VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: Oval57 på juli 03, 2008, 12:17:49 pm



Tittel: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
Skrevet av: Oval57juli 03, 2008, 12:17:49 pm
Hva skal jeg gjøre?

Jeg er en originalfrik, men ser at jeg har lyst til å bruke bilen en del også. Vi skal på langtur til H-O veteranentreffen i Tyskland til våren. Da kan det være fint med en driftsikker og "stor" motor.

52-modellen har fått nye Firestone 5.00/5.25 X 16" diagonal, og det blir original girkasse, dvs. usynkronisert på alle gir.

Jeg veit at det går fint med girkassa, selv om det sikkert ikke er helt ideelt. Jeg er mer betenkt med 75 HK og høye smale hjul. Selv om jeg senker så blir det ikke all verden veigrep uansett?


25-hk-motoren er bilens originale motor, men den har ikke lenger K-manifolden så den er ikke komplett.
Motoren ser ut til å være ok, og er i ferd med å bli strekt opp teknisk, men ikke åpnet.

356-motoren er en industrimotor i fra 1968. Den ser meget bra ut, og får doble gassere og alt som skal til. Det er tanken å sminke den opp med mest mulig 25 hk-deler jeg har liggende.

Stem i vei:)


Tittel: Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
Skrevet av: Hot Owljuli 03, 2008, 12:19:57 pm
Alternativ 2 betyr vel ikke at du ikke kan bruke alternativ 1 etterpå...


Tittel: Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
Skrevet av: Oval57juli 03, 2008, 12:22:29 pm
Alternativ 2 betyr vel ikke at du ikke kan bruke alternativ 1 etterpå...

Det stemmer. Har du stemt? 



Tittel: Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
Skrevet av: Karmannjuli 03, 2008, 12:55:49 pm
Det beste du kan gjøre siden du skal kjøre mye med bilen er andre dekk, dvs radialdekk.
Nr to er selvsagt mer hk og i ditt tilfelle vil det si 356 motoren.
Nr 3 er en syncronisert gearkasse

Men jeg lurer på hvordan du strekker opp en motor teknisk uten å åpne den? Høres mer ut som kosmetisk enn teknisk syns jeg


Tittel: Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
Skrevet av: Oval57juli 03, 2008, 12:59:53 pm
Det beste du kan gjøre siden du skal kjøre mye med bilen er andre dekk, dvs radialdekk.
Nr to er selvsagt mer hk og i ditt tilfelle vil det si 356 motoren.
Nr 3 er en syncronisert gearkasse

Men jeg lurer på hvordan du strekker opp en motor teknisk uten å åpne den? Høres mer ut som kosmetisk enn teknisk syns jeg


Problemet er at det ene fører det andre med seg, og planer endres litt underveis.

Girkassa blir ikke byttet uansett. Det er snakk om en flott og "urørt" splitt.

"Strekke opp" er en av de mange upresise uttrykk som verserer i bilmiljøet. Mer korrekt er det at starter, dynamo, forgasser, bensinpumpe o.l. blir gjennomgått, mens topper og sylindre forblir uåpnet. Kan jeg si en tekninsk gjennomgang?


Tittel: Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
Skrevet av: Oval57juli 03, 2008, 13:34:27 pm
Det er lov for de 16,7 % som har svart at de går for 25 HK å argumentere for hvorfor. Jeg trenger den støtten!


Tittel: Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
Skrevet av: ZARjuli 03, 2008, 14:18:25 pm
Det er lov for de 16,7 % som har svart at de går for 25 HK å argumentere for hvorfor. Jeg trenger den støtten!

Rett og slett fordi det er en fantastisk motor!
Husk at denne bilen/oppsettet ble bygget for de tyske veiene!


Tittel: Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
Skrevet av: Boblehuejuli 03, 2008, 15:00:32 pm
Jeg støtter 25hk !! 
Det blir aldri feil med lyden av en 25hk, du kommer til å utmerke deg med 25hk, det er alt for mange som dytter inn stor motor og det er gøy, bare ikke i din bil Håkon. Dette har vi snakka om før.

Hvis du bare fjerne den hatfulle holdningen til 12v nå så skulle gitt deg flere grunner....


Tittel: Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
Skrevet av: fatzyjuli 03, 2008, 16:12:17 pm
Stemmer heilt klart originalt!

