751
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Megasquirt
|
på: mars 10, 2009, 23:22:16 pm
|
Jeg brukte WBX pleniumog spjell på min T3 1915 motor med Engle 130 kam. Det ble litt mye puler for å tune tomgang enkelt.. men det ble mye bedre med en sveisedyse og et bensin filter på map signalet. En kan selvsagt kjøre TPS styrt innsprut på tomgang, så gå over på MAP litt opp i turtall, men jeg tror jeg hadde gått for CB TB's og kun TPS styring om jeg hadde bygget noe nytt hissig med kvass kam
Har en gammels sliten Passat 32b Syncro (stasjonsvogn) med Audi S2 motor... RS2 turbno og litt dilldall med Megasquirt. Det tok vel ca 10 minutt fra den startet til den gikk bedre en K-Jet'en (Da uten torbotrykk seff) Tuning med Plenium og kam som passer til dette er enkelt
Skal nå bygge en T4 motor til en T2a Camper jeg SKAL ha til sommeren :-) Har DTM viftehus, og kommer til å teste ulike løsninger. Blir det turbo også blir det et plenium på hver side og T-Rør mellom. Dette er ikke optimalt for sugis, men det er jo det enkleste å få til Såg en som hade brukt engangsflaske med veisegass som plenium på hver side... Diskuteres litt på Shoptalk forrums ang kam og innsprut med plenium til T4, samt litt design
Hadde jeg hatt T4 viftehus hadde jeg nok gått for WBX plenium tror jeg ja...
|
|
|
752
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Variant
|
på: mars 04, 2009, 16:40:56 pm
|
På 3 og 5 ribber'n må du skifte clutchhus til 6 ribbers hvis du skal ha inn 228WBX svinghjulet uten å slipe.
Er det bare cluch huset som må byttes på 5rib kassa, eller må en bytte akslingen ogå? Er vel noe lengre 6Rib huset, men svinghjul/cluch er vel kanskje også breiere og at det dermed passer...
|
|
|
754
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / T2a og bremser
|
på: februar 25, 2009, 16:25:46 pm
|
Jeg hodler på å skaffe en T2 camper og har noen "på hånd" Hadde egentlig tenkt meg en 71 med de nye felgene og bremseservo... Men.. har en 69 som er meget pen.....
Hvordan er det å bremse denne i forhold til en med bremseservo? Hvordan er det ettermontere bremseservo - alt passer og bolt on? Annet å tenke på? Har tenkt å bruke den lit tom sommeren med familen så vil ha alt rundt dette så bra som mulig.
|
|
|
755
|
Bruktbørsen / Biler selges / Sv: super coool early bay westy 1971
|
på: februar 19, 2009, 07:40:30 am
|
Prisen ser jo helt grei ut, helt til man regner litt valuta og moms.. Ikke meningen å få slike lekre biler til pottitnorge.. Momsfritak på veteran og samleobjekter hadde vært noe..
135.000 danske.. er ca 160.000 Norske Så legger du til ca 45.000 i Moms og avgifter (Da her jeg ikke tatt med frakt, som det også skal beregnes moms av - selv om du heter den selv beregner de en fraktpris de gribbene) Og så må du vel legge til litt forstillingsdeler for å få bilen godkjent i Norge.. Så helt grei er ikke prisen.. får mye bra biler fra USA for den prisen, men det er litt dyrere å reise over for å se bilen selv. Bilen var sykt kul da :-) spesielt interiøret Gratis er det ikke, men se på alle delene og alt arbeidet som er gjort samt hvor strøken den er så blir ikke regnestykket så verst. Å kjøpe bil fra usa ser man gang på gang er et sjansespill, her vet man hva man får :-) Må vel være noe for deg dette Torgeir :-D Er litt fristet ja :-) Problemet er "alt arbeidet som er gjort", jeg hadde liksom tenkt meg en org westy som en bare kunne stikke innom Tilsynet med for å få skilter på, og ikke noe jeg må mekke til for å få godkjent. En mer moderat senking kan jeg fikse senere... Og det er vel denne ombyggingen samt det vanvittig kule interiøret som drar opp prisen
|
|
|
756
|
Bruktbørsen / Biler selges / Sv: super coool early bay westy 1971
|
på: februar 18, 2009, 17:11:40 pm
|
Er vel ikke sikkert at kvitteringa til momsverket er på salgspris kanskje? De har neppe fått med seg hvilke priser gamle "folkevognbusser" har kommet opp i.... Tollverdien er normalt lik innkjøpsprisen, det vil si prisen som faktisk er betalt eller skal betales for kjøretøyet. I tillegg kommer frakt- og forsikringskostnader frem til norsk grense. Tollverdien benyttes som grunnlag for beregning av merverdiavgift ved innførselen.
