mai 05, 2024, 16:46:32 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1600cc Rebuilding  (Lest 11136 ganger)
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« på: oktober 10, 2009, 15:17:10 pm »

Motor: 1600cc T1, Motorkode: AD 473574, Km stand: Ukjent, Tilstand idag: ok

Jeg kjøpte meg en god, komplett motor nå i høst, og har bestemt meg for å gjøre en overhaling av den i vinter.  Ingen trimming eller modifisering her, kun etter standard mål og specs.
Tenkte å lage en detaljert fremgangsmåte av en slik jobb, og vil legge ut masse bilder med det jeg finner osv.

Motoren er pr idag plukket i biter, bare blokka med innhold igjen, så jeg har ikke så mange bilder av demonteringen.  Boka "How to Rebuild your VW Air-Cooled engine" av Tom Wilson beskriver en slik jobb utrolig godt.

Som beskrevet over, er motoren i god stand, men jeg plukker den ned for sikkerhets skyld.  Det jeg har funnet ut av til nå er:

-Motoren var veldig skitten rundt sylindrene og toppene, vil nok være ganske redusert kjøling her, men tror ikke det har skjedd noen skade enda pga det.
-Bensin i olja, har nok hatt dårlig smøring i det siste, men sylindre, kam og det jeg har sett på til nå av slitedeler ser ikke så værst ut.  Håper på det beste!
-Fukt og litt rust inne i blokka, motoren har nok stådd en stund.

Det jeg lurer på til nå er, motorblokka er av type AS41, det er casesavers i gjengepartiet til pinneskruene som holder topp og sylindre på plass, og den øvre og fremre bolten til syl #3 er "deep-studda" altså boret djupere enn de andre.  Jeg leser av boka som jeg har at dette ble ikke gjort fra fabrikk før i 73, noen som vet?  Kan motoren ha vært ombygd en gang før kanskje?  Hva bør jeg se etter av deler som kan ha vært modifisert (oversize lagre osv) slik at jeg ikke velger feile deler ved bestilling?

Det er ingen brasildeler i denne motoren, så alt virker som at det er originalt.

Jeg kommer til å bruke deler som er gjenbrukbar, men vil i denne tråden vise mine beregninger, og legge ut bilder slik at andre kan finne det nyttig hvis de skal gjøre det samme selv.

Mer kommer:)
« Siste redigering: oktober 31, 2009, 13:03:03 pm av Åsali » Loggført
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 10, 2009, 15:50:11 pm »

Er ikke 100%sikker men tror at alle AS41 blokker kom orginalt med deep stud!
er i blant litt forskjeller fra det amerikanske markedet og det europeiske!men som sagt ikke 100%sikker
men alle as 41 blokker jeg har sett er deep studda!det en bør se over, er om det er overdimm lager på bære og råde lagra
sjekke borringa om den er 85,5,ellers så er det ikke stort mere av deler som ikke går om hverandre så lenge det er prat om orginal motor!
er kanskje noen ting som jeg ikke husker akkurat nå men da for du sikkert vite det her inne!:)
Loggført

Vw 1302
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #2 på: oktober 10, 2009, 15:56:27 pm »

kan nevne at min as41 fra 1972 har deepstud. bilen ble produsert i 72 men først reg i 73 ...
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 13, 2009, 17:10:01 pm »

Ja bilen min er fra 72, og førstegangsregistrert i 73 så det passer jo fint:) hehe...
Da er nok denne ganske original... vi får se hva jeg finner inni, oversize lagre osv...

takk for info:)
Loggført
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 13, 2009, 17:19:58 pm »

Jeg demonterte motoren i min fars garasje nå i helgen, men fikk kun med meg sylindrene og toppene hjem, skal hente alt til uka slik at jeg kan begynne inspiseringen av alt dette.

Har til nå sjekka tilstanden på sylindrene og de ser ikke så værst ut.  Ingen slipekant og man ser enda merker etter honing der stempelet har jobbet.  Det er ingen tegn til skjørtebank heller, så jeg vil vurdere å bruke alle om igjen.  Jeg har lyst til å vise hvordan man kan bedømme om de er brukbare igjen, så kan andre vurdere selv om de vil gjøre det samme:)

Jeg vil bare påpeke at feks idag koster et sett med alle sylindre inkl stempler, ringer og krysspinne bare 1600,- på tilbud fra Unneberg, så man bør jo vurdere dette opp imot det arbeidet som er å rengjøre, inspisere, måling og montering av gamle.

