mai 05, 2024, 12:32:21 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ny i gamet, har endel nybegynnerspørsmål og ting jeg lurer på.  (Lest 1218 ganger)
Storken
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted: Stavanger


Vis profil

« på: oktober 07, 2009, 21:17:25 pm »

Hei!

Skal til helgen se på en 1973 1303 S. Den virker ganske så velholdt. Den har tilbrakt mye av sin tid i utstillingsvinduet til en bilselger og har gått lite de siste 16 år, 68000 km tilsammen.
Hva er ting jeg må være obs på når jeg ser over denne? (1)

Jeg har tenkt å bruke denne som bruksbil på både vinter og sommer, jeg har tilgang til et verksted med 4-punkts bukk - så å komme til å vedlikeholde skulle ikke være et problem. Er selv også av den oppfatning at om man steller fint og tar tingene før de oppstår så sparer man seg for mye prakk. Jeg hører noen sier at disse bilene er ganske baktunge. Jeg har kjørt en 87-toergolf på vinterføre og har opplevd litt av hvert med den, har klart å holde meg på veien selv om jeg noen ganger har følt at "Nå går det faenmeg galt!" Hvordan er en boble på vinterføre til sammenligning? (2)

Bestefaren min var av oppfatning at jeg måtte være veldig påpasselig med blyerstatning, men det var ikke min onkel - han hadde kjørt en boble i fire år uten at det hadde skjedd noe. Er litt usikker selv, men holder med bestefar, bedre å kjøre med enn uten mener nå jeg. Noen av annen oppfatning? (3)

I den bobla jeg skal se på står det en 1600 motor, hvilket forbruk kan jeg forvente meg - og er det noen oppgraderinger jeg kan gjøre for å redusere forbruk eller øke effekt uten å gjøre alt for store inngrep? (4)

Jeg hører boblene er ganske pålitelige, men jeg er nå engang litt i tvil - tør jeg kjøre denne Oslo - Trondheim midt på kaldeste vintern? (5)

Jeg hadde et veldig fint anlegg i golfen. Dyp kontrollert bass (ikke noe sånn rånerstil nei!), punchbass som sto veldi bra til feks metallica og en diskant som man uanstrengt kunne høre på. Jeg vil gjerne ha et musikkanlegg likt det i golfen inn i denne, men da er det tre ting som hindrer meg; 6 volt, plassering av cd-spilleren og plassering av høyttalerne? Og hvilke høyttalere passer inn? Kan man ordne to kondensatorer på 6volt som er paralellkoblet til bilens strømnett, for så å dra 12 volt ut av disse ved å seriekoble kondensatorene og anlegget? (6)

La til noen paranteser med tall bak slik at det kanskje kan være lettere å svare uten at det blir alt for rotete :-)

Takker for svar!  Gliser

Loggført
bug62
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: oktober 07, 2009, 21:22:44 pm »

er 12v på denne i allefall
Loggført
Storken
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #2 på: oktober 07, 2009, 21:38:09 pm »

er 12v på denne i allefall

Det var da godt å høre! Glad

Gleder meg til helga jeg ^^,
Loggført
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 07, 2009, 21:49:30 pm »

De er stort sett veldig pålitelige. Jeg kjøpte bilen min usett og kjørte den fra Trondheim til Hamar.. En av de fineste turene jeg har hatt med bilen Glad
Loggført

JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 07, 2009, 22:26:05 pm »


1) Rust.

2) Boblen er morsommere på vinterføre! Mindre overraskelser. Slipper med rumpen først - lett å korrigere når teknikken sitter.

3) Du skal ikke (trenger ikke) bruke blyerstatning på motorer laget etter 1967.

4) 1600 gir 50 HK, du følger trafikken. Forbruket er 0.7-0.9 (?). Trimming er en egen svær greie, alt er mulig. Det koster.

5) Ja. Trondheim-Oslo har aldri vært noe problem for en boble som er i orden. Ta med isskrape og boblejakke.

6) 12 volt på 1303, ja. Søk her på forumet eller spør når du kommer så langt. Ikke noe problem å få plassert anlegget .


Loggført
Storken
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #5 på: oktober 08, 2009, 00:02:01 am »


1) Rust.

2) Boblen er morsommere på vinterføre! Mindre overraskelser. Slipper med rumpen først - lett å korrigere når teknikken sitter.

3) Du skal ikke (trenger ikke) bruke blyerstatning på motorer laget etter 1967.

4) 1600 gir 50 HK, du følger trafikken. Forbruket er 0.7-0.9 (?). Trimming er en egen svær greie, alt er mulig. Det koster.

5) Ja. Trondheim-Oslo har aldri vært noe problem for en boble som er i orden. Ta med isskrape og boblejakke.

6) 12 volt på 1303, ja. Søk her på forumet eller spør når du kommer så langt. Ikke noe problem å få plassert anlegget .

Tusen takk for kjempebra svar Osteaktig Kort og konsist, slik liker vi det.

De er stort sett veldig pålitelige. Jeg kjøpte bilen min usett og kjørte den fra Trondheim til Hamar.. En av de fineste turene jeg har hatt med bilen Glad

Gleder meg faktisk veldig til å dra å se på boble nå til helga!
Loggført
Tarjei
Seniormedlem
****
Innlegg: 379
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #6 på: oktober 08, 2009, 02:14:53 am »

Når du sjekker en 1303 for rust, gå systematisk frem:

Sjekk under bilen.
- kanaler,
- kanalender
- hjulhus
- rammehode (T-stykket som forstillingen er festet i, kjenn spesielt oppå rammehodet, og festene til forstillingen.)
- Utenpå bilen. Kanaler
- Inni bilen.
- Åpne panseret. Sjekk støtdempertårn.
- Åpne begge dører, ta bort tepper fra kanaler, og sjekk hele veien tilbake til under baksete på begge sider.
- Sjekk gulv.

Er alt dette bra, har du et godt utgangspunkt. Det tekniske som du skal sjekke, er vel egentlig å gå frem på samme måte. Lek litt biltilsyn, mht sjekk av lys bremser og brekk, vindusviskere, spyler, mm.

Lykke til.

1303 rocks!
Loggført

Tarjei
1303 S "Gullsnute"
1303 S Big  "Grünet" Solgt til herren fra Asker med skjegg
1303 S "Rødhette" Solgt til en hyggelig fyr som skal ta godt hånd om henne.
1972 T2 Westfalia camper "Nadolek"
1984 Brenderup "Lille-Grün"

tholtest@yahoo.com

Senking suger!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!