VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: ola på juni 05, 2008, 16:54:29 pm



Tittel: 1966 Banevokteren
Skrevet av: olajuni 05, 2008, 16:54:29 pm
I september/oktober i fjor ble jeg den lykkelige eier av en relativt rustfri og fin 1966 sea blue boble.

Her er et spionbilde jeg tok før jeg kjøpte den:
(http://i142.photobucket.com/albums/r97/eboPBN/DSC00558.jpg)

I ettertid har pynteringer, kapsler og øyelokk bøtet med livet og ligger nå trygt forvart i boden.

Til nå har jeg ikke gjort så allverdens med den, og det blir nok aldri et hurtiggående prosjekt.
Jeg er avhengig av å ha den i kjørbar stand stort sett hele tiden siden det er min eneste bil.

Til nå har jeg ikke gjort annet enn å pusle litt med vedlikehold av det mekaniske.
I løpet av de neste ukene blir det litt mer fart. I dag ble nemlig senkespindler sendt fra unneberg og jeg skal få dem på bilen så fort som mulig.
Jeg valgte spindler siden de er enklere å bytte og fordi jeg med 95% sannsynlighet skal flytte fra trondheim til oslo i løpet av sommeren.
Da har jeg ikke plass til å dra på en ekstra forstilling. Og se endre D's looker som bare er senket med spindler den også var dråpen som fikk begeret til å flyte over og jeg bestemte meg for å senke nå istedenfor senere.

Akkurat nå for tiden er jeg veldig glad i cal look, og planene for bilen er kanskje noe som dette:
(http://i142.photobucket.com/albums/r97/eboPBN/radar.jpg)
og kanskje litt lavere i front.

men akkurat for i år tror jeg det blir noe som dette:
(http://i142.photobucket.com/albums/r97/eboPBN/stock.jpg)
standard felger fremme og bredda felger fremme med litt stuk.

Håpet er å være på bildet over når vi kommer til SCC. Til da håper jeg å ha råd til nye dekk og felger samt hatt tid til å gjenopplive veldig matt orginallakk.

til slutt slenger jeg inn et bilde av bilen som den står i dag.
(http://farm3.static.flickr.com/2203/2496241817_24ecd28354_o.jpg)


Tittel: Sv: Ola's sea blue looker
Skrevet av: HansOjuni 05, 2008, 19:58:48 pm
Suveren bil! Hvis jeg kan komme med noen personlige meninger: T-bars, nose down & ass up, BRM's.

Lykke til videre! ;D


Tittel: Sv: Ola's sea blue looker
Skrevet av: olajuni 05, 2008, 20:41:03 pm
takker..

har ikke helt sansen for BRM. nose down/ass up blir det.

sitter å pønsker på ny dekkdim. men sliter med å finne noen bra og lovlige dimensjoner på dekkonline.
Tips mottas med takk :)


Tittel: Sv: Ola's sea blue looker
Skrevet av: MariusRjuni 05, 2008, 20:47:38 pm
Flott bil, har sammme bil med BRM fett d:-)


Tittel: Sv: Ola's sea blue looker
Skrevet av: Martin Sørliejuni 05, 2008, 22:00:39 pm
Med den patinaen hadde Raders vært fett... Alt litt sært styggpent egentlig:)


Tittel: Sv: Ola's sea blue looker
Skrevet av: LOBOjuni 05, 2008, 22:03:53 pm
Med den patinaen hadde Raders vært fett... Alt litt sært styggpent egentlig:)

Henger meg på den.

Og polish er bare tull ;D


Tittel: Sv: Ola's sea blue looker
Skrevet av: Martin Sørliejuni 05, 2008, 22:17:43 pm
Med den patinaen hadde Raders vært fett... Alt litt sært styggpent egentlig:)

Henger meg på den.

Og polish er bare tull ;D

Ja, nei, polsk driver vi ikke med.


Tittel: Sv: Ola's sea blue looker
Skrevet av: olajuni 05, 2008, 22:43:09 pm
hehe.. smaken er som baken. Jeg syntes resultatet av denne redningsoperasjonen av orginallakk var så bra at jeg har lyst å prøve selv:
(http://images.thesamba.com/vw/classifieds/pix/2037344.jpg)

Ang. raders så har jeg en liten plan for å skille mine litt ut fra mengden. Men det blir nok ikke noe før i høst eller vinter.


Tittel: Sv: Ola's sea blue looker
Skrevet av: Tistlojuni 06, 2008, 15:28:09 pm
Detta vert ein fin cal-look ;D


Tittel: Slitsom dag i verkstedet
Skrevet av: olajuni 13, 2008, 23:30:16 pm
I dag var planen å installere dropspindler. Full av iver og pågangsmot startet dagen rundt 10 utenfor verkstedet i perleporten på gløshaugen.
(http://i142.photobucket.com/albums/r97/eboPBN/_MG_1218PP.jpg)

Vi, jeg og en kompis, giver løs og får av det meste helt frem til det er på tide å få ut balljoints.
Da oppdager vi at vi ikke har endeleddsverktøy(som vi skulle fikse dagen før).
Greit nok, det blir en tur på biltema.

