mai 05, 2024, 19:06:05 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Nøkkel-krise...  (Lest 6054 ganger)
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« på: oktober 11, 2009, 19:25:00 pm »

Har en liten krise, har mistet nøklene til brannbilen min og blir truet med borttauing så jeg må finne en løsning kjapt. Ser fra andre innlegg på forumet at man kan skru av håndtak og finne nøkkel-nummer på håndtaket et sted på bobler. Noen som vet om det samme gjelder Bayer og hvor man finner det nummeret på skyvedøra-håndtaket på en 1969 Bay? (regner med at det er letteste låsesylinderen å få ut siden det ikke er dekket av paneler)
Loggført

1969 Militær-buss
Eivind E
Supermedlem
*****
Innlegg: 529
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 11, 2009, 19:28:16 pm »

Nå er jo dette egentlig hysj hysj, men det går finfint å kjøre en gammel vw uten nøkkel.
Såvidt jeg husker er det i hovedsak tre ledninger på tenningslåsen.  To av disse kobles sammen hele tiden mens du kjører, og den tredje toucher du bare borti de andre to når du vil ha startmotoren til å gå.
Så er det bare å kjøre, og så kan du fikse nøklene dine senere Glad
Loggført

65 Karmann Ghia @ 2332
66 1300 @ 1914
72 Doka @ 2.4
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 11, 2009, 19:34:08 pm »

Nå er jo dette egentlig hysj hysj, men det går finfint å kjøre en gammel vw uten nøkkel.
Såvidt jeg husker er det i hovedsak tre ledninger på tenningslåsen.  To av disse kobles sammen hele tiden mens du kjører, og den tredje toucher du bare borti de andre to når du vil ha startmotoren til å gå.
Så er det bare å kjøre, og så kan du fikse nøklene dine senere Glad

Det er sikkert ikke rattlås på den hell..
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #3 på: oktober 11, 2009, 22:57:53 pm »

Tjuvkobling er ikke akkurat løsningen på problemet mitt. Tar gjerne imot andre råd også Glad
Loggført

1969 Militær-buss
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 11, 2009, 23:10:31 pm »

Sett fyr på nabohuset og skru på blålyset så får den sikkert stå en stund til  Osteaktig
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #5 på: oktober 11, 2009, 23:26:17 pm »

Der snakker vi tips... men jeg har jo ikke nøkkelen så jeg får åpnet døren og dratt i blålys-spaken. Catch 22...
Loggført

1969 Militær-buss
Hølby
Supermedlem
*****
Innlegg: 1631
Bosted: Gan


Originalt er kult!


Vis profil
« Svar #6 på: oktober 12, 2009, 06:42:22 am »

Jeg ville ha ringt NAF og fått åpent døra. Deretter ville jeg ha lånt bilhenger og frakten bilen til vinterlagring, hvor jeg i ro og mak ville demontert en lås og tatt med til en låssmed. Jeg har gratis hjelp fra NAF uansett bil, så du kan bare kontakte meg hvis jeg skal bistå deg her ;-)
Loggført

Mobil: 90828000
Hølby: 1958 Folkevogn m/piler
Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix
Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell
T3 Gipsy Camper 1985
Dag L
Supermedlem
*****
Innlegg: 3481
Bosted: Skien


Vis profil

« Svar #7 på: oktober 12, 2009, 07:06:16 am »

Om du får hjelp av NAF el. andre til å komme deg inn i bilen,Espen, så skal det stå et nr på låsesylinderen til tenningslåsen.
Les av dette og send det en bestilling på nye nøkler til disse gutta hos kaeferschlüessel.de:

http://www.kaeferschluessel.de/sess/utn;jsessionid=154ad0bc6877448/shopdata/index.shopscript

Brodern gjorde det til sin 66' T1, og nøklene passet perfekt da de dukket opp. Ikke spesielt dyrt heller faktisk... Blunker

Loggført

59' 23W Deluxe Beige Grey/Sealing Wax Red
65' Dobbelkabiner L 512 Velvet Green
74' 1300S L31 A Senegal red
74' 1303S L96 M Marathon met.
75’ 1303 L61 H Lofotengrün
86’ T3 Singelkabiner wbx L 90 D
86’ T3 Club Joker wbx Bronze met.
90' T3 Tristar Syncro wbx L 90 D
90 T3 Dobbeltkabiner 110 TDI
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #8 på: oktober 12, 2009, 07:38:02 am »

Forsøk å dra i ruten, det er som regel litt slark i vindusheisen. Får du gløtt på vinduet så bøyer du til en sveisetråd og "fisker" opp dørlåsen og tauer bilen bort på en trygg, tørr plass. Så bruker du vinteren til å grumle over hvor du mistet nøklene og sørger for at du får tak i nye.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #9 på: oktober 12, 2009, 07:41:07 am »

