mai 04, 2024, 03:22:01 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Hvilket skriftspråk er best på vw-forum?
Sms språk
Hjemmelaget dialekt
Nynorsk
Bokmål
Bokmål og Nynorsk
Finsk
Ren dialekt
Smilefjes er kult
Smilefjes er synonymt med sms-språk

Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Men i alle dager, hva står det der!??!  (Lest 10436 ganger)
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« på: januar 15, 2008, 14:29:39 pm »

Stem Glad



Loggført

Member #1 /Spliths venner
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #1 på: januar 15, 2008, 14:38:54 pm »

Bokmål.
Har hatt litt vansker med å tyde noen poster ja. Voss dialekta er vanskelig. hint hint Osteaktig
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2 på: januar 15, 2008, 15:28:03 pm »

Vossamaole e da haolaste innan da grommaste åg da anbefalast sterkt av folkje her pao voss!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #3 på: januar 15, 2008, 15:37:11 pm »

Du har jo glemt trøndersk, dem er det jo opptil flere av her inne....
Loggført

1961 T1 - Custom
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #4 på: januar 15, 2008, 15:42:01 pm »

Du har jo glemt trøndersk, dem er det jo opptil flere av her inne....

trøndersk går vel kanskje under "Ren dialekt"? eller mere uren?
Loggført

Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #5 på: januar 15, 2008, 15:56:28 pm »

Trøndersk går vel onna "vrøvl" eller "fyllerør"?

Nrdspk ftw imo tbh! W00t!

Rekker tunge
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 15, 2008, 16:28:18 pm »

Øyyy, bættre mæ værra roli nå!!


Neida, jeg er skaptrønder/totning så.... bære vent tæll dialækta mi slår tæll!
Loggført

VW1303
Supermedlem
*****
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark



Vis profil
« Svar #7 på: januar 15, 2008, 16:39:40 pm »

Vossamaole e da haolaste innan da grommaste åg da anbefalast sterkt av folkje her pao voss!

Noen som skjønte hva han mente eller ? Var det russisk tru ?
Loggført

Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra.
1992 Bmw E36 Coupe 318 IS
1995Bmw E36  Coupe 325. Prosjektet til dama
VW 1302 1971 Gatebil
VW 1303 S 1974 Prosjekt
VW 1303 S BIG 
VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991

Thomas  95 78 29 51
MAGNHILD
Juniormedlem
**
Innlegg: 67
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: januar 15, 2008, 16:44:53 pm »

så lenge en skriver på norsk, uansett dialekt, så skjønner en hva som blir skrivi vel??
synes stadig det er folk som klager på skrivefeil og sånn, men hva så??? så lenge en gjør seg forstått så er det vel samma det?? er nok mange firkantede mennesker der ute som liker å hakke på folk som er uheldig å trykker på feil kanpp....
Loggført
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #9 på: januar 15, 2008, 16:52:12 pm »

så lenge en skriver på norsk, uansett dialekt, så skjønner en hva som blir skrivi vel??
synes stadig det er folk som klager på skrivefeil og sånn, men hva så??? så lenge en gjør seg forstått så er det vel samma det?? er nok mange firkantede mennesker der ute som liker å hakke på folk som er uheldig å trykker på feil kanpp....

Skal alt ansvaret for en grei kommunikasjon ligge hos mottaker og ikke avsender? Jeg bare spør.
Loggført

RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #10 på: januar 15, 2008, 16:55:07 pm »

så lenge en skriver på norsk, uansett dialekt, så skjønner en hva som blir skrivi vel??
synes stadig det er folk som klager på skrivefeil og sånn, men hva så??? så lenge en gjør seg forstått så er det vel samma det?? er nok mange firkantede mennesker der ute som liker å hakke på folk som er uheldig å trykker på feil kanpp....

Noen liker å se på fine biler.
Noen liker å lese gode bøker.
Noen liker å forstå en trønder..

Jeg har ikke noe problem med å forstå de fleste dialekter og selv med mange skrivefeil går det ann å lese. men det blir tungvindt og slitsomt om det er mye av det. Mister mye av lysta til å lese da.