Etter vi kommer tilbake er det på tide å fjerne eksenter-mutteren (eller hva det heter), den som er til camber-justering, ble det første motbakke. Først må vi rote gjennom halve verkstedet(stooort verksted) for å finne en nøkkel som fungerer. Etter det må vi ha 1 meter ekstra latmansarm før den endelig slipper.

Etter dette er det smud seiling til vi skal sette på trommelen igjen. Den vil virkelig ikke på.
Litt trykking, dytting og vriing senere finner jeg frem skyvelæret og konstaterer at de nye dropspindlene er 29mm i diameter mens de gamle er 27 mm.
Virkelig motbakke nå.
Ringer unneberg bil, og tommy er virkelig hjelpsom som stuper inn på lageret med skyvelæret sitt og konstaterer av det har skjedd noe morsomt mellom 66 og 68 og jeg trenger nye indre forhjulslagere.

Nå er gode råd dyre(Veldig dyre vil det vise seg) og alternativene er Ilpost fra unneberg og få delen på lørdag, ringe tiller bil og en times ekspedisjon igjen eller finne noen passende lagre hos en mer sentrumsnær butikk.
Heldigvis har Agra lagrene på lager. Hopper i bilen igjen og er tilbake med nye forhjulslagre (men 580 kr!!!! lettere).

Klokken er nå nærmere 15.00

Plundrer litt med hvordan alt henger sammen, men får etterhvert presset ut mesteparten av de gamle lagrene.
Inneste løpebanen sitter selvsagt igjen inni og i følge bentley manualen min er det nok en gang behov for et "special tool".
Litt macGyvering senere har en stålskrue blitt et "special bearing removal tool" ved hjelp av en båndsag og en slipemaskin.

Det er stor fest når høyre side er ferdig skrudd sammen og man ser at senken har virkelig hjulpet.

Så er det venstre side igjen.
Nå vet vi hva som må gjøres og det går rimelig fort unna.
Klokka er vel ca 1600 nå.

Tilogmed eksenter-muttern er på lag og slipper med en gang! Hurra!

Nestemann til å lage trøbbel er speedometerkabelen, som sitter som sveiset fast.

Noen av dere merket kanskje mitt nødrop tidligere i dag, og som jeg nevnte. wd40 og noen utvalgte nordnorske gloser(er opprinnelig fra tromsø) fikk den løs.

nå er det bare å cruise inn til seier tenker mekanikerene!

Ikke så fort sier endeledded på styrestaget. Det er nok orginalt fra 1966 og sitter bom fast.

Etter mye knoting med styrestaget på bilen tar vi det av, men ikke uten kamp fra låsesplinten i mutteren på det indre endeleddet.

For å gjøre en veldig lang historie kort så bruker vi varmepistol, uante mengder wd40, 400 grams hammer, ambolt og en 1.5 meter lang pipetang for å få av endeleddet.

UTEN HELL! og styrestaget blir selvsagt ødelagt i prosessen.

Rundt 19.00 gir vi opp og sier, greit, resten kan vi montere også fikse et nytt styrestag i morgen.

For å toppe hele driten så er vi uheldige å knekker av den ene motstandsplaten mot justeringsstjernene til bremseskoene.
(http://i142.photobucket.com/albums/r97/eboPBN/_MG_1219PP.jpg)

Det er den øvre motstandsplaten som har brukket av. Hvordan er det å reparere denne?
Må jeg bytte hele bakplaten?

Hele kvelden ender rundt 19.40 med bilen stående uten styring og ødelagte bremser men senket og fin.
(http://i142.photobucket.com/albums/r97/eboPBN/_MG_1221PP.jpg)
(http://i142.photobucket.com/albums/r97/eboPBN/_MG_1222PP.jpg)

For å sørge stikker jeg ut å spiser burger, drikker øl og ser em i fotball på en pub med noen venner.
Der kommer vi i snakk med div. utvekslingsstudenter og det viser seg at ei søt fransk jente skal jobbe i Tromsø i sommer.(der jeg også skal feriere)
Men selvsagt klarer jeg ikke å knote meg til å spørre etter telefonnummer :-[ :-[

Alt i alt, en særdeles frustrerende og laaaang dag, men bilen er ihvertfall senket litt :)


Tittel: Sv: Ola's sea blue looker
Skrevet av: Martinjuni 13, 2008, 23:40:05 pm
hehe.. smaken er som baken. Jeg syntes resultatet av denne redningsoperasjonen av orginallakk var så bra at jeg har lyst å prøve selv:
(http://images.thesamba.com/vw/classifieds/pix/2037344.jpg)