Hvorfor:
Fordi du har en unik sjanse: Du har et smykke av en "urørt" original bil, dem blir det færre og færre av! Tenk på verdien av det, alene... Til og med dekkene er original-type, jeg er IMPONERT!

Ikke ødelegg den med en annen motor fordi det er en ikke-reversibel endring. Du vil angre senere!!!! Det er nok av modda bobler (min inkludert). Hvis du ønsker å kjøre med 356-motoren, putt den i en boble som ikke i utgangspunktet er helt original.


Tittel: Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
Skrevet av: holmsenjuli 03, 2008, 17:04:20 pm
hmm,,stemte for 356,  men etter å ha lest fatzy sitt svar/replikk ble jeg i tvil :)


Tittel: Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
Skrevet av: TomRjuli 03, 2008, 17:17:47 pm
Jeg stemte 25 HK ;)


Tittel: Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
Skrevet av: Kjetil Limajuli 03, 2008, 19:29:30 pm
356 men med tmatre sin løsning for girkasefeste slik du slipper å kappe i karrosseriet.


Tittel: Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
Skrevet av: Lidjuli 03, 2008, 19:38:21 pm
Sånn jeg kjenner deg Håkon gjennom ti år på vwforum. Har enda ikke truffet deg i levende live enda. Så overasker det meg at du tenker i disse baner. Du er jo en frontkjemper for originalbiler, selv om dine kamerater i 6volt ligaen stadig kommer lengre ut på skråplanet. Trodde jeg virkelig ikke at du ville la deg friste til dette. Jeg stemte på 356 fordi jeg ønsker meg en slik selv. Men for deg passer det vel bedre med noe mer tidsriktig trim eller?. Lykke til uansett.


Tittel: Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
Skrevet av: Hot Owljuli 03, 2008, 19:53:05 pm
Putt den i en boble som ikke i utgangspunktet er helt original.

Det blir vanskelig å finne en som ikke ble levert som original...

Dette blir som de som hevder at bilen er mere verd for at bilen aldri har fått service...
Om original motoren aldri har vært demontert fra girkassen så er dette noe å tenke på... den er alt ute, så hva som sitter der i mellomtiden betyr null og niks...


Tittel: Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
Skrevet av: Soddlijuli 03, 2008, 21:57:48 pm
Jeg har vel nevnt til deg tidligere at jeg digger 356-motor ideen din....men litt i tvil nå ;D
Ikke stemt ennå...men tror nesten jeg lander på 25 hk.....da har jeg jo 5 hk mere enn deg på autobahn på tur til H-O neste sommer også :P


Tittel: Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
Skrevet av: Oval57juli 03, 2008, 23:03:56 pm
Jeg takker så langt for avgitte stemmer og argumentasjon. For en 50-lapp og en Kebab kan man få solgt sin stemme - det er bare å ta kontakt så videreformidler jeg...

Bilen er den samme som i bloggen http://ambasadeur.blogspot.com og her http://www.vwnorge.no/index.php/topic,4026.30.html

Jeg er originalfrik, og har ennå ikke gjort noe alvorlig uoriginalt med 50-tallere. Lid er inne på noe meget vesentlig i forhold til Sechs volt-gutta, det er fristelser ute å går i retning av uoriginalt. Jeg legger ikke skjul på det at det er ennå mer utfordrende å kjempe for originalitet. Dette forumet er heller ikke det rette når det kommer til det; jmf. "Boblehue" sin frustrasjon i en flittig lest tråd for en liten tid tilbake.

Jeg er kjent som originalforkjemper, og vil fremdeles være det, men litt oldspeed er jo ikke helt feil?

Hm. Jeg sliter litt her. Jeg har akkurat gjort avtale om komplett sett med 356-motordeler til industrimotoren. Da vil den yte det samme som en vanlig 356, dvs. ca. 75 dønn ærlige HK.

Avstemmingen går ut til midt på dagen i morgen. Det blir spennende. Det er ganske så jevnt nå.

Til 25-HK-motoren mangler jeg K-manifold og eksospotte.





Tittel: Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
Skrevet av: fatzyjuli 03, 2008, 23:23:17 pm
Sitat
Det blir vanskelig å finne en som ikke ble levert som original...
He-he. Ja definisjonen på "original" er vel i høyeste grad diskutabel (som slitedeler, oljer og heilt ned til den tyske lufta i dekka). Jeg er nok mer liberal enn det jeg skrev kan gi inntrykk av, det ser jeg nå....

