mai 10, 2024, 20:17:18 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 7
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: EFI OXY-stroker med turbo, dog langtidsprosjekt  (Lest 38373 ganger)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« på: august 07, 2012, 15:45:40 pm »

Mye vil ha mer.
Bitt av basillen.
Thunderstruck (?)
Lærevillig.

Alt over stemmer.

Selv om man har plenty med pulver i hekken, er det i mitt hode alltid ønske om mer, forbedringspotensiale etc etc.

Derfor: OXY..

Denne tråden kommer til å ta lang tid. Laaaaang tid. Men som mange sier, mye av morroa er jo bygging?



Har fått sansen for blokken, svinghjulsinnfestningen og mye mer med denne typen motor. Lurer du på hvorfor man skal velge en OXY foreslår jeg at du leser de trådene som finnes på området Glad

Tråden kommer til å komme med mye spørsmål fra min side. Til tider sikkert idiotiske og dumme sådan. But who cares? Jeg bygger for å lære, og for å ha det gøy.


En liten spec liste har jeg jo laget, men er på ingen måte spikret i noe annet en bits og bytes under her:

Blokk:          Modifisert DJ-kasse, med flytting av pinnebolter, løfterforinger for T1 løftere og bort med vannkapper.
Veiv:           DPR motvektsveiv, 84mm slag.
Svinghjul:     DPR T1 svinghjul (VW) med nytt senter til innfestning
Råder:         5,4" CB Superrace H-beam
Stempler:     Wiseco 94mm
Sylindere:     Mahle 94mm
Kam:           JPM00406 , 282gr durasjon og 10,7mm løft
Vipper:         1,4
Topper:        CB Comp Eliminator, 48/40 ventiler med Oteva fjærer fra JPM
Støtstenger: JPM dual tapered alu
Komp:          12-1
Innsug:        CB korte CE innsug
Spjeldhus:    Jenvey 48mm IDA style
Tenning:      Crank trigger
Fuel:           E85



I tillegg blir det jo oljepumpe, filter og ekstern kjøler. Samt kjøling og alt som følger med der.

Mekanisk skal dette gå bra. Det er verre med kunnskapen om tenning og EFI. Men det kommer seg sakte men sikkert, og det er bare å gi meg pointers på hva som er mulig å få til, hvilke produkter som er bra, hva som er dårlig og hva man kan styre langt unna.



Mål: over 200 JEE-hester Glad 10,99  Gliser

God plan hittil?  Gliser
« Siste redigering: september 29, 2012, 17:35:34 pm av Erlend / bug66 » Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: august 07, 2012, 18:11:26 pm »

Har sagt det før og sier det igjen. Gå heller for org slag på veiva og 4 toms boring. Lengre råder. JE stempler. Enda villere kam. Enda større innsugsventiler (52 mm?). 14 i komp. 10 000 omdreininger. Hva sier Engine analyzer da? Målet må være 250 JEE hester og full kjørbarhet på gata!!
« Siste redigering: august 07, 2012, 18:14:50 pm av Speed-Demon » Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2 på: august 07, 2012, 18:18:30 pm »

Hehe. Hørt det før, hører det sikkert igjen  Gliser

En av grunnene for å gå 94x84 er for å få en motor med mye krefter, men å unngå en kortlevd motor.
Og dreiemoment kan være kult for en gangs skyld Glad


EA sier 245hk ca med halvveis moderate flow-tall.



Men.. En destroket WBX veiv og 4" borring ville satt sine spor
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #3 på: august 07, 2012, 19:48:05 pm »

Svinghjulsinnfestningen er lik på type4 Glad
 
Blir jo litt mindre DIY, men det funker!

Anyways, kult at folk vil noe annet Glad
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #4 på: august 07, 2012, 20:48:04 pm »

Svinghjulsinnfestningen er lik på type4 Glad
 
Blir jo litt mindre DIY, men det funker!

Anyways, kult at folk vil noe annet Glad

Jepp.. Bruker derfor 1700 T4 svinghjul som er 200mm clutch Glad da funker T1 clutchene som gull
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #5 på: august 07, 2012, 20:53:13 pm »

Hva er vel en tråd uten bilder Glad


* 1.JPG (99.48 KB. 478x640 - vist 243 ganger.)

