mai 14, 2024, 19:49:42 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4 5 6
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Intercooler som oljekjøler.....selvfølgelig :)  (Lest 37317 ganger)
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #60 på: april 29, 2008, 18:17:42 pm »

jøssssss, diskuterer dere dette enda....
Loggført

1961 T1 - Custom
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #61 på: juli 26, 2008, 21:14:36 pm »

En liten oppdatering i det fine solværet i Stavangertaktene :

Nå har kjøleren brynt seg på Dragracing , Autoslalom ( med seire på alt deltatt i ), banekjøring og langturer med mer enn 30 mil trt i over 25 + gr c dagen lang og den er like fin og god som når den ble lagd Glad

Med entusiastisk landeviskjøring over kjekke fjellpartier med masse gassing og drag med belastning ligger oljetempen stabilt på ca 85-90 gr C Glad

Ikke har slangeklemmer eller slanger falt av , ikke har kjøleren eksplodert,,,,,eller noe annet skummelt som alle de ivrige " kritikerne " følte for ?

Med over 500 kjørte km på bare få dager nå i det siste med brennhete soldager er det bare kos å se at det er mulig å lage fine ting av gamle ting Glad

Noen små minnelsesrike øyeblikk ifra sesongen hittil :

Her skal selvfølgelig en Beach buggy kjøres til,,,,maaaaange ganger i året : STRANDEN !


Her en liten vennskapelig "dyst " og photo seanse med påfølgende dragging på industriområde etterpå Glad


Litt Drag i,,,ja,,,pøsregn , er også gøy å få med seg :


Litt Drag i Bergen :

Hmm,,,,,hva er dette for noe bil mon tro ? Glad

Autoslalom i Stavanger  med en annen gal entusiast bak spakene ( en utrolig dyktig en )

(hvor bilen fikk  2 - 1ste plasser i modifisert og nybegynner klassene )

Merkelig nok så henger oljekjøleren der den skal være og virker utrolig nok enda............

Til nå en perfekt sesong for alle de heldige som har fått ralle rundt med haugen Glad

Ha en fortsatt god sommer alle sammen !









Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #62 på: juli 27, 2008, 08:28:08 am »

Morro å lese EBB! Glad
Og gratulerer med gode resultater!!

Kommer du med bilen til SCC?? Kommer en dansk buggy med 276hk, så vi trenger noen til å forsvare den Norske æren.  Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #63 på: juli 27, 2008, 09:24:34 am »

@Berger

Jepp , det er gøy å se at modifiseringen er suksess....

Blir nok ikke noe SCC for kjerren desverre.
Den helgen er det booket for Gatebil i Kristiansand + utleie i fob. med utdrikkingslag  Glad



Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #64 på: juli 27, 2008, 17:11:32 pm »

Morro at ting fungerer! Synd at vi ikke får se deg på SCC i år, kommer mye gromt dit!
Hvilke tider har du kjørt på drag denne sesongen forresten?
Loggført
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #65 på: juli 28, 2008, 19:16:11 pm »

@JS
Bilen har i år ikke deltatt på 1/4 mil , kun SL og 1/8 med beste noterte tid på høye 7ere.

2-giret liker ikke mye dragging så det blir kun forsiktige starter og det reflekteres i tidene.
Loggført
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #66 på: juli 29, 2008, 10:16:53 am »

Du som er slik ein gild kar i værkstedet bruker vel en halv dag på å lage en hjemmelaget girkasse av blikkbokser og en shimano krans. Og kjenner jeg deg rett tåler den vel også 10.000 hk....

Er det ikke greit å følge på med en ordentlig girkasse hvis man bygger grom motor, bra kasser bør tåle full gass både rundt og rundt og rettfrem.
« Siste redigering: juli 29, 2008, 10:36:17 am av Tony China » Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #67 på: juli 29, 2008, 20:54:03 pm »

@Tony china

Hyggelige ord ifra deg der......