Å erstatte motoren med en likedan fordi originalen raser er jo en ting, men å sette inn en power-motor (forholdsmessig) kan få den konsekvenesen at bilen aldri kan bli "matching numbers" igjen. Og som sagt Håkon, du har en unik mulighet! Nå ER bilen "matching number". Etter 56 år på veien (mer eller mindre) synes jeg at det betyr mye!

Du kommer deg vel på treff med å nyte turen til treffet på smalere, fine landeveger gjennom små idylliske tyske landsbyer, der -52'en virkelig kommer til sin rett.....  8) Autobahn er oppskrytt, enten for mye vrooooom eller endeløse veiarbeidskøer!


Tittel: Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
Skrevet av: Boblehuejuli 03, 2008, 23:28:35 pm
"Jeg kan motstå alt untatt fristelser" og "Ikke led meg inn i fristelse, jeg kan gå selv..." er vel dekkende her.
Du vet vel hva du egentlig vil, men blir påvirka av garasjegutta.

Gå for originalt og bli ferdig med det.
16" felger, 25hk motor, usynk.girkasse, tinnsparkla splittkaross...... må du ha mer?

Ang. Porsche motoren; den bygger du etter planen din, også kanskje du engang kjøper en nyere "big window" som du kan dytte inn Porsche motoren i. Kanskje du ender opp med å kjøre på SCC og?  ;D


Tittel: Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
Skrevet av: Knechtenjuli 04, 2008, 07:43:42 am
Iom at splitten nå pr. definisjon er en roadster (ref. UORIGINALT tak), ser jeg ingen grunn til å ikke dytte inn en Porschemotor i bobla. Er vel det som sitter i alle bobler som går fælt? *kremt* Det var vel ikke snakk om å KASTE den matching number 25 hesteren, snarere sette inn en "ubrukt" industrimotor mens 25 HK'n får en gjennomgang og de riktige delene samlet sammen. "Uoriginalt" er en ting, "vandalisme" er noe annet. Et siste utrop fra andre hjørnet av Sechs Volt garasjen, noe gøy skal man også ha før prostataen slår knute på seg. Min stemme forblir hemmelig.


Tittel: Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
Skrevet av: Oval57juli 04, 2008, 07:50:06 am
Et siste utrop fra andre hjørnet av Sechs Volt garasjen, noe gøy skal man også ha før prostataen slår knute på seg. Min stemme forblir hemmelig.

Jeg har det gøy med 30 HK i ovalen også, og helt sikkert like gøy med en 25 HK i en splitt?

Det gleder meg at det er så jevnt på avstemningen:)


Tittel: Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
Skrevet av: Lassejuli 04, 2008, 08:21:55 am
Hvilken årsmod. er 356 motoren?

Kan man ikke spille litt rollespill her og late som man er i, la oss si 1959. Splitten din er bare 7år og ikke på noen måte et urørt klenodium. Eieren, la oss kalle ham Kjakan, er ikke en dedikert vw-entusiast - snarere en helt vanlig mann i gata. Kjakan kjører bilen daglig til og fra sin arbeidsplass "Kjakans Mekaniske Verksted & Kolonial". En vårdag i ´59 får Kjakan, på oppdrag av kommunen, inn en 356 industrimotor til overhaling/reperasjon. Kjakan er irritert på kommunen da planene hans om å skille Kolonialen ut som eget selskap måtte skrinlegges da kommunen eksproprierte tomta han skulle bruke. Hevnens time er kommet! Kjakan drar en spansk en overfor kommunens lite motorkyndige utsendte og sier at motoren desverre er skrot ettersom et par veldig spesielle og utgåtte deler ikke er å oppdrive. Kjakan tilbyr kommunen selvfølgelig å hjelpe dem med å bli kvitt skrotet.

Kjakan har fått hevn, og i garasjen hans står nå en strøken 356 snurrebass og gliser. Kjakan er fornøyd. Senere samme år viser det seg at det i Tyskland skal være en stor messe for det siste nye innen verktøy o.l. Kjakan bestemmer over hodet på kone og barn at i år går sommerferien til Tyskland. Som mekaniker vet selvfølgelig Kjakan at en fullastet 52mod med beskjedne 25hk er litt lite - spesielt da både kona og sønnen Ferdinand er særdeles godt i hold etter mangt et "mellemåltid" i kolonialen...

