mai 02, 2024, 20:12:53 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 35
211  Forum / Krigsmodeller / Vellykket treff på Høytorp 2013 på: august 12, 2013, 21:56:56 pm
Treffet på Høytorp Fort med rundt 120 veteranbiler ble rekord og et kjempetreff. Ny Høytorp rekord med amfibie deltagelse ble det også. Fra VSN deltok 4 amfibier, Arve,s GMC Duckw. ble ikke med på bilde. For øvrig kunne vi telle 4 VW kubler. Vi sørget også for at de fleste som ønsket det fikk en tur på vannet.

Stor takk til arr. gjengen på fortet for førsteklasses servise og vertskap, dette var et flott stevne fra a til å. Her var det intet som manglet. Mye kan nevnes men det var faktisk tenkt på alt og alle til og med de små hadde fått et fint hoppeslott.

Bilde 1. VSN hadde et samlet hjørne.
   "    2. Den evige luftkjølte under kritisk granskning.
   "    3. Hvor ble det av kjøretøyene  ??

212  Forum / Krigsmodeller / Sv: Årsmøte på Høytorp fort 9-11 august 2013. på: august 04, 2013, 20:41:36 pm
Ikke mange dager i gen og pakkinga står for tur. De fleste kommer nok på fredag. Vi er nok der torsdag kveld. For egen del er det min første deltagelse. Det ser ut til at vi blir mange fra VSN også med flere amfibier av ymse slag. Området er stort og jeg håper vi samles i egen leir.

Det ser ut til at fortet har det meste, vil tro at til og med sykestua er på plass. Bårebil er jo grei å ha om noen forspiser å helstekt gris, i tilfelle regnvær er det brakker med køyesenger disponibel. For oss som har vært i militæret er vel depo-lukt og køyeseng vel kjent.

Sakset to bilder fra Høytorp Treffet 2012.
213  Forum / Krigsmodeller / Sv: søker bilde og info på felger med kdf logo på: juli 30, 2013, 16:39:52 pm
På felgbanen inne i felgen sammen med produsent og dimensjon var det -43 = (1943) men ikke VW tannkrans logo, ellers er merkinga nogen lunde lik. Det forteller at det er flere varianter. Kan ikke fotografere da mine er i bruk, må rense stemplinga for maling.

NB. Det forkommer Opel Olympia felger, svert like med lignende merking og produsent men VW hjulkapsel passer ikke.

Det skulle ikke forundre opp det dukker opp noen flere VW krigsmodell varianter.

Forresten god start dette  Blunker
214  Forum / Krigsmodeller / Sv: søker bilde og info på felger med kdf logo på: juli 30, 2013, 13:35:32 pm
På felgbanen inne i felgen har jeg sett Kronprints og årstall, dette gjelder 200x16.
På utsiden i profilen der det er hull for mutter har de vært stemplet med logoen kp og dimensjon.

Men ofte må mye maling fjernes før en kommer ned til merkinga. Brukte gamle felger bør rettes i sammenheng med oppussing.
Har sett replika felger er merket Kronprints og gammelt årstall, de er også klinket men allikevel er det forskjeller som en kan skille på. Dette kommer tydelig fremm når en sammenligner med original. Om replika hjul bolter er helt lik original vet jeg ikke men de er også i produksjon.

Flere varianter? Det er sikkert andre som kan bidra med mere erfaring her. Dette er jo et spennende tema.
215  Forum / Problemløseren / Sv: Motorfjusk i varmt vær! boble 1300 på: juli 25, 2013, 21:12:44 pm
Har vel opplevd dette når bensinen blir for varm, gjelder 6 mm bensinrør i motor rom. Også med gammel og stiv membram, overhaling av bensinpumpe. En lur feil som det tok tid å finne var bakelitten mellom pumpe og motor på en 30 hk. Braketten ekspanderte når blokka ble godt varm og pumpa fikk for lite slag og motoren døde ut. Det kan lønne seg og prøve en annen coil. Kondensator er forbruksvare, bare å skifte hver gang stiftene står for tur. Noe tett bensinrør fra tank/krane. Noe som tetter til og fra pga sug. Har du sjekka dette så er det ikke så mye i gen. Greit for hjelpere å vite hvilken motor som står i de er jo ikke like. Lykke til.
216  Forum / Problemløseren / Sv: Clutsjen pedalen ga seg på: juli 24, 2013, 20:37:42 pm
Det er en splint som låser aksling og selve pedalen. Det har hendt at pedalen har brudd på dette stedet.
217  Forum / Problemløseren / Sv: Motorfjusk i varmt vær! boble 1300 på: juli 24, 2013, 15:07:13 pm
Bensinen i pumpene er ikke laget for eldre motorer pga. tilsetninger som butan osv. Isoler rørene i motor rommet (alum. folie), det vil jeg tro hjelper.
218  Forum / Krigsmodeller / Sv: Sommer med VW på: juli 24, 2013, 13:37:20 pm
Har fiska laks i Gaula i Sør Trøndelag for egen del. Det var å dra på håndbrekket med litt lift på en sand banke ute i elva. Fisket foregikk med fluestang. Det var vel i 1970. Får vel si det sånn at selve turen er i fokus men dorg og dorgefart skulle passe fint.

