mai 03, 2024, 01:12:59 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 [2] 3 4 ... 7
31  Forum / Cal-look / Sv: Vis oss din CAL-LOOKer på: februar 10, 2014, 03:24:00 am
Slik ser min ut .
32  Forum / Snikk-snakk / Sv: Youtube video tråd på: februar 05, 2014, 13:38:39 pm
Film fra franskmenn som hentet barndoor fra Sverige

33  Forum / Snikk-snakk / Sv: Spørsmål ( meninger)ang trimmet motor på: januar 28, 2014, 17:23:08 pm
Er det turbo trip du har brukt å laget genrøret opp til turbos elv ? Har du en byggetråd ?

Nei. Har en ny turbotrip på lager i tilfelle jeg vil bygge noe nytt, men kjøpte et "komplett turbo kit" som jeg endte opp med kun å bruke litt av grenrørene av.
Og bygget mitt bør du ikke kopiere, turbo og gassere stikker over motorluka, selv om det er den store med poschevinge :-)
Men skal jeg bygge noe cheapo turbogreier neste gang, bruker jeg en standard 1600, turbotrip eksos, og en liten turbo. Standard gasser og standard bensinpumpe, WBX fordeler så du kan få trekke ned tenninga litt når den begynner å lade. Bør trykksette oversiden av bensinpumpa og, så ikke trykket blåser bensinen ut av flottørkammeret. Tar du ut en 70-90hk og får kontroll på blanding og tenning, tror jeg du kan ha en god motor lenge.

Ja får prøve meg fram her . Husker jeg byttet ut org kam til Camshaft, Engle TCS20 (turbo) men husker ikke resten som ble gjort inne i blokka.
34  Forum / Snikk-snakk / Sv: Spørsmål ( meninger)ang trimmet motor på: januar 28, 2014, 11:33:02 am
Er det turbo trip du har brukt å laget genrøret opp til turbos elv ? Har du en byggetråd ?
35  Forum / Snikk-snakk / Sv: Spørsmål ( meninger)ang trimmet motor på: januar 28, 2014, 01:16:02 am
Etter endel roting på loftet på garasjen til en kompis løftet vi ned både hans gamle 1915 cc motor og mitt tidligere prosjekt 1600 turbo . Etter å ha inspisert 1600 så ble vi enige om å prøve oss på dette igjenn.  Så veldig bra ut etter å ha stått i over 5 år . Blokka delte vi sist gang , men kommer til å splitte den opp for å få renset opp skikkelig . Var kjekt å skru motor igjen.

1915 motoren (94 mm ) var ikke et flott syn , vi skrudde av kjøledeksler viftehus topper og sylindere .
Sylinderene var ikke noe å ha på samme med toppene,hadde vist kommet vann inn. så denne blokka blir også splittet for å så kjøpe inn nye deler.
Blir jo endel jobb fremover:)




36  Forum / Hva skjer? / Sv: Sør Rogaland VW Treff 2014, 13-15 juni på: januar 27, 2014, 17:51:45 pm
Arg e på sjøen denne datoen !:( kan ikkje klaffa kver gang .
37  Forum / Snikk-snakk / Sv: Spørsmål ( meninger)ang trimmet motor på: januar 27, 2014, 00:53:14 am
Ser det er mange meninger og uttalelser her, og de fleste er jo strengt tatt riktige, men spørsmålet er om det svarer på trådstarters spørsmål Blunker

Men for å gi et godt svar trenger man litt mer bakgrunnsinfo. Det viktigste er kanskje tykkelsen på lommeboka. Det ligger en tråd her inne om en som ber om tips på hva han kan få til for 8000 kr, der får du mye bra info.

Du sier du er kokk, og ikke har tilgang til/kunnskap om maskinering? Da ryker prisen fort i været når du passerer 1641cc. Det er fullt mulig å bygge en 1641 som er veldig morsom, men da trengs kunnskap, og det koster...

For å gi et lite bilde sett fra mitt ståsted (jeg er ikke mekaniker, men liker å finne ut av ting, og har tilgang på vanlig håndverktøy), så har jeg bygget to motorer de siste årene. Den ene er en 1835 som har sittet i Ghian min i 4-5 sesonger nå, men med diverse plunder. Den er basert på en gammel blokk, som jeg trodde ikke trengte linjeboring, men det viste seg etter et år eller to, og et lager- og veiv-havari at blokka trengte linjeboring. Det er nesten regelen da disse gamle blokkene er godt brukt etter 40-50 år i tjeneste.

