november 10, 2024, 21:39:29 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 976116 ganger)
HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #270 på: august 11, 2011, 10:43:11 am »

Hvorfor ikke bestille 0.10' shims, bruke dem som de er og heller dreie av litt på sylindrene? De må vel være bedre å maskinere enn shimsene....
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #271 på: august 11, 2011, 10:45:26 am »

Hvorfor ikke bestille 0.10' shims, bruke dem som de er og heller dreie av litt på sylindrene? De må vel være bedre å maskinere enn shimsene....

Du skrev 0.01 inch på sms, eg kunne gjerne hatt 0.1 inch shims..
Loggført

HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #272 på: august 11, 2011, 10:53:40 am »

å, taztefeil Rekker tunge Men som sagt var de ikke på lager i norge, måtte bestilles inn fra nederland. så regn med en uke i hvert fall.

Her er de du ville ha
« Siste redigering: august 11, 2011, 10:57:35 am av HenrikF » Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #273 på: august 11, 2011, 11:10:34 am »

Ahh, det forklarer saken ja! Enig med maskineringsbiten. Liker å sanke erfaring her selv når jeg har muligheten, hehe.

Blir gøy å se bilder fra prosessen.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #274 på: august 11, 2011, 11:18:31 am »

Med en del erfaring på området plansliping, vil jeg oppfordre deg til å følge nøye med og kjøre veldig fine "kutt". Noe jeg har konstatert ved plansliping av tynne (ca 3 mm) plater er at det blir en kjennbar "bølgeform" på bitene som virker til å matche stripene/magnetfeltene på magnetbordet.
Dette vil du jo raskt se på mikrometeret.
Ellers gleder jeg meg over å følge tråden din her, og snapper opp litt etterhvert. Stå på videre!

Akkurat det du snakker om der lå eg å tentke på utover natta.
Kom frem til at det greieste var å ta en stålplate/del som var planslipt å legge oppå, da slipper man det ujevne underlaget.


At eg tar litt sånn tunge veier er enkelt å greit bare for å lære mest mulig og maskiner selv. Glad

Tmbryhn: er ikke fresing, er stort slipehjul, blir utrolig fin overflate. Blunker
Da vil du nok ikke få shimsene til å sitte på magneten desverre, for all del prøv men vær forsiktig.
Har laget noen bulker inne i skapet på plansliper'n med ting som har sitti for dårlig fast. Det har helst vært herdede biter med glødeskall på, som har pakket seg i skiva og forårsaket høy varmegang. Så det er vel ikke dette som er mest skummelt for deg. Kjøp et ekstra shims da så du ikke sitter der med et for lite om det skiter seg.
« Siste redigering: august 11, 2011, 11:20:02 am av Gullik » Loggført

Seaside VW Klubb
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #275 på: august 11, 2011, 11:35:07 am »

Du Dalland... Du som kan med sånn kalkulator & sånn:
Hvor mange minutter vil en 3 liters spylertank holde på 15psi trykk med 0,4mm dyse?
Du kan forutsette at trykket er stabilt fra full til tom tank.
 
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #276 på: august 11, 2011, 11:54:33 am »

Det spørs hva slags medium som skal floiwe igjennom dysa di. Snakker vi vann, spylervæske, luft? Temperatur?
En må kjenne tettheten til massen for å kunne komme opp med et høvelig greit svar.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #277 på: august 11, 2011, 14:52:32 pm »

mye bedre å frese av stemplet litt på toppen for exsakt vende høyde
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #278 på: august 11, 2011, 15:00:24 pm »

Å planslipe shimsene er en nødvendighet. Du har helt rett i at det som regel er noe jallashit. Vært nødvendig på alle de jeg har benyttet.
Men jeg har gjort det for hånd med vannslipepapir på en glassplate da...  Øyerulling
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #279 på: august 11, 2011, 17:38:12 pm »

Gullik: Godt å høre litt på forhånd, eg har selv aldri tatt i appartet mer enn når det var avslått.

Kåre: Vis det ikke lar seg gjøre å slipe shimsene så dreier eg nok av sylinderne i bunnen, alt for tynn kant til å holde fast i bunnen.
Og har heller ikke noen god måte å feste en sylinder i fresebenken.. (eller kanskje sette sylinderen i blokka for så å frese) ?

