mai 07, 2024, 12:03:25 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Porsche 616/33-1 motor til 54'en  (Lest 24669 ganger)
sem
Supermedlem
*****
Innlegg: 546
Bosted: Sarpsborg



Vis profil WWW
« Svar #60 på: april 12, 2010, 08:35:39 am »

Og hvilken gear kasse?
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #61 på: april 12, 2010, 08:53:30 am »

Satte inn en vanlig 1300 kasse nå... Krasj boxen var så sliten :-)
Svinghjulet er med 6V krans og 200mm clutch
QSC sak...tror jeg kjøpte det på E-bay

Nå håper jeg bare at 6V starteren klarer dra rundt med mer volum og komp
Alle kabler og jordinger er gått over, så får vi se
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
sem
Supermedlem
*****
Innlegg: 546
Bosted: Sarpsborg



Vis profil WWW
« Svar #62 på: april 12, 2010, 09:48:38 am »

Det blir spennende å følge med på.
Er litt spennt selv om original svinghjulet til 616 33 1 passer i 1300 kasse fra 69 mod. Jeg vet at i HOT Shop Zwitteren til Egil Sletten passer det. Han har brukt 180 mm clutch og original 12v starter. Han har IRS kasse/ bakstilling.
Så jeg håper at det er smokk inn i min også. Vi får se  Blunker
Det ser ut som om du har satt på mindre reimhjul nede? Er du ute etter litt mer hk ?
« Siste redigering: april 12, 2010, 10:09:08 am av sem » Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #63 på: april 12, 2010, 09:59:02 am »

Oi oi! Her røyk myten om Porsche motoren som passer rett inn i ei boble! Mye mikk-makk gitt, men resultatet ser jo fantastisk ut!
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #64 på: april 12, 2010, 11:55:32 am »

Litt mer info om Industrimotoren

Volum: 1680ccm
Komp: 7,5:1
Effekt med enkel forgasser og turtall på 4300 rpm er 55HK
Effekt med to doble Solex 40 og fordeler sentrifugal tenningsjustering er ca 83 HK

Jeg har fått tak i to dobble Solex 40mm gassere og en Bosch 050 fordeler.
050 fordeleren skal ha en brattere tenningskurve en 009 (som mange på ulike Porsche forum mener er ubrukelig på 356/912 motor)


Da er jeg ferdig med alt platearbeid, demontert og har dratt av topper og cylindere.
Har stått lenge denne og det var litt merker i bunn av noen av cylinderene, men ikke noe problem å hone
Har også fått sjekket komp i denne motoren opp mot det som var levert i Porsche 912.... Den har 9.25:1
Så når en først har motoren slik blir en fristet for litt mer oppgradering :-)

Vurderer et sett med 86mm JE stempel og AA Biral aliminium cylinder som gir 1720ccm og 9.5:1 i komp, men det koster litt...
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Porsche-356-912-JE-forged-86mm-piston-cylinder-kit_W0QQitemZ180167152236QQcmdZViewItem?hash=item180167152236&_trksid=p3911.m14.l1318
Eventuelt QSC settet som gir 9.0:1 i komp
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Porsche-912-356-86mm-Cylinder-Piston-Kit-3-Ring_W0QQitemZ160254522082QQcmdZViewItem?hash=item160254522082&_trksid=p3286.m14.l1318

Noen som har erferinger med QSC eller lignende cylindersett?
Kommer ikke til å bli noen baneraser dette, bare cruzer med litt mer  Gliser
En 270 eller 280 graders kam må nok også på plass


De billig-satsene til Porsche 356 er SKROT!  Onkelen min har overhalet og trimmet en del 356 motorer og disse billige "BIGBORE" - satsene til 356 holder ikke lenge. Original-satsene er bra. RMB i tyskland leverer kvalitetsdeler til 356. JE sine satser med nicasil-sylindere er oxo bra, men det andre såkalte US-greiene(som er made in Taiwan) er heller elendige greier..  Øyerulling
Mahle er bra, JE er greit nok.  Er å få noe dritt som heter bla. NPR,QSC og Sasta(eller hva det nå var..) ble utslitt etter kort tid.


Her er link til et bra syl-sats: http://www.rbernauer.de/php/content.php?nav=true&id=34&ort=porsche&menu=true  
Overhale 356-motorer er ikke gratis for å si det sånn ..  Øyerulling

Morsomt å se det går fremover Torgeir .. Dette fikset du fint . Har akkurat fått tak på en lignende motor selv .
Kommentar til Jærva ..Nå har jeg kjørt 912 med"Big Bore" NPR i 10 år uten at kompresjonen er blitt dårligere , dette med støpte stempel. Fungerer kjempefint  på en gatemotor til 6000 o /min.. I tillegg ; Shasta Design  settet regnes som å være det disidert beste cyl settet til disse motorene . (smidd flyalu stempel m/støpegods cyl i flere compvalg)

Erich  
« Siste redigering: april 12, 2010, 12:03:13 pm av Sonic » Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #65 på: april 15, 2010, 06:30:04 am »


Det er litt forskjell på 65 og 54 bakspissene ja, er usikker på om de er originale eller skiftet på 65'en min da det er tidligere eier som har sveist det meste.


Her er bile av det som måtte kappes ut for å få plass i 54'en
Venstre

Høyre


Strømpa som er stripset fast til venstre deksel er fra olje pumpa, whire som driver turtelleren :-)
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #66 på: april 15, 2010, 06:49:50 am »

Skeptisk! Det der er nok viktige biter for strukturen og stivheten i karoseriet..... Har du spurt de som ALLTID vet noe om slikt før du gjorde dette?? Gliser
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #67 på: april 15, 2010, 11:38:56 am »

Jepp. de sa at dersom jeg legger på nok kraftig flatstål og lakkerer det slika t det ser pent ut så går alt bra
De påstår faktisk at den vil være bedre å kjøre nå.. spesielt høy hastighet i sving
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #68 på: april 15, 2010, 14:05:48 pm »

Bobler er jo vanligvis så fulle av rust baki der at bilen sikkert tåler dette  Kult
Loggført

1961 T1 - Custom
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #69 på: april 15, 2010, 14:15:12 pm »

Jepp. de sa at dersom jeg legger på nok kraftig flatstål og lakkerer det slika t det ser pent ut så går alt bra
De påstår faktisk at den vil være bedre å kjøre nå.. spesielt høy hastighet i sving


 Gliser
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!