mai 08, 2024, 00:09:35 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvordan ta av Bremsetrommel 1302 1970  (Lest 1073 ganger)
Kimkjel
Nybegynner
*
Innlegg: 2
Bosted: Bilitt/skreia



Vis profil
« på: desember 22, 2013, 11:29:46 am »

Noen som vet hvordan selve bremsetrommelen sitter festet foran på 70 mod 1302?
Finner ingen åpenbar festing...
Forslag mottas med takk  Glad
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: desember 22, 2013, 12:54:46 pm »

Du må skru av den store låsemutteren i senter, slakke bremsebånda. Så tar du en kraftig dor, forlenger til pipesett eller liknende, og dunker på kanten av trommel på baksiden.
Jobb deg forsiktig jevnt rundt så den ikke låser seg skjelv.
En annen ting er at jeg trodde alle 02 har skiver fremme...  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2 på: desember 22, 2013, 13:31:53 pm »

Først av med hjulet.
Så av med fettkoppen, kakkes forsiktig av med en hammer.
Deretter ser du en klemmutter som har en unbrako skrue på den ene siden. Løsne unbrakoskruen. Trenger ikke å ta den helt ut. Deretter kan mutteren skrus av med fingrene. Normale gjenger på høyre side. Og "feil" veiv gjenger på venstre hjul. (dvs mutteren skrus av ved å vri den med klokka)
Deretter legger du av bremsebåndene. Gjøres fra baksiden av bremseskjoldet. Sitter noen taggete hjul på inni der som skal skrus på.

Når det er gjort og bremsetrommelen er helt løs.. skal trommelen rett ut. Noen ganger henger den på lagrene og trenger litt overbevisning. Andre ganger kan den lett dras av men hendene.

Når du monterer må du huske og ikke dra til den åpne klemmutteren for hardt. Isåfall vil det bli for stor belastning på hjullagerne. Dra kun til så all slark er borte. IKKE noe mer.

Husk også å legge etter båndene. Hvis ikke vil du få feil bremsevirkning og lav pedal.
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #3 på: desember 22, 2013, 16:58:45 pm »

En haynes-bok er også å anbefale.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
vw
Seniormedlem
****
Innlegg: 474
Bosted: Ørskog


Vis profil

« Svar #4 på: desember 23, 2013, 22:53:57 pm »

Børr vell vurdera å få med seg en som kan detta,hvist man er grønn ! bremser og styring kan vær fali å prøve å feile med Glad :)God jul Glad
Loggført
Kimkjel
Nybegynner
*
Innlegg: 2
Bosted: Bilitt/skreia



Vis profil
« Svar #5 på: desember 23, 2013, 23:53:14 pm »

Tusen takk for svar folkens!! Setter veldig pris på den gode forklaringen!
Ønsker dere alle en riktig god jul  Glad
Loggført
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu


Rust is not a crime..


Vis profil
« Svar #6 på: desember 24, 2013, 00:01:52 am »

Ser du er fra bilitt/ Skreia.
Kan ta kontakt med Anders Røsåsen her inne på forumet. han bor på skreia.. Han kan sikkert hjelpe deg..

Mvh Erik Glad

Og God Jul..
Loggført

Erik Andersen 3322 Darbu
tlf: 46813220
----------------------------------------------------------

Røyken og Omegn Aircoolers

Arrangement Ansvarlig




------------------------------------------------------------------------------
1967 Notchback
1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt
1969 Variant Solgt
1956 Oval Solgt
1973 1303S SOLGT
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!