mai 09, 2024, 23:19:24 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4 ... 7
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: EFI OXY-stroker med turbo, dog langtidsprosjekt  (Lest 38346 ganger)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #30 på: september 10, 2012, 18:35:27 pm »

Tørr sump og gat motor.. Noe vits i det hele tatt? Eller vil mengden i sumpen, fileret og kjøler(e) være mer enn tilstrekkelig?

godt spørsmål. Jeg har i mitt (enkle...) hode inntil nå konkludert med at det ikke skal være nødvendig i en gatemotor, men etter diverse tråder her inne bl.a har jeg også begynt å revurdere. Det som får meg til å tenke er påstandene om at Porsche sine luftkjølte motorer oppnår veldig lang levetid sammenliknet med tradisjonelle trimmede VW T1-motorer, og at hovedargumentet er mye olje med javn temperatur; altså tørrsump, termostat og nok kjølekapasitet. Da faller jo et av argumentene med OXY-motorens innebygde store sump, men fordelene med alu-blokk er jo fortsatt et godt argument. Så for hva det er verdt, planlegger jeg tørrsump og ekstern (frontmontert?) kjøler på oxyen i ghian min.

Frontmontert kjøler er helt uaktuelt i min bil. Trykkoppbygging i 6m slanger er ikke det beste man kan ha..

På denne motoren tror jeg det blir 2 stk Atomic kjølere fra CB. Montert i serie med en termostat enten før begge eller i mellom.

Da kan jeg få en jevn og god tilstrømning av olje med riktig temp  Blunker

Skal ikke ha sumptank inne i bilen, så alt er i hjulbuen, men dette må utforskes nærmere.

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #31 på: september 10, 2012, 18:42:13 pm »

Hva slags pumpe er det du tenker på da? Har vel hørt litt begge deler om CB sin...
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #32 på: september 10, 2012, 18:49:31 pm »

Tenker du på tørr-sump pumpe nå?

Jeg tenkte på "org" pumpesystem og så lange slanger..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #33 på: september 10, 2012, 18:54:27 pm »

ja jeg tenkte tørr-sump, siden du nevnte sump-tank Blunker
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #34 på: september 10, 2012, 19:01:04 pm »

Aner ikke. Må Se hvor mye olje jeg kan få plass til i ett "vanlig" opplegg med filter og 2 kjølere. Er vel 3,5 liter i blokken(?), samt 1/2 liter i filteret, 1 liter i kjølerene til sammen og noe i slangene. Det er 5liter+..

Hadde jo hjulpet med 8liter+ i tørrsump..   Glad

Får se hva det blir til.

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #35 på: september 10, 2012, 19:49:37 pm »

Jeg har stabil oljetemp på 95 grader i sumpen på Oxyen i camperen, selv med godt lastet bil og tilhenger med sykler på slep gjennom Rennfast. (2.1 veiv, 92mm tykkvegget, cb2280 kam 044 topper, 9,5:1, Megasquirt n Spark)
Hadde laget til T4 oljekjøler i doghouste, men den havarerte i gagasjen ved oppstart etter montering i bil.
(Hadde trykktestet med luft, men tror den varme olja den ikke tålte, var en brukt kjøler dette)
Jeg monterte derfor en CB oljekjøker under bussen med termostatstyrt vifte for å kunne kjøre i sommer

Eneste "problemet" er at når jeg kjører fortere en ca 90 stiger oljetempen sakte. Da den ikke stiger med hard belstning og at je har kontroll på lamda har jeg konkludert med at viften ikke drar gjennom luft når luften under/over kjøler går så fort forbi. Jeg kan sikkert montere noe scoop for å få luften gjennom kjøleren, men kommer heller til å ta ut motoren i vinter og montere en ny T4 kjøler i doghouse. Den ekstra kjøleren har jeg planer om å fjerne....

