mai 13, 2024, 00:15:12 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: VW 1958 - motor stopper  (Lest 2115 ganger)
evergreen
Nybegynner
*
Innlegg: 6
Bosted:


Vis profil

« på: juli 13, 2011, 10:41:55 am »

Jeg har en 1958 VW, 6V og opprinnelig 1200-motor. Etter restaurering for noen år siden (tidligere eier) ble den originale motoren skiftet ut med en 1969 1300-motor. Den nye motoren er tilpasset el-anlegget på 6V.

Problemet er at motoren "mister draget" etter ca 20 min. Hvis jeg clutcher kan jeg ruse bilen, men den "drar ikke". Slipper jeg clutchen stopper motoren og jeg må vente et par timer før den starter. Har skiftet coil, plugger og kondensator, samt økt utluftingen fra bensintanken, uten at problemet er borte.

Et Møller-verksted har sett på bilen og påstår at det må være en kompresjonsfeil, og at motoren antakelig må byttes. Jeg har ikke fått resultatet av kompresjonstesten enda, men jeg har forhørt meg litt rundt, og mange mener at Møller må ta feil. Motoren går jo helt fint i 20 min før den "mister draget". Problemet må være termisk (noe går varmt)?

Har fått tips om å sjekke at autochoken slår seg av, og at forvarmer ikke står på. Er veldig takknemlig for alle tips nå som jeg skal mekke litt sjøl.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: juli 13, 2011, 10:57:09 am »

Regner med at du har justert ventilene?
Ellers kan bensinkrana tette seg (pakningen inni sveller og slipper igjennom mindre/lite bensin, men da burde den ikke gå så lenge som 20 min før problemene oppstår.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2 på: juli 13, 2011, 11:01:13 am »

Sjekk spenning på batteri og ladingen. Spenning bør alltid være over 6 V, kan hende batteriet ditt er gammelt og utslitt.
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6115
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #3 på: juli 13, 2011, 11:55:01 am »

Alle kjøleblekk og gummitetninger er der? Byttet alle bensinslanger og også den under tanken?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6115
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #4 på: juli 13, 2011, 12:06:35 pm »

Og tanken eller slangene er frie for "bøss"? Ofte mye rart i over 50 år gamle biler
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: juli 13, 2011, 15:43:36 pm »

Den får nok ikkje nok bensin. Har du bensinfilter på bilen? kor er det plassert og korleis ser da ut`? om du har mellom pumpe og gassar, flytt det til mellom ramme bak og motor og bytt om da ser brunt ut. sjekk silen i bensinpumpa(om du har orginal pumpa) prøv so å kjøyr og sjå ka som skjer. samma problem? ta av pumpo når bilen kødder og sjå til att akslingen som driv bensinpumpo ikkje går treigt i bakelitten, isofall puss den ned til den går lett. nytt forsøk, fortsatt idiot? bytt bensinpumpa. ..og ta ein gassarrens etter gammalt er sikkert ikkje domt
ps: er den FOR varm kan du ikkje ta på viftehuset eller peilepinnen, Detta er NO GOOD. vurder å legg mellomlegg mellom lokk og bakplata for å få inn meir kjøleluft til motoren, det har den ikkje ilt av.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #6 på: juli 13, 2011, 20:31:56 pm »

I tillegg til ovennenvte kan det være lurt å sjekke (NB! Når motor er avslått!) at det ikke er noen fremmedlegemer (filler, tørkepapir, etc.) i kjøleviften. Har mistet en god 1600-motor fordi det lå en halv, gjenglemt tørkerull i kjøleviften, som da sperret for luftinntaket. Motoren holdt koken ca. 3000 km på motorveier likevel, men den mistet tilslutt trekkraften da boltene som holder blokken sammen skrudde seg ut.
Loggført
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #7 på: juli 13, 2011, 20:51:21 pm »

Den får nok ikkje nok bensin. Har du bensinfilter på bilen? kor er det plassert og korleis ser da ut`? om du har mellom pumpe og gassar, flytt det til mellom ramme bak og motor og bytt om da ser brunt ut. sjekk silen i bensinpumpa(om du har orginal pumpa) prøv so å kjøyr og sjå ka som skjer. samma problem? ta av pumpo når bilen kødder og sjå til att akslingen som driv bensinpumpo ikkje går treigt i bakelitten, isofall puss den ned til den går lett. nytt forsøk, fortsatt idiot? bytt bensinpumpa. ..og ta ein gassarrens etter gammalt er sikkert ikkje domt
ps: er den FOR varm kan du ikkje ta på viftehuset eller peilepinnen, Detta er NO GOOD. vurder å legg mellomlegg mellom lokk og bakplata for å få inn meir kjøleluft til motoren, det har den ikkje ilt av.

