mai 15, 2024, 17:50:31 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 23 24 [25] 26
721  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Forskjell på 1300 å 1600 topp ( Dobbelport ) på: februar 18, 2008, 13:29:47 pm
Hva er da forskjellen på 1300 og 1600 DP?
722  Forum / Snikk-snakk / Sv: Sikring av barn i gamle biler på: februar 08, 2008, 13:41:45 pm
Husker å ha sett biler av en barnestol som var tilpasset bobla i et bobleblad
fra 1960-tallet. Så muligheten for å skaffe en slik stol er der.

Ja de barnesetene fra 60-tallet er tett opp mot dagens krav =) De hadde patent som en blomsterkasse med to kroker over bakseteryggen, og vi vet jo hvor godt bakseteryggen sitter fast i en T1... Mer katapultsete enn sikring.

Mange av dagens barneseter kan festes med 2 punkt sele i baksetet. Slike seler fester du med godkjente gjengeplater for bilsportbruk under baksetet.
723  Forum / Snikk-snakk / Sv: Oldsrodders album på: februar 08, 2008, 09:54:23 am
Fantastisk bidrag til forumet... Et stort stykke norsk VW historie dette her =) Det ble putta inn ei og anna krone i gammal VW før også ser det ut til.
724  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Kor mangen hesta ??? på: februar 06, 2008, 11:31:27 am
Det ligger en 1680 til salgs på forumet godt under 10k grensa. Denne gir vel mest HK for penga i denne priskategorien, billigere enn å bygge noe som helst selv.
Bare et tips: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,165.0.html

Du skal jobbe litt med å hente mer i en std 1300 =)
725  Bruktbørsen / Eksterne salgs linker / Sv: Herlig svensk splitt på: februar 05, 2008, 18:25:26 pm
Helt klart en av de fineste bilene som har rullet i skandinavia de siste årene... Blir ikke bedre enn dette =)
726  Forum / Snikk-snakk / Sv: 1302 Limited Edition ? på: februar 01, 2008, 14:11:52 pm
I følge en erfaren VW kar fra Aurskog er 1302 den beste luftkjølte bilen VW lagde...
727  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Intresert i forseter switter på: februar 01, 2008, 11:33:33 am
Skal være like seter fra okt 52 - 55, bortsett fra stoffet selvfølgelig =)
728  Forum / Snikk-snakk / Sv: bekymringsfull overskrift i repotasje på: januar 30, 2008, 10:31:00 am
Pussig er det også at en god del av VW's eldre enn 1950 i Norge ser ut til å ha utenlandsk (Svensk) opprinnelse =) (Norske Kulturminner?) Hvis dette lovsystemet bankes gjennom i Sverige også, vil tilgangen på splitter og tidlige ovaler bli svært redusert for Ola Normann, gitt at grensen blir 50 år eller eldre. Dette gjelder i følge teksten ikke bare biler men også deler, så da er vel byttehandel ut av landet også historie snart? Men foreløpig sover jeg like godt  Kult

