mai 03, 2024, 20:50:14 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?  (Lest 8203 ganger)
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #30 på: januar 06, 2008, 13:44:54 pm »

Mitt inntrykk er at priser på luftkjølt ikke bare er på vei opp i USA og UK, men også i Norge. Både for Karmann Ghia, splittbusser og Bay-er tror jeg at høyere utenlandske priser også har gitt høyere priser her hjemme de siste årene. Det er da marked for en pen splittbuss eller en pen Ghia til 100.000 kroner her hjemme i dag, den prisen tror jeg ikke man ville oppnådd for fem eller ti år siden.

Jeg tror også det norske markedet henger litt etter, så jeg tipper prisoppgangen vi har sett internasjonalt kommer fortsatt til å slå ut her i Norge de neste årene.

Boble-markedet er ikke min sterkeste side, men det virker på meg som om tilbudet er veldig stort i forhold til etterspørselen her i Norge og det holder nok prisene nede. Men jeg synes det er rart at det ikke er større prisdifferensiering mellom skitt og kanel, men det er vel ikke umulig at vi kommer til å se en større betalingsvilje for de virkelig fine originale/pent restaurerte boblene i forhold til halvveis-jobbene etterhvert.

Og så mistenker jeg at det å følge med på bilene som kjøpes/selges over forumet gir et litt feil prisbilde i forhold til virkeligheten. Er nok endel biler i den høye prisklassen som ikke legges ut her, men kjøpes og selges utenom.
Loggført

1969 Militær-buss
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #31 på: januar 06, 2008, 14:15:26 pm »

Det er vel ingen tvil om at prisnivået her på berget har gått oppover de siste årene. Da jeg begynte i dette gamet for 11 år siden, handlet vi jo ok bayer fra 1500-10000 kr. I dag må man vel godt opp på 20 tallet for å få en ok en. Ojekter av splittbuss fikk man fra 5000 og oppover, en kjørbar fikk man lett for mellom 10000 og 15000. Det finner man ikke så lett i dag. Bobler har også fått en kraftig prisøkning de siste årene. Så at vi kommer etter er det ingen tvil om. Når det gjelder Type3. virker det som om markedet helt har stoppet opp. Disse har jo generelt blitt dyrere med årene på pga av at noen personer har drevet utstrakt export av disse. Men for noen år siden var man heldig om man fikk tak i en Notch. Nå ligger det flere tilsalgs hele tiden.

Problemet med overprisede biler er jo også ett fenomen, Noen tror at bilene deres er verdt mye mer enn de tror. Jeg aner ikke hvem som begynte og prise høyt på FINN.NO. Kan det ha noe med at det koster penger og annonsere på FINN og at man dermed smekker på prisen endel?. Men det har vel alltid vært sånn folk prøver seg på en høy pris først. Problemet er selvsagt at folk som ikke har peil kjøper katta i sekken, men slik er det jo med andre biler også. Så det er vel neppe noe unikt i det.
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #32 på: januar 06, 2008, 15:35:36 pm »

Enig i dette, det som er et tankekors er at det fort danner seg en oppfatning av hva en sliten gammel folkevogn er verdt ved å henvise til priser på finn.no. Finnes vel endel eksempler på at det er noen som har arvet morfars gamle boble og "den er SIKKERT verdt 50000". Bobler er ikke lenger vanlige i trafikkbildet, dermed INNBILLER mange seg at de nå er blitt sjeldne...

Hva vi mener og tenker om dette er for så vidt avgjør for såvidt ingenting, men jeg tror det hadde vært nyttig for alle at det ble gjort mest mulig for rekruttering til VW-miljøet. Det er det eneste som vil gjøre det mer gunstig å legge penger i bilene, både ved kjøp og restaurering. Det finnes mange bra klubber rundt om som gjør mye for at medlemmene skal trives og ha det kjekt sammen, men det spørs om vervekampanjer er rette veien å gå. Kan hende er det synlighet i mediebildet og hverdagen til folk flest som er veien å gå? VWACB feiret sitt 20-års jubileum med en omfattende utstilling på et kjøpesenter.

Alle de positive kommentarene viste at dette ble godt mottatt. Om det førte til økt medlemsmasse i klubben vet jeg ikke noe om, men denne typen tiltak, kombinert med aktiv bruk av bilene i flere sammenhenger skaper i det minste øket interesse. Derfra til å øke "kjøpermassen" er nok et langt stykke vei. Dessuten er det mange som faller av lasset og gir opp, fordi det er for langt frem å få bilene ferdig. Derfor selges de billig med tap eller stues vekk for godt. Klubblokaler, mekkekvelder osv. er jo vanlig i mange klubber, men det må inspireres, veiledes og hjelpes med dette.

Hva er det egentlig som gjør at VW-interessen har blitt så enorm i UK? Finner vi noe godt svar på dette så ligger nok mye av løsningen i dette. Jeg tror ikke det skjer av seg selv i Norge, til det har vi for god økonomi og er antagelig for godt vant til komfort...
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #33 på: januar 06, 2008, 16:19:54 pm »

Hva er det egentlig som gjør at VW-interessen har blitt så enorm i UK? Finner vi noe godt svar på dette så ligger nok mye av løsningen i dette. Jeg tror ikke det skjer av seg selv i Norge, til det har vi for god økonomi og er antagelig for godt vant til komfort...