Hvis du hadde kjent til filosofien og litt av historien til Buggyhaugen hadde du sikkert  forstått hvorfor det ikke står en gearkasse alla Mendeola eller kasse med innmat til 30 000 kr ++ baki der Glad

Kassen som står i har vært fin fin helt opp til 250 + hk.
Bilen er en bruksbil til absolutt alle formål,,,,ikke bare rattlåsracing og kassen som har stått i nå har fungert prikkfritt i snart 2 år og flere deltatte "events "  bak seg ( Drag , Bane , Autoslalom , gate osv osv ) enn de fleste ser med
vw `en sin i løpet av 5-6 år (?)

For meg har det vært ett poeng å se hva en kan få til med lavest mulig nivå på innsatte monetaser på delefronten.
Resultatene taler for seg selv i så måte for min del.

Ps ; motoren i bygget er overhodet ikke grom,,,kun en sammensatt dings med T4 utspring og masse kjøreglede Glad





Loggført
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #68 på: august 02, 2008, 15:11:41 pm »

Fikk spørsmål om det er mulig å lage slik tank i vanlig stål,,,,og selvfølgelig kan man det hvis man vil Glad

Her gjelder det å bruke fantasien og ikke se begrensningene,,,,heller mulighetene.

Akkurat nå så lager jeg min egen tørrsump-pumpe så vi får se hva som er mulig Glad
Loggført
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #69 på: august 04, 2008, 07:43:26 am »

@Tony china

Hyggelige ord ifra deg der......

Hvis du hadde kjent til filosofien og litt av historien til Buggyhaugen hadde du sikkert  forstått hvorfor det ikke står en gearkasse alla Mendeola eller kasse med innmat til 30 000 kr ++ baki der Glad

Kassen som står i har vært fin fin helt opp til 250 + hk.
Bilen er en bruksbil til absolutt alle formål,,,,ikke bare rattlåsracing og kassen som har stått i nå har fungert prikkfritt i snart 2 år og flere deltatte "events "  bak seg ( Drag , Bane , Autoslalom , gate osv osv ) enn de fleste ser med
vw `en sin i løpet av 5-6 år (?)

For meg har det vært ett poeng å se hva en kan få til med lavest mulig nivå på innsatte monetaser på delefronten.
Resultatene taler for seg selv i så måte for min del.

Ps ; motoren i bygget er overhodet ikke grom,,,kun en sammensatt dings med T4 utspring og masse kjøreglede Glad


Jeg har sansen for mye av det det du har gjort, og jeg har veldig sansen for å finne løsninger selv. Men så fort noen setter et litt kritisk søkelys på ting du har gjort går du rett i strupen på dem.
En annenting er at du noen ganger presenterer du det jeg kaller "halvsannheter" som på gamle 2you ( om jeg husker rett)når du skriver at det ikke er noe problem å bygge en fet motor for under 10.000 kr og at det ikke er noe problem å kjøre uten kjøling.
Etter hvert kom det fram at kostnadene på motorbygging var lave fordi du fikk deler, og hadde resten liggende fra før, og vifte kjølingen var erstattet (selfølgelig) av oljekjøling......




 
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #70 på: august 04, 2008, 19:19:11 pm »

@Tony China
Nå tror jeg du skal holde deg til de konkrete fakta og ikke det du har lyst ting skal være :

jJa , jeg har både dokumentert og bevist at det er fullt mulig å bygge en "fet " ( som du skriver ) motor UNDER
 10 000 NKr og jeg har til og med kjørt med den i lange tider.
Helt uten å ha "fått " deler eller hatt ting liggende på hyllene til de ble glemt.
motoren ble påbegynt som ett nullpunkt og til ferdig motor for langt under de titusen nevnt av deg her.