Forsøk å dra i ruten, det er som regel litt slark i vindusheisen. Får du gløtt på vinduet så bøyer du til en sveisetråd og "fisker" opp dørlåsen
Har gjort dette selv og det er skremmende enkelt.
Loggført

Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #10 på: oktober 12, 2009, 08:38:55 am »

Forsøk å dra i ruten, det er som regel litt slark i vindusheisen. Får du gløtt på vinduet så bøyer du til en sveisetråd og "fisker" opp dørlåsen og tauer bilen bort på en trygg, tørr plass. Så bruker du vinteren til å grumle over hvor du mistet nøklene og sørger for at du får tak i nye.

Mvh
BB

Det er sikkert fortsatt ikke rattlås?   Blunker  Isåfall, gå for denne!  Kult



Loggført
Hølby
Supermedlem
*****
Innlegg: 1631
Bosted: Gan


Originalt er kult!


Vis profil
« Svar #11 på: oktober 12, 2009, 08:43:07 am »

Får man fisket opp dørlåsen på en early bay? Er ikke låsingen i selve døråpneren som nede på dørtrekket?
Loggført

Mobil: 90828000
Hølby: 1958 Folkevogn m/piler
Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix
Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell
T3 Gipsy Camper 1985
jaru
Supermedlem
*****
Innlegg: 675
Bosted: strømmen



Vis profil
« Svar #12 på: oktober 12, 2009, 10:05:58 am »

forutsatt at du får opp døra..og at du har samme nøkkel til dør og tenning... løsne dørtrekket i bakkant på førerdøra, skru ut dørhåndtaket det står nr på sylinder inni håndtaket, ta det med til en låsesmed som driver med bilnøkler, feks karl Jensen i Lillestrøm han lager ny nøkkel til deg utifra koden på få minutter. har gjort dette selv flere ganger.
Loggført

if it works don`t fix it
Member of mandagsklubben
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #13 på: oktober 12, 2009, 10:44:50 am »

Jepp... låsegruppen fikser dette på minutter... også på Lørdager...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #14 på: oktober 12, 2009, 11:52:45 am »

Får man fisket opp dørlåsen på en early bay? Er ikke låsingen i selve døråpneren som nede på dørtrekket?
Jo det har du helt rett i... Tror man skal slite bra for å klare å åpne dørlåsen m streng på earlybay... med mindre du bruker bare en g-streng Espen, da tror jeg du får hjelp...
Loggført

Hølby
Supermedlem
*****
Innlegg: 1631
Bosted: Gan


Originalt er kult!


Vis profil
« Svar #15 på: oktober 12, 2009, 11:55:51 am »

Som nevnt tidligere Espen, jeg har gratis NAF hjelp uansett bil. Ring meg hvis du vil benytte deg av det, mobil: 90828000
Loggført

Mobil: 90828000
Hølby: 1958 Folkevogn m/piler
Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix
Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell
T3 Gipsy Camper 1985
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #16 på: oktober 12, 2009, 14:25:10 pm »

Takk for både tips og tilbud. Har NAF-medlemskap jeg også heldigvis, så de skal få prøve seg Glad

EDIT: Tror forresten dette er den første mistet nøkkel-tråden noensinne på VWNorge hvor ikke ordet apebaby er nevnt  Gliser
« Siste redigering: oktober 12, 2009, 15:04:54 pm av EspenX » Loggført

1969 Militær-buss
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #17 på: oktober 12, 2009, 15:32:31 pm »

Eg har dårlig hukommelse, men var det ikkje låsepinne øverst på døra på min 69 earlybay, då..?
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #18 på: oktober 12, 2009, 18:12:43 pm »

Jeg har ikke låsepinner på mine 69-busser, det er den typen med knapp over døråpneren som gjør den vanskelig å åpne med ståltråd.
Loggført

1969 Militær-buss
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #19 på: oktober 12, 2009, 18:20:41 pm »

Dårlig bilde, men om du ser på førardøra der - så ser det ut som ein låsepinne..?