Godt spørsmål. I England ble retro-VW hipt for noen år siden og kjendiser begynte å kjøre rundt i dem. Tror det bidro til å øke interessen blant vanlige folk. Tv-kokken Jamie Oliver hadde en 23 vindu-samba med porsche-motor og den var med i en tvserie hvor han kjørte rundt i Sør-Europa og kokkelerte. Regner med at det bidro til å øke VW-interessen i UK blant folk i 20-30-årene med god økonomi og behov for å være "individualister". Vi er jo et land med camping-tradisjoner vi også, men jeg tror kanskje ikke det vil ha samme effekten i Norge om God Morgen Norge-Wenche plutselig ble sett i en fet sambabuss Glad
Loggført

1969 Militær-buss
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #34 på: januar 06, 2008, 17:48:12 pm »

Når det gjelder kjendiser og VW - så har jo Norges toppsvømmer Alexander Dale Oen http://no.wikipedia.org/wiki/Alexander_Dale_Oen nylig kjøpt seg en Sambabuss han skal restaurere (ligger bilder på Regnstadt - når den virker). Kanskje vi her i fellesskap skal sponse prosjektet hans slik at han kan være med å gi bussinteressen (og prisene) i Norge et ytterligere løft  Blunker!

Et annet forhold som jeg tror kommer til å løfte prisene jevnt fremover er det faktum at vi blir et år eldre alleman for hvert år som går. Det kommer noen yngre 17-18årige Lobo-er inn i miljøet, som er flotte representanter som trekker snittalderen litt ned, men vi andre veier for tungt i andre enden! Vi kommer ikke unna at det er nostalgi og gamle biler dette her - og de fleste bilintresserte ungdommer velger andre merker. Poenget mitt - for ikke å glemme det - er at når vi nærmer oss 40 (tenker på meg selv) - så får vi bedre råd. Huslånet er på et nivå som gjør at en ikke lenger sover dårlig om natten - og en har råd til å betale mer for å komme i mål med drømmene sine.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #35 på: januar 06, 2008, 18:27:33 pm »

Eg e no 14år eg og skal fullrestaurera gamla boblo te mammo, so eg bør vel trekkja snittalderen ned litt. Men da e jo mammo so finansiera prosjektet.

Att yngre folk velge andre merker er nok heilt sant. På skulen er eg den einaste med bobla (av 400+) andre velger merker som volvo(240) og ford(sierra, cosworth m.m)

Da so skolle våre gjort ette min meining e å laga reklama av bobler på tv osv, som er tilegna ynge folk.

Det med prisane er det vell ikkje so mykkje å gjera med, lyt nok berre venta til da e få folkevoger igjen..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #36 på: januar 16, 2008, 21:18:40 pm »

Tja...Hvor skal jeg begynne...

Det finnes noen få firmaer som restaurerer fra "bunn" av her til lands også. "Braaten" på Minnesund er en slik.  Noen husker vel den BMW caben fra 30-tallet som hadde blitt dratt opp av ei myr i Nordnorge en plass. pga eier og firmaet over er den i dag i toppstand. Har vært VWs også innom Bråten. NB! Tar betalt, men leverer topp vare. Han har nok svært, svært mye å gjøre.

Verkstedkostnader i Norge er dyrere enn resten av Europa. Kan du skru og sveise selv er delene rimelige synes jeg...

Gammel VW som hobby er jo svært rimelig. Det blir vel først ille når en beveger seg mot pre 53 type 1 og lignende "exoter" . I motsatt ende finnes jo -02 og sene 60-talls type 1. Her kan du holde en slik i drift i fra 1000 kroner i året og oppover.

Type 3 er rimelig å skaffe, men deletilgangen er noe begrenset så litt dyrere å holde i "drift" enn Type 1 eller 2 av tilsvarende årsmodell...

Jeg ser forøvrig intet negativt med at hobbien blir dyrere...Jeg er også glad jeg kjøpte min type 2 for endel år tilbake. Prisen var grei da...

Pratet med en kar med en svært modifisert Supra i sommer. For prisen av motoren i denne bilen kunne man kjøpt en svært pen Samba i UK..........
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #37 på: januar 16, 2008, 21:45:38 pm »

Da hadde jeg uten å nøle tatt sambaen ti av ti ganger! Osteaktig Merkelig nok ser de fleste galskapen i å betale det samme for en topp E-type som et samba-prosjekt, allikevel finnes det kjøpere i markedet. Vi nordmenn er kanskje mer nøkterne og økonomiske vettuge av oss?
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #38 på: januar 16, 2008, 21:57:14 pm »

Da hadde jeg uten å nøle tatt sambaen ti av ti ganger! Osteaktig Merkelig nok ser de fleste galskapen i å betale det samme for en topp E-type som et samba-prosjekt, allikevel finnes det kjøpere i markedet. Vi nordmenn er kanskje mer nøkterne og økonomiske vettuge av oss?

Jeg hadde også kjøpt Samban!
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!