Ikke skjedd stort her siden sist, kjørt mange mil som = mange smil
Har byttet olje på kassa, fått bytta ut baklys/bremselys med røde ledpærer fra Tyskland, og kjørt mange mil.. Har opplevd under kjøring at ved full gass/pådrag over ett visst turtall, så holder motoren igjen (akkurat som den går tom for bensin) i ett halvt sekund før den går som den skal igjen. Dette skjer kun ved skikkelig pådrag på 3-4 gir. Bilen er alltid lett å starte, går pent på tomgang og ingen ettertenning eller pottesmell. Mistenker noe "rusk" i gasseren. Her en dag la jeg også merke til at det kom litt bensin ut av akselen til gass-spjeldet når jeg hadde parkert bilen og skulle fikle litt med fjæra som henger på gass-spjeldet/vaieren. Noen forslag?
Er på utkikk etter en VW boble opp til 66 mod. Må være eu-godkjent eller evt være uten store mangler eller feil, ikke noe restaureringsprosjekt eller ihjelskrudd er av interesse.
Prisklasse opptil 25.000,-
Holder til på Hamar i Hedmark, så biler innen ett par timers kjøretur er av interesse.
Denne bensinstasjonen/verkstedet finner du på Ådalsbruk i Hedmark (Løten Kommune). Deres hjemmeside: http://www.bmuseum.no/ - Ådalsbruk motormuseum. Ett klipp fra NRK Østnytt:
Kan for øvrig anbefale alle som er motor og historisk interesserte i å ta turen innom, MASSE å se på
*Balljoint forstilling med fjærpakke, styrestag og endeledd - Kun rust rundt støtdemperfeste i toppen, har blitt sveiset inn ei stor skive på begge sider en gang i tiden for å "forsterke" demperfeste / Bud - SOLGT
* 4 stk 15" felger fra 66 mod med gamle piggdekk - helsvarte felger / Bud - SOLGT
Har fortsatt en original høyre framskjerm fra en 65/66 mod liggende i bra stand.
Okay, takk for tips! Får bryte og bende litt rundt feste å se om det er mye å gå på der.. Må motor/kasse ut for å få bytta det fremre feste eller går det an å få det til med motor/kasse stående i?
Da har jeg fått prøvekjørt 4-5 mil, nå sitter det totalt 3 skiver som shimser tube'n. Kan legge til at det kjennes vibrasjoner ved girskifte til 2.gir også når turtallet er lavt, eller ved f.eks giring fra 3 til 2 og clutchen slippes sakte ut.
Har en svai på tube'n på rundt 35mm nå, og vingemutter'n sitter helt i bakkant av vaier'n, føler at hvis jeg strammer vaier'n/vingemutter mer nå, så mister jeg dødgangen på pedalen. Nå har pedalen en dødgang på ca 15mm.
Fikk en kompis til å følge med når jeg skulle kjøre ut av garasjen, og han så at eksosen begynte å bryte seg nedover i bakkant når jeg rygga, fremre girkassefeste som er slapp i fisken mon tro?
Så lenge du har kjøpt svarte dørtrekk, så ville jeg da kanskje også gått for svarte setetrekk. TMI har en del å velge i, sjekk ut www.tmiproducts.com
Basket weave vinyl er jo ett sikkert valg, rimelig er det også, men skiller seg jo ikke ut i mengden hvis det er det du er ute etter Ville ha kjøpt ett komplett sett for å montere rett på ett "rent" sete. Hvordan ser setene ut, tenker da på grunnlaget for å trekke de opp igjen, er de helt på stålet eller er det igjen padding på de?
Drev på i noen timer i går, plukket av tube'n og sjekket det bakre røret til clutchvaier'n der den går inn i bilen, røret var fast og fint. Smørte inn tube'n med fett, samme med vaier, shimset opp med 3 litt større skiver/tykkere skiver, justerte dødgangen på pedalen mer korrekt, ca 13mm dødgang på pedalen. Merket en forbedring på ristinga nå, men begynt å regne i går, så fikk ikke prøvekjørt stort.
Noen ganger virker det til å være helt borte/mye bedre, mens andre ganger merkes det godt. Hvis jeg tar i gang litt bråere på clutch'n, så merkes det nesten ikke..
Har etter en del test og feilsøking fortsatt ikke fått skikkelig orden på dette.
Ved å ta i gang på første gir, samme med revers, så vibrerer det litt rett før clutchen er helt frakoblet (nesten helt i topp av pedalen). Bilen er ikke vond å få i gir, slurer ei heller ikke, men pedalen tar nesten helt ute/i topp.
Følgende har blitt gjort og test; * Ble byttet utløserlager når motor var ute, sett over clutch. * Justert clutchvaier til endret dødgang pedal, men den må justeres opp igjen, har nå ca 30mm dødgang, noe som er for mye iflg boka. * Shimset opp "Bowden tube" med 2 shims, uten at dette gjorde rare forskjellen.
Merker at når clutchpedalen er kjempefin og grei å trykke inn når motoren ikke går, men når motoren går og jeg trykker inn clutchpedalen så kjenner jeg en forandring i pedalen, type litt annen motstand/jevn lugging. Kan dette være en sammenheng med vibrasjonene?
Kan løsningen være å shimse mer på "Bowden tube'n", eller burde jeg lete videre?
Ikke rare update'n, men fikk fiksa litt på plata oppi baggasjen i går, retta på skavankene med lim og reklameblad i flere omganger og trekt i svart filt til slutt.
Skal begynne å kikke litt på dekselet/plata ved og rundt bensintanken, den originale er litt medtatt og revna, så får se om jeg greier å få fiksa den, og evt trekt den opp igjen.
Endelig kom den siste pakka fra USA, etter flere ukeeeeeer med venting
Bakre teppesettet er på plass (etter å ha sitti i halv-svime av dampen til Casco Super sitt kontaktlim) sammen med baksete, hjulkopper på plass etter å ha ødelagt X-antall "brasil-klips" på stålfelgene, makan til søppelkvalitet har jeg nesten ikke opplevd. Klemte på en kopp og vips så satt det igjen 3 klips på felgen, de originale tyske.. ID plata/chassisplata er nagla på plass igjen etter skikkelig vask. Framdekka ble bytta ut fra 135/70 til 145/80 eller 145R15 som de så fint heter, det gjorde susen for det utseende jeg ville ha og bilen subber ikke oppi med 2 i bilen, med Puma på topp og spindler.
Fikk også en "old-type" radio med aux-ingang osv en dag mutter'n kom innom, da hun kom over denne og tenkte på bobla. trivelig overraskelse. Denne skal sikres og fikse en diskre måte å koble til Iphone/Ipod på for å spille musikk..
Har en original framskjerm høyre side fra en 65 mod liggende. Minimalt med rust, kun det ene skruehullet i skjermen (se bildet) som må rettes på hvis man vil ha den perfekt.