mai 04, 2024, 00:02:11 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?  (Lest 8204 ganger)
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« på: januar 04, 2008, 10:59:06 am »

Om ALLE bilene steg 20.000 i innkjøp over natten?
Klart du hadde måttet spare lenger for å få råd til en, men pengene hadde du fått igjen når du solgte den.

Hadde det blitt reddet flere eller færre biler i året? Og da mener jeg REDDET og ikke bare utsatt skrotningsdøden med 12 nye måneder. Hva med eksporten?

Kjør debatt, alle aspekter er like interessante 
Loggført

Speed is no substitute for direction
T2man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1114
Bosted: Aurskog


Termos er bra


Vis profil
« Svar #1 på: januar 04, 2008, 11:21:33 am »

De fleste her inne har vel så mange biler at de ville gått med stort overskudd (inkludert meg selv) Osteaktig
Stort pluss at flere av de eldste bilene da har en større sjanse til å forbli i landet.
Loggført

Ønsker å kjøpe originalt Hamburg pansermerke
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: januar 04, 2008, 11:23:57 am »

Jeg tror i første instans at dedikasjonsnivået til de som driver med denne hobbyen hadde blitt merkbart høyere. Mindre "prosjekt-flytting" og mer ferdiggjøring av biler. Dette ville selvsagt ha en positiv effekt på den eksisterende bilparken, men på en annen side hadde inngangsbilletten til hobbyen blitt uoppnåelig for langt flere en den er i dag. Eldre VW er vel fremdeles et av de rimeligste alternativene hvis man ønsker å drive med veteranbil eller forsåvidt bil forøvrig.
Det er jo også noe av det som gjør "vår bil" unik.. Driver man med VW er det fremdeles helt legitimt å synes at det er dyrt å svi 1500,- på deler, mens gutta som driver med riskokere etc ikke blunker når de svir 20k på nye seter eller 100k på motordeler.. I utgangspunkt samme hobby - men helt forskjellige verdener.
« Siste redigering: januar 04, 2008, 11:28:10 am av Endre D » Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #3 på: januar 04, 2008, 11:25:40 am »

En ting er at eksporten nok hadde minket men importen hadde sannsynligvis også økt, dvs flere interessante biler inn til landet.
Penger har vi, de aller fleste som holder på med bilhobby i Norge driver med biler som er mye dyrere enn luftkjølte vw både i innkjøp og eventuell restaurering/ombyggingskostnad.
Loggført
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #4 på: januar 04, 2008, 11:31:45 am »

Denne utviklingen ser man innen andre bilmerker. F.eks Mopar produkter; Dodge, Plymouth og Chrysler har den siste tiden tatt helt av hva gjelder priser på deler og komplette biler. Det ser ut som at tendensen øker i USA først, for siden å spre seg til andre deler av verden. Noe av forskjellen på f.eks Mopar og VW er at VW's er produsert i mange eks og med forholdsvis få modellvariasjoner i forhold andre bilmerker. En 71' Hemi cuda convertible eksportmodell ble for noen år siden solgt for 11 mill dollar til en franskmann...

Entusiaster i Norge takler en "verdiøkning" innenfor hobbyen vil jeg tro. Men det jeg kanskje er redd for er at rekrutteringen vil avta. VW-hobbyen har vært en inngangsport for mange bilentusiaster i dag uansett hvilket merke de hobbyerer med nå. Dette mye pga kostnader vil jeg tro. Snakker for meg selv. (Men jeg har ikke gått videre, men nettopp blitt værende VW-entusiast. Og jeg tror jeg skal takle en verdiøkning.)
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: januar 04, 2008, 12:15:03 pm »

Fordelen er at man kanskje endelig hadde fått strekt ut prisene litt slik at det var mer prisforksjell på en god og dårlig bil.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
T2man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1114
Bosted: Aurskog


Termos er bra


Vis profil
« Svar #6 på: januar 04, 2008, 12:18:44 pm »

Godt poeng Trond!
Det er altfor liten prisforskjell på skrot og gull, ser man over til USA er spennet mye større Osteaktig
Loggført

Ønsker å kjøpe originalt Hamburg pansermerke
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #7 på: januar 04, 2008, 12:23:14 pm »

Denne utviklingen ser man innen andre bilmerker. F.eks Mopar produkter; Dodge, Plymouth og Chrysler har den siste tiden tatt helt av hva gjelder priser på deler og komplette biler. Det ser ut som at tendensen øker i USA først, for siden å spre seg til andre deler av verden. Noe av forskjellen på f.eks Mopar og VW er at VW's er produsert i mange eks og med forholdsvis få modellvariasjoner i forhold andre bilmerker. En 71' Hemi cuda convertible eksportmodell ble for noen år siden solgt for 11 mill dollar til en franskmann...

