mai 10, 2024, 15:55:39 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 7
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: EFI OXY-stroker med turbo, dog langtidsprosjekt  (Lest 38371 ganger)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #60 på: september 11, 2012, 18:59:02 pm »

og enkelt
og bra.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #61 på: september 11, 2012, 19:44:58 pm »

Jeg har stabil oljetemp på 95 grader i sumpen på Oxyen i camperen, selv med godt lastet bil og tilhenger med sykler på slep gjennom Rennfast. (2.1 veiv, 92mm tykkvegget, cb2280 kam 044 topper, 9,5:1, Megasquirt n Spark)
Hadde laget til T4 oljekjøler i doghouste, men den havarerte i gagasjen ved oppstart etter montering i bil.
(Hadde trykktestet med luft, men tror den varme olja den ikke tålte, var en brukt kjøler dette)
Jeg monterte derfor en CB oljekjøker under bussen med termostatstyrt vifte for å kunne kjøre i sommer

Eneste "problemet" er at når jeg kjører fortere en ca 90 stiger oljetempen sakte. Da den ikke stiger med hard belstning og at je har kontroll på lamda har jeg konkludert med at viften ikke drar gjennom luft når luften under/over kjøler går så fort forbi. Jeg kan sikkert montere noe scoop for å få luften gjennom kjøleren, men kommer heller til å ta ut motoren i vinter og montere en ny T4 kjøler i doghouse. Den ekstra kjøleren har jeg planer om å fjerne....

Kan selvagt ikke sammenlinges med banekjøring, men burde holde fint til Boble med passe gate effekt.


Har du alle kjøleblekkene fra T1 på plass? Inklusive "akebrettene" under støtstangrørene?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har litt samme problem med Ghian. Ved lengre strekker på motorvei (100-100 km/t) krabber tempene sakte med sikkert over den ellers stabile temperaturen på ca 90 grader. Jeg har ikke ekstern kjøler i det hele tatt, og eneste forklaringen jeg har for meg selv, er at jeg ikke har varmepotter, så luftstrømmen rundt disse akebrettene er ikke slik de er designet for, så luftstrømmen blir forstyrret på et eller annet vis. Derfor lurer jeg på hvordan andre har løst dette på oxy-motorer, og om noen har de samme problemene.

Jeg har alle kjøledeksel på plass ja, også de under støtstengene.. og jeg har bugpack varmepotter - slike med bare j-pipe inni.
Akebrettene passer de, bare å ta opp hullene litt slik at det er plass til M8 skrue inn i blokka i stede for M6 som på T1
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #62 på: september 11, 2012, 19:46:32 pm »

bra, men opplever du de samme kjøle-problemene ved lengre turer i høy hastighet?
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #63 på: september 11, 2012, 20:05:38 pm »

Jeg kjøpte først sandwich adapter, men da jeg monterte alt sammen syns jeg at dette dekket for mye av "varmluft utblåset" på venstre siden. Jeg valgte å heller kjøpe et slikt "Remote Oil Filter Kit", og som en bonus blir det mindre griseri med filterbytte.

Og at tørrsump er veien å gå for de som skal banke bilen på motorvei eller bane er det vel ingen som er uenige i.. Få ut varmen i stede for å lagre den i blokka

Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #64 på: september 11, 2012, 20:08:50 pm »

hvor kjøpte du det kittet?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #65 på: september 11, 2012, 20:27:11 pm »

bra, men opplever du de samme kjøle-problemene ved lengre turer i høy hastighet?

Temperaturen stiger når farten passerer ca 90 kmt uansett belastning, derfor tror jeg det er luft gjennomstrømming i kjøler som er "problemet".

Jeg drog tilhenger til søppelplassen her en dag, 95 grader oljetemp med godt lass i hengeren.. i 80 kmt
Leverte hengeren på hjemveien og låg deretter i 95-100 km/t og oljetemp stiger til 100 grader nokså fort. Da har den i alle fall mye lavere belstning. AFR er rundt 13:1 i begge tilfeller.

