Vis innlegg
|
Sider: 1 [2] 3 4 ... 33
|
31
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Prisliste 1961
|
på: august 18, 2018, 21:46:53 pm
|
Artig!
SSB har en kalkulator som beregner pengeverdi pr år, men den tar utgangspunkt i konsumprisindeksen, dvs prisen på matvarer, bolig, lys brensel, klær og skotøy, osv.
Det er ganske relevant, men kanskje er det mer riktig å se på hvor mye en bil kostet i forhold til gjennomsnittlig årsinntekt, dvs hvor stor del av inntekten til familien som gikk med til kjøpet. Grunnen er at biler alltid er belagt med alskens avgifter og prisen derfor ikke helt følger prisstigningen på vanlige varer.
Jeg regnet ut en gang at en VW 1302 som kostet 23.000 kr i 1972 tilsvarte 235.000 kroner etter dagens valuta. Relativt stiv pris når man tenker på hvor lite bil man fikk for pengene i forhold til i dag. Og bensinen kostet ca 18 kr literen...
Alt var ikke bedre før.
|
|
|
34
|
Forum / Problemløseren / Sv: Passer 1303s sylindere/topp i en 1300 motor?
|
på: juni 07, 2018, 21:23:59 pm
|
Jeg bygget om er 1300AB-motor (1972) til 1600 CC. Da må man gjøre dette:
@ Nye 1600 cc sylindre/stempler @ Nye 1600-topper @ Bytte innsug/grenrør @ 34-PICT 3 forgasser @ 1302S/1303S gearkasse (strengt tatt ikke, kanskje, men disse kassene er giret bedre til motoren)
1300AB har 44 hk, 1600 har 50 hk. Men med nye topper med store ventiler og bedre dreiemoment ble det mekbart mere futt i bilen.
Har du en gammel 1300 6V er det kanskje ikke så mye å satse på...
|
|
|
41
|
Forum / Problemløseren / Sv: Speedometer
|
på: april 26, 2018, 21:26:03 pm
|
Pensjonisten, du har en 1303, ikke sant?
Speedometerhuset er bare trykket inn i dash'en og holdes på plass med en gummipakning. Ingen skruer eller liknende. Trikset er å få hånden inn på baksiden og dytte det ut, du må kanskje demontere den horisontale plastlisten som løper på tvers av dashen under speedometeret. Trangt. Skru av speedowiren før du begynner. Ledningene kan tas av når speedometeret er tatt ut (merk dem godt eller ta mange bilder).
Anbefaler ikke å prøve å vippe speedometeret ut med skrutrekker eller noe, det er veldig lett å skade dashen.
|
|
|
42
|
Forum / Problemløseren / Sv: Henger ved akselerasjon
|
på: april 15, 2018, 20:02:10 pm
|
Hjalp ikke å bytte fordeler....
Prøvde du en annen SVDA-fordeler eller prøvde du med den 009'en du snakket om? Å bytte komponent for komponent er en fin metode for å eliminere feilkilder. Men det er ikke sikkert du får svarene du trenger ved å sette inn en ukurant komponent. 009-fordelerne sammen med 34 PICT-3 gir jo nettopp de problemene du har ('flat spot' ved gasspådrag). Du kan gjøre denne funksjonstesten med den originale vacuumfordeleren: Ta av lokket, koble til vakuumslange og sug inn karftig med munnen. Du skal kunne se at armen som er festet i vakuumklokken trekker i platen som stiften er festet på. Hvis ingenting beveger deg når du suger er vakuumklokken kaputt.
|
|
|
43
|
Forum / Problemløseren / Sv: Henger ved akselerasjon
|
på: april 12, 2018, 22:28:39 pm
|
Har en 009 til overs ..Kan jo prøve den 😉 holder med å blende vakum på forgasser da?