2 små plugger bak ble nappet ut, forborring med 8,5mm bor og plugget med 1/8 NPT plugger Glad



* 2.JPG (106.07 KB. 640x478 - vist 260 ganger.)

Her snakker vi stødige lagerbukker! Fortsatt synlig skrift Glad



* 3.JPG (123 KB. 640x478 - vist 279 ganger.)

Rent og pent (greit nok iallefall)



* 4.JPG (98.55 KB. 640x478 - vist 270 ganger.)

Noen som vet pluggstørrelse her? Er IKKE likt som på en T1 blokk  Tvilende



 Gliser

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #6 på: august 07, 2012, 22:01:40 pm »

X2 på å gå for 4"/ 101,6mm borring.
Topper - JPM med wbx boltmønster.

 Glad
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #7 på: august 07, 2012, 22:14:05 pm »

25k for topper er langt unna min innkjøpsmulighet  Blunker

Har seff lyst. Men beholder gjerne leilighet og bruksbil i tillegg Kult

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #8 på: august 07, 2012, 22:31:44 pm »

Hmmm, støpt svinghjul på en 200+ hk motor?
Loggført

Har laaang VW-pause.
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #9 på: august 07, 2012, 22:37:36 pm »

Der ser du!

Er 1700 svinghjulet støpt? Da blir det ikke det gitt.

Har fått pris på DPR svinghjul på 110$. Får høre hva slags det er.


Hvilke alt. har jeg, som er smidd og går i en 12volts T1 kasse?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #10 på: august 07, 2012, 22:46:08 pm »

Bare 914 svinghjulet er smidd originalt.
Ikke veldig bevandret  i dette med valg av svinghjul, men jeg endte opp med ett 215mm. smidd sak fra Kjell Aaen, tror han tok det fra Tyskland. Så en std. Transporter lamell og hardere trykkplate. Passet fint i T-1 kasse det.
Loggført

Har laaang VW-pause.
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #11 på: august 07, 2012, 23:05:05 pm »


bare styr unna svinghjula fra qsc, det er skikkelig lort. selv om dem er smidd

dårlig passning.  men fikk det til, til slutt å passe.



Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #12 på: august 07, 2012, 23:07:34 pm »

Tror ikke jeg har hørt om QSC men er notert  Osteaktig
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #13 på: august 07, 2012, 23:23:39 pm »

Hmmm, støpt svinghjul på en 200+ hk motor?


Hvor går "smertegrensen" for støpt svinghjul?
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: august 07, 2012, 23:25:54 pm »

hvor mange har egentelig hatt noe problemer med std type 4 svinghjul ??
exploderer de eller hva ?  Glad
har kjørt det på alle de siste motorene mine(utenom 2,4L)  med sinter og dragrace++ uten problemer.
jeg mener : kjør på !

kult prosjekt.
« Siste redigering: august 07, 2012, 23:31:47 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #15 på: august 07, 2012, 23:30:06 pm »

takk, var det jeg ville høre Glad
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #16 på: august 07, 2012, 23:32:25 pm »

eneste jeg har sett er at enkelte som kjører RCN at svinghjula slår sprekker

i annleggsflaten. mulig at dem har noe bøs clutch  Gliser

ellers intet sett og hørt
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #17 på: august 07, 2012, 23:50:14 pm »

sprekt svinghjul kommer vel mest av slurring og varmegang
som kanksje er  mangel på bøs clutch?? Gliser
hvis bøs er hard clutch og ikke bøs(sen) dårlig ?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #18 på: august 08, 2012, 00:00:54 am »

sprekt svinghjul kommer vel mest av slurring og varmegang
som kanksje er  mangel på bøs clutch?? Gliser
hvis bøs er hard clutch og ikke bøs(sen) dårlig ?

stemmer det Jørn  Gliser hehehe
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #19 på: august 08, 2012, 08:14:12 am »

25k for topper er langt unna min innkjøpsmulighet  Blunker

Har seff lyst. Men beholder gjerne leilighet og bruksbil i tillegg Kult



Skulle ikke dette være et laaangtidsprosjekt da?:-)
Synd du ikke kom på dette ridligere, slik at du kunne kjøpt de uborra CE toppene jeg hadde for salg, som gikk for 10.000

Blir spennende å følge med på dette prosjektet, uansett hva du velger av deler:-)

Type 5 er tingen;-)

Mvh Arild
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #20 på: august 08, 2012, 08:17:53 am »

Har fått pris på DPR svinghjul på 110$. Får høre hva slags det er.

