på: oktober 04, 2009, 13:42:26 pm »

Men tåler motoren såpass mye høyere spenning enn den er laget for? Fordelen med å øke spenningen er at strømtrekket går ned, så det hadde sikkert ikke vært så dumt.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #11 på: oktober 04, 2009, 18:40:30 pm »

her var det jo flere med en miljø-fantast i magen Blunker

Trenger jo ikke bli så slow, BT, jeg har bare 22 km til jobb, så jeg vill sørget for å ta ut nok effekt til at den holdt godt og vel tur-retur på en lading, og med en el-motor som i utgangspunktet har størst dreiemoment ved 0 turtall, og boblas egenvekt på under 700 kg (uten motor) bør dette kunne bil ganske friskt.

hadde vært interessant å sjekke ut dette med biltilsynet, BT, så kan jeg sjekke litt videre med de kontaktene jeg har.

Ellers er helt klart Li-Ion batterier mest interessant. Jeg er en relativt aktiv rc-bil fører også, og der har man nå gått over til Li-polymer batterier, og det er en helt annen verden enn de gamle NiMh cellene. Både vekt/effekt og det at man kan klattlade er helt klart store pluss i boka mi... Prisene er på vei ned, så enda jeg er kommet så langt at dette er aktuelt, er de nok innen rekkevidde Glad

Sammenlikner man med prisen man må betale for en ultra-døll peugeot, bør det være mulig å få til noe spenstigere langt under den kostnaden, i mitt hode.
« Siste redigering: oktober 04, 2009, 23:16:49 pm av grelland » Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #12 på: oktober 05, 2009, 14:13:50 pm »

Her var der interessante emner i luften!

Hold humøret og idéerne højt folkens..  Glad
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Paasan
Supermedlem
*****
Innlegg: 602
Bosted: Oslo


Frøkna


Vis profil
« Svar #13 på: oktober 06, 2009, 10:06:44 am »

Har sett et par stykker som har laget el-bil av Karmann ghia (fra Usa) Ble brukt som til og fra jobben kjøretøy
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #14 på: oktober 06, 2009, 10:31:51 am »

Her er det en som prøvde for et par år siden  Blunker
http://green.autoblog.com/2007/09/24/alaska-teen-converts-his-own-electric-car-a-1971-super-beetle/#

Denne er pen
http://www.electroauto.com/gallery/bug-1.shtml

Her er det en big med fungerende girkasse...
http://www.preparedness1.com/VWBeetle1973-Red.htm



* vwelec.jpg (43.94 KB, 468x351 - vist 217 ganger.)
« Siste redigering: oktober 06, 2009, 10:35:33 am av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #15 på: oktober 06, 2009, 12:17:35 pm »

Var det ikke noen jenter i Nord Norge som gjorde dette for ikke lenge siden. Var vel en del av en master eller bacheloroppgave mener jeg å huske. Noen andre som husker litt bedre enn meg?
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
woofer
Medlem
***
Innlegg: 131
Bosted: Sandnessjøen



Vis profil
« Svar #16 på: oktober 06, 2009, 15:36:29 pm »

var noen studenter på ntnu som bygde inn en el motor i en boble, var på tv for ikke så lenge siden,

du finner sikkert noe på ntnu.no
Loggført

Boble 71mod automatic

ytre helgeland motor klubb www.yhmk.tk
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #17 på: oktober 06, 2009, 16:13:53 pm »

Menihelvete.. For å vere mild. Kva med LYDEN, då?! Og er det ein reell miljøgevinst å spore på dette - om ein ser TheBigPicture?
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #18 på: oktober 06, 2009, 16:18:27 pm »

Menihelvete.. For å vere mild. Kva med LYDEN, då?! Og er det ein reell miljøgevinst å spore på dette - om ein ser TheBigPicture?
Må legge lyden av ein skikkeleg boblemotor på Cd, og spella når ein fer behov, m Volumknppen på gasfoten då...og svære høyttalarar utafor...
Loggført
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #19 på: oktober 06, 2009, 18:00:16 pm »

Menihelvete.. For å vere mild. Kva med LYDEN, då?! Og er det ein reell miljøgevinst å spore på dette - om ein ser TheBigPicture?

Er nok svært liten miljøgevinst i dette så hvis en gjør slikt for å "redde verden" så er en på feil bærtur. Derimot så kan jo dette være en insteresant måte å kjøre "billig" på. Vi i Norge er så heldige at vi har plenty strøm som er nesten i gratis i forhold til hva det er i resten av verden samt at vi har dyr bensin. Legg også til gratis bomring, kjøring i kollektivfelt og ingen parkeringsavgift så kommer en langt.
Er enig med flere her at å kjøpe en en Peugeot 106 eller noe slikt er omtrent like morro som ei langhelg med svigermor og dårlig mage så å bygge om ei boble kan jo være et alterativ.
Lyden er nok vanskelig å få til desverre men en kan jo sitte å lage putre lyd for seg selv Gliser

Skal en ha miljøgevinst så er det bare en ting å gjøre: SLUTT Å KAST!!
Men nå er vel dette neppe det forumet med mest forsøplende folk på vil jeg tro, skrotnisser er vi vel alle som en Blunker
Loggført

bug62
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted:


Vis profil

« Svar #20 på: oktober 06, 2009, 18:04:47 pm »

Menihelvete.. For å vere mild. Kva med LYDEN, då?! Og er det ein reell miljøgevinst å spore på dette - om ein ser TheBigPicture?