Ja , motoren var helt uten luftkjøling,,,,,,har aldri hevdet noe annet.
At den er fullt oljekjølt og IKKE luftkjølt er jo også selvfølgelig langt utenfor den " annerkjente " måten å gjøre det på ,,,,og det er slik jeg liker å gjøre det.

Langt bortenfor de innarbeidede og såkalt " aksepterte " måtene.

Griningen ifra noen ligger i akkurat dette faktum at jeg gjør det annerledes og bryr meg duttendei i hva andre måtte føle for det.

fortsatt god sommer og bruk bilen så mye du kan Glad
Loggført
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #71 på: august 04, 2008, 23:57:35 pm »

Liker stilen din EBB Blunker
Loggført
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #72 på: august 05, 2008, 00:25:40 am »

Du får skaffe deg et lite metallstøperi i en krok også, ved siden av CNC maskinene, avbalanseringsmaskinen, flow-benken, AC/DC Tig apparatet etc etc også, så får du bygd helt gratis motorer.

Regnestykkene dine forutsetter en gratis maskinpark som ingen privatpersoner har. Derfor blir det helt feil slik du regner. Selv du har vel ikke fått alle maskinene dine gratis antar jeg. Hvor i regnestykkene dine kommer de utgiftene frem?

At du gjør ting anderledes og på din egen måte syns jeg er artig å se så fortsett gjerne med det for min del, men om du slutter å repetere hvor billig og gratis alt er, øker troverdigheten. Bearbeidingskostnader er faktisk en ikke ubetydelig del av det totale regnestykket.
Loggført
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #73 på: august 05, 2008, 06:27:47 am »

Det er ganske utrulig korleis EBB blir framstilt som den store stygge ulven, fordi skeptikarane seier "det der går ikkje an" og får svar på tiltale.. Det er jo ingen som motbeviser det EBB skriv. Det er som når ungar i barnehagen kranglar! EBB seier at det går an, "for berre sjå her". Skeptikarane seier "NEHEI" utan å ha noko anna i bakhånd enn ein antagelse.

I denne tråden her, kva er "fiksfakseriet" til EBB, i grunn..? Han lagar niplane sjølv.. Rett meg gjerne om eg tek feil, men lignande niplar lar seg nok oppdrive i butikk, til ein pris på kanskje 30-50 kroner stk. I tillegg trykktestar han kjølaren sjølv. Ikkje ein jobb for alle, det heller. Men det lar seg gjere å sjekke om oljekjølaren er tett ved hjelp av vatn, tette niplar, zalo, ein kompressor og ein luftpistol med manometer på. Jf. proffane skal du kunne anslå om ein beholdar er tett allerede ved 0,2 til 0,3 bar. Er beholdaren full av vatn, så lar dette seg ikkje komprimere, og testen skal bli nokon lunde korrekt. Ser du bobler i zaloen, må du fikse lekkasjen. JaSic TIG160S får du kjøpt for 3995,-. Då kan du TIG-sveise sjølv. EBB har jo bevist at det går an å sveise i godset på ein IC allerede, stikk i strid med kva teoretikaren seier.. Og TIG'en får du sikkert brukt til andre sveisejobbar óg, slik at ikkje oljekjølaren du mekkar saman får godskrevet alle utgiftene du har til utstyr og hjelpemidlar. Det er jo ikkje eit eingangsapparat.. Sjå på det som ei investering for framtida! Blir du god nok, kan du kanskje selge eitt og anna - som igjen kan betale for meir utstyr til fornøyelsesparken i garasjen.

Dra nasen ut av navlen, folkens! Dette handlar ikkje _berre_ om å lage ein oljekjølar av ein IC. Det handlar om å sjå mulighetane i det skrotet som ein vanlegvis berre dumpar i ein kontainer og lar gå inn i det store kretsløpet.
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
SAS
Medlem
***
Innlegg: 125
Bosted: Horten



Vis profil
« Svar #74 på: august 05, 2008, 07:40:01 am »

EBB har sikkert laget maskinparken også selv.. -av skrot funnet i kontainere o.l.  Blunker

Spøk til side: Slike tråder har jeg virkelig sansen for. Keep'em comin'.

