mai 05, 2024, 12:17:14 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lage ny bolt sirkel i trommelene???  (Lest 3372 ganger)
¤-_Albert_-¤
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Fredrikstad


Stort større størst :)


Vis profil
« på: oktober 10, 2009, 22:00:42 pm »

jeg har i dag 4 x 130 boltsirkel på min boble.men sitter på tanken om å sveise igjenn hullene i trommelene mine og borre og gjenge opp på nytt,men i en annen dimenson som f.eks 5 x 120. Noen som har gjort dette før og har erfaring og feed back om noe slikt eller lignede?


* untitled.jpg (179.96 KB, 303x202 - vist 194 ganger.)
Loggført

Fredrik Larsen
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #1 på: oktober 10, 2009, 22:15:24 pm »

Det er mulig, men ikke sveis igjen hullene. La de være der. Tromlene slår seg om du sveiser de igjen.

Det finnes tromler ferdig med 4/100, 5/130 og 5/112. Mulig det finnes flere. Velger du 4/100 så har du et hav av felger å velge mellom. 5/112 gir også gode muligheter, da VW toruran og transporter har denne std. Samt mercedes.


Det vil bli dyrere å få noen til å borre opp ny boltsirkel enn å kjøpe nye tromler. De koster 595,- pr stk hos vdub2you.com, om jeg ikke husker feil.
« Siste redigering: oktober 10, 2009, 22:17:22 pm av Pål » Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
mdyrseth
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: trondheim


Vis profil

« Svar #2 på: oktober 10, 2009, 23:53:58 pm »

har du ikke ordentlig utstyr til å fikse hullene selv ( veldig små feil merkes godt i 80 km/h), er det kansje billigere og kjøpe nye, desuten er det stor sjangse for at du uansett trenger å bytte hvis du ikke har gjort det nylig. det finnes også omformere, men da blir felgen litt lenger ut, og hjulstillinga litt feil, men ingen krise.
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #3 på: oktober 11, 2009, 08:23:14 am »

har du ikke ordentlig utstyr til å fikse hullene selv ( veldig små feil merkes godt i 80 km/h), er det kansje billigere og kjøpe nye, desuten er det stor sjangse for at du uansett trenger å bytte hvis du ikke har gjort det nylig. det finnes også omformere, men da blir felgen litt lenger ut, og hjulstillinga litt feil, men ingen krise.

Hvor mange har utstyr til å borre boltsirkel på dette forumet tror du? Dette er ikke noe du gjør i en søyleborrmaskin

Det finnes adaptere ja, men de flytter hjulet mye utover. Og jo, det er krise om du allerede har felger med lavt innpress. Skal du ha adaptere som er ca 25mm, så bør du ha felger med 50+ innpress. Og da er det ikke mye annet enn Porsche-felger å velge mellom. For de fleste forhjulstrekkere stopper på 42 innpress, noen har også opp i 47. Hjulstillinga blir heller ikke feil, men sporvidden øker.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 11, 2009, 12:49:58 pm »

En nøyaktig fresemaskin, et sentreringsverktøy, noen bor og en gjengetapp er allt du trenger. Sikkert flere her inne som har tilgang til slikt utstyr Blunker
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
mdyrseth
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: trondheim


Vis profil

« Svar #5 på: oktober 11, 2009, 12:57:58 pm »


har du ikke ordentlig utstyr til å fikse hullene selv ( veldig små feil merkes godt i 80 km/h), er det kansje billigere og kjøpe nye, desuten er det stor sjangse for at du uansett trenger å bytte hvis du ikke har gjort det nylig. det finnes også omformere, men da blir felgen litt lenger ut, og hjulstillinga litt feil, men ingen krise.

Hvor mange har utstyr til å borre boltsirkel på dette forumet tror du? Dette er ikke noe du gjør i en søyleborrmaskin

Det finnes adaptere ja, men de flytter hjulet mye utover. Og jo, det er krise om du allerede har felger med lavt innpress. Skal du ha adaptere som er ca 25mm, så bør du ha felger med 50+ innpress. Og da er det ikke mye annet enn Porsche-felger å velge mellom. For de fleste forhjulstrekkere stopper på 42 innpress, noen har også opp i 47. Hjulstillinga blir heller ikke feil, men sporvidden øker.

jo hjulstillingen blir feil, du bla sliter mer på dekkene hvis ikke du har impress som "nøytraliserer" breddingen, er ikke bare å øke sporviden med shims ol, da blir det feil med vinkler ol. (gidder ikke forklare i detalj, er gitte vinkler som skal treffe midt i på dekket osv)
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #6 på: oktober 11, 2009, 19:50:20 pm »

Hjulstillingen består av camber, caster og spissing. ingen av disse blir endret ved å flytte hjulet utover. Du spiser mer hjullager ved å flytte sporvidden utover, men ingen andre drastiske endringer.

Så om du hardnakket påstår det motsatte, så får du forklare i detalj Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #7 på: oktober 11, 2009, 20:10:40 pm »

Hjulstillingen består av camber, caster og spissing. ingen av disse blir endret ved å flytte hjulet utover. Du spiser mer hjullager ved å flytte sporvidden utover, men ingen andre drastiske endringer.