Etter noen kveldstimer med kaffe og Jerry Lee Lewis dundrende (!) ut av verkstedets gamle Tandberg beundrer Kjakan sitt verk: Norges første folkevogn med samme trøkk som Fransen fra Frogners porsche...

 - i dette tenkte scenarioet er ikke bilen lenger "original" hvis man tenker nummerlikhet, men den er like tidsriktig. Jeg har stor respekt for det dere originalpojker holder på med, og ser en stor museumsverdi i det dere gjør. Men for meg personlig er tidsriktighet, ånd og mentalitet like spennende. "Old speed" begrepet er noe lommeboka mi foreløpig stopper meg fra å være en del av, men en vakker dag....sukk. Én ting vet jeg i allefall, og det er at en gammel strøken splitt med en nesten like gammel og strøken 356 motor på tur til veterantreff i Tyskland ikke kan være feil.

Uansett om du velger å dra i nummerlikhetens eller Kjakans ånd så er det du holder på med like spennende - Gi Gass!

:D


Tittel: Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
Skrevet av: Oval57juli 04, 2008, 09:33:00 am
Bra Lasse:)

Stem i vei, tiden renner snart ut..


Tittel: Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
Skrevet av: Varjjuli 04, 2008, 09:42:33 am
Vi trenger flere stemmer på  2hk hk match..!  :-\


Tittel: Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
Skrevet av: Oval57juli 04, 2008, 09:44:42 am
25 HK har i alle fall passert 36,9 %! 25 HK er mer pop enn Jagland!


Tittel: Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
Skrevet av: SplitManjuli 04, 2008, 09:58:31 am
Jeg stemte 356... det gjør den kjørbar, det er reversibelt.... også slipper hele konvoien til sommeren og ligge i 25hk-fart.... (Fursten bytter nok han og skal du se (ref røde felger og diverse...))


Tittel: Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
Skrevet av: FreddyBjuli 04, 2008, 10:41:23 am
Hvilken årsmod. er 356 motoren?

Kan man ikke spille litt rollespill her og late som man er i, la oss si 1959. Splitten din er bare 7år og ikke på noen måte et urørt klenodium. Eieren, la oss kalle ham Kjakan, er ikke en dedikert vw-entusiast - snarere en helt vanlig mann i gata. Kjakan kjører bilen daglig til og fra sin arbeidsplass "Kjakans Mekaniske Verksted & Kolonial". En vårdag i ´59 får Kjakan, på oppdrag av kommunen, inn en 356 industrimotor til overhaling/reperasjon. Kjakan er irritert på kommunen da planene hans om å skille Kolonialen ut som eget selskap måtte skrinlegges da kommunen eksproprierte tomta han skulle bruke. Hevnens time er kommet! Kjakan drar en spansk en overfor kommunens lite motorkyndige utsendte og sier at motoren desverre er skrot ettersom et par veldig spesielle og utgåtte deler ikke er å oppdrive. Kjakan tilbyr kommunen selvfølgelig å hjelpe dem med å bli kvitt skrotet.

Kjakan har fått hevn, og i garasjen hans står nå en strøken 356 snurrebass og gliser. Kjakan er fornøyd. Senere samme år viser det seg at det i Tyskland skal være en stor messe for det siste nye innen verktøy o.l. Kjakan bestemmer over hodet på kone og barn at i år går sommerferien til Tyskland. Som mekaniker vet selvfølgelig Kjakan at en fullastet 52mod med beskjedne 25hk er litt lite - spesielt da både kona og sønnen Ferdinand er særdeles godt i hold etter mangt et "mellemåltid" i kolonialen...

Etter noen kveldstimer med kaffe og Jerry Lee Lewis dundrende (!) ut av verkstedets gamle Tandberg beundrer Kjakan sitt verk: Norges første folkevogn med samme trøkk som Fransen fra Frogners porsche...

