Girkasse tråden

<< < (2/33) > >>

JFP:
Sitat fra: rallybugs på august 29, 2009, 06:43:43 am

http://volkswagens.wikia.com/wiki/Gearbox_codes

her er en link til girkasse nr. på luftkjølt.


Dette finner du ut av ved å lese av nr. som sitter på kassa , final drive er utvekslingen på kronhjul og pinjong  , her i europa hadde de fleste 1302 uten S (1300)  4,125:1 kronhjul og pinjong utveksling og 1303 S (1600) hadde 3,875:1 utveksling , ønsker du lavere turtall og høyere fart så bruker du kassa til 1302 S eller 1303 S på 1303 S er forskjellen kun det fremre sjaltehuset pga av annet feste , men det kan du bytte over på 10 minutter fra 02 kassa.Den siste kassa fra 1974 på 1303 S som har et sidedeksel ved kronhjulet er den som har sterkest hus.


Tusen takk for svar - du har peiling!

Har en 1303 (1976) med veldig "behagelig" utveksling, så hvis jeg gjør noe med 1300-motoren, skal jeg fikse meg ny kasse.

rallybugs:
Har du en girkasse fra en 1976 modell , så tvihold på denne , det er den sterkeste kassa VW har laget til type 1 bilen , forskjellen ligger på 3-4 gir , hvor kilen som låser inner hubben til sjaltemuffen mot hovedakselen er erstattet med splines og diamateren på sjalte muffen er blitt større mot inngrepet på girdrevene , det som er svakheten er reversen  , har du en gammel girkasse så tapp av oljen , se på hvordan oljen  ser ut + at magneten på tappepluggen forteller deg som regel om hvordan tilstanden er , er det mye spon på magneten så obs.
Det som er hyggelig med VW luftkjølt girkasser er at det fremdeles finnes deler å få tak i etter alle disse åra.

Jeg holder nå på å bygge opp en 1977 Golf Gti å der er det håpløst med deler



http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1553.0

JTWE:
En kjekk start for de som er nye på emnet:

http://auto.howstuffworks.com/clutch.htm
http://auto.howstuffworks.com/gears.htm
http://auto.howstuffworks.com/transmission.htm
http://auto.howstuffworks.com/differential.htm

JTWE:
Lagde en enkel kalkulator for å se litt på hvordan motoren og girkassen vil samarbeide.

Hastighet som funksjon av turtall i alle gir, samt RPM drop når man girer til neste ved et gitt turtall.

rallybugs:
http://www.quaife.co.uk/Speed-Calculator

Jeg bruker altid denne kalkulatoren som ligger på Qaife til nedlasting , da har du også grafer i forskjellige farger en kan legge opp på hverandre , da er det letter å velge rett utveksling på alle gear.

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

[*] Forrige side