Cruizing med bussen er rundt 70 kmt på 4, da har jeg prøvd å legge AFR på 16:1 og 40-45 grader tenning
I 90-100 er det pådrag, og jeg har AFR target på 13:1. WOT er 12.5-12.8:1 med tenning dratt tilbake til 28 grader.
Jeg har prøvd å "leke litt" med AFR, og det gir litt utslag på topp tempen, men jeg ser ikke noe på oljetempen egentlig.

Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #66 på: september 11, 2012, 20:38:46 pm »

hvor kjøpte du det kittet?

Ebay greier bare å søke etter "Oil Filter Remote Kit" eller "Oil Filer Relocation Kit"

Koblingene / Niplene på bildet er fra Hydroscand
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #67 på: september 12, 2012, 07:03:18 am »

Må si jeg likte denne løsningen bra og. "likt" som på en T1 motor:

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #68 på: september 25, 2012, 14:32:19 pm »

Scratch last. Turbo it is.  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #69 på: september 25, 2012, 14:45:52 pm »

Velkommen til The Dark Side!



-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #70 på: september 25, 2012, 14:52:42 pm »

Fett bilde Glad


Ja hvorfor ikke.


Trenger tips til topper og innsugskit.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #71 på: september 25, 2012, 15:18:02 pm »

Scratch last. Turbo it is.  Gliser

Gliser
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #72 på: september 25, 2012, 15:59:54 pm »

Ai ai ai,,ikke bra. Kan jo ende med ett fremtidig scc uten en eneste NA bil dette
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #73 på: september 25, 2012, 16:06:30 pm »

Fett bilde Glad


Ja hvorfor ikke.


Trenger tips til topper og innsugskit.


jeg skal bruke CB end castings, German plenum og CB 044 "off the shelf" topper.

Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #74 på: september 25, 2012, 16:16:31 pm »

Ai ai ai,,ikke bra. Kan jo ende med ett fremtidig scc uten en eneste NA bil dette

Jojo.

Og dette blir nok ikke å se før i 2014 tenker jeg..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #75 på: september 25, 2012, 16:17:33 pm »

Fett bilde Glad


Ja hvorfor ikke.


Trenger tips til topper og innsugskit.


jeg skal bruke CB end castings, German plenum og CB 044 "off the shelf" topper.



Har sett de ja. Kan vel sveises litt for "noe" større topper  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #76 på: september 25, 2012, 16:28:05 pm »

Det store problemet med CB sine gamle end castings er den indre diameteren og at det er vanskelig å porte. Rund 29mm er vel maks diameter og du sliter med å komme rundt "krøen" hvis dere forstår. CB har forstått dette og laget noen nye som ser helt j..lige ut men som sikkert portes noe hinsides.

Hvorfor ikke tenke nytt og lage noen selv?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #77 på: september 25, 2012, 16:28:40 pm »

Det store problemet med CB sine gamle end castings er den indre diameteren og at det er vanskelig å porte. Rund 29mm er vel maks diameter og du sliter med å komme rundt "krøen" hvis dere forstår. CB har forstått dette og laget noen nye som ser helt j..lige ut men som sikkert portes noe hinsides.

Hvorfor ikke tenke nytt og lage noen selv?

Mvh
BB

Har du noe link til de nye?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #78 på: september 25, 2012, 19:34:50 pm »

http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1886

og her er en link til noen spm jeg stilte på shoptalkforums:
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=65&t=139848
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #79 på: september 25, 2012, 19:45:28 pm »

Hva vil du oppnå?
Hvilke eksos skal du ha?
Fordeler eller crank trigger?
Intercooler?
Hvilke datasprut?

Questions questions questionssssssssss...pshhhh

Og ikke kom her å si at du bygger turbo for å ha litt mer effekt en hva man kan oppnå med en NA motor. Klaustrofobiske kanaler og plenum funker men som sagt før, en god NA motor blir en fantastisk turbomotor.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #80 på: september 25, 2012, 20:30:26 pm »

Hva vil du oppnå?
Hvilke eksos skal du ha?
Fordeler eller crank trigger?
Intercooler?
Hvilke datasprut?

Questions questions questionssssssssss...pshhhh

Og ikke kom her å si at du bygger turbo for å ha litt mer effekt en hva man kan oppnå med en NA motor. Klaustrofobiske kanaler og plenum funker men som sagt før, en god NA motor blir en fantastisk turbomotor.