Ang. raders så har jeg en liten plan for å skille mine litt ut fra mengden. Men det blir nok ikke noe før i høst eller vinter.
Gasburners er bare mer å mer riktig.  ::) behold patina å få hele bilen RETT ned mot bakken  :P


Tittel: Sv: Ola's sea blue looker
Skrevet av: olajuni 13, 2008, 23:41:17 pm
glemte å nevne at sway bar'en på venstre side var ute av det ene festet og at vi måtte fikse dét også. :(


Tittel: Sv: Ola's sea blue looker
Skrevet av: Tistlojuni 13, 2008, 23:42:49 pm
Du veit att det er Fredag den 13. i dag?
Dårlig dag å jobbe på :D

Men da er vel faen so surt likavel, å ikkje verta ferdig(og laga nye problemar) :(


Tittel: Sv: Ola's sea blue looker
Skrevet av: olajuni 13, 2008, 23:50:51 pm
var ikke klar over datoen, men det forklarer en hel del..

er faktisk hun franske jenta som irriterer meg mest nå :)


Tittel: Sv: Ola's sea blue looker
Skrevet av: Rocket-Racingjuni 14, 2008, 00:09:38 am
Bobla står jo der i morgen også, verre med den franske skjønnheten..  :D

Bare en ting.. Det er to ting som må byttes når man bruker balljoint senkespindler på 66 og 67 modeller.
Indre hjullager har du allerede funnet ut av ser jeg, men du må også ha nye ytre endeledd beregnet på 68->. De har større kon, så hullet i spindelen blir litt i største laget til det endeleddet du har..

Fin bil! Hadde ikke vondt av litt senking heller   :)



Tittel: Sv: Ola's sea blue looker
Skrevet av: olajuni 14, 2008, 00:27:02 am
Bobla står jo der i morgen også, verre med den franske skjønnheten..  :D

Bare en ting.. Det er to ting som må byttes når man bruker balljoint senkespindler på 66 og 67 modeller.
Indre hjullager har du allerede funnet ut av ser jeg, men du må også ha nye ytre endeledd beregnet på 68->. De har større kon, så hullet i spindelen blir litt i største laget til det endeleddet du har..

Fin bil! Hadde ikke vondt av litt senking heller   :)



sant nok om dama.. får vel prøve å spore henne opp i løpet av sommeren :)

ytre endeledd visste tommy på unneberg om fra før, så det var derfor vi sloss så voldsomt med endeleddene i løpet av dagen ;)

Takk for komplimentet.

Og jeg glemte å si det tidligere, stor takk til Tommy på unneberg som fløy inn på lagret med skyvelæret og fant ut hva som var galt. Sånt blir det trofaste kunder av ;)


Tittel: Sv: Ola's sea blue looker
Skrevet av: Martinjuni 14, 2008, 00:35:18 am
tviler på at tommy fløy, gikk nok litt raskt antagelig  :D hehehe....!


Tittel: Sv: Ola's sea blue looker
Skrevet av: FreddyBjuni 14, 2008, 06:25:41 am
Drittalt, Ola. Men lyspunktet er at Tromsø ikkje er SÅ schwææært, liksom..  ;D

Bilen blir nok ein skikkelig looker når du får på bakfelgane óg!

Og kampen var jækla bra. Huhei! Kor mange gangar får Frankrike 4 baklengs i ein kamp? Ikkje mange!


Tittel: Sv: Slitsom dag i verkstedet
Skrevet av: HKEjuni 14, 2008, 09:43:49 am
For å toppe hele driten så er vi uheldige å knekker av den ene motstandsplaten mot justeringsstjernene til bremseskoene.
(http://i142.photobucket.com/albums/r97/eboPBN/_MG_1219PP.jpg)

Det er den øvre motstandsplaten som har brukket av. Hvordan er det å reparere denne?
Må jeg bytte hele bakplaten?

Trenger ikke å bytte hele bakplata nei! www.Cip1.com har disse til under 4 USD, og sikkert Unneberg også. Må sikkert nestes fast med migen.  ;D ;D
 http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=VWC%2D211%2D609%2D185%2DA (http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=VWC%2D211%2D609%2D185%2DA)

Fin bil du har foresten!!

HK


Tittel: Sv: Ola's sea blue looker
Skrevet av: olajuni 14, 2008, 09:52:01 am
takk!

og nå er det en kompis som får litt bedre samvittighet :)


Tittel: Sv: Ola's sea blue looker
Skrevet av: Madmartiganjuni 14, 2008, 14:40:56 pm
Bilen blir tøff den Ola! Liker patinaen på den.
Bra skrevet historie også.
Men...synd at du ikke ringte meg, for da skulle fått kjøpt senkepindlene mine, med riktige hjullager og endeledd.

Men flott at det order seg  :)

Hilsen gammelnaboen


Tittel: Sv: Ola's sea blue looker
Skrevet av: Roy Grellandjuni 14, 2008, 16:25:27 pm

Og kampen var jækla bra. Huhei! Kor mange gangar får Frankrike 4 baklengs i ein kamp? Ikkje mange!