Men som sagt kan det være morsomt å lærerikt å drive gjenbruk (i disse miljø og finanskrisetider:))

Her er bilder av sylinder #1 som gjenspeiler tilstanden for alle fire.  De var enormt skitne, og kjøleribbene er renere på bildet enn de var når jeg demonterte.  Mye av dritten ligger på fadern garasjegulv:)


* motor.jpg (100.96 KB, 800x533 - vist 276 ganger.)

* motor-2.jpg (117.86 KB, 800x533 - vist 279 ganger.)

* motor-3.jpg (85.52 KB, 800x533 - vist 272 ganger.)
Loggført
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #5 på: oktober 13, 2009, 17:26:19 pm »

Jeg har "prøvehonet" sylinder #2 idag, så jeg skal se om jeg kan få et kjapt bilde av resultatet.  Jeg gjorde dette for å letter kunne måle klaringen mellom skjørt på stempel og sylindervegg.  Jeg må imidlertid bestille meg noe måleverktøy.  Har tittet litt på reodors.no noen som har erfaringer?  Ser veldig bra ut det de har der:)
Loggført
bug62
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: oktober 13, 2009, 18:59:19 pm »

forøvrig noen av de mest estetiske bilder av noen gamle sylindre som jeg har sett Glad
Loggført
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #7 på: oktober 13, 2009, 20:10:20 pm »

Hehe, jeg hadde lyst å lage spesielle bilder, og holde meg til s/h bilder slik som gamle instruksjonsbøker:) Prosjekttråden skal bli preget av det!
Om sylindrene blir skrotet kan kanskje bildene brukes som kunst:) hehe.....


Har lite info om gjenbruk av disse delene på en t1 motor.  Men i Haynes-boka skal klaringen mellom skjørt og sylindervegg være 0,04-0,02mm.  Tom Wilson med boka "How to rebuild your vw engine" må ha glemt å føre inn disse målene, da de kun blir beskrevet UTEN verdier.

Jeg skal sjekke stemplene slik at jeg kan bedømme om jeg skal skaffe et nytt sett... må man så må man:)
Loggført
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #8 på: oktober 13, 2009, 22:09:38 pm »

Bilder av sylinder #2 som er delvis rengjort og "prøvehonet".  Utvendig er den forsiktig sandblåst med aluminiumsoksid for å fjerne grovrust og dritt som ikke løsnet ved vanlig vask, deretter honet slik at jeg kan sjekke klaringen mellom stempel og sylindervegg.  Om klaringen er grei, så honer jeg kanskje litt til hvis jeg ikke finner meg fornøyd.

Mulig at det er noen merker som kanskje er skjørtebank... må sammenligne med stempel og det blir ikke i kveld, i såfall må jeg kjøpe nytt:)

PS: Det er ofte litt missfarging i bunnen av sylindrene (altså flaten ned mot veien) og det er vanlig på boxere hvis de ikke blir skikkelig varmkjørt eller skiftet olje på jevnlig.  Det kan starte korrodering hvis det får stå lenge nok med tap av kompresjon som resultat.  Dette har jeg sett ofte på flymotorer som står i privatfly som ikke blir flydd jevnlig.  Det merkes fort på sylinderlekkasjetest.


* ren sylinder.jpg (116.15 KB, 800x533 - vist 266 ganger.)

* ren sylinder-2.jpg (144.13 KB, 800x533 - vist 323 ganger.)
Loggført
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: oktober 13, 2009, 22:20:53 pm »

ser jo ut som det er store hakk inne i sylinderen på bilde nr 2
Loggført
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #10 på: oktober 13, 2009, 22:43:28 pm »

Om det er bilde nr 2 av den skitne sylinderen du mener, så er det ikke hakk der, bare mye sot som renner langs veggene ilag med olje og wd40... etter lett honing ble de fine:) 

Om det er bilde nr2 av den rene sylinderen så er det ingen hakk på bildet nei...Glad
Loggført
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #11 på: oktober 14, 2009, 21:39:08 pm »

Da har jeg sjekket ut og funnet at verdiene i haynes-boka som angår klaring mellom skjørtekant og sylindervegg er feil.  Det er nok en kommafeil ja:)  I teksten står det at klaringen ikke bør overskride 0,2mm, og ikke 0,02 som jeg sa tidligere:)  0,02 er jo nesten presspassning:)  Sjekket med en Lycoming IO-360 motor og der var klaringen 0,53mm, så jeg synes det var rart at vw t1 motorer skulle ha så lite som 0,02:) hehe...