|
|
|
757
|
Bruktbørsen / Biler selges / Sv: super coool early bay westy 1971
|
på: februar 18, 2009, 17:09:27 pm
|
Prisen ser jo helt grei ut, helt til man regner litt valuta og moms.. Ikke meningen å få slike lekre biler til pottitnorge.. Momsfritak på veteran og samleobjekter hadde vært noe..
135.000 danske.. er ca 160.000 Norske Så legger du til ca 45.000 i Moms og avgifter (Da her jeg ikke tatt med frakt, som det også skal beregnes moms av - selv om du heter den selv beregner de en fraktpris de gribbene) Og så må du vel legge til litt forstillingsdeler for å få bilen godkjent i Norge.. Så helt grei er ikke prisen.. får mye bra biler fra USA for den prisen, men det er litt dyrere å reise over for å se bilen selv. Bilen var sykt kul da :-) spesielt interiøret
|
|
|
758
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Variant
|
på: februar 11, 2009, 14:55:30 pm
|
Ser meget bra ut Marius... Godt at innerskjermene ikke går lengre frem, kunne blitt dårlig plass til radiator
|
|
|
759
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 54' 1200 Type 1 Texas Brown - Original, men går for retro looker. :)
|
på: februar 09, 2009, 12:17:24 pm
|
Dekk dimmensjon: Jeg kjører med 165 "ballong" dekk både bak og framme på 356 felger Skraper litt i skjermene framme nå, så jeg må få en lavere profil, Vil helst ikke ha smalere dekk framme Ellers bare puma forstilling (og senket bak seff, husker ikke hvor mye) Du kan jo leke litt med denne: http://www.miata.net/garage/tirecalc.htmlOg dekkonline har mye dekk i listen Jeg vurderer 185/55 eller 165/65 som er omtrent samme omkrets Er ikke så bra å gå med i omkrets bak heller.. har nå turtall nok på langtur :-) Fet bil den der sorte, har kjøpt meg slike speil jeg også (Repro, hadde ikke råd til orignale)
|
|
|
761
|
Bruktbørsen / Biler ønskes kjøpt / EDIT: Har Kjøpt - Rustfri Bay "pop top" camper
|
på: februar 06, 2009, 12:08:22 pm
|
Rustrfri, klar til bruk Bay camper ønskes kjøpt Må være en med hevetak og plass for to voksne og to barn Ja, jeg vet det har vært noen til salgs den siste tiden, men de har alle vært langt fra "rustrfri og klar til bruk" Send gjerne en melding om du kjenner noen som har, og som kanskje vurderer salg men ikke har annonsert den også (Holder på med et par fra USA, og har snakket litt med de på http://www.kieftenklok.nl/Busser finnes, men det er enklere om en kan kjøpe i Norge :-))
|
|
|
762
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Bygging av 2.0 liter Type 4-motor til bruksbilen min
|
på: januar 30, 2009, 18:26:41 pm
|
Jeg vet ikke helt hvor enkelte har fått det fra, men har ikke helt troa på at han Raby er så veldig super-flink på T4. T4 eksperter er det mest av i Tyskland. T4 er "nytt" for US-folk, mens Raby antaglig gikk rundt i sparkebuksene sine så var vel flere tyske firma godt i gang med trimming av T4... Mulig noen mener at Raby er ekspert på T4 i USA, men det er vel ca. fordi han er den eneste som driver med det der...
Når det gjelder T1 er det nok mere proffe folk over dammen som feks. Gene Berg osv.