Bør vel ikke utbrodere det så veldig med tanke på den skjønnheten han skal spore opp i Tromsø, kanskje ;)


Tittel: Sv: Ola's sea blue looker
Skrevet av: FreddyBjuni 15, 2008, 10:37:53 am
Det kan jo hende at dei gjennopplever kampen, og ho får 4 baklengs sjølv i løpet av 90 minutar..  ;D

Framleis litt imponert over responsen på Tiller, gitt. Tenk om alle forhandlarar skulle bli muggen fordi ein ikkje til ei kvar tid handla der..  ??? Skal du ha med deg bilen til Tromsø, Ola?


Tittel: Sv: Ola's sea blue looker
Skrevet av: olajuni 15, 2008, 18:55:42 pm
Han var vel ikke ivrig på å ha butikken åpen i 10 minutter på en lørdag når jeg ikke hadde handlet hos han.

Planen er nå å bruke det gamle styrestaget til å kjøre utrooolig forsiktig de 4-5 kilometerene hjem sent i kveld.
Ringe unneberg i morgen og få dem til å lempe de delene jeg trenger i en konvolutt slikt at jeg får dem på tirsdags morgen.

Bilen blir ikke med til tromsø siden jeg satser på å flytte til oslo i løpet av juli. Den skal heller få være flyttebil :)


Tittel: Sv: Ola's sea blue looker
Skrevet av: olajuni 18, 2008, 10:09:42 am
Da var endelig bilen i farta igjen.

Men ikke uten enda flere troll i trompeten.

Unneberg sendte meg feil endeledd, og når jeg oppdaget det var jeg nesten på gråten. Etter å ha hatt bilen stående på gløshaugen på trondheim parkerings og ntnu's nåde i 2 dager trodde jeg at det endelig skulle bli ordning.

Heldigvis hadde Gammelkallen  (http://www.vwnorge.no/index.php/topic,2725.0.html)her på forumet sett nødropet jeg postet på fredag så da ble det en liten ekspedisjon ut til Ranheim for å kjøpe et endeledd!

Problemet nå er dekkene. De skraper godt ved sving og i dumper. Standarddekkene på 165r15 må byttes bort med noe mindre.
Jeg skulle gjerne hatt noen 145r15 men dekkonline har ikke, de har kun 145/65 og det blir for lite gummi i mine øyne.

Noen som har forslag til dekk dimensjon som gir callook stuk uten å bli for sykkeldekk.
Noe i denne duren kanskje?
(http://i142.photobucket.com/albums/r97/eboPBN/P1000817.jpg)
(http://i142.photobucket.com/albums/r97/eboPBN/bug1.jpg)

(http://i142.photobucket.com/albums/r97/eboPBN/28032005170859.jpg)


Tittel: Sv: Ola's sea blue looker
Skrevet av: Lassejuni 18, 2008, 10:32:31 am
kjaør "standardpakken" - slår ikke feil. 135 foran og 205/70 bak


Tittel: Sv: Ola's sea blue looker
Skrevet av: olajuni 18, 2008, 11:25:00 am
det blir 185r15 bak enn så lenge. økonomien tillater ikke så mange flere krumspring akkurat nå :P

Men jeg innser jo etterhvert at det må bli "standardpakken"..


Tittel: Sv: Ola's sea blue looker
Skrevet av: olajuni 18, 2008, 14:46:02 pm
Slik, i dag lå det godsaker fra molde i postkassen. Hentelappen ihvertfall.

Da ble det fort liv i skrotten og hjul ble byttet i en fart.

Kjørte en liten tur etter å ha tømt bilen for diverse rot etter mekkingen i det siste. Blant annet en gigantisk garasjejekk. Da ble det litt mindre dunking og skraping, men det trengs fremdeles mindre dekk fremme.

Tror 135r15 blir knall.

(http://i142.photobucket.com/albums/r97/eboPBN/_MG_1251PPweb.jpg)
(http://i142.photobucket.com/albums/r97/eboPBN/_MG_1246PPweb.jpg)

Litt morsom at senter bak er hvit og bane foran er hvit. Får kanskje lakke litt en gang i fremtiden.


Tittel: Sv: Ola's sea blue looker
Skrevet av: holmsenjuni 18, 2008, 15:05:07 pm
En supertøff bil med det rette stuket,,,helt på høyde med det beste fra utlandet:)


Tittel: Sv: Ola's sea blue looker
Skrevet av: Tistlojuni 18, 2008, 15:10:56 pm
Fint stuk, ja ;D


Tittel: Sv: Ola's sea blue looker
Skrevet av: surfer56juni 22, 2008, 20:59:03 pm
Ola, nice!