-BB-


Oppnå: more bang for the buck. Plenty med pulver og dreiemoment. Jeg kan godt gi fra meg toppeffekt mot raskere oppspoling og litt tidligere trykk

Eksos: helst ett ferdig kit, med turbo under kjøledekslene. 1 5/8 til CB ser jo grei ut, men litt lite utvalg på turbosiden?

Crank trigger og DTA var planen.

Tror ikke det blir IC i første omgang.



Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #81 på: september 25, 2012, 20:48:31 pm »

Er bare Amerikanske vw folk og Tullekopper som kjører uten intercooler, av en eller annen type, på en luftkjølt turbo motor.

Du er vel ikke Amerikansk?  Øyerulling
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #82 på: september 25, 2012, 20:49:31 pm »

Finnes det et sane opplegg med luftkjølt IC da?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

westcosta
Supermedlem
*****
Innlegg: 629
Bosted: Sykkylven



Vis profil WWW
« Svar #83 på: september 25, 2012, 20:55:35 pm »

Jepp.. Gliser


* rm35t2.jpg (72.51 KB, 819x572 - vist 184 ganger.)
Loggført


T1 "Eatonic"
T2 Buss "Metal Jacket"
T4 "Multi"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #84 på: september 25, 2012, 20:56:38 pm »

det er mulig å legge en liten luft/luft fra f.eks SAAB 900 ved siden av girkassa.

Her er et godt eksempel på en amerikaner(...) som legger i vei med å ikke bare hoppe over IC, men legge turboen inni motorrommet for sikkerhets skyld, og så blir han skuffet når han får varmgangsproblemer...  i en buss...
http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=3&t=136184
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #85 på: september 25, 2012, 20:58:13 pm »

Sane.. Yeah right. Kjølingen det kostet 10 lapper. Og der vil han jo varme opp toppene  Gliser

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #86 på: september 25, 2012, 20:59:47 pm »

det er mulig å legge en liten luft/luft fra f.eks SAAB 900 ved siden av girkassa.

Her er et godt eksempel på en amerikaner(...) som legger i vei med å ikke bare hoppe over IC, men legge turboen inni motorrommet for sikkerhets skyld, og så blir han skuffet når han får varmgangsproblemer...  i en buss...
http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=3&t=136184

Her blir det jo veldig mye rør?

Kalle og Trond? Trenger dere cooler?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #87 på: september 25, 2012, 21:02:11 pm »

Finnes det et sane opplegg med luftkjølt IC da?

Niks.. Vrient å få luftsirkulasjon baki der. Jeg har prøvd. Vann er enklest å blande inn for å få radiatoren ett sted det sirkulerer luft.

Med bensin er det ren idioti og ikke kjøle ladeluften. Da både turboen og komprimeringen gir varme som ødlegger for forbrenningen. Husker ikke eksakte tall. Men når jeg drev med dette sist var ladelufttempen oppe i 70 grader under skikkelig hardkjør over tid. Men en tørris kjølt intercooler på 40x60x10 var vi under 40 grader med samme oppsett. Og motoren tålte nesten 0,6 bar mer ladetrykk før det banket.

Med E85 blir visst ikke turboen så varm, sier de som har prøvd. Men jeg har ikke helt troen. Eksosen bør være enn viss temperatur for å være mest effektiv.. og da blir turboen varm.. og den fungerer utmerket som varmeaggregat for inntaksluften.

Verste jeg ser innen tema er de som varmkjører motorer i lineup'n når de ikke har IC. Det er greit nok at olja bør være varm.. men om en skal kjøre fort bør ikke resten være rødglødende ved start.
« Siste redigering: september 25, 2012, 21:32:47 pm av Jee » Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #88 på: september 25, 2012, 21:07:12 pm »

E85 er en selvfølge føler jeg.. Spes når Statoil min unna har.

Innsuget av luft blir i motorrommet.

Turbo bak under på venstre side.

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #89 på: september 25, 2012, 21:11:02 pm »

Trond og Kalle logger sikkert lufttemp før og etter turbo og kan gi mer uttfyllende svar vedr. E85
Loggført

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 7
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!