Jeg vet også om en kjenning som fiska kreps med sin schwimmwagen på Tyrifjorden for noen år siden med godt resultat. Men under fisket kom det en båt over til han og vedkommende kjefta fordi det skulle føres tente lanterner. Han fikk hakeslepp da frontlysa ble slått på i stedet.

Noe moro har det vært, tidlig i karrieren var det moro å kjøre under bruer på senhøsten hvor folk stoppet undret seg. Drømmen nå er ei elv med svære isflak på en kald vinterdag med frostrøyk, dette bildet er aldri tatt så vidt jeg vet.

Vannski er også prøvd, men alikevel fint med ei god fiskehistorie?
219  Forum / Krigsmodeller / Sommer med VW på: juli 23, 2013, 20:38:15 pm
Sommer tur innover Farrisvannet med old VW i et fantastisk fint vær. Nydelig badetemperatur var det også. Ikke dårlig av en 70 år gammel bil.

Bilder fra juni 2013. På bilde nr. 3 enda en VW i det fjerne.
(Beklager redusert kvalitet 150Kb.)
220  Forum / Krigsmodeller / Sv: Årsmøte på Høytorp fort 9-11 august 2013. på: juli 16, 2013, 19:37:23 pm
9-11 august 2013 er korrekt. Høytorp forts venner i Mysen har hatt denne datoen fast hvert år siden starten. Det er et treff for militære veterankjøretøyer. Alle kan delta innenfor rammen. Også tilrettelagt for barn og familie, noen liker å ha med familien på treff men de fleste er vel singel. Helstekt gris og musikk på lørdagen. Omvisning på fortet. Salg av brukte deler etc. Deltagerne lager også utstillinger og antallet kjøretøyer ligger rundt 80 med noe økning fra år til annet. Beste tid for publikum som ønsker å beskue treffets biler også med en eventuell kjøretur er lørdag. Inngang er selvfølgelig gratis.

VSN har lagt årsmøtet til dette treffet i år. I fjor var årsmøtet på det internasjonale amfibietreffet i Telemark også på denne tiden i august.
221  Forum / Krigsmodeller / Årsmøte på Høytorp fort 9-11 august 2013. på: juli 16, 2013, 09:53:42 am
Går ut ifra at alle har mottatt denne invitasjonen fra foreninga. Men det er kanskje greit med en påminnelse her.

Vi blir flere som skal kjøre på vannet/elva og vi satser på at vi er fremme i god tid på fredag. I tillegg til vår egen tur så vil vi også denne gang ta med så mange som mulig ut på en liten vann tur. Vi har med redningsvester, men om noen tar med sin egen så er det fint. Det er også ei terrengløype men vi med amfibier vil bruke tiden på vannet.

Dette treffet er tilrettelagt for familien om det ønskes.
Vi sees  Glad
222  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette? på: juli 15, 2013, 11:53:49 am
De gamle bilmotorene er ikke bygd for dagens bensintilsetninger eller omvendt. Det hender også at bensinen koker i bensinrøra på eldre VW på grunn av tilsettinger som metanol, etanol, butan osv. derfor har flere isolert bensinrøret til og fra pumpa. Høyre fordampings punkt merkes også på at flottør-kammeret blir tomt etter en tids lagring. NB. Gammel pumpe membram sprekker før eller siden og lager lekkasje som renner ut gjennom pumpa.
223  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bobler og busser som brenner. Hvordan kan vi forebygge dette? på: juli 15, 2013, 08:35:09 am
Mange starter opp med veteranbil helt uten innsikt i hva som kreves for å holde et eldre kjøretøy i drift. Har blitt overasket mange ganger over et totalt fravær av enkel kunnskap. Utrolig nok setter mange i gang meg reparasjoner/endringer uten noe som helst begrep om hva de driver med. Med tanke på sikkerhet så er jeg overrasket for å si det pent. Tror den enkle EU kontrollen har reddet mange havarier og mange ulykker.

