mai 14, 2024, 17:47:06 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 13
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Cheap'o trimming av en gammel sliter  (Lest 109067 ganger)
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #240 på: februar 08, 2009, 22:19:56 pm »

Jaja Endre, da får du trøste deg at de utgiftene ble regnskapsført i fjor på 2332 motoren.... Nå hadde du jo verktøyet liggende :-) Kan da ikke regne verktøykostnaden på hver motor...
Men det er klart at pris for maskinering og balansering og slike ting man må betale andre for å gjøre, og som er tildels nødvendige kanskje bør tas med, evt. hvertfall nevnes i tillegg.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #241 på: februar 15, 2009, 16:11:01 pm »

Hepp.
Toppene er altså tilbake fra fresing - det er tatt ned 3.6mm i kammeret, og innerste kjøleribbe er panslipt for å sikre at sylindreren kommer langt nok inn. Måtte selvsagt dobbeltsjekke at regnestykket mitt stemte, og jeg målte helt nøyaktig 37cc i kammer - som var det jeg skulle ha Osteaktig.


Har også påbegynt matchporting av innsug i dag, her er det en del som skal bort..


Et stykke på vei;

Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #242 på: februar 23, 2009, 17:53:13 pm »

Da er toppene igjen ute av huset, denne gang for en liten omgang på ventilsetene..
I mellomtiden har jeg begynt å klargjøre gasserne som skal på motoren - 2x40 Dell'Orto DRLA.

Blir ikke snakk om full overhaling, da disse så temmelig bra ut både utpå og inni;


Den ene av de to gasserne hadde 28mm venturier, mens den andre hadde 30mm..  Øyerulling. Bytter derfor til like 30mm i begge to, den nye typen til høyre;


Etter tips fra en annen tråd her inne ble det dobbel korkpakning for å klarere luftfilterbunnen mot bensintilkoblingen;


Og med litt hjelp fra våre venner i Taiwan ser dette ut som en million $  Blunker

Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #243 på: februar 23, 2009, 23:06:26 pm »

Synes jeg leste i "how to hotrod" at 0,1" var max trygge kutt i toppene. Men hadde man da inkludert steppet? Eller er det noe som kom senere, og derfor kan man kutte ned steppet og så 0,1" i tillegg?
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #244 på: februar 23, 2009, 23:13:35 pm »

Synes jeg leste i "how to hotrod" at 0,1" var max trygge kutt i toppene. Men hadde man da inkludert steppet? Eller er det noe som kom senere, og derfor kan man kutte ned steppet og så 0,1" i tillegg?

Hmm.. Jeg har faktisk ikke kikket i den boka i denne forbindelse - men hvor dypt kuttet er avgjør jo hvor mye cc det blir i kammer, og 37cc som det er her er slett ikke uvanlig såvidt jeg kan se. Hverken motorverkstedet eller andre forståsegpåere har hatt noen innvendinger heller - satser på at det går greit Glad.
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #245 på: februar 26, 2009, 21:44:00 pm »

Småting som bunnlokk og bensinpumpe på plass. (Litt kjedelig kansje, men holder da litt liv i tråden..)




Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #246 på: mars 03, 2009, 23:06:32 pm »

Fikk endelig litt besøk i verkstedet i dag da Torgeir hadde frikveld fra bygging av butikk.. da ble det litt jobbing med stempler og ringer.

Sjekker ring gap;



Nye ringer montert;



Etter mye knot er endelig sylindre og stempler klar til montering - (ringkompressor fra biltema kan du få billig! )



Fikk også på plass reimhjulet;



Bare toppene blir ferdige nå, så har vi longblock  Glad


Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #247 på: mars 08, 2009, 21:42:40 pm »

Skjedd litt i dag og (i forumets kansje mest enveis tråd..  Osteaktig.. )

Toppene er hjemme igjen og jeg fikk lappet sylindrene i sine respektive kammere;



Målet er en fin jevn kant, sånn som dette;



Den observante leser legger kansje også merke til at ventilsetene har fått seg litt flere vinkler og sågar et hakk større innsugsventil..
 
« Siste redigering: mars 08, 2009, 22:39:11 pm av Endre D » Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #248 på: mars 08, 2009, 22:44:22 pm »

Sylinder klar for montering, med stempel, pinne, et låseklips og en dæsj høytempsilikon;



Montering på råde, med siste klips på vei;



Ikke glemme glemmeblekk Blunker



Snart klart for litt plastelina av cheap'este sort;


Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #249 på: mars 08, 2009, 22:50:33 pm »

Er lenge siden detta slutta å se billig ut, så jeg lurer litt på hva hva totalkostnaden nå er oppe i?
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #250 på: mars 08, 2009, 22:54:12 pm »

Herder ikke silikonen? Altså bør du ikke montere toppene og dra til disse når du først har montert sylindrene med silikon imellom blokk og sylindre?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #251 på: mars 08, 2009, 23:57:28 pm »

Er lenge siden detta slutta å se billig ut, så jeg lurer litt på hva hva totalkostnaden nå er oppe i?