Nå er stemplene i hus, så jeg har avfotografert de før rens... skal rense de imorgen håper jeg.  Tenkte ultrasonisk rens vil gjøre susen... de er ikke så veldig sotete og de er uten hakk så langt jeg har funnet ut.

Det som også kan være lurt å sjekke, er om stemplene har tegn til overoppheting, altså mye dritt som er fastbrent rundt om i hele konstruksjonen.  Stemplene skal ha en fin metallfarge, og lett missfarging av varme.  Kryssbolten sitter fast, og det er vanlig.  Må bankes lett ut.  Detter den løs selv, er stemplet eller krysspinnen slitt.  Kjøp bare nye du:)


*  (104.19 KB, 800x533 - vist 220 ganger.)

*  (113.4 KB, 800x533 - vist 229 ganger.)

*  (123 KB, 800x533 - vist 278 ganger.)
Loggført
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #12 på: oktober 15, 2009, 16:13:41 pm »

Jeg skal vurdere idag om jeg bestiller nytt sett med sylindre og stempler...  Hvorfor?

Etter rens idag, ser jeg at det mangler en god del av coatingen som stemplene er belagt med.  Dette belegget hjelper til slik at man ikke skal få så lett skjørtebank.  Den hjelper til med smøring, og kjøling også.  Hm, om noen har erfaringer av slikt vil jeg gjerne vite.  Jeg ser at overflaten har en grovere finish der coatingen mangler.... skjørtet som er vents nedover er også litt korrodert.  Noen av stemplene hadde striper som tyder på partikler i olja som spon, koks og lignende.  Det er viktig med oljeskift!

Så da må jeg nok bestille allikevell:)  Men det er jo nesten morsomt billig:)  hehe....
Loggført
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #13 på: oktober 23, 2009, 17:34:55 pm »

Da var sylinderkit bestilt og mottatt hos unneberg-bil.  De var på tilbud til 1600kr og da har man altså 4stk sylindre med matchende stempel, krysspinner og stempelringer, kjempeflott:)  Originalt Mahle men de nye har en røffere finish en de som satt på, men kvaliteten skal jo være lik:)
Jeg skal rengjøre disse og lakkere sylinderne svart, slik at de ikke ruster så fælt.  Må finne no god lakk som sitter, og tåler temperatur.

I mellomtiden har jeg drevet med rengjøring av toppene.... de ser ok ut, men jeg tror den ene har en sprekk mellom ventilsetene... skal komme med resultat og bilder etterhvert:)

By the way:  utrolig hvor rene slike aluminiumstopper blir av å ligge i litt sterkt såpevann noen døgn! Senere skal jeg få disse plastblåst (plastmedium) ref: http://clemco.no/clemco/Produktkatalog/Varegruppe_08/Side_08-03.pdf

Blåsingen vil gjøre de blanke og fine, uten at de skader flensen som sylindrene tetter imot... bare som et tips:)
Loggført
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #14 på: oktober 26, 2009, 17:14:52 pm »

Tenkte å legge ut noen bilder av det ny investerte sylindersettet fra mahle som jeg kjøpte hos unneberg bil.  Slipper arbeidet som jeg hadde tenkt med rens, honing ++++.  De gamle stemplene hadde litt niks og kiks, pluss korrosjon, så det var nok på tide å bytte.  Sylinderne var fine, så kanskje jeg legger de ut for salg om noen skulle være interessert.  Kan legge ved eksakte indre mål etterhvert:)

Som jeg sa tidligere har det nye settet en røffere finnish, sylinderne har blitt grovt behandlet etter støping, og de originale er mye "penere".  Men så lenge målene er etter specs, så skal jo disse være fin-fin:)  Mahle brazil, tror jeg det stod på de......

uansett her er bildene:)


* sylindersett mahle.jpg (189.89 KB, 800x533 - vist 210 ganger.)