EBB: har du en tråd på motoren?
Loggført
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #75 på: august 05, 2008, 08:05:03 am »

Jeg sier absolutt ikke det ikke går ann, om det er meg du sikter til. Det jeg prøver å si er at selv med gratis materialer og egeninnsats, så er ikke maskiner gratis og da blir det helt feil å trekke de ut av regnestykket selv om de kostnadene blir fordelt på mange jobber.
Det Tig apparatet du nevner er ubrukelig til det det her er snakk om siden det ikke sveiser alu. Tig er ikke Tig men det har visst ikke du fått med deg. Et ok AC/DC Tig apparat koster fra 20k og oppover.

Jeg er helt enig i at man må se mulighetene men om forutsetningene ikke er på plass, minker mulighetene dramatisk.
For å ta dette konkrete eksempelet: Om jeg finner en IC i en søppeldunk så må jeg fortsatt få noen til å dreie nippler + sveise for meg, noe som aldri fremgår av regnestykkene til EBB siden han har alt han trenger selv. Dette er jo selvfølgelig flott for EBB men gir et skjevt inntrykk av kostnadene for mange av oss andre. Om den nevnte oljekjøleren koster EBB la oss si 100,- totalt så koster den ikke det for folk flest. Etter at du har betalt noen for å dreie nippler og sveist så har du kanskje måtte betale 500 eller mer. Dette er tall tatt helt ut av lufta, kun ment som eksempler
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #76 på: august 05, 2008, 08:14:29 am »

Ingenting i veien med å være kreativ, men det er viktig at man er realistisk oppi det hele.
Flott at EBB med sin kunnskap og maskinpark har mulighet/kreativitet/oppfinnsomhet til å lage til slik han gjør.
MEN for den vanlige mann i gata betyr mangel på utstyr og kunnskap penger... Desverre. Enten det er nipler til 30 kroner eller et sveiseapparat til 4000,- Har man gode kontakter kan man kanskje få gjort en del av disse tinga, men hvis ikke så koster det, og ofte en god del. Det skal litt maskinering til for å gjøre en del av de tingene EBB skriver om og har skrevet om tidligere. Vi snakker fort om flere tuser kroner (been there, done that).

EBB er på sin side flink til å kun vise den faktiske kostnaden han har hatt DER og DA, og desverre glemme den indirekte kostnader på ting han allerede har. For eksempel utstyret.
En annen viktig faktor er vel f.eks at han kjører CB innsprut på motoren sin( rett meg gjerne hvis jeg husker feil, men jeg tror det er det han kjører). Det er ikke akkurat gratis det heller, og bør vel også være med i et typisk "lag motor til under 10k" for å få frem en realistisk totalpris.
Grunnen til at jeg skriver dette er ikke for å rakke ned på EBB eller gjør han til slemme ulv, men det er for å få frem et mer balansert/riktig bilde av kostnadene ved det han gjør.

Dumt om noen skulle sitte med en tøff 2.7 T4 motor med kun oljekjøling, men uten penger til gassere/spjeldhus på toppen :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #77 på: august 05, 2008, 08:34:25 am »

Hmmm skulle ønske noen hadde fortalt meg at jeg skulle regne hele verdien for verktøyet jeg har hver gang jeg brukte det...