Tittel: Sv: Ola's sea blue looker
Skrevet av: olajuni 22, 2008, 21:16:39 pm
takk til alle for fine ord om bilen min :)


Tittel: Sv: Ola's sea blue looker
Skrevet av: LOBOjuni 22, 2008, 21:35:13 pm
Kledde jo felgene helt supert :)


Tittel: Sv: Ola's sea blue looker
Skrevet av: Gastonjuni 23, 2008, 00:33:51 am
Dritpen bil! Om jeg noen gang skal ha boble, skal det likne på det der  :)


Tittel: Sv: Ola's sea blue looker
Skrevet av: LOBOjuni 23, 2008, 01:19:48 am
Dritpen bil! Om jeg noen gang skal ha boble, skal det likne på det der  :)

Om du skal ha boble tar jeg bussen :P ;D


Tittel: Sv: Ola's sea blue looker
Skrevet av: Gastonjuni 23, 2008, 08:35:25 am
Skjer ikke  ;D


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: olaseptember 19, 2008, 11:14:19 am
Endelig på tide med oppdatering.. Det tok en uke ekstra pga dårlige fingerferdigheter med ukjent kamera(jeg sletta alle bildene ved et uhell:-[)

Denne gang har jeg pusset og lakket felgene mine.
Fremgangsmåten var som følger:
1: pusse med 800 våtslipepapir. Det tok såpass bra(og bedre enn div. andre pusseverktøy jeg hadde for hånden) at det ikke gikk altfor lang tid.
1b: tørke av med rødsprit
2: la på litt Coroless rustkiller på noen småplasser
3: Biltema grunning, 1 strøk
4: Biltema sort Felglakk, ca 3 strøk. Jeg kjøpte 2 bokser felglakk og det holdt akkurat til 3 strøk på hver felg.

Hele operasjonen ble foretatt på min fellesveranda, inkludert makeshift "lakkboks" (det vil si, teipe aviser på veggen i et hjørne).
Resultatet ble knallbra spørr du meg, mtp innsats og hvor lenge levetid jeg planlegger på disse felgene.
Planen er å kjøpe noen finere alu-blingser når økonomien ikke er fullt så skakkkjørt.

Totalt ble det brukt ca 300 kroner på hele jobben, og da sitter jeg igjen med ei nesten full flaske rødsprit og en del pussepapir.

Etter lakken var ferdig var det på tide å hente de nye skoene mine. Jeg var så heldig å finne 145r15 dekk her i Trondheim i sommer, og har gledet meg i 2 måneder til å sette de på.
Til min store fornøyelse matchet de nye fordekkene og de vredstein sprint classicene som sitter bak veldig bra.

Å få lagt om dekkene og balansert var derimot litt av en utfordring. Å få verkstedfolk til å utøve litt service på en solfyllt fredag er ikke bare lett.
Tevo dekk og Terje Vold bare sendte meg videre..

Hanebo og Sortvik derimot gidda å gjøre en innsats og etter en 3 timers ekskursjon var endelig hjulene montert og balansert.

Så over til piktogrammene:
(http://i142.photobucket.com/albums/r97/eboPBN/_MG_1541web.jpg)
(http://i142.photobucket.com/albums/r97/eboPBN/_MG_1553web.jpg)


Og de observante av dere har kanskje lagt merke til at jeg har endra navnet på tråden.
Jeg har siden jeg kjøpte bilen lett etter et bra navn, men ingenting har liksom vært helt perfekt.
Ikke før jeg kom over det orginale vognkortet til bilen.
Bilen ble nemlig kjøpt av Banevokter Jul. Egge i 1966 og gjorde tjeneste litt lengre sør i landet før den ble solgt videre.

Banevokteren var det navnet jeg har letet etter i lang tid, så da må jo topic også endres :)


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: Tistloseptember 19, 2008, 14:38:28 pm
Felgane vart flotte! Men eg savnar litt krom (hjulkapsler)


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: olaseptember 19, 2008, 14:59:39 pm
ja, det kommer muligens to .. jeg må bare gjøre et dypdykk i kjellerboden.


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: HKEseptember 19, 2008, 18:36:05 pm

Totalt ble det brukt ca 300 kroner på hele jobben, og da sitter jeg igjen med ei nesten full flaske rødsprit


Hei Ola!

En loff til å sile spriten i da, så har du sikra drikkevarene til innvielsesfesten i Stavanger!!  :D :D :D ;D ;D


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: Anders Røsåsenseptember 22, 2008, 08:55:45 am
drit tøff boble :) er den bra for rust og slik eller :)


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: Jon Tseptember 22, 2008, 12:02:41 pm
er du sikker på det ikke er en 67 registrert i 66?


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: olaseptember 22, 2008, 12:11:19 pm
er du sikker på det ikke er en 67 registrert i 66?
Nei, jeg er ikke sikker. Hva får deg til å tro at det er en 67?

drit tøff boble :) er den bra for rust og slik eller :)
Takk!