Entusiaster i Norge takler en "verdiøkning" innenfor hobbyen vil jeg tro. Men det jeg kanskje er redd for er at rekrutteringen vil avta. VW-hobbyen har vært en inngangsport for mange bilentusiaster i dag uansett hvilket merke de hobbyerer med nå. Dette mye pga kostnader vil jeg tro. Snakker for meg selv. (Men jeg har ikke gått videre, men nettopp blitt værende VW-entusiast. Og jeg tror jeg skal takle en verdiøkning.)

Mopar muskel biler er dyrt, Mopar full size er billig... Nå når nok aldri prisen på vw opp på Mopar muskel nivå, 71' Hemi cuda convertible er antageligvis verdens dyreste serieproduserte bil... i den grad det er produsert noen serie av den.. Hadde prisene på VW vært litt høyere ville kansje enkelte tatt bedre vare på bilene sine også..
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #8 på: januar 04, 2008, 12:33:07 pm »

Fordelen er at man kanskje endelig hadde fått strekt ut prisene litt slik at det var mer prisforksjell på en god og dårlig bil.


Enig. Men for uerfarne kjøpere og "erfarne" selgere kan jo dette bli motsatt også. Noen vil alltids prøve seg på høye priser på det de tro er gull. Men slik er det jo overalt, selv hos (eller rettere sagt; i hvertfall hos) større bilforhandlere.

God diskusjon!!
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #9 på: januar 04, 2008, 12:44:02 pm »

VW-hobbyen har vært en inngangsport for mange bilentusiaster i dag uansett hvilket merke de hobbyerer med nå.

Oppigjennom har nok det stemt ja, men det stemmer nok ikke nå lenger. Den første kontakt med bil hobbyen kommer i dag gjennom den første bilen de kjøper, som i dag er en Corolla Golf 3 eller Lancer. Ingen kjøper boble som førstebil av "uhell" eller uten å ha "vurdert det" ihvertfall.
Men bobla er nok fortsatt manges inngang til "bil nummer to/ hobbybil"

Se på hva dagens ungdommer sparer opp til som førstebil....  får MYE boble for de pengene!
« Siste redigering: januar 04, 2008, 12:57:55 pm av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #10 på: januar 04, 2008, 12:49:07 pm »

Fordelen er at man kanskje endelig hadde fått strekt ut prisene litt slik at det var mer prisforksjell på en god og dårlig bil.


Da tar du for gitt at de dårlige bilene forblir billige. Det er litt utenfor spørsmålet mitt.
Ingenting endres om bare de bra bilene blir dyrere.
Dessuten de fleste kjenner ikke igjen de bra bilene om de faller dem i hodet...  massevis av dritt biler som går mye dyrere. Eneste løsningen er at ALLE bilene må bli dyrere... dårlige som gode.
Loggført

Speed is no substitute for direction
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: januar 04, 2008, 13:16:10 pm »

Har ikke akkurat dette skjedd på buss-fronten da?

Resultatet der synes i allefall her å være:
1) Svært dårlige biler blir fikset opp for betydelige summer (2. håndsverdien er jo blitt høy)
2) Selv dårlige biler går for høye priser (det ligger bla 2. stk 23W på The Samba nå, den dårlige koster 30.000$ og den gode 33.000!)
3) Svært mange biler blir tatt vare på, og kommer på veien (Buss miljøet i UK har vistnok tatt helt av - og masse nye biler dukker opp på treff)
4) Inngangsbilletten blir høyere, en bruker mer penger på oppussing (Kanskje det ikke er alle de samme menneskene som vi ser i dag som om noen år hadde vært med videre i miljøet?)
5) Tilgangen på biler, både gode og dårlige ville kanskje blitt redusert? - med penger kommer interessen. Det ville i allefall blitt langt mellom de "gode kjøpene"

Tror kanskje at prisen måtte gått opp mer enn 20.000 for at alle disse effektene skulle slått ut.