Tull . 009 og Solex 34-PICT 3 er en dårlig kombinasjon, den forgasseren skal ha vakuum-fordeler, det er den designet for. Kjent problem med 'flat spots' når du gir gass hvis du bruker 009. - Ventiljustering (før noe annet) - Tenningsjustering - Bytt ut vakuumklokken på fordeleren (fås kjøpt løst) - Sjekk falsk luft (vakuumslangen til luftfilteret glemmes gjerne) - Bensinpumpen (får den nok fuel?)
|
|
|
44
|
Forum / Problemløseren / Sv: Feil på blinklysbryter. VW S1300 1973
|
på: april 05, 2018, 22:40:56 pm
|
Hei. Blinklysbryteren har disse ledningene:
- Svart/hvit/grønn ledning: 12V inn - Grønn/svart: Høyre blink (ut) - Hvit/svart: Venstre blink (ut)
I og med at den høyre virker har du strøm på bryteren, og det er rimelig sikkert at du har en mekanisk feil inni den - gitt at du måler på selve bryteren og ikke på andre steder lenger "ute" i systemet. Blinklyssystemet er koblet til både blinklysreleet og nødblink-bryteren, så det er noen andre mulige feilkilder også.
Det er en sleidekontakt inni bryteren, mulig du klarer å finne feilen og reparere den?
(Fikk ikke linkene dine til å virke)
|
|
|
45
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Montering av frontrute 1303
|
på: januar 24, 2018, 21:50:14 pm
|
Min erfaring: Helst ikke bruk såpe (grønnsåpe, zalo, etc.), det blir for sleipt.
Bruk vindusvask (ajax, jif) - den blå på sprutflaske. Perfekt konsistens. Spray inni gummilisten og langs rammen. I stedet for tråd kan du bruke en litt kraftig elektrisk ledning. Spiller ingen rolle om du begynner oppe eller nede syns jeg. La ledningen/tråden overlappe ca 10 cm.
Best å være to, ja. Hvis ikke må du rigge opp et arrangement med jekkestropper for å holde/presse på ruten når du drar ledningen.
NB! Gummien må være god og varm slik at den er myk. Kanskje et problem på denne tiden av året. Gummilisten kan evt legges oppi en pappeske og varmes forsiktig med en hårføner.
Rekkefølge: 1) Gummi 2) Pyntelist 3) Monteres på glasset 4) Hele greien monteres på bilen (vanskelig å få på pyntelisten etterpå).
|
|
|
46
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: ca verdi boble cabriolet 1976
|
på: januar 12, 2018, 01:28:15 am
|
Jeg kjøpte min 1303 cab 1976 for ca 100 000 for ti-tolv år siden, men det skulle vise seg at det var masse rust på den. Det skulle også bare koste noen tusen å bytte kanaler, men det ble MYE dyrere siden bilen hadde rust med full spredning til indre organer. Det er ikke helt ukomplisert å bytte kanaler på en cab. Når man begynner å kutte finner man som regel mer og mer og mer og mer rust.
Enig med Squareback i at det ikke er lønnsomt å pusse opp gamle biler, man får neppe pengene igjen.
Men sett det i perspektiv: Verditapet på en vanlig moderne bruksbil på et par år er hinsides mye mer enn det koster å ta en oppussingsjobb på en boble, så blås i det. Denne cab'en skal dere ha i mange år, det er en hobby, utrolig morsom bil å putre rundt i, dessuten en familiebil med affeksjonsverdi høres det ut som. Ville ikke vært i tvil, overta bilen!
Anyways. Spørsmålet var hva en strøken 1976 er verd, og jeg tror 120 000 - 150 000 er riktig, men her er det mange usikkerhetsmomenter. US-modeller er litt lavere priset enn europeiske utgaver, spesielt for kjøpere som kan en del om bobler.