Hehe.. Vet ikke for å være helt ærlig - men husk at det aller meste her er originale deler, hvorav noen er modifisert og de fleste "pusset opp" på en eller annen måte. Jeg prøver jo å lage et nogenlunde greit kompromiss mellom kostnad/effekt/varighet her og har sagt tidligere her i tråden at jeg håper å lande på ca 10.000,- i total kostnad. Dette anser jeg som billig for en overhalt motor med forhåpentligvis grei effektøkning. Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #252 på: mars 09, 2009, 00:00:12 am »

Herder ikke silikonen? Altså bør du ikke montere toppene og dra til disse når du først har montert sylindrene med silikon imellom blokk og sylindre?

Jo det er riktig, og toppene er nå skrudd til med moment. Men de må jo likevel av igjen for bytting av fjærer etc, og da får i se om silikonen sitter på plass - hvis ikke gjør jeg det på nytt. Litt korttenkt der ja.
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #253 på: mars 09, 2009, 09:05:59 am »

Er lenge siden detta slutta å se billig ut, så jeg lurer litt på hva hva totalkostnaden nå er oppe i?

At Endre er nøye og dokumenterer bra må ikke forveksles med at det koster tilsvarende som det "ser ut" :-)
Å være nøye er ikke nødvendigvis dyrt, faktisk tvertom. Så lenge man gjør det meste selv.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #254 på: mars 09, 2009, 09:08:07 am »

Det er morsomt at folk tror det er gratis å bygge motor. Montere derimot... koster ikke mange pæng.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #255 på: mars 09, 2009, 09:41:43 am »

Som tidligere nevt er ikke lavest mulig pris et mål i denne tråden... Kostnad vs. nytte har vært en viktig faktor også...

Vi har fundert og diskutert hvilke triks og knep vi skulle koste på den, og hvilke vi skulle la være og jeg tror at vi har kommet fram til noe som kommer til å gi en frisk og holdbar motor til en MEGET fin pris....

Når vi oppimot 80 hk så vet jeg om flere motorer som både er større og noen ganger dyrere som ikke har levert noe mer enn det....
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #256 på: mars 09, 2009, 10:54:56 am »

Hvilken vendehøyde endte du opp på forresten? Lette gjennom tråden, men fant bare at du målte vendehøyden til 1,6mm, men ikke noe svar på om denne er endret...
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #257 på: mars 09, 2009, 11:01:27 am »

Hvilken vendehøyde endte du opp på forresten? Lette gjennom tråden, men fant bare at du målte vendehøyden til 1,6mm, men ikke noe svar på om denne er endret...

Den er ikke endret, men toppene er borra betraktelig ned i volum og "steget" i disse fjernet så noe forskjell blir det jo. Jeg synes likevel vendehøyden er noe i overkant, men vi får se hvordan det funker.
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #258 på: mars 09, 2009, 11:12:17 am »

Er lenge siden detta slutta å se billig ut, så jeg lurer litt på hva hva totalkostnaden nå er oppe i?

At Endre er nøye og dokumenterer bra må ikke forveksles med at det koster tilsvarende som det "ser ut" :-)
Å være nøye er ikke nødvendigvis dyrt, faktisk tvertom. Så lenge man gjør det meste selv.

Det stemmer bra Trond, man kan gjøre mye, nærmest gratis, for å få ting til å se flotte ut - men enda viktigere er det selvsagt å sjekke toleransegrenser og ting som virkelig betyr noe.
Den der "hvor billig er billig" diskusjonen kan sikkert dras ut i det uendelige - og det kan godt foregå et annet sted i denne tråden. Jeg gidder ikke legge en bråta med arbeidstimer og nødvendige deler i et bygge hvis eneste formål er å holde kostandene på et absolutt minimum. Men; å prøve å bygge en rimelig, lett trimmet motor til en rimelig pris, innenfor rimelighetens grenser - uten at det går på akkord med effektpotensiale og levetid, det er både morro og matnyttig Glad.