Ellers er det jo litt merkelig at en bra boble (feks. Bibbe sin) ikke skal koste mer enn et par-tre "grom-deler" vi monterer på bilene våre.

En ting er sikkert - skjer denne prisøkningen i et annet land, så vil det påvirke prisene i Norge! (Dette kommer fra en økonom  Glad )


 


Loggført
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #12 på: januar 04, 2008, 14:38:12 pm »

Prisene ville dalt igjen med en gang siden det ville blitt mange færre som ville kjøpt biler og flere som ville ha solgt. vil jeg tro iallefall så for å få dette til å gå måtte en kvittet seg med en haug med biler slik at det ikke ble en overflod.
Loggført

SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #13 på: januar 04, 2008, 14:39:07 pm »

God debatt, mange gode svar, jeg er enig i det meste. Jeg stemmer FOR !

Det er veldig mye positivt med at prisene jages opp, aspektene er belyst ovenfor. Spesielt det faktum at mer en en håndfull i Norge akkurat nå i dag bruker 50-100 000 hard cash på restaureringen av en buss er et bevis på akkurat de positive sidene med høyere markedsverdi.

Men - For å svare direkte på spørsmålet du stiller JHU - Det som er negativt med at alt går opp er at rekrutteringen til hobbyen blir dårligere - ingen tvil om det. Første boble vil alltid være et bevist valg, helt enig - men første boble ville bare forbli en drøm for mange 18 (16?)-åringer om en kjørbar en kostet 32 000,- kontra 12 000,- - det er jeg overbevist om.

Og - det faktum at VW-hobbyen uten sidestykke er den "grenen" av bilhobby på biler eldre enn 30 år gamle som har et det største netto tilsig av entusiaster...på verdensbasis....er antakelig den viktigste årsaken til at vi får handlet alt av deler over disk, at det er ubegrenset hva som lages i repro...at bransjen og markedet er nærmest umettelig for reprodeler av alskens slag...alt fra mengder of taiwanmøkkagummi...helt opp til repro hanskeromslokk til Split.... mengden entusiaster og hobbybiler...markedet er så innmari stort...at deletilgangen er uten sidestykke best til VW fremfor stort sett alt annet som finnes av hobbybil.

Men.....nå rotet jeg meg litt inn i et hjørne her... Logikken var "høyere priser, mindre rekruttering, mindre deleutvalg" ........ men en annen logikk kunne jo være "høyere priser, færre biler blir skrotet/forvitrer, ergo større deleutvalg" ...... Men....om prisen gikk opp, ble mange biler bare stående uten kjøpere og ble likevel ikke restaurert...det blir en veldig kunstig markedsstimuli om denne krystallnatten skulle skje...... Inngangsbiletten må være lav - slik at man kommer seg innenfor og kan bruke penger på restaurering for å sikre bransjens vekst. Hmm....jeg vet jaggu ikke. Noen Siv Øk her inne?
Loggført

SCREWDRIVER #2
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: januar 04, 2008, 15:20:57 pm »

Noen Siv Øk her inne?

Ja Glad
Økonomi er jo ingen eksakt vitenskap - men tror i diskusjonen kan forutsette at en prisøkning ikke "bare skjer" uten grunn. Prisøkningen (her på 20.000) vil med all sannsynlighet skyldes at interessen for bilene er større enn tilbudet. Antallet kjøpere blir altså flere enn antall biler tilgjengelig. (økonomer liker forutsetninger Glad )

En økning i vrakpant til 20.000 ville gitt en overnatten-effekt, men prinsippet er det samme (se på Statens Vegvesen som ivrige kjøpere av biler til 20.000 kr stk. => økt etterspørsel) Forskjellen her er selvfølgelig at disse bilene selvsagt ikke blir å se i VW-miljøet - skroting og kun prisheving  Trist  (i første omgang).
« Siste redigering: januar 04, 2008, 15:29:18 pm av erikaa » Loggført
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #15 på: januar 04, 2008, 15:26:35 pm »

Det er jo til syvende og sist vi selv som på mange måter styrer prisene og verdiene på både biler og deler. Men hvis verdien på vw's skulle gå opp, vil man jo få "mer ut av" en grundigere og dyrere restaurering. Det er jo noe å tenke på. 