Har vist ikke råd til denne hobbyen alikevell..... Gråter Gråter
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #78 på: august 05, 2008, 08:49:51 am »

Jeg har inntrykk at det er en del misunnelse ute og går her. Klart ikke alle har utstyret til EBB og ikke kan lage alt selv. Men EBB er flink til å vise hvordan ting kan lages, og jeg synes iallefall det er veldig interessent, men så har jeg en gammel dreiebenk og fresbenk. Og synes det er artig med innspill på hvordan gjøre ting. Stå på EBB
Loggført
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #79 på: august 05, 2008, 09:05:11 am »

@Tony China
Nå tror jeg du skal holde deg til de konkrete fakta og ikke det du har lyst ting skal være :

jJa , jeg har både dokumentert og bevist at det er fullt mulig å bygge en "fet " ( som du skriver ) motor UNDER
 10 000 NKr og jeg har til og med kjørt med den i lange tider.
Helt uten å ha "fått " deler eller hatt ting liggende på hyllene til de ble glemt.
motoren ble påbegynt som ett nullpunkt og til ferdig motor for langt under de titusen nevnt av deg her.

Ja , motoren var helt uten luftkjøling,,,,,,har aldri hevdet noe annet.
At den er fullt oljekjølt og IKKE luftkjølt er jo også selvfølgelig langt utenfor den " annerkjente " måten å gjøre det på ,,,,og det er slik jeg liker å gjøre det.

Langt bortenfor de innarbeidede og såkalt " aksepterte " måtene.

Griningen ifra noen ligger i akkurat dette faktum at jeg gjør det annerledes og bryr meg duttendei i hva andre måtte føle for det.

fortsatt god sommer og bruk bilen så mye du kan Glad

Det er godt mulig jeg husker helt feil men du skriver på 2you

Sitat:
å bygge godt , billigt & holdbart er overhodet ikke noe problem Problemet kommer når en ser på hva en selv har til rådighet for å komme til dette målet.
"Bygget selv ifjor en t4 -2.0 CU ( 1957 ccm3 )motor ifra std 70 hk til 124 hk med hjemmemekk og sveis/lag/hamre og bruk det du har til 1248,- Nkr i deler : dvs en økning på 72 HK !!!.
dvs 17,30 nkr pr hk!
Det er billig det."

Var dette virkelig den reelle kosnaden??? Det man har liggende fra før har vel også kostet noe.... Mener du at 17.30 nkr/hk er en reell kostnad ??

Vidre svarer du en kar som har kjørt 3 mil uten viftereim og lurer på om det kan ha skadet motoren:
Sitat:
"jeg har kjørt over 5000 km UTEN luftkjøling på min T4 motor i fjor og året før.
Min er 95 % oljekjølt og resten er turbulens i fart "

Hva er dette for et svar til en du vet har vanlig viftekjøling???


Det er dette jeg mener med halvsanheter....


Jeg tviler ikke på at du får til veldig mye bra, men måten du legger det frem på er vel av og til noe lettvint?





« Siste redigering: august 05, 2008, 10:18:25 am av Tony China » Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #80 på: august 05, 2008, 09:16:58 am »

Det er ganske utrulig korleis EBB blir framstilt som den store stygge ulven, fordi skeptikarane seier "det der går ikkje an" og får svar på tiltale.. Det er jo ingen som motbeviser det EBB skriv. Det er som når ungar i barnehagen kranglar! EBB seier at det går an, "for berre sjå her". Skeptikarane seier "NEHEI" utan å ha noko anna i bakhånd enn ein antagelse.

Hva i huleste er du prater om?
Nå klarte du å starte ennå en slik for eller mot EBB tråd...

Stjerne replikken din er ---skeptikarane seier "det der går ikkje an"--- , legg merke til at det er alltid EBB som forteller oss hva folk sier ikke går an. I Sandefjord kan "alt" repareres eller bygges...  www.atleberg.no  ...slik er det nok ikke på jæren, siden EBB virker som jesus siden han kan sveise alu.

Og ordkløveri om oljekjøling eller luftkjøling gidder jeg ikke kommentere engang.... det blir bare alt alt for dumt.