Fant dette bildet først i tråden som en morsom påminnelse om hva det er vi jobber med her;

Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #259 på: mars 09, 2009, 12:35:18 pm »

Et eksempel på hvorfor det kan svare seg å spare 5000 før man begynner på et slikt prosjekt istedet for å slapse sammen no umålt vræl som fungerer sån passe.. i 2 mnd..  :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
CB
Nybegynner
*
Innlegg: 25
Bosted: Tranby



Vis profil
« Svar #260 på: mars 09, 2009, 15:54:02 pm »

Morsomt prosjekt dette her Glad
Loggført

Har alltid hatt lyst på boble.. Nå selger jeg unna alt for å realisere drømmen.
HELP MEG Osteaktig
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #261 på: mars 09, 2009, 17:48:13 pm »

stå på gutter,det nærmer seg våren nå  Gliser og jeg kjenner det kribler i gasser foten alt
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #262 på: mars 09, 2009, 23:39:56 pm »

Jaja, så lærte man noe nytt i dag og.. Gjorde en rask mockup av vippetøy for å begynne å se på geometrien - i første omgang brukte jeg bare en original støtstang for å se at ting satt sånn nogenlunde på plass. Snurret litt på veiva - helt til 'klakk', ventil i stempel Trist.
Etter litt lettere panikk og visjoner om fresing av lommer i stempler etc. kom jeg på følgende; motoren er jo vesentlig smalere enn originalt som følge av utfresing av toppene, og i kombinasjon med 1.25 vipper er jo de orignale stengene altfor lange.. Tenker vi fortsetter geometrien med den justerbare stanga..
PS: Cut-to-length støtstenger ønskes kjøpt!
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #263 på: mars 09, 2009, 23:45:29 pm »

har du tilgang til dreibenk?

da kan du kanksje gjøre dette i ekte cheap'o stil:

PS ang de matchporta innsugene. har du noen form for styrepinne slik att de kommer i riktig posisjon?



Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #264 på: mars 10, 2009, 08:01:27 am »

har du tilgang til dreibenk?

da kan du kanksje gjøre dette i ekte cheap'o stil:

PS ang de matchporta innsugene. har du noen form for styrepinne slik att de kommer i riktig posisjon?


Tja, det er mulig at jeg kan få tilgang til en dreiebenk.. Hvis jeg tolker bildet riktig å dreier du ned omkretsen på en original støtstang, banker du i såfall bare tuppen lengre ned etterpå da?
Ang innsuga - nei ingen styrepinne.. er det ikke tilstrekkelig at de styres "på plass" av pinneboltene?
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #265 på: mars 10, 2009, 08:34:36 am »

Jeg bare lurer litt Endre, når du gjorde testen din med vippene, fikk du justert vippe mot ventil til normal klaring?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #266 på: mars 10, 2009, 10:02:47 am »

Jeg bare lurer litt Endre, når du gjorde testen din med vippene, fikk du justert vippe mot ventil til normal klaring?

Nei, den trykka jo ned ventilen betraktelig allerede ved TDC.. Og jeg inrømmer villig vekk at jeg ikke skjønte bæret det første kvarteret  Osteaktig
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #267 på: mars 10, 2009, 10:43:20 am »

Jeg bare lurer litt Endre, når du gjorde testen din med vippene, fikk du justert vippe mot ventil til normal klaring?

Nei, den trykka jo ned ventilen betraktelig allerede ved TDC.. Og jeg inrømmer villig vekk at jeg ikke skjønte bæret det første kvarteret  Osteaktig

Ok, da er jeg med. Tenkte at hvis du hadde fått justert ventilen riktig og ventilen etterpå tok i stemplet, hjelper det lite å kutte støtstanga Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #268 på: mars 10, 2009, 11:14:29 am »

Jeg bare lurer litt Endre, når du gjorde testen din med vippene, fikk du justert vippe mot ventil til normal klaring?

Nei, den trykka jo ned ventilen betraktelig allerede ved TDC.. Og jeg inrømmer villig vekk at jeg ikke skjønte bæret det første kvarteret  Osteaktig

Ok, da er jeg med. Tenkte at hvis du hadde fått justert ventilen riktig og ventilen etterpå tok i stemplet, hjelper det lite å kutte støtstanga Blunker

Helt klart, men jeg vet jo fremdeles ikke om det er klaring nok - uansett er det nok greit å starte med korrekt utgangspunkt..  Øyerulling
Blir nok litt plastelina for sikkerhets skyld!
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1904
Bosted:


Vis profil

« Svar #269 på: mars 10, 2009, 12:42:54 pm »

2 muttere og 5 cm gjengstang(filt kon i enden ) = justerbar støtstang ..
Mvh
Loggført
Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 13
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!