Skal man måle verdi i penger, sjeldenhet eller personlig glede av å eie?HæHæHæ
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #16 på: januar 04, 2008, 16:40:01 pm »

Eksemplet med Busser i England er jo veldig bra da, Jeg vet ikke om det var vært noen mangel på rustne busser i England, men prisene har økt, og dermed restaureres det mye mer enn før og ennå flere får tak i drømmebussen sin... for det kan plutselig forvares å brukes (lånte) penger på det, siden det er mulig å få igjen noe for de.
Dette tror jeg blir en spiral som vokser i alle retninger, flere sjapper mer deler og billigere timespris.


I Norge kan det ikke forsvares økonomisk å restaurere ei boble siden man ikke får pengene igjen. Derfor blir markedet en sirkusplass hvor alle løper rundt å skal kjøpe den beste bilen man kan få, når det gjelder de store utleggene som rustsveising og lakk. Alltid på jakt, flere og flere biler blir på begynt og aldri gjort ferdig det hugges mer og mer for terskelen for en bre "nok" bil går bare opp...
Spiralen går bare nedover med denne tankegangen...

Med dette "billig stuket" på hobbyen kommer alle de urørte "90%" bra bilene til og forsvinne, og de kunstig høyt prisede ferdiglakkerte bilene stiger i pris, selv om de er opp sparklede beist.

En kjørbar bil jukset gjennom EU kontrollen er verd MYE mer enn tørr og fin original bil med ræva lakk og kaputt girkasse.
Loggført

Speed is no substitute for direction
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #17 på: januar 04, 2008, 17:33:00 pm »

en god restaurering bør koste penger . men jeg har reparert så utallig mange steder folk har vært før meg og standaren er ikke bra og det vet man ikke når man kjøper en bil, den kan være så strøken som fy når den står i hagen første sommeren men etter hvert så kan det komme luskende små ting og da er den restaureringen ikke hvert er krone bare mer jobb Tvilende men jeg syns absolutt prisene  er veldig jevne blant de restaurerte bilene , men faktum er at det er mange som tror de kan og da skal ha masse for det eller driter i det og skal bare ha det til og se helt ut og selge det. det kan bli vanskelig og skille disse for mange .
Loggført

1 up
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #18 på: januar 04, 2008, 18:16:48 pm »


Er boble billig da??? Det har jeg ikke merket noe til... ;-)


  • Har en restaurert 1303 Cab, som inkludert innkjøpsprisen ikke akkurat ble noen spareboble, nei. Nekter kategorisk å oppgi sluttsummen. Kona kan tenkes å lese dette. Og dere andre vil tro jeg er klin kokos som har lagt ned så mye i en boble.
  • Og så har jeg en spareboble (1200 Jeans) som ble kjøpt for ca 15 lapper, men som etterhvert nå sikkert har passert 20+ med deler, et par EU'er, forstillingskontroll, osv. Har sagt det før: Bobledeler er billige. Det er bare det at man trenger så mange av dem for å få bilen opp på akseptabelt nivå.

Mitt inntrykk er at man får et rimelig brukbart luftkjølt utgangspunkt for 15 000. Skal man fikse bilen til "presentabel" stand blir det fort 15 000 til. Og gjerne 20 000 til for å få lakkert bilen. Konklusjonen min er at en pen boble ligger på 30-50 000 kroner. Det synes jeg er helt greit.

Men jeg synes ikke det er billig, og da sammenlikner jeg med det man får på finn.no for tilsvarende beløp.
Loggført
Eide
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted: Uskedalen



Vis profil WWW
« Svar #19 på: januar 04, 2008, 19:21:10 pm »

 Hæ Hæ Hæ Hæ

Syns det er dyrt nok med denne hobbyen eg.Syns det er positivt at det ikkje er dyrere
Viss folk klager på at bilene/delene er for BILLIGE er det jo kunn for ein ting og det er pga dei vil tene penger på dette.Og det er jo greit men Det fins heilt sikkert andre biler å tene MEIR penger på så det er bare løp å kjøp.
Må vel være gøy at folk har penger til dette så blir vi fleire her på forumet,fleire å dele denne interessen med og ikkje minst fleire bobler langst veien og på treff.