Den beste T4 kompetanse finnes nokså sikkert hos de tyske firma ja.... Og det finnes utrolig mye bra hos normenn også som bygger/selger til Bil/Rallycross miljøet Det Mr Raby har vært god til er å bruke Forum for å promotere seg selv - litt for god for min smak... L.A.R.D http://www.germanlook.co.uk/ har i alle fall startet litt... og Richard på EMW selvsagt På Type 4 i shoptalkforums er det alltid noen som prøver å si at en i Europa har kjørt 103mm -> 105 mm stål cylindere i laaaang tid og at det virker, mens jake Raby og Co hevder at det bare er nickies som gjelder for alt over 96mm. En må som allid lese på mer en et forum, og også lese det som innfømmes med liten skrift. Aircooled Technology leser jeg ikke, det blir for ensporet Det er mulig tyske firma som Ahnendorp (BAS) og Remmele Motorsport profilerer seg litt på tyske forum, og det er helt sikkert mange gode entusiaster som diskuterer der også men vanskelig å følge med på for den som ikke kan nok Tysk :-) Prisene fra de tyske seriøse er selvsagt høye, men kvalitet koster... alltid Blir generelt for dyrt for mine budsjett, og det har vel Filip/purity også sagt det er for hans budsjett Om du har link til gode tyske forum om T4 motor må du gjerne poste de Holmen: Enig med Filip/purity, post en feedback tråd om han på samba eller helst under type 4 på shoptalksforums om han ikke responderer som du ønsker.
|
|
|
763
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: 6volt i bobla
|
på: januar 29, 2009, 11:38:55 am
|
6 volt fungerer kjempefint til en sommer-veteranbil! Du må sørge for at du holder det elektriske i god stand (batteri, starter, dynamo, reflektorer på frontlys) og også sjekker at ledninger er hele og gir god kontakt....og da funker dette helt fint. (Men sånn er det forøvrig også på 12 volt biler ) om du med tiden skulle føle behov for litt større motor, klarer en 6V starter det også! Holder på med en Porsche industrimotor - som nå er blitt 356 motor til ovalen De originale 1680 cylinderene var ødelagt av lagring med fuktighet, så jeg har 86mm (1720) cylindersett nå sammen med en 280 graders kam. Komp blir rundt 9.25:1 Er det noen som har erfaring med 6V starter og tilsvarende motor / komp? Mulig en helt ny starter også er bedre en den gamle sliteren som står montert nå Venter på litt bedre temperatur, slik at jeg kan få lakkert kjøledeksel og montert sammen resten
|
|
|
764
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Variant
|
på: januar 29, 2009, 11:28:42 am
|
Da har jeg jobbet litt med innerskjermen, eller tatt vekk heter det. Her lager jeg allt på nytt. Jeg får ganske god plass nå.
Ganske god plass betyr svingradius på 75 meter Må bare få litt motor da, slik at du kan hjelpe den rundt våre små rundkjøringer med høyrefoten Du har jo revers også
|
|
|
765
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: BAS-eksos T4
|
på: januar 27, 2009, 14:20:15 pm
|
Andersen Racing her på forumet har sikkert "Bøs-eksos". Dette er en BAS kopi
Var en kar å kjøpte TL'en min før jul, han var sånn Bilcross mann. Det var bare å stikke innom en Bilcross stevne, der var det alltid en som solgte Bas kopi anlegg. Var det mr Andersen han tenkte på da kanskje, eller er det andre som også lager?