* sylindersett mahle-2.jpg (154.43 KB, 800x533 - vist 280 ganger.)

* sylindersett mahle-3.jpg (110.09 KB, 800x533 - vist 211 ganger.)
Loggført
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #15 på: oktober 26, 2009, 17:22:34 pm »

Når det gjelder toppene er det ikke så morro på den fronten... toppen til sylinder 3 & 4 er rengjort i sterkt såpevann i noen døgn, da løsnet det meste av sot og dritt... deretter polerte jeg de rene med en dremel og stålbørste... ble veldig bra.  Jeg skulle blåse disse rene med et plastmedium slik at de fikk den fine blanke finishen tilbake, men så oppdaget jeg da en sprekk mellom ventilsetene til sylinder nr 3. 
Etter det jeg har kommet frem til er det mellom ventilsetene og fra plugghullet til et evt ventilsete at sprekkene oppstår.  Hvor lenge det går før at det oppstår problemer kan man ikke med sikkerhet vite, men jeg har ikke tenkt å montere inn deler som har sprekker.  Det som kan skje i dette tilfellet er at ventilsete løsner, og det blir ikke populært:)

Sprekka var ved første øyekast ikke enkel å se, men med forstørrelsesglass kom den frem.  Jeg prøvde å slipe forsiktig for å se om den bare satt i overflaten, men nei.... denne blir kassert.


* rengjort topp syl 3 og 4.jpg (134.71 KB, 800x533 - vist 264 ganger.)

* Sprekk syl nr 3.jpg (128.98 KB, 800x533 - vist 306 ganger.)
Loggført
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #16 på: oktober 26, 2009, 17:27:47 pm »

Denne toppen har nok vært ute for mye varme.  Kjølerillene var helt tilgriset og noe var tettet helt igjen av dritt!  Ikke mye kjøling her nei....  Begge sylinderne (nr 3&4) hadde spor etter en liten lekkasje, mulig at det er årsaken til at dritten fester seg slik på utsiden...

Ventilstyringene til syl nr 3 har tatt skade av varme, fordi de er svært ulik de som sitter til syl nr4.  Dere kan se på bildene under hva som har skjedd med nr 3, i forhold til nr 4.  Alle ventilstyringene ville blitt byttet om jeg skulle bruke denne toppen igjen, men vi får se hva som kommer frem av toppen til syl nr 1 og 2.


* ventilstyring syl nr 3.jpg (129.27 KB, 800x533 - vist 237 ganger.)

* ventilstyring syl nr 4.jpg (143.89 KB, 800x533 - vist 307 ganger.)
Loggført
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #17 på: oktober 26, 2009, 19:40:18 pm »

Videre inspeksjon av sylindertopp

En standard dobbelportet topp slik som jeg har på denne motoren har delenr: 113 101 375A, og de er nok ikke å få tak i nye pr. idag.  De originale som jeg har funnet, og lett frem på nettet er org VW, men produsert i brasil.  På mail fra vw heritage er jeg blitt forklart at de skulle være av "beste kvalitet som er å oppdrive".  Disse har altså delenr: 043 101 355.  De kan leveres komplett og det til en billig penge.  Enkelt å få tak i hos Unneberg og Hot-Shop her i Norge.

I boka som jeg følger "How to rebuild your vw engine" skrives det mye om sveising av topper.  Jeg vet ikke om noen gjør det her i norge, men jeg vil bare skrive en liten advarsel om dette.

Toppene er av en aluminiumslegering, det kreves en TOPP sveiser med gode kunnskaper om slike legeringer for å få dette til.  Brennkammeret er utsatt for et termokjemisk angrep eller KORROSJON som det så enkelt kan kalles.  Dette er en slags oksidering som ikke vil smelte sammen med sveisen.  For å fjerne en slik oksidering må hele området slipes ned, og det vil bli store forandringer i volumet, og nesten umulig å rette på igjen.  Termokjemisk oksidering kan man ikke se med det blotte øyet, og sveisen kan se bra ut for en uerfaren, men under et mikroskop vil man enkelt kunne se sprekkene som har oppstådd rundt det reparerte området.  Ventilsetene må ut, for så å settes på plass igjen, brennkammeret må slipes og formes til, og dette koster nok mere enn et nytt objekt.  Så kjøp nye om du har sprekker i områdene som jeg har hatt.

