justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1110
Bosted: moss
stæsj hore og hard barket senkepøbel
|
|
« Svar #450 på: januar 25, 2012, 02:45:26 am » |
|
liker
|
|
|
Loggført
|
Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
Innlegg: 2594
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
|
« Svar #451 på: januar 25, 2012, 08:23:57 am » |
|
Selv om jeg ikke senker etter loven ville jeg stroppet og kjørt etter den
|
|
|
Loggført
|
"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
Innlegg: 3453
Bosted: oppland
|
|
« Svar #452 på: januar 25, 2012, 10:17:03 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
|
« Svar #453 på: januar 25, 2012, 10:19:20 am » |
|
Har fulgt denne tråden fra tidenes morgen og klarer ikke helt å forstå at det skal ha så veldig mye og si om man stropper hjula eller om man stropper bilen "død". Ved "normal" kjøring langs veien står ikke bilen på henger å spretter rundt som et villdyr i bur. Jeg har aldri sett noen som lever av å frakte biler stroppe annet enn i hjula. Men nå er jo dette som regel "store" biler som frakter "små" biler, så da merkes det vel ikke så godt om bilen bak står å svaier litt.
Når det gjelder dette med å gasse på når hengeren begynner å leve sitt eget liv, så må det være mest teori. For det første så skal du holde hodet kaldt og være der med en gang du merker bevegelse i bilen. For det andre så skal du ha en bil med litt trøkk hvis du ligger i 70-90kmt i tredje eller fjerde gir og plutselig skal dra på. Som regel har man også biler foran... Nei, det mest naturlige for de fleste vil være å bremse. Men da tror jeg det er viktig å ikke bremse for hardt. Når jeg hentet min Bay i Molde brukte jeg min Caravelle med 78Hk med en stor og veldig tung henger (de jeg lånte den av brukte den til å frakte en eller annen maskin på, så de hadde montert 4stk 2x8 på hengeren i full lengde. Når disse er kliss våte veier de en del). På vei hjem møtte jeg kong vinter og opplevde på snødekt vei flere ganger at hengeren begynte å vingle (rundt 60-70 kmt). Så da skulle jeg altså ha gitt full gass? Ikke aktuelt! De første gangene satt jeg litt med hjerte i halsen, men jeg måtte bare forsiktig senke farten så la den seg pent bak igjen. Nå vil sikkert mange kommentere at jeg hadde for lite eller for mye vekt på kula, men det trenger de ikke for det skjønner jeg også. For de som lurer på hvordan bilen var stroppet så hadde jeg stroppet i forstilling og fester til støtfanger bak. Ikke fordi jeg mener eller mente at det er best å stroppe bilen død, men fordi det var det enkleste.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #454 på: januar 25, 2012, 11:30:49 am » |
|
Har man tyngdepunktet på hengeren såvidt foran hjulene på hengeren (80 kg på kula) så kan man kjøre så fort man vil uten å få denne slengingen. Og, det er ikke snakk om å akselerere kraftig... bare gi på såvidt så vil trekkraften dempe svingningene på samme måte de kom.
Det største problemet her er vel at de som ikke kan laste henger, stropper også i hjulene.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #455 på: januar 25, 2012, 11:32:15 am » |
|
Den engelske prmovideoen var veldig lærerik - og burde en gang for alle legge denne diskusjonen død. Ingen ønsker seg da vel en LandRover........som danser rundt på hengeren slik noen av disse klippene viser?
