mai 10, 2024, 03:08:55 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: EFI OXY-stroker med turbo, dog langtidsprosjekt  (Lest 38360 ganger)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #120 på: september 26, 2012, 20:38:00 pm »

Bakskjermen tror jeg ikke funker. Kjøleren blir fort ødelagt der regner jeg med

Engangsgrill nett foran kjøleren funker vel fint? Blunker
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #121 på: september 26, 2012, 20:39:42 pm »

For relativt store stein ja, men tenk deg sand og faenskap. eller grus slengt opp der i 100km/t
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

sandvik996tt
Gjest
« Svar #122 på: september 26, 2012, 20:42:45 pm »

For relativt store stein ja, men tenk deg sand og faenskap. eller grus slengt opp der i 100km/t
Jeg har 2 stk i mine bakskjermer , funker helt fint.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #123 på: september 26, 2012, 20:43:23 pm »

Gidder du legge ut noe bilder?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #124 på: september 27, 2012, 06:38:22 am »

Gidder du legge ut noe bilder?

Da får du nok dessverre bare bilde av noe porsche skvip. Rekker tunge
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #125 på: september 27, 2012, 07:54:27 am »

Aha. Da er de nok litt mer innpakket enn boble skjermer
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #126 på: september 27, 2012, 09:21:53 am »

De av dere som kan:

Forslag på kam og turbo?

Blir muligens kit fra skinne, men kult å se litt forslag Glad

Kam: durasjon og løft?

Trykk fra 3000 og oppover.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #127 på: september 27, 2012, 10:39:46 am »

Angående Ar. størrelser, volum på plenum og eksos stykkelse har ikke jeg lite å bidra med. Ikke nok erfaring.

Er vel Knasten på dette forumet som har testet, feilet og lykkes mest med forskjellige oppsett. Han kan sikkert si hva som har gitt han mest fremgang.

I gamle dager var det regelen med nøyaktig avstemte rør som var gjeldende. Dette ble etter hvert endret til kortest mulig rør. I dag ser dette mer tilfeldig ut. Begge deler ser ut til å lykkes. Hva angår tykkelse henger dette sammen med spool up tid og hvor stor turboen er i samsvar med når ladetrykket skal være. Tynne rør = mer eksostrykk = tidligere spool up. Men kan gi høyt eksostrykk på høyere turtall. En gylden middelvei er tingen uansett.

Når det kommer til plenum og volum/tykkelse på innsugssystem er det flere som regner ut dette teoretisk på forhånd. Noen lykkes, og noen feiler totalt. Mens andre har en mer tilfeldig utførelse, med samme resultat. To sammenligninger der er Tekken sin "store"motor med små innsugsrør, og Niclas sin "lille" motor med tykke innsugsrør. Begge funker upåklagelig.
Det mest ekstreme innen innsug står en svensk v8 pick up for. Der blir ladetrykks rørene dratt fra motorrom til pick-up planet hvor intercooleren ligger. I 5" rør!!! Rørene går tvers igjennom kupèen 20cm fra førerens hjelm/hode. Vi snakker her 1500 +++ hk. Og sikkert 3 bars ladetrykk.

Men tommelfinger regelen var, i det minste før, at større plenumsvolum over innsugskanaler ga mer moment. Og vil tro at de fleste fortsatt er enige i dette.

Om du vil ha ekspert uttalelser i Norge så er Skinne, Vidar Strand og Martin Skancke de jeg ville kontaktet.
« Siste redigering: september 27, 2012, 10:42:13 am av Jee » Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #128 på: september 27, 2012, 10:54:05 am »

Store rør over lange distanser = reduserer trykktap. En boble med samme tilnærmelse er Johan med den lekre, grå ovalen som vant BR Classic ifjor. Kjører 9 sekundere med trykkrørene langs passasjergulvet og frem til en stor luft/luft intercooler.

Et annet eksempel er jo gamlebilen til Håkan Lundgren hvor intercooleren var plassert bak seteryggene:


* DSC00807_(Medium).JPG (61.55 KB. 800x533 - vist 252 ganger.)


Løsningene er mange... finn en du liker og GO FOR IT!