PS: egentlig liker jeg trønderdialekt så er kanskje litt feil å bruke den som eksempel her..
Loggført

MAGNHILD
Juniormedlem
**
Innlegg: 67
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: januar 15, 2008, 17:36:56 pm »

så lenge en skriver på norsk, uansett dialekt, så skjønner en hva som blir skrivi vel??
synes stadig det er folk som klager på skrivefeil og sånn, men hva så??? så lenge en gjør seg forstått så er det vel samma det?? er nok mange firkantede mennesker der ute som liker å hakke på folk som er uheldig å trykker på feil kanpp....

Skal alt ansvaret for en grei kommunikasjon ligge hos mottaker og ikke avsender? Jeg bare spør.

Det er jo det jeg sier: "så lenge en gjør seg forstått så er det vel samma det?? " èn ting er det når en ikke forstår hva som står, men som jeg også sa "er nok mange firkantede mennesker der ute som liker å hakke på folk som er uheldig å trykker på feil knapp". Har følelsen av at noen MÅ påpeke feil i orteografien til andre.

Edit: orteografi = rettskriving  Gliser
Loggført
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #12 på: januar 15, 2008, 17:46:04 pm »

Vossamaole e da haolaste innan da grommaste åg da anbefalast sterkt av folkje her pao voss!

Noen som skjønte hva han mente eller ? Var det russisk tru ?
ja. vossamålet er det holaste innen det gromeste og det anbefalest sterkt av folka her på voss
« Siste redigering: januar 15, 2008, 17:51:15 pm av anders t1 » Loggført

1 up
Odd Erik (odder)
Folkevognklubben
Medlem
*****
Innlegg: 186
Bosted: Fredrikstad



Vis profil WWW
« Svar #13 på: januar 15, 2008, 19:23:05 pm »

Jeg forventer ikke at folk på et diskusjonsforum skal skrive perfekt norsk. Det går jo gjerne fort i svingene av og til, og dessuten så er det ikke alle som har fått full dreis på rettskrivning... er innholdet bra så tar jeg ikke leifer så nøye. MEN... jeg synes godt at det er lov til å ihvertfall prøve å skrive "rent", og om mulig unngå ord som man ikke kan forvente at alle og enhver skjønner betydningen av.
Loggført

"Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals built the Titanic."

Notch67
Supermedlem
*****
Innlegg: 551
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #14 på: januar 15, 2008, 20:08:38 pm »

Hva med røverspråket? Momenon i alollole dodagogeror, hohvova sostotåror dodetot doderor!??! Jojo Vovololkoksoswowagogenon!! Blunker
Loggført

Patina er for fattigfolk.
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #15 på: januar 15, 2008, 20:19:08 pm »

Noen er vant til å lese nordlenning, noen er vant til å lese trønder, østfolding, totning eller hva det nå måtte være.

Men alle er vant til å lese enten bokmål eller nynorsk, og derfor er det enklest å lese for de fleste.
Loggført
Variant 412
Supermedlem
*****
Innlegg: 584
Bosted: 6612 Grøa


i e Sønndaling i


Vis profil
« Svar #16 på: januar 15, 2008, 20:39:50 pm »

Halloen!!!!!

Ei sånn avstemming syns i rett å slett bli for latterlig. På forumet hær er det folk fra heile landet som er representert, fra nord till sør. Nynorsk/ bokmål, kan faen ikkje forlange at ein som har  lært nynorsk på skulen
Skal skrive bokmål eller motsatt for å få skrive innlegg her.
Ser da hær på forumet,inkludert meg sjølv at det skrives  ei salig blanding av nynorsk/bokmål og mykje dialekt men har ikkje problem med å forstå kva som skrives. Hærre min frelser bruk innsia litt, sjølv om vi på forumet har  vw som intresse så er det mange typer av den også. Klare dåkk ikkje å forstå ka som skrives  får dåkk da bare spørre den som har skrevet innlegget, ikkje lag eit stort problem av noko så lite.