Missforstå meg rett, det er MANGE mirakler rundt EBB,
Jeg tar meg friheten til å ramse opp noen: Han er utrolig god til å skrive! Han er også utrolig god til svare ved siden av det folk spør om, helt uten at andre enn den som stilte spørsmålet merker det. Han kan provosere som en SV politiker, og samtidig virke jovial.
Men det største mirakelet er nok at han alltid finner en Sierra 2.0is som skal fra kjøres når SCC foregår...

Jævla rart ingen er misunnelig på Empiboy som har samme maskinparken?? Hvorfor blir det ikke krangel og diskusjoner i de trådene....?? Tygg på den litt da!

 Glad
Loggført

Speed is no substitute for direction
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #81 på: august 05, 2008, 10:00:06 am »

Misforstå meg rett, JHU. Empiboy har - så langt eg har sett - laga seg ein grillpølsepikkihøneholdar, senka støtfangarfester, knekt 4 senterkoppar og er i ferd med å lage seg eit knallprosjekt på ei korta forstilling. Sikkert ikkje så mykje å lage storm i vannglass av, sjølv om forstillinga nok etter kvart kan få eit par til å heve peikefinger'n.

Eg ser denne tråden isolert sett, og eg kan ikkje sjå nokon grunn til å betvile EBB sin påstand om at andre seier at ting ikkje går an - før han evt. motbeviser det. F.eks noko så "banalt" som bruk av slangeklemmer eller bruk av lakk. Sjølv eg forstår at ikkje alle er disponert til å kunne utføre det EBB utfører i sin garasje, med samme presisjon og know-how. Men at det lar seg gjere for ein hobbymekanikar med sveisekunskapar å kunne lage seg slike ting, er eg ikkje i tvil om.

Og som sagt; Dette handlar ikkje _berre_ om å lage ein oljekjølar av ein IC. Det handlar om å sjå mulighetane i det skrotet som ein vanlegvis berre dumpar i ein kontainer og lar gå inn i det store kretsløpet. I alle fall er eg såpass naiv at eg drar den slutningen.
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #82 på: august 05, 2008, 10:09:53 am »

Du vil aldri finne noen som har påstått at man ikke kan fikse ting selv... det er aldri det trådene går på.
Det er heller begrepet "falsk økonomi" det går i...  og da ikke for EBB, men for andre som prøver samme stuntet.

Og forresten det bor mer i Empiboy enn bare pølseholdere...  Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
Keirn
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Malmø


Magister Mundi Sum


Vis profil WWW
« Svar #83 på: august 05, 2008, 10:28:09 am »

Hehe. ikke ille å bli sammelignet med Jesus fordi man kan sveise, hva sier du EBB, skal vi lage en "guddomlig" klubb, (kan sveise jeg og nemlig..)
Loggført

Om du ikke kan reparere det med en hammer, er det sikkert en elektrisk feil....
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #84 på: august 05, 2008, 10:30:55 am »

Og forresten det bor mer i Empiboy enn bare pølseholdere...  Blunker

Det har eg ingen grunn til å tvile på.  Blunker
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #85 på: august 05, 2008, 11:49:45 am »

.


* 1974_eating_popcorn.jpg (2.88 KB, 35x35 - vist 555 ganger.)
Loggført
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #86 på: august 05, 2008, 19:14:52 pm »

Oki doki,,,,dette ser bra ut folkens !

La oss ta dette helt rolig så går det nok bra skal en se :

@Karmann
Regnestykkene som du forutsetter en gratis maskinpark osv,,,er helt feil
Ja  , sågar har du  totalt skivebom i din fremstilling på ting,,,mht  økonomi i dette.

Betyr det at når du mekker bilen og er i prosessen med å ferdigstille ett prosjekt så skal du inkludere alt ifra bensinen du bruker når du henter deler , til strømmen pr time som går gjennom kompressoren når du filer rust til kostnaden for hver lille mutter du finner i hyllen  ?

Hva med å inkludere kostnadene som genereres når du må ha mat for å overleve for å kunne mekke og hva med å inkludere forsikringspremiens del for mekkelokalet og verktøyets innkjøpspris,,,,?