Forumla vee: Spør Henrik, det er han som kan matte, og fluid faget kommer dette semesteret... Øyerulling

Berger: flott sagt, shimsene som alt annet i motoren tas ikke ubearbeidet i bruk.
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #280 på: august 11, 2011, 22:02:21 pm »

Det spørs hva slags medium som skal floiwe igjennom dysa di. Snakker vi vann, spylervæske, luft? Temperatur?
En må kjenne tettheten til massen for å kunne komme opp med et høvelig greit svar.
Tipper 1kg/dm3 er uhyre nærme uansett om det er vann eller vann/spylerveske.
Klarer du å regne dette ut please?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #281 på: august 11, 2011, 23:29:52 pm »

Det spørs hva slags medium som skal floiwe igjennom dysa di. Snakker vi vann, spylervæske, luft? Temperatur?
En må kjenne tettheten til massen for å kunne komme opp med et høvelig greit svar.
Tipper 1kg/dm3 er uhyre nærme uansett om det er vann eller vann/spylerveske.
Klarer du å regne dette ut please?

Har ikke snøring eller formler til å regne sånt ut. Øyerulling
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #282 på: august 12, 2011, 00:01:24 am »

Det spørs hva slags medium som skal floiwe igjennom dysa di. Snakker vi vann, spylervæske, luft? Temperatur?
En må kjenne tettheten til massen for å kunne komme opp med et høvelig greit svar.
Tipper 1kg/dm3 er uhyre nærme uansett om det er vann eller vann/spylerveske.
Klarer du å regne dette ut please?

Ikke på strak arm. Sjekk litt på google. Mye bra info og en del gode formelsamlinger der.

"Flow, pressure" osv.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #283 på: august 12, 2011, 01:04:32 am »

Litt sent på kvelden for slikt, men her er noe som kanskje kan brukes: http://www.pipeflowcalculations.com/pipeflowtheory/flow-through-nozzles-and-orifices.php

edit: fant denne her. puttet inn noen ca-tall og fikk rundt 2 dl/min ut. http://www.autojet.com/techcenter/flow_calculator.asp
« Siste redigering: august 12, 2011, 11:19:26 am av HenrikF » Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #284 på: august 12, 2011, 12:59:41 pm »

Fikk hjelp på PM, 3L tanken vil vare ca. 3.5 minutter på fullt trykk. Det vil si teoretisk ca. 50 stk 4 sekunders drag 0-100kmt...
Og da holder det lenge nok til at mor mi opplever det som ubehagelig å bli kjørt til butikken... (Ikke at det er et mål altså)
Men ikke la oss ødelleg tråden din mr. Dalland.
« Siste redigering: august 12, 2011, 13:01:22 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #285 på: august 12, 2011, 13:57:06 pm »

Flott du fikk svar, selv om du totalt ødela hele tråden min!
Nei fysj nå får eg bare gi opp hele prosjektet når sånn kommer å avsporer det hele.. Gliser

Neida, bare greit med litt tørrprat mens det ikke skjer noe her.
Men kom hjem til en gledelig overraskelse, utleieren har lagt en egen uteplass for meg å stå å skru.
Eget låsbart skap til sprayflasker, gul skrustikke og spesial lagt hylle til kompressoren!
Er ikke tvil om at eg er bortskjemt med flott utleier! Gliser
Loggført

Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #286 på: august 12, 2011, 14:04:02 pm »

Lortunge!
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
sandvik996tt
Gjest
« Svar #287 på: august 12, 2011, 17:07:59 pm »

mye bedre å frese av stemplet litt på toppen for exsakt vende høyde
Vil ikke det gi ubalanse i motoren  ?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #288 på: august 12, 2011, 17:27:29 pm »

jeg ville aldri frest ned noen av stemplene (hvis f.eks veiven ligger skeivt).

frese i bunnen av sylindrene er uproblematisk, og nødvendig hvis veiven f.eks ligger skeivt eller usentrert mot den ene eller andre siden.

på min 1915 var det en ca. 0,7mm forskjell på vendehøyden fra 1og2 til 3og4. freste ned sylindrene forskjellig og funket strålende
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #289 på: august 12, 2011, 17:41:14 pm »

mye bedre å frese av stemplet litt på toppen for exsakt vende høyde
Vil ikke det gi ubalanse i motoren  ?

Ikkje om alt vert vektbalansert etterpå vel


men eg ser ikkje heilt for meg korleis fresing, dreiing av sylindarane på nokon måte kan hjelpa vist stempelet er over sylindaren??
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #290 på: august 12, 2011, 18:03:07 pm »

Fordi både du og eg tistlo leste automatisk sylindre!