Ps. noe helt annet men noe som eg syns er veldi greit er at vi på profilen vår legger inn bosted, det behøver da ikkje være
gate og husnummer men Sunndal Drammen Molde ,for da er det veldi enkelt å sjekke kvar i landet gjenstanden du er interesert i befinner seg.                                                                              
                                                                                 Mvh.Kjell Rune Raknes 
« Siste redigering: januar 15, 2008, 21:22:38 pm av Variant 412 » Loggført

Member of the Vintage VW-Club of Møre & Romsdal


i har mange slike i
Railo
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1181
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #17 på: januar 15, 2008, 21:08:00 pm »

 Klare dåkk ikkje å forstå ka som skrives  får dåkk da bare spørre den som har skrevet innlegget, ikkje lag eit stort problem av noko så lite.

Mulig litt tungvint......Men bokmål/nynorsk er vel greit for de fleste, det er når det skrives akkurat som det uttales på dialekter det kan bli litt slitsomt.
Loggført


73 Bay
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #18 på: januar 15, 2008, 21:10:49 pm »

Halloen!!!!!

Ei sånn avstemming syns i rett å slett bli for latterlig. På forumet hær er det folk fra heile landet som er representert, fra nord till sør. Nynorsk/ bokmål, kan faen ikkje forlange at ein som har  lært nynorsk på skulen
Skal skrive bokmål eller motsatt for å få skrive innlegg her.
Ser da hær på forumet,inkludert meg sjølv at det skrives  ei salig blanding av nynorsk/bokmål og mykje dialekt men har ikkje problem med å forstå kva som skrives. Hærre min frelser bruk innsia litt, sjølv om vi på forumet har  vw som intresse så er det mange typer av den også. Klare dåkk ikkje å forstå ka som skrives  får dåkk da bare spørre den som har skrevet innlegget, ikkje lag eit stort problem av noko så lite.
     Mvh.Kjell Rune Raknes


Enig med deg at det burde være fritt frem å skrive på dialekt, men sms og fjortisspåk kan jeg styre meg for. Og det er så utbredt på diverse fora i dag, at det er blitt et problem. Noe som er ennå værre, er folk som ikke bruker komma og punktum i sine innlegg. Da er det ikke lett å skumme igjennom et innlegg Glad

Ikke at jeg er noen mester i gramatikk og rettskriving Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #19 på: januar 15, 2008, 21:59:12 pm »

Halloen!!!!!

Ei sånn avstemming syns i rett å slett bli for latterlig. På forumet hær er det folk fra heile landet som er representert, fra nord till sør. Nynorsk/ bokmål, kan faen ikkje forlange at ein som har  lært nynorsk på skulen
Skal skrive bokmål eller motsatt for å få skrive innlegg her.
Ser da hær på forumet,inkludert meg sjølv at det skrives  ei salig blanding av nynorsk/bokmål og mykje dialekt men har ikkje problem med å forstå kva som skrives. Hærre min frelser bruk innsia litt, sjølv om vi på forumet har  vw som intresse så er det mange typer av den også. Klare dåkk ikkje å forstå ka som skrives  får dåkk da bare spørre den som har skrevet innlegget, ikkje lag eit stort problem av noko så lite.
     Mvh.Kjell Rune Raknes


Enig med deg at det burde være fritt frem å skrive på dialekt, men sms og fjortisspåk kan jeg styre meg for. Og det er så utbredt på diverse fora i dag, at det er blitt et problem. Noe som er ennå værre, er folk som ikke bruker komma og punktum i sine innlegg. Da er det ikke lett å skumme igjennom et innlegg Glad

Ikke at jeg er noen mester i gramatikk og rettskriving Glad

Jeg setter mange dialekter på samme hylle som "sms/msn språk". Det er greit med Bokmål og Nynorsk i mine øyne. Selvfølgelig gjør det ikke noe om en bruker noen ord som ikke er etter "standarden" og om en har en trykkleif innimellom gjør heller ikke dette noe. Det er når noen til de grader overdriver dialekt og absolutt ikke ser over etter skrivefeil det blir ille å lese. DET taper et forum på i mine øyne.
Loggført

wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #20 på: januar 15, 2008, 23:53:44 pm »

Utrolig hva rart en skal henge seg opp i..  Tvilende
Enig i at sånne fjortisforkortelser kan være litt vanskelig til tider. Men at folk skriver på sin egen dialekt er vel bare artig.
er det skrivi noe helt inni hampen på merkelig på en eller annen dialekt, er det stort sett bare en tullegreie uansett. Synes alikevel det er moro å prøve å tyde hva en prøver å si..  Blunker
Loggført

BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #21 på: januar 16, 2008, 00:58:54 am »

Hei, der satt vi en del følelser i sving!
Føler samtidig målet er nådd og vi har funnet ut hva de som måtte mene noe om saken, mener.
 