Tja, det finnes selvsagt litt, og det blir vel mer etterhvert som jeg ser etter.
Det er et minihull i rammehodet på undersiden. Det er litt rett foran venstre bakskjerm, rett over steinsprutplata.
Litt overflaterust under batteriet.

Planen er å fjerne dette i vinter. Pussing av undersida med tilhørende behandling er også planlagt.


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: Jon Tseptember 22, 2008, 14:09:17 pm
er du sikker på det ikke er en 67 registrert i 66?
Nei, jeg er ikke sikker. Hva får deg til å tro at det er en 67?


Bremsetrommlene..


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: olaseptember 22, 2008, 14:54:28 pm
interessant.. etter å ha sett noen bilder på thesamba ser ikke jeg noe, men jeg er litt for fersk i gamet..

Hva er egentlig forskjellen på en 66 og en 67 mtp bremsetromler?


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: Lynetseptember 22, 2008, 15:41:41 pm
Denne er blitt skikkelig tøff, liker fargen også.

Det er mange forskjeller på 66 og 67; dørhåndtak med rund knapp isteden for firkantet, sort ratt og knapper, ingen knapp på askebeger, kortere motorlokk med annen fasong, seter med hendel i ryggen, låseknapp i dørkarmen og tror kanskje at '5-kløver' mønsteret på bremsetromlene også kom i 67, men er ikke sikker. Det enkleste er jo å se på rammenummeret, begynner det på *117 er det en 67-modell.

Hvordan gikk det med hu franske, forresten?


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: olaseptember 22, 2008, 15:47:10 pm
Hmm, knappen på døra er rund, rattet er sort men knappene er hvite. Askebegeret har knapp også..

Jeg får vel ta en titt på rammenummeret, det blir nok det enkleste.

Hu franske ble det ikke no særlig av, men jeg fant da andre prosjekter ;)


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: H-MEKseptember 22, 2008, 16:48:13 pm
Dette er en 66- se baklokk på en av de første innleggene.


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: 52splitseptember 22, 2008, 19:06:07 pm
Dette er en 66- se baklokk på en av de første innleggene.

Ja og så ser du det på blink lysene foran. De sitter så nerme panser på 66 modellen!


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: Jon Tseptember 22, 2008, 21:18:10 pm
I rest my case..


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: olaoktober 02, 2008, 21:01:22 pm
Slik ser det ut når gasswiren ryker 2 mil utenfor mandal.

Bilder av MacNAF-mekkinga på wiren får jeg ta i morgen, for mørkt for å gå ut å knipse nå.


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: Tistlooktober 02, 2008, 21:19:53 pm
Dette var surt.. men bildet var jo flott :)


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: empiboy (Mr. Eikstad)oktober 03, 2008, 15:58:00 pm
Er dette felgene fra den gang lobo var på "metalltripp"?


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: LOBOoktober 04, 2008, 00:09:45 am
Stemmer. Er på metalltrip fortsatt jeg da, men ikke bredda orginal ;)


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: olajanuar 21, 2009, 15:45:11 pm
Hmm.. litt rart dette innlegget siden det forrige innlegget var resultatet av felglakking. Men jeg kom over et bilde av en bil med sølv org. felger og sorte bremsetromler og syntes det var litt tøft.. så tøft at jeg faktisk måtte fikse på mine egne felger for å se om det ble bra(elektronisk vel og merke)..

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg skal kjøpe noen bokser sølvlakk eller ikke.. Kanskje den kollektive hjernen her på vwnorge kan hjelpe meg ta en beslutning.

(http://i142.photobucket.com/albums/r97/eboPBN/banevoktersolv.jpg)


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: Kjell Roarjanuar 21, 2009, 16:22:45 pm
Hmm.. litt rart dette innlegget siden det forrige innlegget var resultatet av felglakking. Men jeg kom over et bilde av en bil med sølv org. felger og sorte bremsetromler og syntes det var litt tøft.. så tøft at jeg faktisk måtte fikse på mine egne felger for å se om det ble bra(elektronisk vel og merke)..

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg skal kjøpe noen bokser sølvlakk eller ikke.. Kanskje den kollektive hjernen her på vwnorge kan hjelpe meg ta en beslutning.

(http://i142.photobucket.com/albums/r97/eboPBN/banevoktersolv.jpg)

Du bør helt klart investere i noen bokser felglakk i sølv.
Sølvfargen er fin mot det blå og krommen.

PS: for å reparere ryki gasswire trenger man en sukkerbit, passende skrutrekker (liten) og en avbiter.
Kjører fortsatt med sukkerbiten, jeg....



Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: FreddyBjanuar 21, 2009, 16:29:46 pm
Enig med siste talar. Det kom seg VELDIG med sølv..