Tistol har rett... Dette er akslingen i bensinpumpa. Den går tregt når den blir varm, fordi godset ipinnen utvider seg i varmen fra motor. 
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
evergreen
Nybegynner
*
Innlegg: 6
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: juli 14, 2011, 09:43:57 am »

Takk for alle gode tips så langt, nå skal mye prøves ut. Jeg er ingen erfaren mekaniker, men jeg er ikke redd for å få møkk under negla.

Jeg er spent på konklusjonen fra Møller Jessheim. Alle jeg har forhørt meg med hittil er ikke enige at dette er en kompresjonsfeil siden motoren går fint i 20 minutter før den "mister draget". Den stopper ikke dersom jeg clutcher og ruser motoren.

Foreløpig tilbakemelding fra verkstedet er at motoren antakelig må byttes. Jeg har en mistanke om at unge (og uerfarne) mekaniker drar noen forhastede konklusjoner her..

Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6115
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #9 på: juli 14, 2011, 09:59:04 am »

Tviler meget sterkt på  at motoren må byttes. Er mange vwnuts i området ditt så en eller annen bør kunne ta en titt på bilen din. Vær systematisk og tør å prøve litt selv i først omgang...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #10 på: juli 14, 2011, 10:50:06 am »

En annen ting som det kan være er dårlig coil. Hvis en coil er dårlig kan den virke dårlig når kald og når temperaturen øker forandrer isolasjonen inni coilen seg og gjør at den ikke leverer nok spenning til gnist. Når motoren får belastning blir det tettere luft i forbrenningskammeret dette fungerer som isolasjon og hvis effekten til coilen blir ytterligere redusert når den blir varm klarer den til slutt ikke å slå gnist inni forbrenningskammeret.

Men det kan være mye annet og Blunker
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
evergreen
Nybegynner
*
Innlegg: 6
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: juli 14, 2011, 11:09:01 am »

En annen ting som det kan være er dårlig coil. Hvis en coil er dårlig kan den virke dårlig når kald og når temperaturen øker forandrer isolasjonen inni coilen seg og gjør at den ikke leverer nok spenning til gnist. Når motoren får belastning blir det tettere luft i forbrenningskammeret dette fungerer som isolasjon og hvis effekten til coilen blir ytterligere redusert når den blir varm klarer den til slutt ikke å slå gnist inni forbrenningskammeret.

Men det kan være mye annet og Blunker

Coilen ble skiftet i fjor. Den ble veldig varm og vi trodde først at dette var problemet. Imidlertid blir også den nye coilen ganske varm.
Loggført
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #12 på: juli 14, 2011, 12:07:13 pm »

Er det singleport topper?
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #13 på: juli 14, 2011, 12:43:08 pm »

Stort sett pleier problemet å ligge i forgasser eller stiften i fordeleren. Hvis stiftåpningen er for trang vil du få problemer ved varm motor og varm coil...
i forgasseren hender det at choken lager problemer, men ikke veldig ofte. Bobla har originalt veldig lav komp.
Skjelden noe problem å finne ut hva som er feil med en gammal vw ;-)
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #14 på: juli 14, 2011, 13:12:20 pm »

.
« Siste redigering: juli 14, 2011, 13:13:51 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #15 på: juli 14, 2011, 13:36:10 pm »