Kan selvagt ikke sammenlinges med banekjøring, men burde holde fint til Boble med passe gate effekt.
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #36 på: september 10, 2012, 19:52:17 pm »

Flott med svar Glad

Kan selvagt ikke sammenlinges med banekjøring, men burde holde fint til Boble med passe gate effekt.

Hehe. Her blir det så mye jeg klarer skal du se Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #37 på: september 10, 2012, 19:59:22 pm »

Jeg har stabil oljetemp på 95 grader i sumpen på Oxyen i camperen, selv med godt lastet bil og tilhenger med sykler på slep gjennom Rennfast. (2.1 veiv, 92mm tykkvegget, cb2280 kam 044 topper, 9,5:1, Megasquirt n Spark)
Hadde laget til T4 oljekjøler i doghouste, men den havarerte i gagasjen ved oppstart etter montering i bil.
(Hadde trykktestet med luft, men tror den varme olja den ikke tålte, var en brukt kjøler dette)
Jeg monterte derfor en CB oljekjøker under bussen med termostatstyrt vifte for å kunne kjøre i sommer

Eneste "problemet" er at når jeg kjører fortere en ca 90 stiger oljetempen sakte. Da den ikke stiger med hard belstning og at je har kontroll på lamda har jeg konkludert med at viften ikke drar gjennom luft når luften under/over kjøler går så fort forbi. Jeg kan sikkert montere noe scoop for å få luften gjennom kjøleren, men kommer heller til å ta ut motoren i vinter og montere en ny T4 kjøler i doghouse. Den ekstra kjøleren har jeg planer om å fjerne....

Kan selvagt ikke sammenlinges med banekjøring, men burde holde fint til Boble med passe gate effekt.


Har du alle kjøleblekkene fra T1 på plass? Inklusive "akebrettene" under støtstangrørene?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har litt samme problem med Ghian. Ved lengre strekker på motorvei (100-100 km/t) krabber tempene sakte med sikkert over den ellers stabile temperaturen på ca 90 grader. Jeg har ikke ekstern kjøler i det hele tatt, og eneste forklaringen jeg har for meg selv, er at jeg ikke har varmepotter, så luftstrømmen rundt disse akebrettene er ikke slik de er designet for, så luftstrømmen blir forstyrret på et eller annet vis. Derfor lurer jeg på hvordan andre har løst dette på oxy-motorer, og om noen har de samme problemene.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #38 på: september 10, 2012, 21:29:08 pm »

hvordan gjør dere med tenningsopptrekk A/F ved cruising /lav belastning?
mangel på dette kan jo føre til att motor går mindre effektivt og skaper unødig varme
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #39 på: september 10, 2012, 21:38:35 pm »

med fare for at dette blir litt OT, men håp om at det kan kaste litt lys over hvorvidt dette har med oxy-motor eller tenning å gjøre legger jeg ut mitt eget tennings-map i alle fall.

Tanken er at i lav-belastningsområdet, trekker jeg ut ca 6 grader mer fortenning, hvis det var det du mente, Jørn



* ignmap.JPG (110.28 KB, 600x248 - vist 227 ganger.)
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #40 på: september 10, 2012, 21:41:39 pm »

I don't mind OT!

Må jo lære meg detta EFI greiene sjæl Osteaktig

Hva er det jeg ser på der ^? Turtall på horisontalen, og spjelpåpning på vertikalen? samt fortenning innimellom?

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #41 på: september 10, 2012, 21:45:08 pm »

I don't mind OT!

Må jo lære meg detta EFI greiene sjæl Osteaktig

Hva er det jeg ser på der ^? Turtall på horisontalen, og spjelpåpning på vertikalen? samt fortenning innimellom?