Vil bare påpeke at det på ingen måte var nevnt noe om orteografi i denne avstemningen, at noen sliter med rettskrivingen faller helt utenfor.

Selv har jeg lagt merke til at den "yngre garde" (siden jeg fyller 30 i år har jeg nå lov til å benytte meg av slike fraser) har en egen evne til å skrive slik de snakker. Det forundrer meg nesten litt at det ikke utøves i større grad hva angår de forskjellige skj/sk/sj og kj/k/tj variantene.
Det må samtidig innrømmes at jeg selv irriterer meg litt over dialektskriftspråk og jeg virkelig gruer meg til dagen disse yngre blir eldre og mer kunnskapsrike. Da blir det jeg, en trønder/østlendingmix som sitter å leser en tech post på vossagrutu sms-språk og ikke skjønner bæret hvordan jeg skal gå frem for å bygge en tidsriktig cal-look.

Og jeg beklager dersom noen føler seg uthengt, bare husk at i fremtiden er det fritt frem å bruke ordboken.

Og til dere som trodde trøndersk har status som eget skriftspråk må jeg desverre skuffe og beklage.

Koz!
Loggført

Member #1 /Spliths venner
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #22 på: januar 16, 2008, 09:58:31 am »

Får nesten følelsen av at vi er blitt utsatt for et lite "filologisk stunt" her..! Jeg lar meg gjerne rive litt med en formiddag jeg!

Brukerne her utgjør nok et brukbart tverrsnitt av den VW-interesserte delen av befolkningen vil jeg mene, både i alder, geografi og rettskrivningsvilje/-evner Det er derfor vi er her, ikke av språkinteresse! At noen våger å bruke dialekten sin skriftlig er topp, trønderne, rogalendingene, østfoldingene med sine svenskeord som ("plåt" og "varve") og de nord for Sinsenkrysset som sier "je" og "itte" har vært eksponenter for dette her i lang tid (ref vw2you). Kan hende det er vossamaolet som ble for vanskelig eller uvant å lese, men om du ikke klarer å forstå - eller engang ønsker å klare det, så er det mest ditt eget problem. Irriterende - jøss, tid for en liten pause i garasjen, kanskje? Ta det heller som en lingvistisk utfordring! Vossingene har en dialekt de kan være stolte av, som mange andre her til lands. Vær du bare glad at vi bergensere ikke har begynt å skrive dialekt ennå Osteaktig

Det oppleves kanskje som et nederlag for alle bokmålsentusiastene at nrks ansatte nå blir oppfordret til å bruke dialekten sin fullt ut... Helt flott etter min mening! Vi hadde ikke vært ekte nordmenn om alle både skrev og snakket bokmål, et oppkonstruert språk som ingen egentlig bruker muntlig. De som kommer nærmest er faktisk Øst-Finnmarkingene, ikke som noen innbiller seg de "bedrestilte urbane fra Oslo vest"... Språkslurv er bare et tegn på den digitale virkeligheten. Tenk om vi satt og skrev for hånd her du - ville du vært like stolt av din håndskrift, om jeg tør spørre? (Jeg er forøvrig flau over min... Gråter)

mhv
ex halvstudert røverfilolog
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #23 på: januar 16, 2008, 12:26:04 pm »

I synst at ei strofe på dialækt går fole fint vesst at d ikje sher alt fårr ofte. Passe bra å bruke d når en ska snakke mæ lokale folk å slek,

MEN, d bli fole tongvint å skomlæse visst alle ska skrive på si dialækt hæle tia. Da må i bruke 5 tima på ta forume her kvar dag.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #24 på: januar 16, 2008, 13:00:49 pm »

I synst at ei strofe på dialækt går fole fint vesst at d ikje sher alt fårr ofte. Passe bra å bruke d når en ska snakke mæ lokale folk å slek,

MEN, d bli fole tongvint å skomlæse visst alle ska skrive på si dialækt hæle tia. Da må i bruke 5 tima på ta forume her kvar dag.