Får du tak i en annen motor, tar dette ca veldig kort tid å bytte. Skal verkstedet bruke allverdens tid på feilsøking derimot, blir det fort sabla dyrt med den timeprisen de tar. Tenker det er derfor de sier at motor bør byttes, pluss at de sikkert ikke har allverdens erfaring med slikt gammalt "ræl". (Moderne mekanikere får gjerne panikk i møte med en motor hvor de ikke kan plugge i en PC og stille elektronisk diagnose.)
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #16 på: juli 14, 2011, 15:21:49 pm »

test ut da eg sa tidlegare før du byter på noko som helst motor, eg hadde nøyaktig samme problem for ikkje so lenge sidan. skulle på eu kontroll med ein bil eg ikkje hadde kjøyrd meir enn 10min og hadde ikkje tid til meir testkjøyring før timen blabla bla og etter ca 15min so begynte den å hosta å harka som ein stokken gris og kobba tilslutt. da vart mykje kø og og mas på hovedvegen der ja.. kinna igang og den starta, gjekk 30meter og begynte å kødda, trødde klutchen inn og den sveiv som ei klokka. klarte å lura meg inn på eukontroll hostande, skifta filter og fekk lagt det meir vannrett(problem med å fylla opp filteret så det vart ikkje bensin til gassaren. fekk den gjennom eu, skulle på tilsynet, kobba nok ein gong, 1km før tilsynet so eg måtte ta papir og skilt og springa inn 3min før stengetid(men da er ein an historie) bytta bensinpumpa, flytta filteret til sugesida(mellom ramma og motor) og alt i orden.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tigern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1100
Bosted: Sarpsborg, Verdens navle


I LOVE IT WHEN A PLAN COMES TOGETHER


Vis profil
« Svar #17 på: juli 14, 2011, 19:05:58 pm »

Jeg sliter med akkurat samme problemet som trådstarter, går 20 min (eller til den blir varm) før den begynner å kødde. Er et veldig godt tips dette med bensinpumpa. Har faktisk hørt om flere som har hatt samme problemet, men har ikke husket å sjekke dette selv. Har nå byttet alt av tenningsdeler og demont gassere for en rens, før Haug57 tipset meg om denne tråden idag. Har troa på at dette er feilen på min motor.
Loggført

T1 1964 snart Amr300 supercharger
T1 1961 Judson Supercharged *SOLGT*
T1 1964 Karmann Cabriolet *SOLGT*
T1 1973 2275  *SOLGT *
T1 1958 1200. *SOLGT*
T1 1962 1200. *SOLGT*
T1 1966 1300. *SOLGT*
T1 1956 1200. *SOLGT*
evergreen
Nybegynner
*
Innlegg: 6
Bosted:


Vis profil

« Svar #18 på: juli 15, 2011, 12:57:18 pm »

Fikk akkurat telefon fra verkstedet. Ingen kompresjonsfeil, men derimot er coilen defekt. Bilen går helt fint med en "lånecoil". Merkelig siden jeg byttet coil i fjor, men jeg kan jo ha vært uheldig og fått en defekt fra Hot Shop den gangen. Bensinpumpa synger vistnok på siste verset, og verkstedet har bestilt en ny - som jeg skifter selv. Ellers må jeg si meg fornøyd med Møller Jessheim tross alt. De har brukt mye tid på bilen, men har vært meget "snille" med timeføringen og regningen blir mye lavere enn jeg hadde forespeilet meg. Mistenker at de har hatt lite å sysle med i fellesferien..

... eg hadde nøyaktig samme problem for ikkje so lenge sidan. skulle på eu kontroll med ein bil eg ikkje hadde kjøyrd meir enn 10min og hadde ikkje tid til meir testkjøyring før timen blabla bla og etter ca 15min so begynte den å hosta å harka som ein stokken gris og kobba tilslutt. da vart mykje kø og og mas på hovedvegen der ja.. kinna igang og den starta, gjekk 30meter og begynte å kødda, trødde klutchen inn og den sveiv som ei klokka. klarte å lura meg inn på eukontroll hostande, skifta filter og fekk lagt det meir vannrett(problem med å fylla opp filteret så det vart ikkje bensin til gassaren. fekk den gjennom eu, skulle på tilsynet, kobba nok ein gong, 1km før tilsynet so eg måtte ta papir og skilt og springa inn 3min før stengetid(men da er ein an historie) bytta bensinpumpa, flytta filteret til sugesida(mellom ramma og motor) og alt i orden.

For øvrig akkurat samme feil som med min bil. Som om jeg skulle beskrevet problemet selv..
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #19 på: juli 15, 2011, 17:15:02 pm »

Dei har ikkje berre erklert coilen dau berre for å finna ein feil? sidan kompen var bra Gliser testa dei å kjøyra han varm på tur?
når du byter pumpa so må du passa på at du får rette sorten. sjekk att den armen som akslingen dytter på, står på samme plass på nye pumpa som på gamle.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!