Er nok svært liten miljøgevinst i dette så hvis en gjør slikt for å "redde verden" så er en på feil bærtur. Derimot så kan jo dette være en insteresant måte å kjøre "billig" på. Vi i Norge er så heldige at vi har plenty strøm som er nesten i gratis i forhold til hva det er i resten av verden samt at vi har dyr bensin. Legg også til gratis bomring, kjøring i kollektivfelt og ingen parkeringsavgift så kommer en langt.
Er enig med flere her at å kjøpe en en Peugeot 106 eller noe slikt er omtrent like morro som ei langhelg med svigermor og dårlig mage så å bygge om ei boble kan jo være et alterativ.
Lyden er nok vanskelig å få til desverre men en kan jo sitte å lage putre lyd for seg selv Gliser

Skal en ha miljøgevinst så er det bare en ting å gjøre: SLUTT Å KAST!!
Men nå er vel dette neppe det forumet med mest forsøplende folk på vil jeg tro, skrotnisser er vi vel alle som en Blunker
det må da være ganske miljøvennelig? plukke opp andres dritt å passe på at den ikke blir resirkulert. krever jo mye energi det!
Loggført
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #21 på: oktober 06, 2009, 18:49:15 pm »

Menihelvete.. For å vere mild. Kva med LYDEN, då?! Og er det ein reell miljøgevinst å spore på dette - om ein ser TheBigPicture?

Er nok svært liten miljøgevinst i dette så hvis en gjør slikt for å "redde verden" så er en på feil bærtur. Derimot så kan jo dette være en insteresant måte å kjøre "billig" på. Vi i Norge er så heldige at vi har plenty strøm som er nesten i gratis i forhold til hva det er i resten av verden samt at vi har dyr bensin. Legg også til gratis bomring, kjøring i kollektivfelt og ingen parkeringsavgift så kommer en langt.
Er enig med flere her at å kjøpe en en Peugeot 106 eller noe slikt er omtrent like morro som ei langhelg med svigermor og dårlig mage så å bygge om ei boble kan jo være et alterativ.
Lyden er nok vanskelig å få til desverre men en kan jo sitte å lage putre lyd for seg selv Gliser

Skal en ha miljøgevinst så er det bare en ting å gjøre: SLUTT Å KAST!!
Men nå er vel dette neppe det forumet med mest forsøplende folk på vil jeg tro, skrotnisser er vi vel alle som en Blunker
det må da være ganske miljøvennelig? plukke opp andres dritt å passe på at den ikke blir resirkulert. krever jo mye energi det!

For min del handler det ikke om å redde verden, men lommeboka hver gang jeg skal ut og inn av bomringen i tbg.
Uansett klarer jeg ikke å se at det ikke er miljøvennlig dersom man bygger utelukkende av brukte deler?

Belær meg dere vitende Glad

Loggført

Member #1 /Spliths venner
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #22 på: oktober 06, 2009, 19:29:21 pm »

Har hatt lyst til å bygge elbil i mange år.

Her er ett bygge:
http://www.evpermanent.com/en/info3en.php
Loggført
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #23 på: oktober 07, 2009, 17:25:15 pm »

....Og Freddy, du bør da vite bedre enn noen, at det går an å mer enn en bil Rekker tunge

Loggført

Member #1 /Spliths venner
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #24 på: oktober 07, 2009, 17:33:29 pm »

Miljøgevinsten er nok diskuterbar, men 97% av strømmen i Norge kommer fra fornybare kilder (vannkraft) så en gevinst er det nok i forhold til bensin.

men det er jo ikke hovedpoenget mitt i alle fall. Moro å gjøre noe som er litt utenfor "boksen" Glad
Loggført
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #25 på: oktober 07, 2009, 17:37:10 pm »

Jeg er også interessert i om dette er mulig på en veteranbil, hold oss informert dersom du finner ut noe mer ift bt... Glad
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #26 på: oktober 07, 2009, 18:41:15 pm »

Jeg kunne tenkt meg å se en konvertering til dampmotor jeg.
Loggført

BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #27 på: oktober 07, 2009, 19:42:36 pm »

Jeg kunne tenkt meg å se en konvertering til dampmotor jeg.

Førstemann Rekker tunge
Loggført

Member #1 /Spliths venner
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #28 på: oktober 08, 2009, 14:16:34 pm »

Jeg har alt for mye vedbriketter, med varmeytelse på 5kwh/kg... Kunne de vært brukt til dampkjelen? Måtte gi vekk 9 tonn denne uka, men selger for 50 øre kg om du tar en 22m3 kontainer...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #29 på: oktober 08, 2009, 14:20:09 pm »

Ja hvis man vil gå andre veien, så har fattern en knottgenerator til salgs
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!