Det herlige med boblene er at de ikke synker i verdi, så økonomien er ikke helt håpløs selv om man bruker litt mer enn man hadde tenkt på restaureringsjobben.
|
|
|
48
|
Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking
|
på: januar 10, 2018, 23:50:39 pm
|
Det er to mekanismer som skal forhindre ising: 1. Forvarmet luft til luftfilteret: Det var ulike luftfilter og løsninger opp i gjennom, men alle henter varmluft fra den nedre "varme halvdelen" av motoren på et eller annet vis. Hvis dette ikke funker påvirker det blandingsforholdet og det oppstår lettere ising i forgasseren, særlig før motoren er blitt skikkelig varm 2. Forvarmingsrør fra eksosanlegget til innsuget: Disse skal sørge for at innsuget (rørene mellom forgasseren og sylinderen) varmes opp så raskt som mulig. Boblemotorene har lange innsug og det er lett for at bensindampen kondenserer på veien til sylinderne. De aller siste modellene fikk doble forvarmingsrør, det indikerer hvor viktig dette er. Test om forvarmingsrøret (særlig det venstre) blir fort varmt. Hvis ikke er det tett. Bruk drill og vairerstump for å få løs koksen som har bygget seg opp inni røret. Begge tingene må være i orden for at motoren skal gå perfekt. Faktisk må alt være i orden om den skal gå som den skal på tomgang .
|
|
|
49
|
Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking
|
på: januar 10, 2018, 22:55:03 pm
|
Viktig å få hevet vakuumslangen opp slik at bensin ikke renner nedi fordeleren, men det kan jo løses på forskjellig vis. Originalrøret er nok beste løsning.
[attachment=1]
Det sagt, jeg tror ikke det er dette som er hovedgrunnen til at bilen din fusker.
|
|
|
53
|
Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking
|
på: januar 03, 2018, 23:56:30 pm
|
Tomgangsproblemer: Boblemotorer tåler ganske mye feilstilt tenning før de begynner å fuske skikkelig, det er som regel forgasseren som er synderen. Hvis du må skru tomgangsskruen fullt ut eller helt inn er det noe som er skikkelig feil, da er forgasseren er justert utenfor "balanse". Justering skjer på varm motor for sene modeller (xx-PICT 3). Skru både Bypass Screw og Volume Control Screw helt inn, deretter 2,5 omdreininger ut og så ta det derfra. Justere Bypass Screw ut eller inn til du har 850-900 RPM, deretter ut med Volume Control Screw til turtallet ikke stiger mer, så litt tilbake til turtaller går så vidt ned igjen. Justere tomgangen til 850-900 RPM igjen. Gjenta om nødvendig til det blir riktig. Hvis det fremdeles ikke er bra er det mest sannsynlig falsk luft. VW-motorene er "magre" i utgangspunktet og er sensitive for ytterligere luft i blandingen, det merkes spesielt på halvvarm motor. Syndere er vakuumslanger, slitte spjeldakslinger, morkne gummipakninger på innsuget, kaputt mekanisme i luftfilteret, ugrei choke, lekkasje i eksosanlegg, feilstilt choke-skrue, ting som ikke er skrudd til, osv, osv. Ellers er jo rusk i forgasseren en mulig kilde (renses). En annen luring er delvis kaputt bensinpumpe, men det merkes mest ved pådrag. Det kan hjelpe å forstå hvordan forgasseren virker mht tomgangskretsen: Ellers nevner du "klakking", vet ikke hva det er (videoen fikk jeg ikke opp). At ladelampen lyser hvis turtallet er veldig lavt er ikke unormalt (du har likestrømsdynamo?), men hvis den lyser når motoren går normalt har du en feil et sted. Lykke til!
|
|
|
54
|
Forum / Problemløseren / Sv: Materiale til dørpaneler
|
på: desember 17, 2017, 21:41:40 pm
|
Jeg har brukt disse platene, de er supre! Riktig tykkelse og ikke minst tåler de fukt. De er også stivere enn både VW originalen og repro-panelene fra TMI.
Jeg fjernet forsiktig trekket på de gamle platene og skar ut nye paneler med originalen som mal.
|
|
|
58
|
Forum / Problemløseren / Sv: Fusker!!
|
på: oktober 19, 2017, 21:37:41 pm
|
Da takker jeg for all interesse og sender cab'en på vinterferie. Hei Pensjonisten. Det mangler ikke på interresse, men det er bare det at min uvitenhet om Fuel Injection er uten huller... Prøvd forumet på www.thesamba.com? Der er det mange utrolig hjelpsomme og flinke mennesker! JFP
|
|
|
|