Synes brannslukker er fornuftig inventar i et eldre kjøretøy, men når den kommer i bruk så har jo noe gått galt. Jeg vil anbefale at ukyndige hobbyeksperter leverer bilen for kontroll hos noen med god kunnskap rundt veteranbil. Proff og allikevel usikker, lever den da også en gang i blandt. Det er en billig og trygg forsikring.

Er interessen helt fraværende for mekanikk så anbefaler jeg ny bil til de som spør, men jeg skjønner noen vil leke, men også å kjøre billig bil.

Bare så dette ikke blir skjevt så er det mange som er utrolig flinke med vedlikehold og bil interessen fører til at de kan måle seg med en faglært mekaniker. Men det var ikke tema, allikevel viktig å ta med i all retferdighet.
224  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Bensin pumpe oval 54/55 på: juli 12, 2013, 13:06:10 pm
Har ny pumpe. 6 mm bensinrør. Med eller uten sil.
225  Forum / Krigsmodeller / Sv: Veteranbiltreff med punktering !!! på: juli 04, 2013, 15:51:59 pm
He,he fine bilder Derek. Alltid raskt å skifte dekk på schwimm, men jeg har opplevd å glemme hjulvinna.

Mysteriet med punkteringa er at hjulet hadde hullet på siden med ny slange og nytt dekk. Det var ikke hull i dekket men i slangen. Etter lang tid og grundig forskning ble konklusjonen bekreftet av de beste spesialister innen faget, at det var produksjonsfeil i slangen. Ny slange med innlagt punktering etter noen mil er vel bra for salget. Som du sikkert vet så punkterer ikke en schw i bruk.

Et godt tips er at en alltid legger ny slange u-ansett i gamle felger.  Blunker
226  Forum / Snikk-snakk / Sv: Opp i røyk på: juni 27, 2013, 19:05:06 pm
Dette er ikke første gangen, en klassiker etter min mening. Noen har også skudd poler med nøkkel og ring. svidd av fingeren fordi ringen har smelta fast til jord.
Hold det elektriske i orden folkens. Det skal være isolerende lokk over batteriet også på en voltswagen.
227  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hva er dette? på: juni 27, 2013, 18:39:50 pm
Godt forslag. Spennende ide. Beste til nå synes jeg.

Hvis jeg spinner på den, så gjetter jeg videre på at den spesielle mutteren med spor på høyre side av plata ikke er opprinnelig, brukt til noe annet?
Men at vingemutter saken med låsplate har vært lik på begge sider. Denne låsplata under vingemutter passer jo i sporet på de to dingsene som er løse og kan flyttes rundt i de 8 hullene på plata. Nb den ene har noe mindre hull?
Ser også litt slitasje på platas underside som kan stemme med VW blokkas anlegg for sylinder.

Er vi inne på noe her? Noen bedre forslag?
228  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hva er dette? på: juni 27, 2013, 08:29:33 am
Det er prøvd. Det er merket 44-1. (Eventuelt 44 T1.) Det lå sammen med VW verktøy for demontering av fjærer, topplokk. Undres på om det kan ha noe med topplokk å gjøre? Lett å tenke annen motor, men så var det hullene som passer ca. topplokk bolter til VW?
Brukt på bilmotor Ja men til hva?

Fant forklaring på en vedlagt magnetnøkkel på nett, det var en smart sak til å låse på feste-boltene, motor - gir boks. 1024 stahlwille uno.
229  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hva er dette? på: juni 26, 2013, 18:09:44 pm
Det øvrige verktøyet var fra tiden rundt 1960. Skal sjekke hull og bolter på eventuelt 25-30-34 hk som er ganske like når jeg finner en motor uten topp.

I alle fall skjønner ikke jeg bæra med tanke på dubbedittene montert på den ene siden av plata men også på undersiden.
230  Forum / Snikk-snakk / Hva er dette? på: juni 26, 2013, 15:39:43 pm
Blant originalt veteran VW verktøy fra nedlagt VW verksted lå dette. Skjønner ikke hva det er brukt til?

(Med tanke på mål ser hullene ser ut til å stemme med topplokk bolter? men dette er gjetting fra min side.)

Fint om noen løser dette.
Bilde fra begge sider.
231  Forum / Krigsmodeller / Sv: Tips. Ønskes 6-12v utstyr i bilen? på: juni 08, 2013, 18:11:03 pm
Så var det resultatet. Størrelsen er 1,5 x 5 cm. Den lager vekselstrøm av 6v og transformerer opp og likeretter til 12v. Effekt opptil 15w ut.
På GPS og mobil fungerer den helt fint, blir ikke varm på mitt utstyr så anbefalt kjøle-ribbe er sløyfet (kjøling anbefales). Puttet den i ei krympestrømpe å hang den på ledningen fra ligter uttak.
Den er følsom for spenningstap, trenger riktig spenning på 6v. Det kan være en fordel å montere den nær batteriet.