Nei ikke kjøp gammal Landrover ! Livsfarlig! stropping i hjul OG chassis fungerer utmerket begge deler og begge deler er lovlige og velutprøvd Det bør vel legge diskusjonen død.?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #456 på: januar 25, 2012, 11:42:31 am » |
|
OG som JHU sier anng kulevekt , så er det viktigere i praksis enn hjul eller chassis stropping. her er det heller bedre med litt mere enn litt for lite.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
|
« Svar #457 på: januar 25, 2012, 13:00:11 pm » |
|
Sier meg enig med den. Fant bilde fra når jeg hentet bilen. Plasseringen ser jo ikke gal ut den... Nå er jo tråden i ferd med å skifte retning så jeg tilater meg å spørre: Hvorfor oppstår denne slengen på hengeren? (da klarer vi å holde liv i tråden litt til tenker jeg )
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #458 på: januar 25, 2012, 14:06:07 pm » |
|
Med mindre du kjører med ekstra fjærer bak på T4'n din, så ser man grunnen til slengingen på bildet.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
|
« Svar #459 på: januar 25, 2012, 14:18:10 pm » |
|
Den hadde så høy fjæring (Syncro) hvis det var det du mente. Følte jeg hadde passelig god vekt på kula.
|
|
« Siste redigering: januar 25, 2012, 14:49:36 pm av perpioneer »
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #460 på: januar 25, 2012, 14:31:34 pm » |
|
Hvorfor oppstår denne slengen på hengeren? (da klarer vi å holde liv i tråden litt til tenker jeg ) For å uttdype spørsmålet, hvorfor oppstår slenging på hengeren når man har vekten for langt bak? Hva skaper selve bevegelsen?
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #461 på: januar 25, 2012, 14:45:18 pm » |
|
Slark i kule og sammentrykkbart stag kan jo være faktorer. Ellers kan man dra sammenligning til fremtung tillebår... Fryktelig vinglete det også.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
|
« Svar #462 på: januar 25, 2012, 15:07:39 pm » |
|
Det kan jo være duden med BMWen skulle prøve seg på en slik:
|
|
« Siste redigering: januar 25, 2012, 15:10:08 pm av perpioneer »
|
Loggført
|
|
|
|
Kheiron
Supermedlem
Innlegg: 521
Bosted: Risør-Norge
|
|
« Svar #463 på: januar 25, 2012, 15:13:43 pm » |
|
Kan ikke si jeg er erfaren med bilhenger, har kun hatt 3 turer. De gangene har jeg ikke stroppa i hjul, men understell. Første tur med henger var i -93, det var litt sketchy, merka litt jeining en gang, men bremsa ned og så roa det seg. Men hva vet man som 18 åring i fars Sierra, med lånt henger med kameratens Opel Commodore 2.8 Coupe på. Hadde aldri kjørt sånn idag. Galematias når en ser tilbake på det. De to andre gangene stroppa jeg heller ikke i hjula, tok det stille og rolig, slapp folk forbi i busslommer. Så det var ikke noe problem. Det var ikke lang heller, 3-4 mil, men det har ikke så mye med saken å gjøre. Skal jeg frakte bil på henger igjen, er det ikke sikkert jeg stropper i hjula, men heller kjører stille og rolig. Bruker busslommer og rasteplasser om det blir mange biler bak. Litt offtopic, men når det gjelder windsurfutstyret jeg har på taket, bruker jeg MANGE stropper og i flere lag. Minst 8 styks, men så ligger det også fjellstøtt på motorveien i 130kmt..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #464 på: januar 25, 2012, 15:31:30 pm » |
|
Ellers kan man dra sammenligning til fremtung tillebår... Fryktelig vinglete det også. Tror det er en meget riktig sammenligning, noe av vekten må hvile på deg.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
Innlegg: 2594
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
|
« Svar #465 på: januar 25, 2012, 15:34:34 pm » |
|
Det kan jo være duden med BMWen skulle prøve seg på en slik: Farlig med Smartphone og YouTube
|
|
|
Loggført
|
"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #466 på: januar 25, 2012, 16:58:48 pm » |
|
Det kan jo være duden med BMWen skulle prøve seg på en slik: Regner med at alle se at dette er med vilje? Og det er nettopp pga at tyngdepunktet ligger mellom trekkvogn og hjulene på hengeren at det går bra.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
roarrag57
Seniormedlem
Innlegg: 380
Bosted: dokka
|
|
« Svar #467 på: januar 25, 2012, 17:57:15 pm » |
|
er nok ikke mye i den tanken der nei... men tullete og holde på slik langs veien
|
|
|
Loggført
|
bumblebee
|
|
|
A.Hole
Seniormedlem
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #468 på: januar 25, 2012, 19:10:36 pm » |
|
-
|
|
« Siste redigering: januar 26, 2012, 02:09:15 am av - »
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #469 på: januar 25, 2012, 19:27:47 pm » |
|
Oppsummering : Samferdselsdep. , Vegdirektoratet, Biltilsynet ,Politiet, Transportnæringen og flere kjøretøyfabrikanter mener at stropping i hjul er korrekt. Forum hobby ingenørene mener det er feil. Er det riktig observert?