Nesten Blunker

Turtall på x-aksen, MAP (vacumm i innsuget er nesten lik spjellåpning) p y-aksen og grader fortenning i tabellen ja
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #42 på: september 10, 2012, 21:45:59 pm »

ja roy
men du kunne jo hatt muligens enda høyere tall på 20 kpa området 40-42 grader , og benytte deg av oppløsningen i tabellen ved å gradere fra høy tenning til fullgass tennning.
an vanlig vakumklokke har jo bedre gradering.
men ved høy fortenning /cruise er det viktig å ikke ha for fet blanding, får lett lugging
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #43 på: september 10, 2012, 21:50:09 pm »

MAP =Manifold Absolute Pressure som er "belastning" på motor

100kpa er full gass som gir  atmosfærisk trykk i inssuget.  alt under er vacum etter spjeld /mindre belastning
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #44 på: september 10, 2012, 21:55:53 pm »

Kan ikke annet å referere til en 3,2 Porsche motor + min gamle T-4 med tørrsump ..som har gått langgggt ..
Tørrsump er tingen ,ingenting å lure om du skal ha kontroll , ligger på 2900 /130/h , øker til 160 så beveger nåla seg til 1/3 temp ... slipper gassen et par km så returnerer nåla til hakket under ...
Langvaring kjøring i 170-180 så ligger nålå på halv temp .... hard banekjøring ligger nåla på 3/4 temp og returnerer til 1/2 temp i løpet av 3-4 min .... Hva er galt med lange kjølerør ...har hørt dette før ,men beviset ligger vel i fakta og ikke synsing ......som hær ...Løser ikke noe problem med mange kjølere og vifte ,(o hill kjære CB ) !!! En enkel Setrab 36  i fronten m/termostat håller koll på læget for min del !!!

Sikkert rotete forklart men dog bør dette gi svar til de fleste ...

Mvh
Erich  
« Siste redigering: september 10, 2012, 22:02:40 pm av Sonic » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #45 på: september 10, 2012, 21:57:09 pm »

ja roy
men du kunne jo hatt muligens enda høyere tall på 20 kpa området 40-42 grader , og benytte deg av oppløsningen i tabellen ved å gradere fra høy tenning til fullgass tennning.
an vanlig vakumklokke har jo bedre gradering.
men ved høy fortenning /cruise er det viktig å ikke ha for fet blanding, får lett lugging

sliter litt med at med mine spjellhus og kam, så blir det ikke så god oppløsning, litt mye av/på (kan være høyrefoten som er problemet...), men jeg tror jeg skjønner poenget ditt.

ang AFR, sikter jeg på 17:1 i lav-belastningsområdet, men opplever litt lugging i det jeg gir litt gass etter å ha motorbremset:

* afr target.JPG (100.98 KB. 600x241 - vist 201 ganger.)

« Siste redigering: september 10, 2012, 22:00:29 pm av grelland » Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #46 på: september 10, 2012, 22:01:38 pm »

Kan ikke annet å referere til en 3,2 Porsche motor + min gamle T-4 med tørrsump ..som har gått langgggt ..
Tørrsump er tingen ,ingenting å lure om du skal ha kontroll , ligger på 2900 /130/h , øker til 160 så beveger nåla seg til 1/3 temp ... slipper gassen et par km så returnerer nåla til hakket under ...
Langvaring kjøring i 170-180 så ligger nålå på halv temp .... hard banekjøring ligger nåla på 3/4 temp og returnerer til 1/2 temp i løpet av 3-4 min .... Hva er galt med lange kjølerør ...har hørt dette før ,men beviset ligger vel i fakta og ikke synsing ......som hær ...Løser ikke noe problem med mange kjølere og vifte ,(o hill kjære CB ) !!! En enkel Setrab 36  i fronten m/termostat håller koll på læget !!!

Sikkert rotete forklart men dog bør dette gi svar til de fleste ...

Mvh
Erich  

Hadde jeg hatt en German-looker hadde dette vært grei skuring.

Men på en 67 blir det litt vanskelig.