Skal jeg bestille blir det flere med toll og moms på deling. Det er enklest å bestille direkte, da kommer den i postkassa uten statens lang fingre. Grensa er 200,- nok. Over skattes porto også.

Jeg er fornøyd og den fungerer fint, lykke til.
232  Forum / Snikk-snakk / Sv: Tråd her på forumet om en som jobbet for å bedre kjøling på en 30 hester?? på: juni 07, 2013, 21:23:10 pm
Det er bare å bytte selve vifta med flere skovler ellers ingen problemer. Så er det bare å bruke hodet på vanlig måte, altså sjekke kast defekter og subbing etc.
233  Forum / Snikk-snakk / Sv: Tråd her på forumet om en som jobbet for å bedre kjøling på en 30 hester?? på: juni 07, 2013, 14:14:20 pm
Vi bruker å sette inn vifte fra en 34 hk (den med påskrudd dynamofot) for å øke kjølinga på 25 og 30 hk.
234  Forum / Krigsmodeller / Allt går vist an?? på: juni 05, 2013, 22:00:18 pm
Lei av bruksområdet på doningen, muligens et tips her.
Det er i vertfall schwimmwagen propell-agregat  montert.    Gliser

Sakset fra 166.com
235  Forum / Krigsmodeller / Sv: KDF-merking: Aldri sett før! på: mai 30, 2013, 11:17:05 am
Dette ser ut til å være feik.

I det siste året har e,bay flommet over av forfalskninger. Utrolig nok er noen så dumme at de kjøper til god pris. De som lager dette er flinke med merking, syre, maling, patina og den videre behandling.

Vi ønsker ikke å kommentere detaljene som avslører juks fordi disse produsentene skal ikke få denne hjelpen til forbedring av produktet.

Du kan legge merke til at i de fleste tilfellene gjelder dette manipulerte deler/gjenstander som er nylaget og i ok. produksjon fra leverandører (erstatningsdeler). Men det forekommer at noe feik er laget helt fra bunnen av.

Glemmer ikke en solgt snekke arm med komplett VW merking støpt i tinn, komplett livsfarlig. Den ble kjøpt som original for over 200 euro, Et rent og livsfarlig tap på E,bay. Unødig å si at att alle forsøk på omgjøring fra kjøperens side strandet + en masse bortkastet tid.
236  Forum / Krigsmodeller / Sv: Tips. Ønskes 12v utstyr i bilen? på: mai 28, 2013, 13:51:44 pm
Datt bare borti denne på leting. Har nå bestilt 1 stk.
Ved bestilling av flere så blir det ny frakt. Flere har spurt om jeg kan bestille og det er OK.

Har mottatt den bestilte om ei drøy uke. Jeg vil foreslå at jeg tester den som blir til mottatt på kvalitet og drift. Jeg er litt nøye her, fordi den skal brukes på Gps, radio og elektronisk utstyr. Eventuelt 12v blinkrele med 12v. pærer. Håper det er Ok. Når det er gjort kommer rapporten her. Tenker selv også på kjøp av noen flere.

Var i gang med å bygge en selv men dette er billigere. Og den ser helt topp ut på informasjonen.
 
Har bygd en sak som byggger om til Leed bremselys og blinklys for 6v. Den sparer batteriet med ble forholdsvis dyr.
237  Forum / Krigsmodeller / Ønskes 12v utstyr i bilen? på: mai 28, 2013, 12:56:59 pm
En rimelig sak med mange muligheter for bruk av 12v. Har bestilt en til bruk av GPS i bilen.
Den konverterer spenning så lav som 3.5V til DC12V og leverer 1.5A gjeldende.

http://www.ebay.com/itm/Classic-car-6V-to-12V-voltage-converter-power-power-/350436684000
238  Forum / Snikk-snakk / Sv: Finn én feil på: mai 22, 2013, 11:07:55 am
Det burde komme en fortsettelse om han slo på tenninga og startet oppi det hele.
Bildet er nok manipulert ikke lett å se virkeligheten nå til dags.
239  Forum / Snikk-snakk / Sv: 17 MAI på: mai 17, 2013, 21:04:56 pm
Ha en fin dag. Det ble bytur i Tønsberg med is i godværet, men turen gikk videre.
Bilde fra Vallø.
240  Forum / Krigsmodeller / VW på skinner. på: mai 11, 2013, 16:26:53 pm
Det går ikke alltid et tog. Noe for pendlere?

Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 35
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!