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: California Bluejanuar 21, 2009, 16:40:05 pm
Perfekt solslitt patina på bilen din. Når det gjeller farge på felgene dine ville jeg beholdt sort. Det pga. bakfelgene dine ikke er 66-67 med hull men hele felger. Dette vil ikke se like bra ut men sølv. Bra stuk på bilen din og den får ett mer "bøllete" stuk men sort.


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: olajanuar 21, 2009, 16:50:17 pm
kanskje jeg bare skulle gjøre det enkelt og lakke opp et sett nummer 2 i sølv... :-\


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: LOBOjanuar 21, 2009, 17:32:46 pm
Ha på noen hvitsider og kjør på svarte felger uten kapsler. DET er bøllete ;)


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: FreddyBjanuar 21, 2009, 18:15:10 pm
Jan-Thomas-bøllete..


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: Leifjanuar 21, 2009, 19:30:24 pm
hei har du vaert inne paa min side aa sett pa foer og etter bildene, jeg syntes min ble mye bedre med biltema soelv lakk.


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: Martinjanuar 21, 2009, 20:06:11 pm
Ha på noen hvitsider og kjør på svarte felger uten kapsler. DET er bøllete ;)
x2 (GB copy er jan-tomas-bøllete :D) derfår er mine borte.


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: olajanuar 21, 2009, 20:39:03 pm
hvitsider blir det nok neppe.. jeg har sett lyset. nærmere bestemt solskinn fra california  8)
Vi får se hvordan det går.. det er jo enda "lenge til våren" 


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: olajanuar 24, 2009, 20:07:51 pm
Da har jeg omsider fått flyttet inn i verksted!

Først gikk turen innom jobben for en real omgang med høytrykk, damp og industrirens. Jeg priser meg lykkelig over at det klare å ta bort mesteparten av et tjukt lag me noe som ser ut som fett/grease med masse støv i..

(http://i142.photobucket.com/albums/r97/eboPBN/DSC00061.jpg)

Her er bakre hjulbue på venstre side;
(http://i142.photobucket.com/albums/r97/eboPBN/DSC00063.jpg)

Da ser jo den observante 2 "feil"
(http://i142.photobucket.com/albums/r97/eboPBN/DSC00064.jpg)
og ikke minst
(http://i142.photobucket.com/albums/r97/eboPBN/DSC00065.jpg)

foran på høyresiden var det litt bedre,
(http://i142.photobucket.com/albums/r97/eboPBN/DSC00067.jpg)

men det var ikke fritt for ulumskheter:
(http://i142.photobucket.com/albums/r97/eboPBN/DSC00066.jpg)


Så nå må jeg lære meg å sveise :P


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: Anders Røsåsenjanuar 26, 2009, 09:00:19 am
ikkeno problem ;) bare få tak i et apparat til 5-6000 pris klassen. og litt gass så lærer du det fort :) bare husk på og ITTE ha hast værk når du sveiser.....det har je brent meg på før ;D


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: olajanuar 26, 2009, 09:08:15 am
en rask opptelling i verkstedet jeg står i ga antall sveiseapparater lik 2.. de 6 lappene går nok til innkjøp av øyelokk og cromdeksler til motoren.



Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: Anders Røsåsenjanuar 26, 2009, 09:41:21 am
en rask opptelling i verkstedet jeg står i ga antall sveiseapparater lik 2.. de 6 lappene går nok til innkjøp av øyelokk og cromdeksler til motoren.



ja da er det jo 0 problem da ;)


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: Hot Owljanuar 26, 2009, 10:32:49 am
Ser ut som den verste sveisingen her blir rundt karosseri festet i bakre hjul hus. Ellers så det ikke så ille ut... 6 tusen til krom deksler til motor og øyelokk? Da vil du nok ha et lager som gjør at du kan bytte hver noe blåser bort eller begynner å ruste  ;)


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: FreddyBjanuar 26, 2009, 10:41:12 am
Han skal vel holde Togga med kromdelar óg..


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: olajanuar 26, 2009, 10:45:51 am
Jeg skal kanskje ta en liten tur ut i dag også og lette på de andre skjermene også for å se hva man finner der.

Vet også om et bittelite hull i undersiden av rammehodet. Fikk akkurat lurt inn et lite stjerneskrujern der. Det skal bli spennende å se hva som skjer der..

Og ja, crom budsjettet er noget stort. Tror muligens jeg skal opprette en ny post for plysjinteriør og porschestyling

Togga får betalt i reinskavpizza og bestillings-ganding (http://no.wikipedia.org/wiki/Ganding) på utvalgte kroeiere fra dalstrøka nordafør


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: FreddyBjanuar 26, 2009, 10:56:11 am
Krever vel ein fleinsopp eller sju i reinskavpizzaen, for at Togga skal havne i rett sinnsstemning - mtp. gandinga.


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: olajanuar 27, 2009, 20:28:34 pm
Rakk en kjapp tur i garasjen i kveld også, men det ble ikke så gøy som jeg hadde håpet.