Så om du hardnakket påstår det motsatte, så får du forklare i detalj Glad

Jeg er enig i at man ikke endrer camber, caster og spissing ved å flytte hjulet utover, men det drar med seg noen negative ting allikevel, ihvertfall om det er snakk om å flytte hjulet vesentlig.
Optimalt sett står spindelen som hjulet svinger rundt midt i felgbanen så hjulet "roterer" rundt denne når du svinger.
På min oval som har 5" felger med håpløst offset foran (bygger bare utover) er forstillingen kortet 5 cm for å kompensere for dette. Hjulet står fremdeles litt lenger ut enn originalt. Hos meg er det felgene som er problemet, men det gir samme utslag som en "snillere" felg med adapter. Ved at senter av felgen er flyttet såpass langt unna spindelen blir ikke geometrien i forstillingen helt god. Ved sving tvinges hjulene til å flyttes forover/bakover, ikke rundt spindelen. Dette medfører at bilen blir litt tyngre på rattet og at ordet bump-steer får en ny betydning.. På dårlig vei blir det mye slag i forstillingen og rattet, hjulet blir slått bakover når det treffer feks et hull i veien. Bra styredemper anbefales  Glad
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #8 på: oktober 11, 2009, 20:18:52 pm »

20-25mm vil normalt ikke gi bump-stear. Jeg har kjørt med mye rare adaptere og felger og har aldri opplevd det hvertfall.

Har kjørt med 25mm spacer på Touran uten å merke noe forskjell fra sommer til vinterhjul. Bortsett fra mer sporing på sommer. Men det skyldes like mye at dekkene er 4cm bredere og mye rettere i binden.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #9 på: oktober 11, 2009, 21:08:15 pm »

Bump-steer får man i bøtter og spann hvis forstillinga er for smal også.....selv med tilnermet orginale felger. Spør meg ikke hvorfor, men det hadde kansje blitt bedre hvis jeg hadde montert en styredemper?? Eller er det senkespindlene som roter det til?
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
mdyrseth
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: trondheim


Vis profil

« Svar #10 på: oktober 11, 2009, 22:04:22 pm »

Bump-steer får man i bøtter og spann hvis forstillinga er for smal også.....selv med tilnermet orginale felger. Spør meg ikke hvorfor, men det hadde kansje blitt bedre hvis jeg hadde montert en styredemper?? Eller er det senkespindlene som roter det til?

sjekk at hjulet roter rundt en akse som trekkes opp fra miden av dekket og ikke vandrer rundt, da vil små slag mot hjulet bli sendt rett inn i styre systemet. er også mulig at smalere system øker styre sensitiviteten, noe som også øker effekten av slag i styringen.

har nettopp lest prosjekt tråen din for innsmalingen. slik jeg forstod det, smalet du forstillingen og breddet ut litt med impress, egentlig burde økt impressen halvparten så mye som du økte felgbreddden og tilpassen innsmalingen derfra. den enkleste måten å forbedre er å kjøpe en skikkelig god styredemper.

si gjerne fra hvis jeg har missforstått!!

20-25mm vil normalt ikke gi bump-stear. Jeg har kjørt med mye rare adaptere og felger og har aldri opplevd det hvertfall.

Har kjørt med 25mm spacer på Touran uten å merke noe forskjell fra sommer til vinterhjul. Bortsett fra mer sporing på sommer. Men det skyldes like mye at dekkene er 4cm bredere og mye rettere i binden.
bil med servo oppfører seg ganske andereldes og kan ikke sammenlignes i det heletatt, spesielt i en bil som har så sterk servo som en touran, kan være allverdens bump uten at du merker det.
« Siste redigering: oktober 11, 2009, 22:18:06 pm av mdyrseth » Loggført
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #11 på: oktober 12, 2009, 13:05:51 pm »

Jeg ville iallefall bestilt ferdige skiver og tromler(jeg betalte 598kr per stk, syntes ikke det var så verst) det blir iallefall det enkleste!

Sikker på at du vil ha 5*120? Er vel kun bmw som blir levert med det. Er ikke så mye ulikt innpress å velge i som ved 4*100 heller. 5/6/7/8-serien har vel ET rundt 20, mens 1-3-serien ET 40-46 orginalt.
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
RSA (nitewlkr)
Juniormedlem
**
Innlegg: 69
Bosted: Skedsmo


for lite fritid


Vis profil
« Svar #12 på: oktober 12, 2009, 14:09:30 pm »

20-25mm vil normalt ikke gi bump-stear. Jeg har kjørt med mye rare adaptere og felger og har aldri opplevd det hvertfall.

Har kjørt med 25mm spacer på Touran uten å merke noe forskjell fra sommer til vinterhjul. Bortsett fra mer sporing på sommer. Men det skyldes like mye at dekkene er 4cm bredere og mye rettere i binden.

