mai 22, 2024, 17:30:06 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oljetrykkproblem ved oppstart!  (Lest 2849 ganger)
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: juli 29, 2010, 15:08:37 pm »

Trenger råd.

Skal ha oppstart på nybygd motor og får ikke oljetrykk.
2044cc alt av deler er vasket og gjort rene før montering.

Pumpa vil ikke suge olje (ny shadeck 26mm) 10/40 olje. Full-flow lokk type Gene Berg med trykkventil ( ikke ny, men har fungert.)
Pickup'en er sveiset fast, 1,5l sump. god klaring ned til tappepluggen.
Filter og slanger er fylt med olje.
Har dratt motoren på stadteren mange ganger og lenge uten gassere, plugger og vipper motert.
Får ikke trykk?

Skal kjøpe ny pumpe og lokk, men kan det være noe annet?

Trenger råd. Ikke lenge til SCC Sint

Fredrik.
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: juli 29, 2010, 15:12:28 pm »

hva bruker du til å sjekke oljetrykk??
elektrisk giver, oljelampa  eller manometer på blokka??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #2 på: juli 29, 2010, 15:14:16 pm »

Fyll pumpa med olje, filteret ma vare tomt. Hvis pumpa er torr ma du litt opp i turtall for den klarer a suge opp oljen.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #3 på: juli 29, 2010, 15:21:39 pm »

Jeg "fyller" pumpa med litt oljeløselig fett slik at den klarer å suge.
Noen lager seg også et spesial lokk til pumpa slik at de kan spinne opp trykket med drill. Men det er jo litt prosjekt da.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Kim Larsen
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: juli 29, 2010, 15:29:02 pm »

Jeg smurte fett i det ene drevet i oljepumpa.Etter råd fra Erik"Jee".For å lage "vacum" i pumpa.Fikk trykk med en gang da.
Slet med å få trykk ved oppstart jeg også.Bytta olje+filter etterpå.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: juli 29, 2010, 15:36:25 pm »

Fett funker fett!!

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: juli 29, 2010, 15:37:43 pm »

Knast:
Bruker org. oljelampe + oljetrykk måler vdo, som er koblet på slangen ut av blokk og til filter.

Einic:
Hvorfor ikke olje i filteret?
Er det ikke vanskelig å få pumpa full av olje når man monterer sammen en motor? Min pumpe er satt inn med fett.
Vanskelig å få høyt turtall uten å starte motor?


Det kommer altså ikke olje ut av pumpa når filteret er koblet av.
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: juli 29, 2010, 15:39:10 pm »

Pumpa er satt inn med fett.
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #8 på: juli 29, 2010, 15:42:13 pm »

Hvis pumpa er satt inn med fett, og utlopet er fritt ut for filteret, roterer ikke pumpa di!
Loggført
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #9 på: juli 29, 2010, 16:54:44 pm »

Hvis pumpa er satt inn med fett, og utlopet er fritt ut for filteret, roterer ikke pumpa di!

Hæ! Hvorfor skulle ikke pumpa rotere?
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #10 på: juli 29, 2010, 18:38:12 pm »

Hvis alt er som beskrevet, er det bare en ting som kan stoppe pumpa fra a levere olje -> den roterer ikke!

Motorer med ny kamaksel skal ikke tornes rundt pa starteren. De skal startes opp og tas rett opp til 2000 - 2500 omdreininger og holdes der i 20 minutter. De skal ikke ga pa tomgang for det har gatt 20 min. Det er fordi kam og pusher kan rive seg for dette er innkjort.
Kam og pushere er satt inn med "innkjoringspasta" som smorer til oljetrykket kommer. Det samme har du gjort med alle lager. Smurt generost med GN pasta og motorolje.

Loggført
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #11 på: juli 29, 2010, 20:21:27 pm »

Hvis alt er som beskrevet, er det bare en ting som kan stoppe pumpa fra a levere olje -> den roterer ikke!

Motorer med ny kamaksel skal ikke tornes rundt pa starteren. De skal startes opp og tas rett opp til 2000 - 2500 omdreininger og holdes der i 20 minutter. De skal ikke ga pa tomgang for det har gatt 20 min. Det er fordi kam og pusher kan rive seg for dette er innkjort.
Kam og pushere er satt inn med "innkjoringspasta" som smorer til oljetrykket kommer. Det samme har du gjort med alle lager. Smurt generost med GN pasta og motorolje.



Jeg har hatt dårlig erfaring med dette.
Vil velge å vite at jeg har oljetrykk før jeg starter. Har prøvd det du beskriver en gang formye. Det ble ras!
Kam og løftere er innkjørt i 20min.
Det skal komme oljetrykk ved å dra en nybygd motor på starteren og det er dette jeg vil vite før oppstart.

Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: juli 29, 2010, 22:50:38 pm »

vipp av oljelokket på pumpa og turn motoren forsiktig . da ser du kjapt om dreva flytter seg
hva slags tykkelse på pakningen mellom lokk og pumpe har du ??
er pumpa planslipt??
prøv evt å bypass'e externt filter etc , og dra den på starteren.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #13 på: juli 30, 2010, 01:25:34 am »

Har hørt om oljepumper med løs aksel, den kan foreksempel løsne ved at pumpelokket klemmer fast pumpe drevet.
Ikkeno vits å gjette på dette her, åpne opp og se på sakene...
Loggført

Speed is no substitute for direction
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #14 på: juli 30, 2010, 09:08:35 am »

vipp av oljelokket på pumpa og turn motoren forsiktig . da ser du kjapt om dreva flytter seg
hva slags tykkelse på pakningen mellom lokk og pumpe har du ??
er pumpa planslipt??
prøv evt å bypass'e externt filter etc , og dra den på starteren.

Pumpe og lokk er planslipt.
Har org papir pakning mellom pumpe og lokk.
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #15 på: juli 30, 2010, 09:10:22 am »

Har hørt om oljepumper med løs aksel, den kan foreksempel løsne ved at pumpelokket klemmer fast pumpe drevet.
Ikkeno vits å gjette på dette her, åpne opp og se på sakene...

Løs aksel er jo en mulighet.
Skal åpne opp og sjekke alt i helga.
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #16 på: juli 30, 2010, 09:12:04 am »

jeg målte på noen pakninger og det var 3 forskjellige tykkelser på de! da jeg rota med forrige oljepumpe opplegg
alt fra ~0.1mm og opp .
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #17 på: august 10, 2010, 06:53:02 am »

Da har jeg oljetrykk og masse å gjøre før SCC Glad

Takk for hjelpen Kalle.
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #18 på: august 10, 2010, 07:29:22 am »

Godt å høre!
Hva ble løsningen?
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #19 på: august 10, 2010, 09:27:46 am »

Da har jeg oljetrykk og masse å gjøre før SCC Glad

Takk for hjelpen Kalle.

Glad jeg kunne være til hjelp. Ikke mye igjen nå så er du startklar igjen. Stå på!!

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #20 på: august 10, 2010, 09:36:34 am »

Ja...hva ble løsningen? Sliter med trykk selv på min oxy. Del erfaringen Glad
Loggført

California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #21 på: august 10, 2010, 10:21:23 am »

Etter masse feisøking kom vi frem til at det lå luft i oljeslangen mellom pumpa og filter. Slangen har en bøy ned fra pumpa og opp til filteret. Skrudde av slangen før filteret og dro den på starteren. Da kom det først masse luft også kom det olje. Oljetrykk.
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!