mai 14, 2024, 09:06:58 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Justering av termostaten!  (Lest 2662 ganger)
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« på: april 06, 2009, 21:55:05 pm »

Aldri brukt termostat før så jeg lurer på hvordan
en justerer den nå den ha vært skrudd av motoren!
Loggført

Vw 1302
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #1 på: april 06, 2009, 22:29:56 pm »

Ta den i høyrehånda, og kast den så langt du klarer... Jeg har kjørt uten termostat siden 1995... NB! Pass på at spjell i viftehuset står i åpen stilling.. Glad
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
JonB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #2 på: april 06, 2009, 22:31:50 pm »

Ta den i høyrehånda, og kast den så langt du klarer... Jeg har kjørt uten termostat siden 1995... NB! Pass på at spjell i viftehuset står i åpen stilling.. Glad

Tenk hvis han er venstrehendt da, OTO...!!
Loggført
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #3 på: april 06, 2009, 22:34:23 pm »

Jeg sa ikke hva han skulle ha i høyrehanda heller Glad kunne være hva som helst Glad
Termostaten kastes med den beste hånda, så langt du klarer... er dette en vannbil med termostat, spør på et annet forum:)
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: april 06, 2009, 23:38:49 pm »

Jeg mener det står i Haynes-manualen hvordan denne skal justeres, eller var det kanskje How to Rebuild-boka..? Jeg kan sjekke for deg når jeg reiser hjem igjen, så det blir ikke før tidligst neste tirsdag (send meg en PM om jeg glemmer det ut).

Dere tror ikke at kanskje VW brukte termostaten av en grunn? Ihvertfall i kalde land som Norge vil motoren bruke litt tid før den blir ordentlig varm, og termostaten vil bidra til at motoren raskere kommer opp i driftstemperatur, siden den stenger for luftkjølinga når motoren er kald. Dette har mange fordeler, blant andre lavere forbruk, mindre sannsynlighet for kondens i olja ved korte turer osv.

Jeg anbefaler deg å bruke termostat på bilen din, og skal prøve å finne ut hvordan den skal justeres for deg Glad Men jeg vil tro det skal være slik at spjeldene skal være helt lukket når motoren er kald, uten noe slark i spjeldene. Kjør en tur og sjekk at spjeldene er helt åpne når motoren er varm, så skal det være i orden såvidt jeg forstår.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #5 på: april 07, 2009, 02:00:36 am »

Skal ha termostat fordi dette blir en motor som kommer til og bli brukt mest på vinteren!
og den kommer mest til og bli brukt på småturer!
og ja det er en grunn til att dem kom med termostat,sparer motoren mye med og ha den!
har tenkt i samme banen som deg Filip/purity tror dem skal være helt stengt da den er kall!
og takk for att du tar deg bryederiet med og sjekke det for meg! Glad
Loggført

Vw 1302
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #6 på: april 07, 2009, 10:38:34 am »

Når motoren er kald skal spjeldene være lukket, og termostaten komprimert sammen. Når den utvider seg, løfter den staget vertikalt og dette åpner opp spjeldene. Kjøp ny (best) eller nestbest -  sjekk den ved å dyppe den i varmt vann som du vet temperaturen på. Tror det pleier å stå på et gradtall, 70 eller 80 celcius som indikerer full åpning.
Mange som gir blaffen i den, men det gjør definitivt ingen skade å ha den på plass sammen med komplett kjøleblekk. For kald motor er jo heller ikke noe å trakte etter da dette også påvirker slitasjen.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #7 på: april 07, 2009, 11:33:08 am »

Termostaten står inne i en holder som begrenser fullt slag. Er den tett og ren pluss at den utvider seg i varmt vann så har du gjort det du kan.
Loggført

Speed is no substitute for direction
haug57
Supermedlem
*****
Innlegg: 599
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #8 på: april 07, 2009, 11:53:57 am »

Termostaten står inne i en holder som begrenser fullt slag. Er den tett og ren pluss at den utvider seg i varmt vann så har du gjort det du kan.
Vil det si at den ikke krever justering? Bare og sette den på plass?
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #9 på: april 07, 2009, 13:52:06 pm »

Slik jeg ser det, ja.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: april 07, 2009, 13:54:36 pm »

Det er vel justeringsmuligheiter på holdaren!? kan flyttast opp og ned såvidt eg veit
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #11 på: april 07, 2009, 17:39:41 pm »

Er jo mye en kan skru opp og ned på stanga som går opp til spjella!
men er nok ikke så gernt att en justerer så spjella er stengte da termostaten er kall!
Loggført

Vw 1302
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #12 på: april 07, 2009, 18:47:59 pm »

Dette skulle vel stå i de fleste håndbøker vil jeg tro. Ei håndbok er ikke bare en nødvendig, men en god investering.

De første luftkjølte VW motorene, 25 hk.  hadde ikke termostat. Men forbedring angående kjøling og termostat kom raskt etter krigen og før 1950 og videre oppover. Mens industrimotorene fortsatte en tid uten.

Bilde fra VW dienst reparatur leitfaden  ca.1950


* 13.jpg (219.2 KB, 577x640 - vist 169 ganger.)
« Siste redigering: april 07, 2009, 19:09:48 pm av svenole » Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #13 på: april 07, 2009, 20:56:11 pm »

Og her er en dansk oppskrift til de nyere.


*  (157.15 KB, 1200x1049 - vist 185 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #14 på: april 07, 2009, 20:59:40 pm »

Skru termostaten helt inn på gjengene, sett den fast i holderen, trekk holderen ned til den stopper, fest holderen. Nå er termostaten riktig justert.
Uten termostat får du for høy temperatur på toppene og for lav temperatur på sylindrene.
Resultatet blir økt friksjon, effekttap og sprekte topplokk.
VW er ikke kjent for å utstyre bilene med unødvendig utstyr. Dvs. det er en grunn til at termostaten er der.
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #15 på: april 08, 2009, 22:19:28 pm »

Kan legge til at 25-hesterne riktignok ikke hadde termostat, men jeg har sett motoroer hvor man kunne stille flapsene i viftehuset manuelt i vinter- eller sommerposisjon avhengig av utetemperatur. Termostaten har helt klart sin misjon, spesielt om vinteren.
Loggført
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #16 på: april 14, 2009, 00:25:02 am »

justerte termostaten som einic beskrev,funker helt fint!!
så takk for tipset! Glad
Loggført

Vw 1302
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #17 på: april 15, 2009, 13:41:43 pm »

Jeg mener VW sin oppskrift er mer riktig, da den sikrer full åpning på spjeldet ved varm motor, mens Einic sin oppskrift sikrer full stenging ved kald motor...
Er vel en grunn til at VW har valgt den løsningen i sin verkstedhåndbok.
Men i kalde Norge tviler jeg på at du merker noe forskjell  Blunker
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!