Jeg bygde 1835n av stort sett "vanlige" std deler, og med nye lager, kam, pumpe sylindersett etc endte jeg opp på ca 10k for deler. I tillegg hadde jeg liggende topper fra en gammel "racer" så det kostet ikke meg noe. I utgangspunktet hadde jeg et sett brukte dellortoer på den, til ca 3000, så i deler kostet den meg sånn ca 15.000. Så kom maskineringen i tillegg. Jeg vet ikke hvor mye man må betale for å ta ut blokk og topper til større sylindre, men man må nok regne 2-3000 hvis man ikke har en kompis med fres (noe jeg har...)

Så summerer man dette og en donormotor i rimelig stand, ryker man kjapt på 20k

Da har man en morsom 1835 med 100-120 hk som er ganske morsomt i en boble.

Mye vil som vanlig ha mer, og nå bygger jeg en 2110ccm basert på wbx (såkalt oxybokser) og den blir sikkert dobbelt så dyr innen alt er på plass, men det er ikke noe problem å legge MYE mer i en slik motor som BB sier over her.

Så kort fortalt. Fart koster, hvor fort har du råd til å kjøre Blunker

Lykke til med planleggingen, det er ofte den beste delen av prosjektet synes jeg.

Tusen takk for kjempe svar grelland,
Liker og finne ut hvordan ting fungerer og ikke minst kunne vite hva som kansje er problemet når ting går gale.
Har tilgang til kunnskap og vanlig håndværktøy.
Holdt på med 1600 turbo motor med innspøytning for en god del år siden, men ble lagt på is da jeg fikk nytt bobleprosjet . Så har gått litt i glemmeboka?
Tenkte å ta å børste støv av denne motoren igjen , men dette er et test prosjekt som kommer nok til å ta litt tid . Derfor tenker jeg å sette inn en større motor enn dagens 1600.
Har ikke tenkt på hvor mye jeg vil bruke, men kan tenke en plass mellom 15-25kr om det kansje hjelper .

38  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: stabburet piknikboks ønskes. på: januar 26, 2014, 23:12:22 pm
Hmmm... Mange her inne som er i besittelse av MANGE. Kremt kremt
Hadde jeg hatt en ekstra, skulle du jaggu fått handla av meg.
Lykke til videre med jakten.
takk takk Glad

Va ein på finn for 3 dager siden, men finne det ikkje nå:( ska hyla ut om eg finne ann igjenn.
39  Forum / Snikk-snakk / Sv: Spørsmål ( meninger)ang trimmet motor på: januar 26, 2014, 23:00:36 pm
Eg e kokk av yrke så ikkeje så masse eg kan ennå om motorbygging. Har heldigvis ein kompis som e flink til å læra vekk og skru.
Det eg evnt tenke e 1915 eller 2110 cc longblock for å så gjøre resten av jobben selv.
Kjekt me meninger fra folk.
Kommer sikkert et dumt spørsmål, men er på jakt etter akselerasjon og ikke noe toppfart/stripe bil. Vil det være veldig stor forskjell mellom disse motorene ?
40  Forum / Snikk-snakk / Sv: Spørsmål ( meninger)ang trimmet motor på: januar 26, 2014, 17:41:54 pm
Det står nok mellom 1915 cc og 2110 cc . Noen for og imot ?
41  Forum / Snikk-snakk / Sv: Spørsmål ( meninger)ang trimmet motor på: januar 26, 2014, 16:53:52 pm
Har kjørt 1915 sommer som vinter,ikke helt uten problemer....jeg hadde i dobbel midtmontert gasser,ingen god løsning på vinteren pga ising.Er en fordel med to doble.
Hadde itillegg 1300s-kasse.

En annen ting; budsjett;tusenlappene flyr fort fra 1835 og oppover...

Kommer nok ikke til og ha problemet med ising da jeg ikke kommer til og kjøre bilen om vinteren . Blir trygt parkert i garasje lenge før saltet kommer på veiene som de ikke sparer på her i Stavanger.
Er dobble gassere jeg er på jakt etter.
42  Forum / Snikk-snakk / Spørsmål ( meninger)ang trimmet motor på: januar 26, 2014, 15:59:16 pm
Skal skifte ut motoren jeg har i bilen nå.
Bilen blir brukt daglig i sommer halvåret, såjeg vil ha en motor som passer rett inn i boblen uten å gjøre de store forandringer i motorrommet.
Motoren kommer til å bli brukt på noen langturer, bykjøring ( mest) også gasse ifra andre biler.


Sitter å tenker på girkassen jeg har nå og hvor mye jeg kan gå opp i cc . Håper på 1915 og høyere !

Er egentlig på jakt etter erfaringer og meninger fra andre her med valg av motorstørrelse







43  Forum / Krigsmodeller / Sv: Krigsbilder av Kübel og Schwimwagen i Norge på: januar 19, 2014, 23:01:22 pm
Skal bli kjekt å følge me på!
44  Forum / Problemløseren / Sv: Puma forstilling og statens vegvesen på: august 05, 2013, 22:18:54 pm
Hallo.