Man er da ikke OutlaVWs for ingening...
729  Bruktbørsen / Eksterne salgs linker / Sv: Switter på finn i Stavanger på: januar 25, 2008, 15:53:27 pm
Tidlige 53 ovaler kom også med profilerte piler ( til juni / aug 53), men ingenting er "sikkert". Mye hummer og kanari ute og går når det gjelder slike overgangsmodeller.
730  Bruktbørsen / Eksterne salgs linker / Sv: Switter på finn i Stavanger på: januar 25, 2008, 14:27:37 pm
Et bekreftende JA til profilerte piler her også. Prisen på en zwitter er ikke vanskelig å begrunne. Mange av Zwitter-only delene er (min påstand) vanskeligere å oppdrive enn mange splitt-deler. Hvis alle disse er på plass, utgjør de en stor del av bilens verdi.
731  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Alle vindusrutene samt framskjermene til T1 1953 splitt ønskes kjøpt på: januar 24, 2008, 14:42:13 pm
Det var da litt av et ønske=) Ventilasjonsrutene (dvs. omramminga) er zwitter only, nov 52 - mar 53. Resterende ruter er vel likt som oval/splitt, men gullet er jo aluminiumslistene i gummien rundt rutene. De vokser ikke på trær om du skal ha original og ikke feil repro, også zwitter only og ofte byttet ut. Løland kan sikkert si noe om hvilken sekurit logo du skal ha på hvilke ruter om han er innom her =) Skjermene er lik som oval.
732  Forum / Problemløseren / Sv: vw grisespidd på: januar 24, 2008, 14:35:47 pm
Vet ikke om en T2 er litt tung å henge i bare støtfangerfestene? Her er i allefall en løsning som er stødig uansett type bil:
http://www.folka.se/vwjox/index.html
733  Forum / Problemløseren / Sv: Farge-Color Rattstamme,gearstang og håndbrækk på: januar 23, 2008, 14:49:47 pm
Dette ble diskutert for ikke så lenge siden. En god del nyanser ute og går. Vet at Brezelfürsten sitter på en kode han har scannet til 53 oval (svart bil). Mener han sa det var en Lada farge. Jeg har ennå ikke klart å finne noen oversikt med VW lakk koder til dette formålet.
734  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Drømmen som brast. på: januar 22, 2008, 12:04:24 pm
Dette var et trist syn Kim... Skjønner at den der er litt vanskelig å fordøye. Men uansett lykke til videre med å gjøre det beste ut av situasjonen. Du får tenke som Byggmester Bob =)
735  Forum / Problemløseren / Sv: justeringsskrue på puma på: januar 17, 2008, 09:10:53 am
Dette ble vel diskutert en gang på vw2you, og spesielt på type 2 var det argumenter for at dette er uheldig. Grunnen er at hele vekta av bilen foran vil bæres i støtdemper festene, noe de i utgangspunktet ikke er dimensjonert for. En evt. forsterking av disse burde kanskje være mulig? En type 1 er jo litt lettere i nesa, så der er det kanskje lettere å få til.
736  Forum / Problemløseren / Sv: Baklykter til 1970 modell Type 1 på: januar 15, 2008, 15:39:00 pm
European style har oransje blinker, (US) white/red har rød blinker. Så da spørs det om du vil ha US style eller EU style. Biltilsynet vil nok helst ha EU style.
737  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hva man kan få inn i vognkortet. på: januar 15, 2008, 12:43:32 pm
Dette temaet er jo en gjenganger... Men så vidt jeg har skjønt det, skal du jobbe med å få en smalnet forstilling inn vognkortet. Puma forstilling får du papirer fra Møller på. Det jeg lurer på er om det er forskjell på biler før og etter 1960, iom at de etter er "typegodkjent", det er ikke de før 1960 eller? På en "typegodkjent" bil er det vanskeligere med ulik dekkdimensjon foran og bak. Men noe gjør at 30/40-talls hot rods ser ut til å kunne ha litt av hvert. Mye er vel gjort om du får en Puma inn i vognkortet ditt. Tror ikke skiltene blir klippet pga dekkdimensjoner så lenge dekkene er forskriftsmessige ellers, dvs. ikke "temporary" 115 dekk foran, men vise må du helt sikkert =) Det er vel generelt liten glede å spore hos myndighetene ved tukling med forstilling og bremser.
738  Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: Sjeldne godbiter på: januar 15, 2008, 10:03:49 am
Kan si det var noe dritt i den potta

Du burde bade litt oftere...  Blunker
739  Forum / Type 3 og 4 / Sv: Type 3 5 bolt bremser på: januar 15, 2008, 09:04:08 am

Den siste linken skulle vel tilsi at båndene passer, for skille mellom 4 og 5 bolt er vel etter 64?
Men det ser ut som HW kitet er nøtta her... Det er kanskje bare brukt som gjelder? Det er da pussig at et type 3 elskende land som England ikke har klart å reprodusere dette.
740  Forum / Type 3 og 4 / Type 3 5 bolt bremser på: januar 14, 2008, 22:06:42 pm
Holder på å plukke sammen et sett med 5 bolt type 3 bakbremser. Ser ut som deler til dette ikke er umiddelbart tilgjengelig... Derfor har jeg et par spørsmål til noen som kanskje vet. Passer bremsebånd fra 4-bolt type 3? Kan monteringssett fra 1302-03 foran brukes her, iom at pumpa/sylinderen er den samme (settet ser likt ut med 2 korte og en lang fjær)? Dette er som dere skjønner langt unna min hjemmebane  Gliser
741  Forum / Ombygd / Sv: Hatchback på: januar 14, 2008, 14:11:43 pm
Innlastingshøyden er fortsatt noe stor   Blunker En mellomløsning av Rag, Cab og pop-out?
742  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: puma trøbbel, igjen.. he he på: januar 14, 2008, 13:53:21 pm
forrige eier sier det er montert endeledd for senking.. hvordan ser man dette..  den hvile ganske mye på leddene nå også.. hva gjør at den låser seg evt..  noe som kan forebygges evt.. hjelper det med de lengre typer endeledd? min puma er ikke ny, men den er meget stiv.. det har den alltid vært..

Ikke så lett å se, men de har større utslagsvinkel. Problemet er at geometrien er ganske ute og kjøre når den er så lav, så med pumaen helt nede på balljoint er det vel tilnærmet null fjæring... Eneste veien ut av det er nok å kombinere med senkespindler. Når kulene har fullt utslag så har de fullt utslag, ikke så mye å gjøre med det =) I tillegg får bærekulene dine kort levetid hvis de står i helspenn hele tiden, i verste fall knekker de. Jeg kunne ikke kjøre med min bil helt i bunnen, selv med senkekuler fordi styringa hengte seg opp og det kjentes ut som noe stod i spenn. Det er ikke å anbefale, så hvis bilen blir tung på rattet, løft den litt opp igjen. Du får uansett ikke lowrider stuk med kun puma.
743  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: puma trøbbel, igjen.. he he på: januar 14, 2008, 13:15:36 pm
den står på originale vinterdekk.. så de er ganske høye tror jeg..   jeg tenkte å montere 135/70 dekk siden jeg tror mine 155 firestone f-560 er for høye de også..  så tror nok at dekk skal prøves før det skal bestilles spindler...  ang lyktebrønner, så er ikke det det støste problem.. de kan moddes...  er ikke helt sikker ,men vil tro at senke satsene på puma er like på alle pumaer..  min er helt i bånn nå..  og som sagt da stopper hjul i skjermkant og lykte brønn..  derav noe høye hjul...