To kjølere (uavhengig av merke  Blunker ) holder fint regner jeg med  Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #47 på: september 10, 2012, 22:10:21 pm »

Finns jo faktisk 100 km/t grense i Norge og ... og da er det lite forkjell på kjøling av GL og looker må jeg tro ... er det kun stipa trenger du vel hverken eller .........eller som meg isbiter i intecoolern  Gliser Gliser
Mitt forslag er fortsatt tørrsump m/trimmet motor på motorvei .....

Men som du sier "er jo et langtidsprosjekt "   Gliser
Mvh
Erich
« Siste redigering: september 10, 2012, 22:13:13 pm av Sonic » Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #48 på: september 10, 2012, 22:11:37 pm »

Finns jo faktisk 100 km/t grense i Norge og ... og da er det lite forkjell på kjøling av GL og looker må jeg tro ... er det kun stipa trenger du vel hverken eller .........eller som meg isbiter i intecoolern  Gliser Gliser
Mitt forslag er fortsatt tørrsump m/trimmet motor på motorvei .....

Mvh
Erich

Mye rett frem ja, så må passe på vekta   Gliser Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #49 på: september 10, 2012, 22:19:24 pm »

Finns jo faktisk 100 km/t grense i Norge og ... og da er det lite forkjell på kjøling av GL og looker må jeg tro ... er det kun stipa trenger du vel hverken eller .........eller som meg isbiter i intecoolern  Gliser Gliser
Mitt forslag er fortsatt tørrsump m/trimmet motor på motorvei .....

Mvh
Erich

Mye rett frem ja, så må passe på vekta   Gliser Gliser

Viktigere at motoren har det godt ..bare å øke HP , om ikke kommer du ikke ned stripa engang, pluss
nye dyre utlegg hver gang ... jmfr. andre ..
 Gliser (kjøler og rør veier vel 2 kg !!)

Mvh
 
 
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #50 på: september 10, 2012, 22:22:02 pm »

enig med Sonic her gitt  Blunker
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #51 på: september 10, 2012, 22:23:16 pm »

Hehe. godt jeg ikke lett blir overtalt :p

Noen som har svar ang. løfterforingene og matriale der?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #52 på: september 11, 2012, 15:16:01 pm »

Olje:


Jeg har lyst til å ta oljen ut av blokken, filtrere, kjøle og returnere i blokka.

Alternativet jeg tenker:

Blokkere kanal merket 1

ut av oljepumplokk

filtrere og kjøle

returnere til kanal 2.


Og huske å blokkere hullene i org filterholder.


Sane?


* olje2.jpg (118.23 KB, 448x600 - vist 211 ganger.)
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #53 på: september 11, 2012, 16:05:37 pm »

hva med en enkel sandwich adapter under oljefilter . Inn ut der , og behold resten originalt?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #54 på: september 11, 2012, 16:07:01 pm »

hva med en enkel sandwich adapter under oljefilter . Inn ut der , og behold resten originalt?

Mellom oljefilter og blokka? Lurer på hva slags plass det blir til eksosen da?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #55 på: september 11, 2012, 17:05:32 pm »

adapteren tar vel mindre plass enn en wbx kjøleren + att det finnes plenty med korter filter som kan brukes
her ser du litt

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #56 på: september 11, 2012, 18:43:12 pm »

jeg har tenkt å gjøre det slik som Jørn foreslår (dersom det ikke blir tørrsump) Men jeg har sandwichplate med termostat, så den går bare i kjøleren dersom termostaten sier den skal det. Mange av de billige sandwichplatene er tomme, uten termostat.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #57 på: september 11, 2012, 18:44:46 pm »

Noen som har noe link til slik sandwich?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #58 på: september 11, 2012, 18:46:49 pm »

http://www.racerpartswholesale.com/category/Mocal_Sandwich_Plate
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #59 på: september 11, 2012, 18:53:36 pm »

Ok.. Så blokk-plate-filter. Og med termostatstyring til kjøler Glad

Ser fristende ut
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sider: 1 [2] 3 4 ... 7
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!