Helt korrekt observert.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #470 på: januar 25, 2012, 19:32:12 pm » |
|
for tidleg å trekka noko konklusjon endå, TT. me er jo kun 16 sider inn i debatten
men at kulevekta er viktigare enn stroppemetode trur eg me alle kan helsa amen til.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #471 på: januar 25, 2012, 23:09:24 pm » |
|
Trettenogethalvttusen klikk på hengerstropping! ... og enda er vi bare halveis.
En kort oppsummering:
1) Vi diskuterer ikke hva som er lovlig og ikke. 2) Vi diskuterer ikke hva som er "godt nok" 3) Vi diskuterer ikke metoder for å få bilen til å "sitte fast" på hengeren
-> Vi diskuterer hvilken stroppemetode som gir best/mest optimal/mest sikre kjøregenskaper.
En lang oppsummering:
Ang lovlighet og direktorater og tilsyn og slikt: Stropperegelen er som veldig mange andre regler vi har - den er laget for å beskytte oss mot oss selv, og slett ikke for å sikre "den beste" løsningen. Det blir som forbudet mot å trekke elektriske kabler i ditt eget hjem....det er selvfølgelig mest brannsikkert og riktigst sånn totalt sett, men det er jo langt ifra noen standard på "den aller beste løsningen" (mange gode hobbyelektrikere vil helt sikkert gjøre en bedre jobb enn enn akkordbetalt elektrikerlærling).
Ang kulevekt: Å ha "plussvekt" på kula, helst 70 kg er et absolutt must og på linje med at bremser å lys må være i orden, så er det absolutt fundamentalt viktig..... Vi diskuterer ikke "hva som er viktigst" i forhold til hengersikkerhet, vi diskuterer hva stroppemetode betyr for sikkerheten.
Ang "proffbransjen": Som enhver annen kommersiell bransje...så tenker bilbergings/biltransportbransjen aller mest økonomi....og greier seg i lange baner med det som er "godt nok", så lenge det er billigst... Å krabbe under 11 biler opp og ned på en biltransporter, tre stropper gjennom trange hulrom...tar selvfølgelig mye mye mer tid enn hjulstropping...det blir billigere...og det blir "proffløsningen". Men det er jo langt ifra noe bevis på at det er "best". Veidekke AS og Oslo Vei AS bygger milevis med vei her i landet...med 40cm pukkfylling for telesikring - det gjør de "proffe"....fordi det er økonomisk....ikke fordi det er best. (det er vel egentlig ikke "bra nok" en gang...)
Ang bilprodusentene: Hvilken(n) bilpropdusent spesifiserer hjulstropping som den beste fraktmetoden?? "Vi" har jo flere ganger fremført bevis for både Wilhemlsen Lines nybiltransportregler... Og amerikanske DOT sitt krav om "tie down points" på alle nye biler...?
Ahh...ingenting som en god gammel stroppediskusjon....!