Koffor skal vi få opp prisen på dette?HæHæ? nei dette er tull!!!!!!!!
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #20 på: januar 04, 2008, 19:28:57 pm »

Den dagen du er ferdig med bilen i profilen din og har brukt 80.000 på den, skal selge og ingen vil gi mer enn 30.000 har du sikkert skiftet mening.
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #21 på: januar 04, 2008, 19:31:35 pm »

Og da finner du ut at heller vil selge den i uk hvor du kan få 90 for den Blunker

Mange over i tråden sier ikke at de vil tjene penger, men at det er synd at bilene forsvinner ut av landet. For det gjør de, så billig som det er her!
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #22 på: januar 04, 2008, 19:39:22 pm »

Eksemplet med Busser i England er jo veldig bra da, Jeg vet ikke om det var vært noen mangel på rustne busser i England, men prisene har økt, og dermed restaureres det mye mer enn før og ennå flere får tak i drømmebussen sin... for det kan plutselig forvares å brukes (lånte) penger på det, siden det er mulig å få igjen noe for de.
Dette tror jeg blir en spiral som vokser i alle retninger, flere sjapper mer deler og billigere timespris.


I Norge kan det ikke forsvares økonomisk å restaurere ei boble siden man ikke får pengene igjen. Derfor blir markedet en sirkusplass hvor alle løper rundt å skal kjøpe den beste bilen man kan få, når det gjelder de store utleggene som rustsveising og lakk. Alltid på jakt, flere og flere biler blir på begynt og aldri gjort ferdig det hugges mer og mer for terskelen for en bre "nok" bil går bare opp...
Spiralen går bare nedover med denne tankegangen...

Med dette "billig stuket" på hobbyen kommer alle de urørte "90%" bra bilene til og forsvinne, og de kunstig høyt prisede ferdiglakkerte bilene stiger i pris, selv om de er opp sparklede beist.

En kjørbar bil jukset gjennom EU kontrollen er verd MYE mer enn tørr og fin original bil med ræva lakk og kaputt girkasse.

Akkurat spikern på hodet , aldeles ulønnsomt å restaurere en bil i Norge , samtidig håpe på
å få igjen noe av kostnadene (en god sykkel koster jo mer !!)
Mvh
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #23 på: januar 04, 2008, 19:58:05 pm »

Jo dyrare bilen er, jo fleire ville ha valgt å restaurera bilen, framfø å skrota den.. Fø når verdien stig, tenkje vel folk att dei kan tjena penga på detta....
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #24 på: januar 04, 2008, 20:32:52 pm »

Jo dyrare bilen er, jo fleire ville ha valgt å restaurera bilen, framfø å skrota den.. Fø når verdien stig, tenkje vel folk att dei kan tjena penga på detta....

Men for å øke verdien må det være færre biler i omløp, eventuelt flere som er interessert i å kjøpe bil.
Loggført

VW1303
Supermedlem
*****
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark



Vis profil
« Svar #25 på: januar 04, 2008, 20:55:46 pm »

VW-hobbyen har vært en inngangsport for mange bilentusiaster i dag uansett hvilket merke de hobbyerer med nå.

Oppigjennom har nok det stemt ja, men det stemmer nok ikke nå lenger. Den første kontakt med bil hobbyen kommer i dag gjennom den første bilen de kjøper, som i dag er en Corolla Golf 3 eller Lancer. Ingen kjøper boble som førstebil av "uhell" eller uten å ha "vurdert det" ihvertfall.
Men bobla er nok fortsatt manges inngang til "bil nummer to/ hobbybil"

Se på hva dagens ungdommer sparer opp til som førstebil....  får MYE boble for de pengene!


Jeg begynte med boble da jeg var rundt 12-13 år og er nå 20 år og har nå 3 stk. en 1302 og 2 1303.
Så for meg så ble boble det aller første møte med egen bil, og det angrer jeg ikke på. Det er jo perfekt bil for den som ikke er milionær, deleprisene er overkommelige og det er morro og bygge en bil som man kan kjøpe det man trenger uten og tømme hele lønnings posen. Som bruks bil har jeg en 1992 mod Volvo 240 Stv som er nesten strøken. Det er også biler som ikke koster en formue i innkjøp eller deler. Så disse bilene passer meg perfekt, Kan bygge og bygge om igjen og det koster ikke mere en at jeg har råd til det. Derimot og ha en bil som koster en sky høy pris og kjøpe og eie og da ikke få gjort nesten noen tingen med den for dele prisene er helt i taket ser ikke jeg vitsen med. Mye bedere og ha biler som en kan gjøre mye med uten og bli helt blakk føre man har nesten fått opp panseret.