Om du mangler en kjøleribbe eller to, er det helt ok, disse kan også sveises om du vil.

Vær forsiktig med plugghull siden gjengene kan skades lett.

Sjekk flensen som sylinderne tetter mot.  Mine hadde en lett utblåsning som kunne sees på en del av kanten rundt.  Om det ikke er så mye kan man bare ha på litt slipepasta (ventilslipepasta) og dreie sylinderne att og fram til man har en jevn og tett overflate.  Om sylinderne har banket flensen (du kan se det som blanke skinnende flater) må man kanskje dreie av litt for å få tilbake overflaten.  Her kan man ikke ta så mye før kompresjonen forandres, så man må evt skimme tilsvarende i bunnen av sylinderne.

Sandblåsing

Når det gjelder sanblåsing av toppene så må man passe på tetteflater mot manifolder og den tetteflata til sylinderne som jeg snakket om i sted.  Ikke blås med grov aluminiumsoksid, olivinsand eller lignende som er typisk å få på biltema.  Dette kan skade overflaten.  Bruk et fint fint glassmedium eller plastmedium.  Klikk deg inn på www.clemco.no og se på hva de har av produkter.  Kjempeservice har de også:)  Kjølefinnne kan gjerne blåses med noe grovere skyds!  Kjølefinnene skal ha en grovkornet overflate for å skape mest mulig turbulens slik at man oppnår best kjøling.  Det er veldig synd at sylinder og topp er så skjult i en motor, da man skulle ha kommet til å vasket de skikkelig av og til.
Loggført
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #18 på: oktober 26, 2009, 20:33:07 pm »

Legger inn noen flere bilder av sylindertoppen.  Bilde nr 1 er et utsnitt av sylindertoppen som viser hvordan kjølelufta passerer portene og brennkammeret.  Her var det ganske tett på min motor, IKKE BRA!
Motoren trenger den kjølingen den skal ha, og jeg skal tenke ut en løsning slik at jeg enkelt kan ta en motorvask, men motoren står i bilen:)

Når man skal sjekke ventilstyringene kan man enklest sette ventilen inn i styringen, slik at enden (der vippearmen trykker) på ventilen ligger flush med toppen på ventilstyringen (bilde 2).  Rikk på ventilen att og fram i alle retninger, slik at du finner ut der den er mest slitt.  Mål slakken på ventilhodet (tallerkenen).  En ny ventil/styring skal ikke ha mere slakk enn 0,23-0,27mm, og iallefall ikke mere enn 0,8mm når den er slitt.  Metoden gir ingen pekepinn på om det er ventilen eller styringen som er slitt, og bytter du ventiler kan slakken minimeres, og du vil evt kunne beregne om styringen må skiftes ut.  Diameter på ventilstammen er på alle innsug 7,94-7,95mm, og 7,91- 7,92mm på eksos `61-74.  En evt ny ventilstyring må brotsjes opp slik at korrekt klaring mellom stamme og styring blir oppnådd.  Hvis jeg kan bruke den andre sylindertoppen men må bytte styring, skal jeg beskrive dette nærmere.

Som et eksempel (ekskrempel!!) har jeg i bilde 3 vist hvor ille slakken på eksosventilen og styring var på sylinder nr 3.  Jeg hadde 4,6mm slakk!!! målt med metoden som beskrevet ovenfor.  Her har det skjedd mye galt!!


* utsnitt av sylindertopp.jpg (121.56 KB, 800x533 - vist 236 ganger.)

* ventilsjekk.jpg (177.14 KB, 800x533 - vist 272 ganger.)

* ventilstyring slakk.jpg (145.11 KB, 800x533 - vist 302 ganger.)
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #19 på: oktober 26, 2009, 21:55:30 pm »

Veldig bra tråd med masse vetig info!

Men har du bytta ventiler og topper? Nyare toppar har eksosventil med 9mm stamme. Etter bilde å dømma har den toppen 9mm styring, så trur det er feil ventil!?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #20 på: oktober 26, 2009, 22:13:26 pm »

Du, dette er virkelig bra tråd! Takk for at du deler denne infoen til oss andre. Har på planen å overhale en originalmotor snart - dette er NYTTIG!
Loggført
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #21 på: oktober 27, 2009, 00:07:35 am »

Veldig bra tråd med masse vetig info!