Nytt spørsmål, når folk skal ha pumaen inn i vognkortet krever vel dette forstillingskontroll ? Noen som har tatt forstillingskontroll i det siste i stavanger ? Eller krever ikke vegvesenet det?
45  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Motor til min 64 mod boble . på: juli 05, 2013, 13:51:56 pm
Bump
46  Forum / Problemløseren / Sv: Puma forstilling og statens vegvesen på: juli 03, 2013, 23:37:48 pm
Har du de papirene sånn at du kan senda de på mail ?
47  Forum / Problemløseren / Sv: Lakkode til gullboble 1973 mod? på: juli 03, 2013, 20:32:29 pm
Trodde alle stod der men så det nå at det stoppet på 73
48  Forum / Problemløseren / Sv: Puma forstilling og statens vegvesen på: juli 03, 2013, 19:23:46 pm
Hehe ja kjekke de i løvens hule på forus !!!  Rekker tunge
Måtte ikkje du ha någe papirer på dekkdim?

Tenke at det står i møller sine papirer at det må sveisas , om de kansje legge seg veldig opp i det ?
49  Forum / Problemløseren / Sv: Lakkode til gullboble 1973 mod? på: juli 03, 2013, 19:20:51 pm
Kansje denne linken hjelper?

http://www.thesamba.com/vw/archives/info/paintcodestype1.php
50  Forum / Problemløseren / Puma forstilling og statens vegvesen på: juli 03, 2013, 15:11:54 pm
Hallo.

Fikk forevisning hos bt på eu kontrollen.
De likte ikke pumaen som stod på ,så de ville ha papirer på dette ( dette har jeg pr mail men var ikke godt nok) evnt kopiere ut og gi dem i hånden til dem? Papirer fra møller ( som jeg fikk hos unneberg)
Det står i papiret fra møller at det  må være sveist , men jeg vil ikke ha den høyden på bilen etter kontroll( vil senke den igjen)  er det mulighet for og jukse til dette ?

Så var det også forskjell på dekk dim framme og bak ( tenker at neste gang så setter jeg på org felgene før forevisning)

Noen som har tips og triks ?
51  Forum / Problemløseren / Sv: Hvor er det best å montere brann slukker i boble?? på: juli 02, 2013, 13:07:46 pm
Har mitt forran girspaken på kanalen. Har ikke bilde av det desverre.


Har noe lignende denne som er lakkert i bilens farge.
52  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Motor til min 64 mod boble . på: juli 02, 2013, 09:47:01 am
Hallo.

Ønsker og kjøpe en 1915++ motor ( kan gjerne være i deler ) eller turn key .
Ta kontakt pm .

53  Forum / Snikk-snakk / Sv: Skivebremser til 64 mod (linkpin) på: juli 02, 2013, 09:12:55 am
Men er det slik og fostå at du ikke trenger og ha det i vognkortet på biler som er eldre en 71 mod ?
54  Forum / Problemløseren / Sv: Hvor er det best å montere brann slukker i boble?? på: juli 01, 2013, 22:54:17 pm
Har mitt forran girspaken på kanalen. Har ikke bilde av det desverre.
55  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: pengegaloppen på ferie til Tyskland på: juni 25, 2013, 08:39:25 am
Kjekt og lesa Rune !
56  Min klubb / Sør-Rogaland VW Klubb / Sv: Back in Business på: juni 24, 2013, 21:43:26 pm
Dette blir bra jone ! Kjekt og skru i garasjen med 2 biler rundt seg ! Kjenne at 6-7 år e for lenge uten bobla!
57  Forum / Snikk-snakk / Sv: Skivebremser til 64 mod (linkpin) på: juni 20, 2013, 13:27:51 pm
Har du handlet fra en spesiell side ?
58  Forum / Snikk-snakk / Skivebremser til 64 mod (linkpin) på: juni 20, 2013, 00:20:57 am
Hallo.

Skal bytte til skivebremser , er det noen sider fra det store utland som folk har brukt og erfaringer mtp hvilke bremser. Har ikke noe stor motor i bilen nå , men kommer større etterhvert.
Må en ha tvu godkjente bremser for og få det inn i vognkort ?
59  Forum / Problemløseren / Sv: Senkesett og hjulstilling på: juni 18, 2013, 23:24:53 pm
Noen som har godkjenningspapirene på puma forstilling?
60  Forum / Hva skjer? / Sv: Sør Rogaland VW Treff 2013 på: juni 18, 2013, 23:22:42 pm
Seint hjem i dag dalland ? Spotta deg i tjensvollkrysset .
Sider: 1 [2] 3 4 ... 7
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!