Det han fortalte meg av at det var standard tysk vw svinghjul med innsveiset senter laget av dem.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #21 på: august 08, 2012, 08:21:55 am »

Har fått pris på DPR svinghjul på 110$. Får høre hva slags det er.

Det han fortalte meg av at det var standard tysk vw svinghjul med innsveiset senter laget av dem.

Hva mener du Jon Hroar? At det er et T1 smidd svinghjul og T4 senter påsveiset?

Holder dette mon tro? Vet du hva de gjør med varmebehandling etc?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #22 på: august 08, 2012, 08:31:49 am »

Ja det er det jeg mener... std type1 svinghjul med senteret utbyttet. Der sveiser de inn ei skive som blir dreid og borret sammen med resten av svinghjulet.
Jeg har et slik svinghjul og setter min fulle lit til det, man vet ett og annet om sveising når man sveiser veiver hver dag.
Mitt er kraftig lettet, men i tillegg har jeg et som er fullvekt (Kep) slik at man kan bytte litt på.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #23 på: august 08, 2012, 11:06:53 am »

Ja det er det jeg mener... std type1 svinghjul med senteret utbyttet. Der sveiser de inn ei skive som blir dreid og borret sammen med resten av svinghjulet.
Jeg har et slik svinghjul og setter min fulle lit til det, man vet ett og annet om sveising når man sveiser veiver hver dag.
Mitt er kraftig lettet, men i tillegg har jeg et som er fullvekt (Kep) slik at man kan bytte litt på.

Fristende. Så igjennom mail, og var visst 210$.. Anywho så er det billig om det er smidd, og man kan bruke T1 clutch. Enkelt blir det og Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #24 på: august 08, 2012, 11:26:32 am »

Hmmm, støpt svinghjul på en 200+ hk motor?


Hvor går "smertegrensen" for støpt svinghjul?

Aner ikke.

Så kan man jo spørre hvorfor Porsche puttet et smidd svinghjul på 914 med 2,0 liter?


Loggført

Har laaang VW-pause.
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #25 på: august 08, 2012, 11:35:37 am »

Første preliminære endring gjort..

DPR hybrid svinghjul Osteaktig
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #26 på: september 10, 2012, 17:39:47 pm »

Hva slags legering bør man når man konverterer til T1 løftere.

Ser både Pieper og Skinne kan levere, men hvor mye har de forskjellige matrialene å si for holdbarheten?

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #27 på: september 10, 2012, 17:46:09 pm »

Tørr sump og gat motor.. Noe vits i det hele tatt? Eller vil mengden i sumpen, fileret og kjøler(e) være mer enn tilstrekkelig?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #28 på: september 10, 2012, 18:04:02 pm »

Er folk som har kjørt med opp til 600 drivhjulshester på t4 svinghjul
og det eneste som har røket er enten svinghjuls bolta eller drivakslinger
så tror det holder mere en det folk tror!
Loggført

Vw 1302
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #29 på: september 10, 2012, 18:15:57 pm »

Tørr sump og gat motor.. Noe vits i det hele tatt? Eller vil mengden i sumpen, fileret og kjøler(e) være mer enn tilstrekkelig?

godt spørsmål. Jeg har i mitt (enkle...) hode inntil nå konkludert med at det ikke skal være nødvendig i en gatemotor, men etter diverse tråder her inne bl.a har jeg også begynt å revurdere. Det som får meg til å tenke er påstandene om at Porsche sine luftkjølte motorer oppnår veldig lang levetid sammenliknet med tradisjonelle trimmede VW T1-motorer, og at hovedargumentet er mye olje med javn temperatur; altså tørrsump, termostat og nok kjølekapasitet. Da faller jo et av argumentene med OXY-motorens innebygde store sump, men fordelene med alu-blokk er jo fortsatt et godt argument. Så for hva det er verdt, planlegger jeg tørrsump og ekstern (frontmontert?) kjøler på oxyen i ghian min.
Loggført
Sider: [1] 2 3 ... 7
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!