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #129 på: september 27, 2012, 18:32:41 pm »



Denne likte jeg. Clean
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #130 på: september 27, 2012, 18:34:04 pm »

Greit når man dropper viftehuset ;-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #131 på: september 27, 2012, 18:40:50 pm »

Greit når man dropper viftehuset ;-)

Hehe. Går ann å vinkle den litt mer bakover Blunker
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #132 på: september 27, 2012, 18:53:24 pm »


Vannkjølt IC behøver bare være en stor tank med vann og sirkulasjonspumpe, siden vann er ca 4 gangen (usikker) mer effektiv på å suge til seg varme enn luft... så tanken blir da en buffer.



Vann er ikke bare litt bedre men en helt annen verden når det gjelder kjøling
faktisk ~24 ganger bedre til å lede bort varme Glad
(bare tenk hvordan sylindere og topper hadde hatt det hvis de kunne bade i vann  Gliser )

ellers leste jeg en avhandling om E85 og der viste testresultater att man kunne ha opp til ca 134 grader innsugsluft uten problemer med dårlig tenning etc.
effekten forsvinner jo ,men det virker,
det har jo kalle og trond også bevist

skal du ha oppspol fra ca 3000 trenge du kun tenke rett over original kam og selfølgelig en matchende turbo
se litt på OEM opsettt i tilsvarende motorstørrelser 1,8-2.3  

sjøl er i igang med en 2,1 oxy som skal få en intercooler montert foran innsuget til vifta på ett 30hk viftehus uten termostet.
selvom motoren vil få litt varm luft over seg i den lille perioden man "gasser på" fra intercooleren så blir det ikke krise om tempen stiger f,eks 10 grader den korte perioden. gjelder gatemotor og en tur på stripa.
hadde det vært motor som skulle gått på rundbane hadde det blitt valgt en annen løsning.
kun ekstern oljekjøler med adapter under oljefilter.

som det nevnes her så er  det ikke noe varme tema ved vanlig kjøring. kun ved hard pådrag  og det går fort ned igjen.
mengden med luft som flyr igjennom kompressoren på turboen er så stor att tempen stiger kun bittelitt.
har du en turbo som lader 1,5 bar ved cruising så er det noe veldig feil med oppsettet.  da er det en komma feil i beregningen Glad
uansett kult du går turbo, du vil ikke angre
300hk easy med e-85.....  Rekker tunge

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #133 på: september 27, 2012, 23:45:37 pm »

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=1326267

Snasen denne og. Men ser gjerne for meg ett enkelt system. Skal børste støv av paint imorgen Osteaktig
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #134 på: september 28, 2012, 07:14:26 am »

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=1326267

Snasen denne og. Men ser gjerne for meg ett enkelt system. Skal børste støv av paint imorgen Osteaktig

Jøss! Kreativt i det minste. Set ut som om han har en fetisj for målere... Den går hit og den går dit, så går den rundt en liten bit... vilken makaløs maskin.

Få hjem! 225 USD dekker ikke materialene engang.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #135 på: september 28, 2012, 07:19:56 am »

Hva med dette
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=1366456
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #136 på: september 28, 2012, 07:40:54 am »

Siste der er vel likt som Kalle?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #137 på: september 28, 2012, 08:36:47 am »

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=1326267

Snasen denne og. Men ser gjerne for meg ett enkelt system. Skal børste støv av paint imorgen Osteaktig

Jøss! Kreativt i det minste. Set ut som om han har en fetisj for målere... Den går hit og den går dit, så går den rundt en liten bit... vilken makaløs maskin.

Få hjem! 225 USD dekker ikke materialene engang.

Dekker vel ikke prisen for målerene engang Blunker
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #138 på: september 28, 2012, 08:39:16 am »

var litt voldsomt ja.

Sendt ene mail på det andre kittet. Men trenger ikke innsugene til toppene (de er feil mtp toppene jeg skal ha)

Får se hva han sier Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #139 på: september 28, 2012, 09:49:42 am »


Vannkjølt IC behøver bare være en stor tank med vann og sirkulasjonspumpe, siden vann er ca 4 gangen (usikker) mer effektiv på å suge til seg varme enn luft... så tanken blir da en buffer.