Nei kjør VW og VOLVO det er min mening
« Siste redigering: januar 04, 2008, 20:58:33 pm av VW1303 » Loggført

Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra.
1992 Bmw E36 Coupe 318 IS
1995Bmw E36  Coupe 325. Prosjektet til dama
VW 1302 1971 Gatebil
VW 1303 S 1974 Prosjekt
VW 1303 S BIG 
VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991

Thomas  95 78 29 51
Eide
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted: Uskedalen



Vis profil WWW
« Svar #26 på: januar 04, 2008, 21:07:02 pm »

Den dagen du er ferdig med bilen i profilen din og har brukt 80.000 på den, skal selge og ingen vil gi mer enn 30.000 har du sikkert skiftet mening.

Jau
Eg må vel igrunn sei meg litt enig i dette når eg får tenkt meg litt om Glad
Passer meg igrunn dårleg med dyrere deler.Nå kjem jo heller aldri min oval til
å bli solgt.Trur eg skal få ovalen min i bra stand  til 40000 kr og eg.......
Men Uansett så er eg enig i at det er kjipt for dere som har lagt ut 80000 kr og skal selge og får kunn 30000.Da må det bå eit par biler ut av landet for at prisen skal opp.
Anntallet bobler er på vei ned og uansett kjem prisen til å gå opp men å få prisen opp "over natten" er vel ganske umuli vil eg tru.
Eg trur anntal unge som finn dette som ei interesse/hobby vil gå ned når prisene kjem til å stige......
Det er negativt.....
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #27 på: januar 05, 2008, 21:39:29 pm »

Jeg støtter tankegangen om at verdiene bør opp for å bevare biler. Det er det som har skjedd i UK og andre steder. Men vi snakker om verdens mest solgte bil i en lang årrekke, det har myldret med folkevogner i Norge, og det hindrer at de reelle salgsprisene vil øke. Det har jo vært mange standard/kjedelige grå 68-70 bobler som har vert avertert til 30-50000 (eller er det samme om og om igjen:)?), men har de blitt solgt for sånne summer? Og til hvem?

Det vi trenger er en skikkelig markedsundersøkelse/polling som kan definere hvem vi er som kjøpere, eiere og selgere - skulle f.eks. vært artig å vite hvor mange som ville betalt de 50-100000+ for å få restaurert en splittbuss... Vet om en splittdoka som er til salgs, men jeg tror den havner utenlands fordi det er for få aktuelle kandidater til å gjøre nettopp dette. I UK gjør de det uten å stusse, og da er bilen bevart. Der er det dessuten proffe firma (f.eks One-on-One) som restaurerer til disse beløpene, i Norge finnes det vel ingen firma som tar på seg totalrestaureringsprosjekt, eller? Resultatet er at bilen vil bli ivaretatt og får leve videre, selv om det betyr at vi må ta båten til England for å få se bilen på treff.

Provoserende? Vet ikke jeg. Hvis selger har tjent masse penger på en dumsnill tidligere eier, så kanskje er det litt mer kynisk business i det enn vi Ole Brumm-snille entusiaster ville like. Er det ikke noen big profit i det så er det ingen ting å hyle for etter mitt syn.
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #28 på: januar 05, 2008, 22:30:56 pm »

Jeg støtter tankegangen om at verdiene bør opp for å bevare biler. Det er det som har skjedd i UK og andre steder. Men vi snakker om verdens mest solgte bil i en lang årrekke, det har myldret med folkevogner i Norge, og det hindrer at de reelle salgsprisene vil øke. Det har jo vært mange standard/kjedelige grå 68-70 bobler som har vert avertert til 30-50000 (eller er det samme om og om igjen:)?), men har de blitt solgt for sånne summer? Og til hvem?

Jeg vet ikke om jeg kjøper argumentet. Det må da være solgt flere biler både i Sverige og Danmark, men i Danmark er prisene en god del høyere enn her, spesielt når du tar hensyn til valutaforskjellen. De de burde jo ha hatt greit tilgang med tanke på deres nabo i sør i tillegg?

Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #29 på: januar 06, 2008, 11:52:22 am »

Var vel et ufullstendig resonnement fra min side, sorry, måtte stikke av en tur!

Jeg forutsetter at:
a) luftkjølte VW er de vanligste veteranbilene i Norge (siden det var de som ble uomtvistelig mest solgt) og det fortsatt finnes veldig mange av dem i forhold til andre veteraner.
b) vi er kanskje mange som er opptatt av disse bilene, men det gjøres ikke noe stort rekrutteringsarbeid for å øke dette antallet (klubber og forum server stort sett de som allerede er medlemmer og det faller nok like mange fra som det kommer til). Blir det ikke stadig flere entusiaster (noe som det utvilsomt har gjort i UK) så blir det heller ikke noe verdistigning. Her må det tas et krafttak fra alle i miljøet hvis en ønsker å få mer rift om bilene!
c) forholdene rundt godkjenning er avgjørende

Var med et par kamerater og så på en tilsynelatende fin 1303 i går, til salgs for 20K, så den kan jo tjene som et godt eks. Bilen var "kjørt 90K", EU-godkjent ut året, osv. Selger (en ungdom) hadde antagelig kjøpt den i god tro og ville selge den også god tro. En kjøretur avslørte at bremsene trakk til siden og styringen var "på tur", men ellers virket bilen "grei". En runde med lykt i innerskjermer og under bilen viste at det var kjeks på alle de vanlige plassene, og at "reparasjonene" som var gjort (popnaglede platebiter med tectyl, store kladder med glassfiber osv.) ikke harmonerte helt med godkjenning. Bunnplaten virket forsåvidt hel, men rusten innvendig i dørken. Fant i hvertfall 5 umiddelbare feil og mangler i tillegg til dette (som f.eks. sigende bremsepedal, ujevn bremsevirkning, slitte støtdempere og løst batteri) som ville ha tvunget bilen rett til verksted.
Konklusjonen var enkel, det var en altfor dyr delebil, evt. restaureringsobjekt. Et grovt anslag ville tilsi minst 20K i sveisearbeid og deler, ca. 10K i mekanisk arbeid og deler utenom motoroverhaling. Så ville den også hatt behov for dellakkeringsarbeid på inntil 10K for å få den opp på et "pent" nivå. 20+20+10+10= 60K noe som får de fleste til å tenke seg godt om. 

Et annet eksempel er en Karmann 03 nylig importert fra Tyskland. Flott bil, men med rikelig skjult og alvorlig rust. Inngangsbilletten her var langt høyere, og selger/kjøper burde nok ha tatt en grundigere sjekk sammen. Tipset her er vel å kjøre bilen til en TÜV-stasjon for å få den vurdert før en gjør noen som helst handel. I dette tilfellet blir bilen nå sveist opp igjen fordi nettopp den nye eieren har økonomi til å kunne gjøre det og fordi den er å regne som "kondemnerbar" før dette er gjort. En original kab har dessuten en langt større markedsverdi enn en standard 03.

Så her er to eksempler:
Den første tror jeg vil ende som delebil, evt. blir den plukket i biter og en ivrig sjel begynner på en omfattende årelang restaurering. Altså 20K nesten ut vinduet. 1303-er finnes det mange av enda, men de nærmer seg 40 og har ofte levd med slurvete vedlikehold og hard bruk.
Den andre blir bevart fordi den har langt større markedsverdi, og det svarer seg å bruke penger på en restaurering. Om den økonomisk sett "går i pluss" har jeg ingen formening om, men den blir i alle fall bevart.

Dette var bare to eksempler på 70-talls VW-er, men jeg tror du skal langt ned på 50-tallet før tilsvarende innsats er normalen som i eksempelet med cab-en. Splittbusser havner stadig oftere i "restaurerbar-kategorien" fordi de er på vei "opp", Bay kommer etter. Men busser er ikke de vanlige førstgangskjøpene for nye entusiaster, og krever mye innsats og penger når de skal restaureres.

Hørte forresten at finansdepartetmentet nå har pønsket ut en plan om at veteranregistrerte biler bare kan være registrert 6 mnd. i året, om det skjer vil det bli en grunn mindre til å ha veteranbil generelt - gjelder jo ikke bare oss.

Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!