Troverdigheten min har jeg ingen problemer med , ei legger jeg merke til noe negativt hos den store skare av entusiaster jeg enten treffer rundt om i det vide land på events eller i alle de garasjehjørner hvor jeg er så privilegert å få bidra med mine simple  kunnskaper.

Ikke glem at jeg , for å slippe å gjenta meg selv så les mine ord ; HVA DET HAR KOSTET MEG…..
Ikke for deg eller noen av dine likestillede ”frustrerte ” know it all dudes ….

Ps ; du har og fullstendig skivebom i at du må betale 20 K og oppover for å få ett brukbart Tig-Alu apparat :
Jeg har hatt ett til 8900 Nkr og det var fullverdig og bra nok til å sveise Colabokser i sammen som jeg gjorde her

Hva får deg til å  tro at ett slikt apparat ikke er tilstrekkelig for ALLE entusiasters behov ?

Det samme apparatet er i dag ihende hos en kjenning som lager vann/luft IC`er megaproft !!!

Så slutt å prat tull mann !!!!


@Freddy B
Du er en av dem som faktisk har skjønt litt av dette her.
Som du sier ; det handler om å se mulighetene,,,,ikke begrensningene.
Entusiaster som deg gjør det lett å være en del av ett flott miljø som en kan trives i .


@Sas
Det var en tråd , hvis jeg ikke husker helt feil.
Men i realtime så den slik ut :

Motoren produserte 167hk og total byggkostnad med ALT mener jeg var rundt 8-9000 Nkr.
Tror det helt korrkte beløpet var 8748,- for å være pinlig nøyaktig.
Grovt fortalt ;
-1 stk 2,0  CU T4 gammel skrothaug kjøpt for få hundrelapper
-Gammel bilkross kamaksel med hjemmemekkede løftere ifra annen veteranbil
-Oppsveiste orginalstempler for høykomp med utfreste ventilspor osv lagd selv  ; 12,8:1 CR
-CU topper med 4-kantport og  Volvo ventiler med egne dobbleventilfjører , egenporting / flowet.
-½ V8 grenrør ( header ) som ble sagd opp , vrengt på plass og tilpasset
-1 sett med 44 IDF kjøpt på Ebay for 180 dollar tror jeg det var + frakt hjem som ble delt på flere venner så min del ble minituøs
-Kun oljekjølt ( derfor ser du heller ingen viftedeksler og lignende. )
Motoren ble kjørt i hel sesong på gaten og treff med stor suksess husker jeg.



@Trond Dahl
Dette har vi pratet om før og ja , jeg er enig i mye av dine ord , men en kan vel neppe regne ALLE kostnader ( jmfr mine ord til Karmann ) med i sine prosjekter ?
Ps ; Nei , jeg kjører ikke med CB sprut.

@Toreir
Vi tar oss råd å så spiser vi skorper resten av tiden…ha.ha
Fine ifra deg der.

@Lid
Jeg liker ikke å bruke det ordet som du seter frem her som begynner med :m , men jeg tror du kan ha litt rett.
Ja , jeg kan love at jeg kommer i fremtiden også til å vise hvordan en kan bli inspiret til å gjøre ting.

@Tony China
Ja , den kostnaden er reell og her er beviset :


Eller slik det så ut i bilen :

2,o liter T4 med ALT hjemmemekk og bremset 124 hk
Og ja ,,,,,jeg har kjørt den i en hel sesong
Oppsveiste org stempler , hjemmesveist kam med mek løftere ifra veteranbil , forgassere ifra Ford Granada , elektronisk tenning ifra fransk bil , ½ V8 motor grenrør , ”matbokser ” plenum lagd selv  osv osv…..
Det som kostet penger i innkjøp var : 1 sett med lagre og 1 sett med stempefjærer,,THAT`S ALL DUDE !!!
Resten er sopihop ifra sykkelwaire til gamle plugger ifra en hoggebil osv osv
( denne motoren ble senere kjørt på kun en ekstern oljekjøler og våtsump i en hel sesong på bane etc UTEN problemer )

Mht ; luft / oljekjølt maset ditt så gidder jeg ikke engang kommentere det da det burde vært klart gjennom de utallige gangene dette har vært ett tema.
Jeg vet hva jeg har eller ikke har fått til med disse prosjektene ,det er jeg selv som har både bygd dem og KJØRT dem gjennom flere år på gaten , bane , drag osv osv……

Les og lær !