Var bilen min ein skikkelig bastard..?
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #20 på: oktober 12, 2009, 18:52:55 pm »

Jeg mener å ha hørt - andre busseksperter får si fra hvis det er feil - at låsepinner = 1968-modell, 1969 = låseknapp. Visstnok en av de få tingene som skiller 1968 og 1969-modeller.
Loggført

1969 Militær-buss
Baable
Juniormedlem
**
Innlegg: 78
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #21 på: oktober 12, 2009, 20:23:15 pm »

Hei Jeg ville nok prøvd metoden til beetlebug. hvis ikke du får ståltråden gjennom vinduet/om du får noe slakk på det prøv. prøv øverst ved døra ved pakningen, bruk en klut eller no så det ikke blir styggt etter deg. eller hvis du har ett lite lufte vindu, så får du lirka opp den lille spaken for vinduet og kan stikke hånda rett inn. hvis det er i Oslo området kan jeg rykke ut å hjelpe deg.
Loggført

Mean Machine
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #22 på: oktober 12, 2009, 21:10:47 pm »

lag deg en 5 cm bred å ca 0,5 m lang skinne av en plastdunk eller lignende lag ett hakk i enden før denne ned i mellom glasset å døra i bakkant er du heldig så hukker du tak i ett stag  åvips er døra åpen.Politiet pleie å ha en koffert full med sånt utstyr. Blunker
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #23 på: oktober 12, 2009, 21:20:18 pm »

Jeg mener å ha hørt - andre busseksperter får si fra hvis det er feil - at låsepinner = 1968-modell, 1969 = låseknapp. Visstnok en av de få tingene som skiller 1968 og 1969-modeller.

Ikke for å føre tråden din helt på villspor, men det er en annen veldig synlig låsrelatert ting som også skiller '68 og '69.. De utvendige dørhåndtakene på dørene er helt forskjellige. '68 har den samme som sen splittbuss med rund trykknapp.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
bug62
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted:


Vis profil

« Svar #24 på: oktober 12, 2009, 21:29:08 pm »

Jeg mener å ha hørt - andre busseksperter får si fra hvis det er feil - at låsepinner = 1968-modell, 1969 = låseknapp. Visstnok en av de få tingene som skiller 1968 og 1969-modeller.

Ikke for å føre tråden din helt på villspor, men det er en annen veldig synlig låsrelatert ting som også skiller '68 og '69.. De utvendige dørhåndtakene på dørene er helt forskjellige. '68 har den samme som sen splittbuss med rund trykknapp.

DETTE er hva jeg liker med entusiastforum Gliser en "hjelp meg" tråd går over til en diskusjon rundt årsmodellspec Gliser
Loggført
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #25 på: oktober 12, 2009, 21:33:33 pm »

Kan jo ta med at på min 72 crossover bay så er det ikke låsepinne, men på mine to latebayer er det låsepinner...
Loggført

magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #26 på: oktober 13, 2009, 10:18:00 am »

Fått løst problemet? Denne metoden har funka på boble i alle fall: Stikk en flat greie (f.eks. baufilblad) inn i nedre del av ventilasjonsvinduet. Dytt opp "haspa" som holder ventilasjonsvinduet stengt og åpn opp dette.

Voilá! Nå får du inn apebabyen!

Eventuelt kan du nå ta inn armen og åpne det store vinduet/låsen...
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #27 på: oktober 13, 2009, 22:40:55 pm »

Var litt kinkig å få åpna bilen. Det som normalt er en stor fordel - at bussen er lite brukt - ble en liten ulempe. Ingen slark i vinduene, så det måtte oppgis. Ringte NAF som kom og spente opp døren med en luftpute, men vi sleit likevel noe inni h***vete med å få inn en stang rett og slett fordi gummilistene tettet så godt. Men det årna seg da til slutt.

Fikk likevel ikke fikset problemet for jeg hadde ikke stor nok stjernetrekker, så jeg fikk ikke ut sylindern.

Noen som kan fortelle meg hvilke skruer som må løsnes for å få løs håndtaket? Må både skruene merket 1 og 2 løsnes? Jeg håper jeg på mirakuløst vis skulle klare å beholde det originale fuktskyddet mest mulig helt Glad Hvis håndtaket løsner av skruene merket 1 så er det kanskje håp om å ikke skjære for mye i plastikken. Men det er nok litt wishfull thinking Glad


*  (45.91 KB, 830x623 - vist 165 ganger.)
Loggført

1969 Militær-buss
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #28 på: oktober 13, 2009, 23:34:44 pm »

Låsen sitter i selve håndtaket, ikke i låsekassa, om det er som på boblene er skruene gjemt av gummipakningen
Loggført

Speed is no substitute for direction
jaru
Supermedlem
*****
Innlegg: 675
Bosted: strømmen



Vis profil
« Svar #29 på: oktober 14, 2009, 06:25:09 am »

løsne plasten forsiktig i bakkant så kikker du unden ifra og inn i døra så ser du håndtaket er festet med 2 unbrakoskruer, skru ut de og håndtaket er løst.
Loggført

if it works don`t fix it
Member of mandagsklubben
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!