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
Innlegg: 3453
Bosted: oppland
|
|
« Svar #472 på: januar 25, 2012, 23:18:07 pm » |
|
stikker å drar i vei litt popcorn jeg
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
A.Hole
Seniormedlem
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #473 på: januar 25, 2012, 23:27:47 pm » |
|
-
|
|
« Siste redigering: januar 26, 2012, 02:27:43 am av - »
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #474 på: januar 25, 2012, 23:32:40 pm » |
|
Synes egentlig det er på tide at vi får i gang en virkelig test!
En kjeglebane på en parkeringsplass en søndag til våren. Hvem stiller med biler og henger? Så stropper vi på de ulike metodene, filmer og tar tiden osv... Anyone??
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #475 på: januar 25, 2012, 23:37:21 pm » |
|
1) Vi diskuterer ikke hva som er lovlig og ikke. 2) Vi diskuterer ikke hva som er "godt nok" 3) Vi diskuterer ikke metoder for å få bilen til å "sitte fast" på hengeren
Hvis dere ikke vil vedkjenne dere hva samtlige myndigheter og fagbransjer i Norge har kommet frem til, foreslår jeg at denne diskusjonen er død og helt poengløs på dette forumet.... Fin innstilling!....en paralell: Mr A: "La oss diskutere "hva bærer en bil sin sjel"!" Mr B: "Kult tema....jeg mener at det er karosseriet som bærer bilens sjel/identitet" Mr C: "Nei nei...jeg mener at det er chassinummeret, papirene og historien som bærer en bils sjel" Mr D: "Dette er ikke noe å diskutere...Det Norske Biltilsyn har en lov som sier at ramme og 35% av karosseriet bærer en bils identitet" Mr A, B, C: "Jamen...det er jo bare ett syn på saken...et "byråkratisk syn"...." Mr D: "Hvis dere ikke kan være enig i hva den norske loven sier - så må¨vi bare stoppe diskusjonen" ...joda - snakkes.
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
A.Hole
Seniormedlem
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #476 på: januar 25, 2012, 23:50:57 pm » |
|
-
|
|
« Siste redigering: januar 26, 2012, 02:28:04 am av - »
|
Loggført
|
|
|
|
Sander
Seniormedlem
Innlegg: 284
Bosted: stavenger
Das Auto...
|
|
« Svar #477 på: januar 25, 2012, 23:52:49 pm » |
|
Synes egentlig det er på tide at vi får i gang en virkelig test!
En kjeglebane på en parkeringsplass en søndag til våren. Hvem stiller med biler og henger? Så stropper vi på de ulike metodene, filmer og tar tiden osv... Anyone??
Hehe Så lenge min bil slipper å stå på hengeren
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
|
« Svar #478 på: januar 25, 2012, 23:59:18 pm » |
|
Berger: Ang en virkelig test.. Ta en titt på Landroveren i filmen over. Når han fremprovoserer sleng vingler bilen rundt på sine egne fjærer. Det hadde den ikke gjort om den var stroppet dødt til hengeren. Ved seriøs sleng har man ikke lyst på to hjuloppheng som jobber. Når hengeren slenger frem og tilbake vil den fremprovosere bevegelse i hjulopphenget på "Landroveren" og om man ikke får stoppet dette kan man få en ond sirkel som kan ende katastrofalt. Men det går som regel bra
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
|
« Svar #479 på: januar 26, 2012, 00:00:45 am » |
|
Hengerstropping er: fysikk og dynamikk, noe Fag-Norge har greie på. Bil-sjeler er: tro håp og kjærlighet, noe Fag-Norge ikke har noen forutsetning eller ønske om å ha greie på.
Fremdeles en død diskusjon...
Det er jo slike utsagn som holder diskusjonen i live! Jeg fatter ikke at noen kan ha så 100% tiltro til "fag-Norge". Ja, diskusjonen burde vært lagt død for lenge siden. Det er bare ikke teknisk mulig å finne et argument for å velge løsningen på første bilde.
|
|
« Siste redigering: januar 26, 2012, 00:08:13 am av Rocket-Racing »
|
Loggført
|
|
|
|
|