Plukket av de to resterende skjermene og fant litt rust foran på venstre side, likt som på høyre side.
Rusten på høyre side var nok litt værre en jeg trodde, området rundt den nederste skjermbolten er det hull i og må fikses.

Det desidert kjipeste var når jeg tok en kikk på rammehodet. Jeg hadde en anelse om et lite hull der, men akk så feil man kan ta.

Det er hull i rammehodet. Den store flekken er riktig nok ikke gjennom, men på hele den forhøyningen i plata er det hull.
(http://i142.photobucket.com/albums/r97/eboPBN/DSC00073.jpg)

Det er også noe styggedom rundt innfestningen til forstillingen...
(http://i142.photobucket.com/albums/r97/eboPBN/DSC00074.jpg)


Spørsmålet er da, hva må gjøres for å fikse dette?

Forstillinga må av, det er jo greit.. men er det mulig å reparere dette uten å ta karosseriet av bunnpanna?

I nabogarasjen er det løftebukk. Funke det å trille bilen inn dit på hjulene, plukke av forstilling og alt og sveise inn nytt stål mens den står på bukken?  Det ville jo gå greit mtp tilgang siden man slipper ligge på ryggen  å sveise 2 cm over nesetippen..


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: Hot Owljanuar 27, 2009, 22:18:04 pm
De sprekkene der har jeg sett før, denne (rammehode) bunnen må du bytte ut i sin helhet, den har rustet gjennom fra innsiden... :-\


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: olajanuar 27, 2009, 22:22:11 pm
doh!

er det mulig å gjøre dette uten å skille bunnpanne og karosseri?


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: Tistlojanuar 27, 2009, 23:42:19 pm
Dette har eg 'og sett før..... Karosseriet må av, og bunnplata må snuast på håve, med mindre du liker å jobbe med henda over deg? Etter att du har tatt av den plata under rammehovudet, oppdagar du nok att det er verre inni, i mitt tilfelle var det ikkje verre enn att det kunne reddast, rusta kom mest av att bilen har stått i nedoverbakke, med vatn inni tunellen, som samlar seg i fronten/frammehovudet og eter opp metallet.....

Skal du skifte heile skiten, må ivertfall karosseriet av + att du må laga deg ein jigg, sånn att det nye rammehovudet kjem på rett kjøl, og ikkje havner sjeivt osv...

Alt i alt, mykje arbeid ::) (MEN VERDT DET)


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: Kjell Roarfebruar 15, 2009, 11:13:26 am
En nyttig link?

http://www.vw-classic.net/repleitfaden_typ11_52_57/repleitfaden_52_57_kapitel_R.pdf

Diverse arbeider på rammen. T.o.m. bytte rammehode. :)


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: olamars 28, 2009, 19:59:31 pm
Omsider har tommelen blitt lirket ut av toern, og jeg har fått gjort noe med skuta.

En ettermiddag i forrige uke fikk jeg klargjort bilen til deling, og i dag ble karosseriet løftet av.

Tradisjon tro har jeg tilstrekkelig løfteverktøy, denne gangen ble det en kjekk Massey Ferguson fra 80tallet.

Etter bildene ble tatt så har jeg tatt av motor og forstilling. Forhåpentligvis rekker jeg en kveld i neste uke også for å ta av girkasse, pedaler, slanger, rør, håndbrekk og alt det der..

Jeg er nok ikke førstemann som pusler med denne bilen. Grønt gulv er vel neppe standard fra wolfsburg :P
Synes ikke det ser så altfor ille ut mtp. rust(om man lukker øynene når man ser på karosseriet da), kanskje det bare er den rammehodebunnen som må ut.
(http://i142.photobucket.com/albums/r97/eboPBN/DSC00112.jpg)

Som en ekstra bonus fant jeg igjen 17mm koppen min som jeg trodde var long gone. Den var tydeligvis blitt stående igjen på motorbolten som måtte ut når jeg bytta starterforing.
Jaja, skader vel ikke å ha to :)
(http://i142.photobucket.com/albums/r97/eboPBN/DSC00111.jpg)


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: Tistlomars 28, 2009, 20:42:16 pm
Dette ser bra ut! Alltid kjekt å finne igjen verktøy som ein trur er forsvunnet for godt (snakker av erfaring)

Så nå vert det skifting av rammehovudbunnen?

Når bunnen er av, er det ikkje dumt å få sandblåst inni der, så er du kvitt elendigheiten LENGE! :)


Tittel: Sv: 1966 Banevokteren
Skrevet av: olamars 28, 2009, 20:48:17 pm
planen er å fikse den nedre halvdel av bilen i år, og være ferdig med det slik at man kommer seg på SCC for egen maskin.
Alt av slanger, rør og rot byttes sammen med bremser. Resten males opp med et eller annet lurium.

Jeg tenkte å lage et fint hull i bunnen av rammehodet slik at sandblåsemannen fikk rensket opp i ulumskhetene.