Vann er ikke bare litt bedre men en helt annen verden når det gjelder kjøling
faktisk ~24 ganger bedre til å lede bort varme Glad
(bare tenk hvordan sylindere og topper hadde hatt det hvis de kunne bade i vann  Gliser )

Ja det er nok derfor radiatoren som kjøler IC'n er 24 ganger større...  Glad

Regner med at du har helt rett, liter for liter.... men vi har LITT mer luft tilgjengelig enn man har liter vann i et kjølesystem. Jeg tviler også på at vannet passerer kjøleren med 40 m/s slik som fartvinden går gjennom ladeluftkjøleren på en gjennomsnittlig stripe.

Men det er ingen tvil om at vann er mye bedre... tilogmed olje er dobbelt så bra som luft.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #140 på: september 28, 2012, 10:39:05 am »

Får bruke lunsjen til å lage en liten liste over planlagt spec. Fyr løs om dere ser noen alvorlige feil.


- WBX DJ blokk konvertert til OXY
- Løfterforinger fra Skinne, og neddreide foringer for klaring mellom kamlobe og løfter
- Kam fra JPM etter anbefaling fra Skinne, JPM løftere også, 1,1-1,25-1,4 vipper
- Turbo fra Skinne
-  Mahle tønner std. lengde 94mm
- Wiseco stempler
- 5,5" superrace råder fra CB
- 84mm WBX veiv fra DPR, matet med ett hybrid T1-T4 svinghjul i 12volt utførelse med 200mm clutch og T4 senter
- BAS bolter (eller er de crap?)
- CB 044 Wedgeport CNC (enkelt å bytte) med 44/37,7 (evt 42/37,5). Grave litt i forbrenningskammer for 8-1 i komp, med 1,5mm vendehøyde
- sveisede og portede innsug fra CB
- 1 spjeldhus 65-75mm (sikkert noe Mustang eller noe fra Summit)
- 1 5/8 Cb turbogrenrør
- sentermontert spjeldhus
- Dyser, pumpe(r) regulator og filter som tåler E85
- Stage 3? clutch med scat superlight lamell
« Siste redigering: september 28, 2012, 10:40:39 am av Erlend / bug66 » Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #141 på: september 28, 2012, 13:55:47 pm »

Det _kan_ være at clutchoppsettet holder på gata, men på dynapack når du skal mappe kommer det ikke til å holde (snakker av erfaring).
Jeg måtte til med Stage3 og black magic for å få oppsettet til å ikke slure når boosten kom. Og det du beskriver her kommer til å ha mer mos enn meg sikkert.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #142 på: september 28, 2012, 14:17:29 pm »

Det _kan_ være at clutchoppsettet holder på gata, men på dynapack når du skal mappe kommer det ikke til å holde (snakker av erfaring).
Jeg måtte til med Stage3 og black magic for å få oppsettet til å ikke slure når boosten kom. Og det du beskriver her kommer til å ha mer mos enn meg sikkert.

Hold på hatten Osteaktig

Får se ann clutch med andre ord
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #143 på: september 28, 2012, 17:47:48 pm »


Ble det gitt Glad

Kjøpte uten end-sastings da de han hadde ikke ville passet. 175$ er ikke aller verst.

Vurderer å utvide røret mellom toppene til 2x volum de er idag, så det kan fungere som et plenum. Tanker?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #144 på: september 28, 2012, 18:50:05 pm »

kult Glad
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #145 på: september 30, 2012, 23:35:08 pm »

Holy-moly!
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #146 på: oktober 02, 2012, 16:06:26 pm »

Denne løsningen likte jeg:


* Forslag IC.jpg (58.2 KB. 640x480 - vist 302 ganger.)

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #147 på: oktober 02, 2012, 16:44:46 pm »

Denne løsningen likte jeg:


Shaq55 sin bil. Han kjører med vanntank og pumpe i kupeen. Clean og fin. Du finner han på Loungen og det er han selv som har laget systemet.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #148 på: oktober 02, 2012, 16:47:31 pm »

Hvordan er det når man begynner å få mange bøyer på trykkrørene? har det noe å si?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #149 på: oktober 07, 2012, 19:02:43 pm »

Da var blokken levert til kurér mot Danmark og Jakob Springs.


Om noen skal ned dit utover høsten så ta kontakt!

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!