mai 04, 2024, 12:32:08 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Skjeiv bil.  (Lest 967 ganger)
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2090
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« på: juni 03, 2013, 22:12:59 pm »

Ghiaen er ca 1 cm lavere på venstre bak kontra høyre bak, så eg begynte å skru litt. Løsnet alt av torsjon og målte litt. Har nå justert 6 tenner indre og ytre på den ene siden for å få fjærplatene like. Det skal jo tilsvare ca 3,3cm etter tabellen. Er det da sånn å forstå at den hever/senker seg litt på den siden en ikkje justerer eller er det meg som er galen?
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: juni 03, 2013, 22:20:02 pm »

Ghiaen er ca 1 cm lavere på venstre bak kontra høyre bak, så eg begynte å skru litt. Løsnet alt av torsjon og målte litt. Har nå justert 6 tenner indre og ytre på den ene siden for å få fjærplatene like. Det skal jo tilsvare ca 3,3cm etter tabellen. Er det da sånn å forstå at den hever/senker seg litt på den siden en ikkje justerer eller er det meg som er galen?

Min var ordentlig skeiv og, men etter å ha senket likt (5 og5) så ble den rett igjen. Tipper torsionstaven på førersiden var seget, men når jeg nå flyttet belastningspunktet så var de like stive igjen "på den delen" av stavene
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #2 på: juni 03, 2013, 23:51:42 pm »

Hvis bilen er 1 cm skjev så skal du vri to opp inne og to ned ute. Det gir en endring på 11 mm.
Du må kjøre bilen litt for å få den til å sette seg. Torsjonstaver vet ikke hva som er opp eller ned så det er bare å justere så mye du orker, men ikke bytt side på de.
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3 på: juni 04, 2013, 06:16:27 am »

Hehe... dette e te å bli galen av  Glad

Kjøp en vinkelmåler hos Biltema ( http://biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Vinkelhake/Vinkelmaler-20371/ ) og begynn på nytt med utgangspkt i de merkene/målene du hadde. Jeg regner med at du vil ha en senk på bilen og ikke bare en rette den opp siden du allerede har tatt for mange hakk. Når du har senket de hakkene du vil så lar du fjørplaten henge, mål vinkel og vær nøye. Så går du over til den andre siden og gjør det samme, mål og sammenlikn. Husk at platene kan flyttes så lite som 0.5gr om gangen så hvis bilen står skeivt på bukkene så vil vinkelen bli ulik fra side til side selvom du har flyttet identiske hakk.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #4 på: juni 04, 2013, 08:25:50 am »

Begynner man fra scratch så trenger man en vinkelmåler med innebygget vater, det får man på tools.
Når du er så heldig at du målte før du demonterte trenger du bare å flytte de to hakkene.
Loggført

Speed is no substitute for direction
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #5 på: juni 04, 2013, 10:09:45 am »

Det med antall hakk er litt tull. Dette dreier seg om nye staver. Alle som har prøvd å justere litt skjeivhet med gamle staver vet at dette tar tid. Det har sikkert sittet ei blautfeit fyr i førersetet før:)
Prøv deg frem Endre, eneste muligheten. Bruk tabellen som et utgangspungt. Ikke stol blindt på den

Mvh Marius
Loggført

Mvh

Marius
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2090
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #6 på: juni 04, 2013, 12:26:57 pm »

Hmmm.... Å eg som trudde eg var gal... Nå vett eg det ;-) da prøver eg 2 hakk som den heite ugla nevner..... :-)
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #7 på: juni 04, 2013, 18:11:30 pm »

Uavhengig om stavene er nye eller gamle så endres høyden 5,5mm med "en pluss og en minus" metoden.
Og husk, en vw torsjonstav er aldri forspent når bilen står på hjulene.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!