Et meget godt poeng. Det er forskjell på talespråk og skriftspråk. Vi er vant til å høre diverse dialekter, men er langt mindre vant til å lese dem. Dermed tar det av og til lengre tid å lese seg gjennom (særlig lange) poster med (mye) dialekt. Noe som gjør at man kanskje rett og slett ikke gidder, da det er ørten andre poster og tråder man har lyst til å lese også.

Det handler neppe spesielt mye om uvilje eller at man ikke har lyst til å lese, men dialektbruken kan rett og slett føre til at man noen ganger ikke svarer på en tråd man ellers ville svart på.
Loggført
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #25 på: januar 16, 2008, 13:03:35 pm »

Andy: "Irriterer meg litt" var ordene jeg skrev, og hadde jeg supplert med ett "Blunker" ville du sannsynligvis forstått hva jeg mente. Ellers er jeg enig med deg hva bergenserne angår. Blunker Blunker Blunker

Lobo (og Andy): Jæ fårstår va du mener, å de ær egentli veldi rekti tengt. Menn ska de jelle bare de me nynårsk dialekt? Va om åsså vi østlenningær bjynner å skrive sånn som vi pratær? Glad

 -Hjeeelp

Pan: Amen!

Loggført

Member #1 /Spliths venner
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #26 på: januar 16, 2008, 13:07:30 pm »

Ja hjelp Blunker Skrev slik jeg gjorde bare for å vise hvor tungvindt det blir å lese det. Tror vi tre er ganske enige Glad
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #27 på: januar 16, 2008, 13:23:08 pm »

Hver sin mening - mitt poeng er at alle må gjøre det som føles naturlig for dem selv. Det oppfordres faktisk Norges befolkning til i dag, så de gjør ingenting galt! Gidder dere ikke lese "fusentasten" og andres innlegg fordi dere føler at dere kaster bort for mye tid, så gjør dere nettopp det - opp av stolen og UT I GARASJEN! Gliser Øyerulling Så får dialektfolket heller slite med at dere ikke vil kaste bort tiden deres. Hvem vet, kanskje de klarer å skrive forståelig også om de ønsker svar? Rekker tunge
Og så en bitteliten misforståelse - det finnes ikke bokmåls- og nynorskdialekter...dialekt er dialekt! Noen vil gjerne ha det til at de har en litt "finere" dialekt, men du illustrerte jo nettopp med all tydelighet at din egen er langt fra så fin "bokmålsdialekt" som finnmarkingenes Osteaktig
Loggført
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #28 på: januar 16, 2008, 14:16:11 pm »

Beklager den med dialekt, gikk litt fort når jeg skrev og jeg mente skriftspråk. Du tok uansett poenget mitt Blunker

Jeg har flere timer i garasjen enn veldig mange og har på ingen måte i løpet av denne tråden gitt uttrykk for at jeg kaster bort tiden min her inne, men snarere tvert imot så den kan du gi fra deg..
Faktisk synes jeg det kan passe med dialekt-skriftspråk til tider, men ved kjøp og salg samt techposter mener jeg det er en uting. Tråden var hele tiden laget med et snev av humoristisk undertone og dessuten synes jeg østlandsk er en grusom "dialekt" i forhold til mange andre, mens jeg mener ren bokmål-nynorsk er enklest å forholde seg til når jeg skal lese og skrive.

Hvis du kan fremskaffe 1, en, ein norsklærer som mener elevene skal skrive slik de prater og skriver sms'er og samtidig mener han har fler i ryggen på dette skal jeg aldri mer skrive noenting, det lover jeg.


Nå synes jeg ikke denne posten var morsom mer så jeg gir meg nå Blunker
Over til bilprat folkens, sorry utskeielsen.

Edit: skrivefeil....!
Loggført

Member #1 /Spliths venner
Jon T
Supermedlem
*****
Innlegg: 657
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #29 på: januar 16, 2008, 15:22:48 pm »

hvorfor er ikke bergensk et alternativ?
renest språk på jord?
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!