Men har du bytta ventiler og topper? Nyare toppar har eksosventil med 9mm stamme. Etter bilde å dømma har den toppen 9mm styring, så trur det er feil ventil!?

Hei!

Jeg har bare kjøpt en org AD motor som jeg nå overhaler, om det er byttet noe underveis, det vet jeg ikke:)  Men denne styringen er nok til en 8mm ventil, fordi den er tightere lengre oppe... kun nederst at den er "kon utover".  My sot og dritt oppi der også:)  Styringen til sylinder nr4 er ikke like gale... så her er det nok slitasje.  Jeg skal komme med mål på ventilen etterhvert, men uansett skal man kaste eksosventiler ved overhaling.  De har en tendens til å strekke seg og brekke over tid.  Hvis eksosventilen blir tightere på ventiljusteringa for kvær gang du tar ventilsjekk er det fare på ferde.  Da strekker den seg langsomt, og du har havari i vente:)
Etter delenr å dømme, så skal denne ha 8mm ventiler.  Skal prøve å få noen flere bilder, slik at slitasjen virkelig vises:) hehe
Loggført
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #22 på: oktober 27, 2009, 00:10:47 am »

Du, dette er virkelig bra tråd! Takk for at du deler denne infoen til oss andre. Har på planen å overhale en originalmotor snart - dette er NYTTIG!

Takk takk, skal gå så grundig til verks som mulig, men folk må gjerne rette på meg underveis, da det er den første overhalingen av vw luftkjølt:)

Er ellers flymekaniker av yrke med gassturbin som hovedtyngde, men nå jobber jeg med stempelmotorer i småfly, og de er ikke så ulik disse vw dingsene:) hehe....  Artig med luftkjølt:)
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #23 på: oktober 27, 2009, 00:35:30 am »

Jeg skal vurdere idag om jeg bestiller nytt sett med sylindre og stempler...  Hvorfor?

Etter rens idag, ser jeg at det mangler en god del av coatingen som stemplene er belagt med.  Dette belegget hjelper til slik at man ikke skal få så lett skjørtebank.  Den hjelper til med smøring, og kjøling også.  Hm, om noen har erfaringer av slikt vil jeg gjerne vite.  Jeg ser at overflaten har en grovere finish der coatingen mangler.... skjørtet som er vents nedover er også litt korrodert.  Noen av stemplene hadde striper som tyder på partikler i olja som spon, koks og lignende.  Det er viktig med oljeskift!

Så da må jeg nok bestille allikevell:)  Men det er jo nesten morsomt billig:)  hehe....

fin detaljert tråd.
men ett spørsmål. er original stempler belagt med noe coating da??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #24 på: oktober 27, 2009, 00:54:07 am »

jeg stilte spm til mahle på mail og fikk et svar om at produksjonsmetodene er nok forandret fra original tid (72 for min del) og nå, men stemplene har i dag et beskyttende lag som hjelper mot skjørtebank (piston slap/scuffing) og skal visst være noe av det som man lett kan bli plaget av....

Min motor har stått en god stund, og det ene stempelet var korrodert i nedre skjørtekant og dermed mistet både form, evt coating, og dimensjon.  Derfor kjøpte jeg nye.

Det hadde nok gått bra med de gamle, men de mistet mye av glansen under rens, og det ble avdekket en del skader som jeg ikke så med en gang, mens de var skitne:)   For 1600 kr var det virkelig flott å få et sett med nye!
Loggført
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #25 på: oktober 27, 2009, 16:06:16 pm »

Da skal jeg se om jeg ikke får renset den andre toppen også (bilde1) den er i litt bedre forfatning enn den første, og jeg håper kanskje at denne er uten sprekker. 

Har også fått meg noe nytt målerverktøy (bilde2), til å måle innvendige mål.  Kjempefint når man skal sjekke sylindre, lagre osv:)  Dette kjøpte jeg hos www.reodors.no for 295,-  Man bruker et skyvelære eller et micrometer for å måle utenpå disse teleskoppinnene.


*  (195.88 KB, 800x533 - vist 207 ganger.)

*  (94.32 KB, 400x600 - vist 243 ganger.)
Loggført
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #26 på: oktober 29, 2009, 17:48:38 pm »

Jeg skal vurdere idag om jeg bestiller nytt sett med sylindre og stempler...  Hvorfor?