|
|
|
766
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Racingbobble
|
på: januar 23, 2009, 22:28:08 pm
|
Endelig noen som bygger sving egenskaper og ikke bare rett frem bil, og som ikke er 02 eller 03 Har samme planer selv, da med 63 karosseri Har alle rede bygget om til IRS bak, rammehode for opphengskuler ligger klart. Tenker litt i retning av Nascar look'en på den siste Herbie filmen, men uten vinge på bakluken Anbefaler å se litt på http://shoptalkforums.com/ under Suspension and handling FJCamper sine inlegg om deres race ghia er verdt å lese Ellers er denne artikkelen meget bra http://www.aircooled.net/gnrlsite/resource/articles/handling.htmLegg merke til høyde på bilen, EBB postet også noe om dette på gamle 2you forumet En må nok prøve seg frem, men utgangspunktet ca 1" lavere bak en forran Ikke alle som liker den stilen, men gjør underverk for kjøre egenslapene. Jeg mener det er ser meget godt ut sammen med passe dekk/felger og skjermer og gjerne sammen med bur Vi måte heve broderens 1300 forran da vi satt på 185 dekk / 8 spoke felger forran og bak i stede for 165 Den var nok bare 1/2" forskjell, men før det var den lavere forran Utrolig mye bedre kjøre egenslaper, selv om dekk også antagelig hadde noe si
|
|
|
768
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 2.0 liter Type 4-motor inn i boble
|
på: januar 18, 2009, 22:49:01 pm
|
Men tusen takk for linken til kokoparts, etter litt leting fant jeg flat-topp stempler hos han også, så det spørs om jeg ikke handler noen slike. $190 hos han i forhold til $240 på siden til AA Performance Products.
Jeg har handlet av Kokoparts Delene hadde en snartur om Australia.. men det er jo postens feil - han fikset opp da uten problem, virker som en OK type. Bare styr unna han som kaller seg fastclassics, han har mest Porshe deler, men en del T4 /914 av og til. Det er samme person som på Thesamba kaller seg sears point classics.
|
|
|
770
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: T-4 løftere
|
på: januar 14, 2009, 16:10:54 pm
|
Hvilken kam bruker du i 2.4 liters motorene dine? Jeg vurderer å bygge en motor med 96mm stempel, 78 slag og 44/36 topper Tenker å kanskje kjøre litt autoslalom Alternativet for å bare har det morro for lite $$ er å hive tubo på original 2 liter
|
|
|
772
|
Forum / Snikk-snakk / Import av Camper fra USA
|
på: januar 09, 2009, 17:15:42 pm
|
Har fått lov av fruen å kjøpe camper når jeg er ferdig med loftet. Motivasjonen for å bli ferdig der er stor ja Men det må være en som er rustfri og "klar til bruk" Tror ikke jeg finner en slik i Norge... så jeg har søkt litt og funnet noen i United big bløff http://www.oldbug.com/sales.htmHar noen meget bra til salgs Selvsagt har http://www.kieftenklok.nl/uk/index.phpLigger litt høyt i pris i forhold til hvor pen bilen ser ut på bildene Thesamba og Ebay sjekkes selvsagt... Noen som har andre gode linker det kan være lurt å følge med på? Er Bay som er aktuelt, helst Early bay Kombinasjonen Early front og late bakende med T4 motor hadde vært helt perfekt
|
|
|
773
|
Bruktbørsen / Deler selges / Sv: innsprut deler
|
på: januar 08, 2009, 13:13:39 pm
|
Pris på alt du har av insprutdeler til 1600 da?
Nå må du ikke bli for grådig! Jeg venter på mer milder og vil også ha et sett :-)
|
|
|
777
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Modellbilbutikk på nordvestlandet
|
på: januar 06, 2009, 12:39:19 pm
|
Mener å huske jeg har sett bilder fra en butikk med modell biler++ fra vestlandet et sted ,men er ikke kar om å finne hvor det var,noen som kan hjelpe?Prøver å få kjøpt denna,men det viser seg ikke å være så lett Guttungen har en slik, kona kjøpte den fra en web butikk i statene Kjøpte en oval til meg noen år tidligere
|
|
|
779
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Variant
|
på: desember 30, 2008, 11:24:41 am
|
18" helt klart Har du noen originale sprintstar liggende så kan de sikkert passe på 54'en min
|
|
|
780
|
Forum / Problemløseren / Mål og plassering av luftinntak Oval Cab luke
|
på: desember 29, 2008, 10:22:29 am
|
Har et lite prosjekt med å lage luftinntak på en w bakluke. Bruker rillene fra et Polo panser som har nokså rett form, men er usikker på størrelsen. Er det noen som har en original cab luke som kan måle avstand fra toppen av luken ned til rillene. Gjerne også lengdene på rillene
|
|
|
|