@JHU
Jeg har rett og slett sluttet på finne ord på dine måter å kommentere på.
Men jeg tror du har rett på ett punkt ; Tusenkunstner er nok det nærmeste du kan si om meg.

@Keirn
Jeg betviler ikke ett sekund på at du kan sveise og betviler ikke ett sekund på at du vil tilegne deg utallige nye kunnskaper og teknikker som tiden skrider frem.
Lærevillighet og innsats gir alltid resultater og din personlighet tilsiser at du vil få uttelling på mange felt.
Trø på  og lær så mye du kan!

@Alle
LA nå folk få lov til å være slik de er uten at en skal trenge å være så negativ vel ?
Tenk om vi alle skulle rakke ned på DEM  som gidder å delta , dele og bruke tid å å vise andre hvordan en kan få ting til....driver en på slik så vil jo de fleste velge å ikke være bidragsyter på forumer som her ?

SKulle jeg rakke ned på folk som velger å kjøpe stæsjy bling bling komplette motorer ifra USA , eller "disse" dem som legger ute km-vis med bilder av de siste nyinnkjøpte deler ifra alskens kataloger fordi jeg selv ikke gjør det Hæ

Nei , legg heller litt til side små skylapper og godta at folk er forskjellige så blir det mye triveligere å være entusiast !
Glad






Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #87 på: august 05, 2008, 19:24:22 pm »

Hvilket merke er det på AC/DC TIG apparat til 8900.-??

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #88 på: august 05, 2008, 19:30:32 pm »

Kjenner jeg blir skikkelig provosert av alle disse meningene. Det ligger vel veldig mye missunnelse i alle disse utsagnene. Det er jo blitt slik i dette miljøe at 10,000 penger er ikke lenger mye. Folk kjøper deler for 30,000 på nettet, for det hjem. Etterpå vet de faen ikke hva det skal brukes til og selger det billig for på nytt kjøpe andre ting. Savner virkelig vw på 90 tallet da det ikke florerte SÅ mye penger men mere kreativitet! Om EBB har en diger maskinpark spiller egentlig ingen rolle, det som betyr noe er at han faktisk kan bruke den! Om en leverer inn en bil på et verksted så betaler du da ikke for allt utstyret som er innkjøpt for denne type jobb. Dette er utsagn som bare sier at dere er misunlige! Mange av dere sitter jo mere på nettet en i garasjen. Hva er det egentlig dere liker å holde på med? Krangle på vw-norge eller skru vw? Kom igjen folk, la de kreative sjelene komme med nyttig innfo for oss som faktisk lager en del i stedet for å sitte 3 timer på e-bay å handle.

Jeg viste jeg egentlig ikke burde skrive noe....
Loggført

Mvh

Marius
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1904
Bosted:


Vis profil

« Svar #89 på: august 05, 2008, 19:35:33 pm »

Kan vi ikke bare la dette ligge nå ... Erik har endel evner som ikke alle har , endel verktøy som ikke alle har , ideene er det fler som har ..
Synes da tråden er lærerik nok alikevel , nok med det .
Han har da tydligvis nok av noe ,jeg ikke har ...tid.....
Bidrag som dette å da  alltid velkomne !! ...(ikke for alle å sette ut i livet )
Mvh


 
 
Loggført
Sider: 1 2 [3] 4 5 6
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!