 - i dette tenkte scenarioet er ikke bilen lenger "original" hvis man tenker nummerlikhet, men den er like tidsriktig. Jeg har stor respekt for det dere originalpojker holder på med, og ser en stor museumsverdi i det dere gjør. Men for meg personlig er tidsriktighet, ånd og mentalitet like spennende. "Old speed" begrepet er noe lommeboka mi foreløpig stopper meg fra å være en del av, men en vakker dag....sukk. Én ting vet jeg i allefall, og det er at en gammel strøken splitt med en nesten like gammel og strøken 356 motor på tur til veterantreff i Tyskland ikke kan være feil.

Uansett om du velger å dra i nummerlikhetens eller Kjakans ånd så er det du holder på med like spennende - Gi Gass!

:D

Det er du som skriv for Hotel Cæsar, ja?


Tittel: Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
Skrevet av: SplitManjuli 04, 2008, 10:49:23 am
En ting....OM du kjører 356-motor... ikke prøv å "kamuflere" den til å se ut som en 25HK...det er for dumt. Om man bygger en "period correct" story ala den ovenfor... så ville jo eieren være STOLT over å ha en slik luksus i rumpa...han ville aldri søke å kamuflere den... den ville være tidsriktig og ikek modernisert....men slett ikke "snobbet" tilbake i tid. Sørg for å få luka helt igjen, men la den være en stolt 356 baki der. Faren er vel at du må fjerne hyllene på sidene...i verste fall det vertikale gummilist-blekket på innsiden av bakplaten..?


Tittel: Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
Skrevet av: Oval57juli 04, 2008, 11:43:26 am
Jeg har ikke stemt selv:)


Tittel: Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
Skrevet av: Tistlojuli 04, 2008, 12:33:05 pm
Er det mulig å trekke stemma ??


Tittel: Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenjuli 04, 2008, 12:49:53 pm
En ting....OM du kjører 356-motor... ikke prøv å "kamuflere" den til å se ut som en 25HK...det er for dumt. Om man bygger en "period correct" story ala den ovenfor... så ville jo eieren være STOLT over å ha en slik luksus i rumpa...han ville aldri søke å kamuflere den... den ville være tidsriktig og ikek modernisert....men slett ikke "snobbet" tilbake i tid. Sørg for å få luka helt igjen, men la den være en stolt 356 baki der. Faren er vel at du må fjerne hyllene på sidene...i verste fall det vertikale gummilist-blekket på innsiden av bakplaten..?



HELT enig i dette  :) :) :)
Ikke kamufler den med 25hk deler.


Tittel: Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
Skrevet av: BeetleBugjuli 04, 2008, 13:16:22 pm
Folket har talt.


Tittel: Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
Skrevet av: Oval57juli 04, 2008, 13:41:18 pm
Jeg har ingen planer om å få den til å se ut som en 25-HK, det vil den aldri gjøre.

Men jeg drømte (?) om at jeg har sett bilder av gamle Porsche-356-motorer med deler som ligner 25 HK.


:::::

Folket har talt. La oss ta samme avstemming hos en LMK-klubb:)


Tittel: Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
Skrevet av: surfer56juli 09, 2008, 09:56:39 am
Oi, jeg faller på 356, litt mere job bå få i, men fett.


Tittel: Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
Skrevet av: tmatreaugust 11, 2008, 11:41:42 am
Jeg stemmer for 25 hesteren...
Så kan jeg kjøre fra deg med min 356 motor  ;D

Neida, gå for 356 motor, men unngå å kappe i bilen du også


Tittel: Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
Skrevet av: Bj?rnaugust 11, 2008, 12:04:32 pm
Jeg ville helt klart gått for 356motoren, så lenge ikke noe må ødlegges/kappes som tmatre sier.

Så gamle biler er tøffe litt modifisert, og enda bedre at det bare tar noen timer å få den helt orginal igjen  ;D

Stå på  ;D


Tittel: Sv: 52-Kapteinen - bilens opprinnelige motor vs. 356-snurre
Skrevet av: Pålaugust 11, 2008, 15:05:21 pm
Det er snakk om en flott og "urørt" splitt.

Selv ikke "gåsetegn" kan vel forsvare ordet urørt i sammeheng med denne bilen. Den har jo vært igjennom omfattende jobb med vinkelkutter og sveis :) (om det er samme bilen du har linket til fra bloggen da)

Men uansett ville jeg satt inn 356 motoren. Er jo ikke forsent å bytte tilbake senere.