Etter rens idag, ser jeg at det mangler en god del av coatingen som stemplene er belagt med.  Dette belegget hjelper til slik at man ikke skal få så lett skjørtebank.  Den hjelper til med smøring, og kjøling også.  Hm, om noen har erfaringer av slikt vil jeg gjerne vite.  Jeg ser at overflaten har en grovere finish der coatingen mangler.... skjørtet som er vents nedover er også litt korrodert.  Noen av stemplene hadde striper som tyder på partikler i olja som spon, koks og lignende.  Det er viktig med oljeskift!

Så da må jeg nok bestille allikevell:)  Men det er jo nesten morsomt billig:)  hehe....

fin detaljert tråd.
men ett spørsmål. er original stempler belagt med noe coating da??



Da har jeg et bedre svar med utklipp av mailen jeg fikk fra Mahle.  Dette gjelder altså det med coating (belegg) på stempler:

first of all congratulation to this nice hobby, it is always a pleasure to see those old cars on the streets or in an exhibition.

I assume that the pistons are lead-coated. The task of all coatings is to protect the piston under critical lubrication conditions. Of course, the coating is important (especially for high loaded engines) , but this piston will also run without this coating. Nevertheless, a new piston with a perfect coating would also be a good choice.

If there are any more questions, please don't hesitate to contact me directly.

Mit freundlichen Grüßen / Kind Regards

Michael Forler
MAHLE Aftermarket GmbH
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #27 på: oktober 29, 2009, 23:26:10 pm »

"Er ellers flymekaniker av yrke med gassturbin som hovedtyngde, men nå jobber jeg med stempelmotorer i småfly, og de er ikke så ulik disse vw dingsene:) hehe....  Artig med luftkjølt:)"

KULT! Jeg går flyteknisk utdanning her i forsvaret nå for å bli EASA-gokjent flytekniker. Hva er ditt opphav til flymekanikeryrket?

Jeg har lest igjennom hele tråden din av ren nyskjerrighet, og det er veldig bra stoff. Herlig referanse til de som har som intensjon å KUN overhale en gammel sliter, hehe. Flotte og fascinerende bilder og motiver som er veldig illustrative. Stå på, og ta mye bilder med nostalgisk look. Så blir det spennende å se om det stopper med dette, eller om du begynner å hige etter mer hester etter hvert. Vi skal alle starte et sted, tross alt... At du og alle leserne drar lærdom av dette er det ihvertfall ingen tvil om.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Pompel`s Pitstop
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss



Vis profil
« Svar #28 på: oktober 29, 2009, 23:38:04 pm »

Hei!

Jeg har vel den tradisjonelle veien: Elektrofag-VK1 Flyfag-VK2 Flytekniske fag på Bardufoss, tok senere læretida hos Heli-One i stavanger på motorverkstedet (gassturbin).  Etter noen år der flyttet jeg "hjem" igjen og jobber nå i en mindre bedrift som skrur småfly, og litt helikoptre innimellom:) Vi har også vedlikeholdet på forsvarets Saab Safari, og bedriften heter N.A.C Maintenance A/S.  Jeg er også snart ved målet som EASA godkjent (Part66) flytekniker, så det blir spennende:)

Muligens jeg implementerer noen "flydingser" etterhvert i motoren:) hehe......
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #29 på: oktober 29, 2009, 23:51:05 pm »

Hehe, da snakker vi akkurat samme språk (jfr. implementering)! Basic Regulation for the win! Hehe, bare tuller. Ja, jeg tar steget videre og skal bruke AN-koblinger i motoren min. Tror de fleste ikke vet at det er til flybruk originalt. Jeg har fått her på Kjevik beregnet på fly riktignok, så ingen kina-vare her nei! Jeg går B2 jeg da, så blir avionikk på meg. Kult å se flere EASA-mekanikere/teknikere her på forumet som driver med luftkjølt. Du har jo såklart lært mye under utdanninga. Jeg lærer hele tiden ting jeg kan trekke opp mot min hobby.

Nei, nå skal jeg ikke søple til tråden din no' mer. Lykke til videre. jeg skal ta en titt innimellom. Og lykke til med oppnåelse av AML.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!