Da løser du hele problemet med å bytte dekk, jeg hadde 135/70 på min 66 og kunne slippe den helt ned, men med vinterdekk måtte forstillinga heves nesten helt opp igjen. Du bør holde deg til 145 eller smalere på felger med "normal" offset. Har du byttet til bærekuler med lengre vandring? Vær ellers obs på at styringa kan låse seg i fart når du treffer en dump. Ikke noe hyggelig =) Balljointen har en tendens til å ikke trives når den ligger helt nede og hviler på bærekulene med maks utslag. Dette finner du ut av med litt testing. Den setter seg ganske mye også hvis Pumaen er relativt ny.
744  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: puma trøbbel, igjen.. he he på: januar 14, 2008, 12:49:06 pm
Hva med de kaster shimsene man fikk kjøpt i "gamle" dager ?   Mvh.Per.

Caster shimsene dytter hjulet ennå lenger fram, men er nyttige av andre årsaker. Hva slags dekk/felg oppsett har du?
Med f.eks. 145/65-15 skal du senke MYE før det subber, og jeg tror balljointen går i vranglås før det. På en usmalna balljoint er dekkvalg helt avgjørende ift subbing. Smalna fortilling vil heller ikke hjelpe stort ift lyktebrønnen.
745  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Type 3 bremsedeler ØK på: januar 14, 2008, 12:43:02 pm
Har bremseskjold, tromler, pumper og bånd til 5 bolt type 3 bremser bak. Trenger monteringsdeler, fjærer( 1 lang, 2 korte) og justeringsskruer, helst komplett til begge sider. Dette ser ut til å være vanskelig å skaffe nytt, så derfor legger jeg ut en annonse her. Er det samme delene som til 4 bolt bak? (Er relativt blank på Type 3)
746  Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: Bildetråd: Din splitt/oval på: januar 10, 2008, 16:07:19 pm
På vegne av den svarte, svenske - takk for komplimentene.

Her er min Juni '53 Cab og Feb '54 Oval i vinterdvale:
Du må vere ein drømmesvigerfar..  Gliser

på vegne av SplitMans bekjente; Det er forhåpentligvis noen år til enda....

Her et bilde av min nov 52 Zwitter på vei inn i garasjen... kanskje kommer den ut til våren?
747  Forum / Hva skjer? / Sv: SCC 2008 - Nordens beste VW arrangement!! på: januar 10, 2008, 08:09:59 am
Herlig promo! Bra jobba  Gliser
748  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvem er hvem i hva? på: januar 09, 2008, 22:50:22 pm
1) Her er jeg på første prøvetur med første bil-prosjektet...
2) ...siden gikk det bare nedover... foran og opp bak...
3) ...og nå har jeg bare denne å kjøre med...
Snakk om knekt  Osteaktig
749  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: the 55 barnfresh på: januar 04, 2008, 12:33:36 pm
Om det er slik den platen ser ut på de tidlige er de enklere å lage en til tidlige sekstitallere.
Holder på med å fikse dette området på en bil for en kompis.
Tror dette er en "grunn stenene" i VW karosseriet, alt må vekk for å få den ut.

Det er noen utstansinger og profiler i tillegg til den slette plata. Og det er riktig at alt må ut, men det hadde vært mye enklere å bygge opp igjen rundt denne biten om du kunne kjøpe den komplett. Til nyere Type 1 får du kjøpt ferdig, men den er kantete i profilen og ikke rund som de gamle. Grunnen til at denne "grunnstenen" ruster så godt er vel at det ligger la på lag med plåt akkurat i dette området.
750  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: the 55 barnfresh på: januar 04, 2008, 08:14:48 am
Der har du biten som "alle" trenger men ingen lager =) Wolfparts har antydet at denne sveisedelen kan komme i produksjon bare han får tid, og det håper vi. Når det gjelder kanalbunner er det kun Wolfparts sine som har riktig innstanset mønster til tidlig Type 1, så vidt jeg vet. Men de kommer i 3 deler og må skjøtes. Andre fabrikanter leverer hele kanalbunnen i ett stykke, men med mønsteret til nyere Type 1. Det har ingen som helst praktisk betydning, kun utseende... det lille du ser utenfor bunnplata, bak stigbrettet, når du ligger på bakken =) Større feil har blitt gjort for å si det sånn...
Sider: 1 ... 23 24 [25] 26
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!