Touran har elektromekanisk servo som vil kompensere mye for ulempene kontra det forstillingen på en boble gjør
Loggført

-63 1200
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #13 på: oktober 12, 2009, 16:47:50 pm »

20-25mm vil normalt ikke gi bump-stear. Jeg har kjørt med mye rare adaptere og felger og har aldri opplevd det hvertfall.

Har kjørt med 25mm spacer på Touran uten å merke noe forskjell fra sommer til vinterhjul. Bortsett fra mer sporing på sommer. Men det skyldes like mye at dekkene er 4cm bredere og mye rettere i binden.

Touran har elektromekanisk servo som vil kompensere mye for ulempene kontra det forstillingen på en boble gjør

Har kjørt med spacere på gammel e30, golf 1 og flere andre uten å merke noe til det. Men mulig bobla er mer fintfølende enn biler med mer moderne forstillingsgeometri
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
mdyrseth
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: trondheim


Vis profil

« Svar #14 på: oktober 12, 2009, 16:59:57 pm »

20-25mm vil normalt ikke gi bump-stear. Jeg har kjørt med mye rare adaptere og felger og har aldri opplevd det hvertfall.

Har kjørt med 25mm spacer på Touran uten å merke noe forskjell fra sommer til vinterhjul. Bortsett fra mer sporing på sommer. Men det skyldes like mye at dekkene er 4cm bredere og mye rettere i binden.

Touran har elektromekanisk servo som vil kompensere mye for ulempene kontra det forstillingen på en boble gjør

Har kjørt med spacere på gammel e30, golf 1 og flere andre uten å merke noe til det. Men mulig bobla er mer fintfølende enn biler med mer moderne forstillingsgeometri

jepp, ganske følsom, men er ikke prob med spacere hvis du kompenserer med impress, og man kan ha flaks Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #15 på: oktober 12, 2009, 17:58:50 pm »

Bump-steer får man i bøtter og spann hvis forstillinga er for smal også.....selv med tilnermet orginale felger. Spør meg ikke hvorfor, men det hadde kansje blitt bedre hvis jeg hadde montert en styredemper?? Eller er det senkespindlene som roter det til?

JHU har en genial tegning som forklarer dette med bump-steer. Den sier mer enn 1000 ord.,

Men jeg mistenker at man her misforstår begrepet bump-steer. I mitt hode er bump-steer endring i styreutslag når bilen fjærer. Ideelt sett skal ikke fjæringsbevegelse påvirke styreutslaget i det hele tatt. En god/dårlig styredemper har ingen påvirkning, da denne først og fremst skal ta opp slag fra hjula inn i styringssytemet.

Med feil styreradie kan bilen bli veldig følsom for slag, slik rocket-racing beskriver over, og da hjelper en god styredemper (evt kraftig servo for de som har slikt), men det er altså ikke bump-steer...
Loggført
bug62
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: oktober 12, 2009, 18:21:58 pm »

Bump-steer får man i bøtter og spann hvis forstillinga er for smal også.....selv med tilnermet orginale felger. Spør meg ikke hvorfor, men det hadde kansje blitt bedre hvis jeg hadde montert en styredemper?? Eller er det senkespindlene som roter det til?

JHU har en genial tegning som forklarer dette med bump-steer. Den sier mer enn 1000 ord.,

Men jeg mistenker at man her misforstår begrepet bump-steer. I mitt hode er bump-steer endring i styreutslag når bilen fjærer. Ideelt sett skal ikke fjæringsbevegelse påvirke styreutslaget i det hele tatt. En god/dårlig styredemper har ingen påvirkning, da denne først og fremst skal ta opp slag fra hjula inn i styringssytemet.

det var det du nevner jeg også har forstått var bumpsteer. er vel derfor( kombinert med at det treffer tanken) at folk flipper styrestagene sine på meeget senkede bobler.
Med feil styreradie kan bilen bli veldig følsom for slag, slik rocket-racing beskriver over, og da hjelper en god styredemper (evt kraftig servo for de som har slikt), men det er altså ikke bump-steer...
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #17 på: oktober 13, 2009, 10:45:58 am »

Du har selvfølgelig rett Grelland, Rocket har IKKE bumpsteer... selv om han merker det "steer'er" når han kjører i "bumper"... det han klabbet til er balansen rundt kingpinnen
Loggført

Speed is no substitute for direction
Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #18 på: oktober 13, 2009, 12:51:50 pm »

Du har selvfølgelig rett Grelland, Rocket har IKKE bumpsteer... selv om han merker det "steer'er" når han kjører i "bumper"... det han klabbet til er balansen rundt kingpinnen
Det må da være det dobble fustasjeopphenget som er slitt og da blir det sånn polakkheng også................ Kult
Loggført

Tlf 92062314
volkswagen1302
Seniormedlem
****
Innlegg: 391
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #19 på: oktober 15, 2009, 20:39:04 pm »

du får trommel med annen boltsirkel hos Dalhems.
Loggført

1971 Volkswagen 1302
R.I.P 1969 Volkswagen 1300

jada så sånn e det!!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!