Å frese av over 2mm på AA stemplene gidder eg bare ikke å gjøre, byr bare fremtidige problemer.
Dessuten er det i alle fall lite igjen vis det skal slipes lommer til ventilene osv..
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #291 på: august 12, 2011, 18:23:01 pm »

Jeg vet hva jeg gjør på neste motor!

Wiseco stempler og lange sylindre Blunker
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #292 på: august 12, 2011, 19:09:12 pm »

Jeg vet hva jeg gjør på neste motor!

Wiseco stempler og lange sylindre Blunker

Hvorfor?
Skal du bygge en veldig fancy motor eller har du bare lyst til å bli fattig? Gliser
Det hele handler bare om valg av råder, hadde eg brukt 5.4 eller org lengde så hadde stempelet ikke kommet over kanten.
Hvorfor kjøpe lange sylindre du bare må dreie mye av?

Har ikke fått rørt motoren i dag av den enkel grunn at det var mye kjekkere å stå å arbeide ute i sola når det ligger fine jenter å soler seg 3 meter fra der eg står å skrur.  Kult
Merkelig nok tok det imponerende lang tid å bytte gummipakning på baklyktene... Gliser Øyerulling
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #293 på: august 12, 2011, 19:24:29 pm »

Lange mahle sylindrene og wiseco-stemplet setter deg tilbake 490$

Mahle B kit kostet 428$ når de var tilgjengelige, men blir dyrere når de kommer tilbake..

Og med tanke på de siste smiingene av mahlestempler som var shabby, kontra Wiseco som lager stemplet til mye snasnr motorer, så er valget mitt enkelt :-


Hva slags kit har du?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #294 på: august 12, 2011, 19:28:34 pm »

Det er hverken fancy eller dyrt å kjøpe lange nok sylindre som dreies ned.
Ville heller gjort det enn å korta ned på stemplene hvertfall
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
T-1
Supermedlem
*****
Innlegg: 1297
Bosted: Hjemme hos meg selv...


Praise the lowered...


Vis profil
« Svar #295 på: august 12, 2011, 19:29:24 pm »

Jeg vet hva jeg gjør på neste motor!

Wiseco stempler og lange sylindre Blunker

Hvorfor?
Skal du bygge en veldig fancy motor eller har du bare lyst til å bli fattig? Gliser
Det hele handler bare om valg av råder, hadde eg brukt 5.4 eller org lengde så hadde stempelet ikke kommet over kanten.
Hvorfor kjøpe lange sylindre du bare må dreie mye av?

Har ikke fått rørt motoren i dag av den enkel grunn at det var mye kjekkere å stå å arbeide ute i sola når det ligger fine jenter å soler seg 3 meter fra der eg står å skrur.  Kult
Merkelig nok tok det imponerende lang tid å bytte gummipakning på baklyktene... Gliser Øyerulling
derfor du har svikta meg idag? svimball! Blunker
Loggført

In case of fire, do not use elevator. Use water!
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #296 på: august 12, 2011, 19:52:36 pm »

Damn, hadde glemt av det ja..
Eg vet ikke veien ut engang, kommer sikkert bortom etter jobb i morgen.

Vis eg husker riktig så kostet AA settet 169$, flottere stempel trenger eg ikke i denne motoren, så er mye penger spart..
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #297 på: august 12, 2011, 20:12:24 pm »

får AA stempler til $99. det skal inn i oxyen min, etter bl.a å ha lest resultatene fra din kontroll Dalland Glad
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #298 på: august 13, 2011, 07:03:03 am »

Jeg vet hva jeg gjør på neste motor!

Wiseco stempler og lange sylindre Blunker

Hvorfor?
Skal du bygge en veldig fancy motor eller har du bare lyst til å bli fattig? Gliser
Det hele handler bare om valg av råder, hadde eg brukt 5.4 eller org lengde så hadde stempelet ikke kommet over kanten.
Hvorfor kjøpe lange sylindre du bare må dreie mye av?

Har ikke fått rørt motoren i dag av den enkel grunn at det var mye kjekkere å stå å arbeide ute i sola når det ligger fine jenter å soler seg 3 meter fra der eg står å skrur.  Kult
Merkelig nok tok det imponerende lang tid å bytte gummipakning på baklyktene... Gliser Øyerulling
bilder?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #299 på: august 13, 2011, 09:24:02 am »

Kom dessverre ikke på å ta bilde av damene, men skal få opp noen flere motor bilder, helst i løpet av kvelden. Blunker
Loggført

Sider: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!