1441
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow
|
på: januar 20, 2008, 20:25:24 pm
|
uten skyvetak?jeg fikk ikke godskjent dette på cab
En kompis har fått GO av "tilsynet" på sin Golf 1 da han var i kontakt med dem. Det var de som fortalte ham at det ikke finnes noe forbud om å fjerne håndtakene. Som sagt så tror jeg dette kommer litt ann på personen du treffer på...
|
|
|
1442
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow
|
på: januar 20, 2008, 18:58:47 pm
|
Et lite tips til deg. Ta en prat med biltilsynet før du tar vekk dørhåndtakene. Jeg fikk ikke godkjent dette uten skyvetak for mange år siden. De har et krav om at noen skal få opp dørende ved et eventuelt uhell.
Tror praksisen her er litt varierende fra distrikt til distrikt. Vet om flere som har fått klarsignal/godkjent dette på nyere biler. De fikk beskjed om at ikke er noen lov som sier at man MÅ ha dørhåndtak utvendig. Innvendig derimot er det ikke lov å fjern håndtak/døråpnere.
|
|
|
1443
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow
|
på: januar 20, 2008, 18:18:21 pm
|
Noen som vet eller har bilder av hvor folket pleier å montere selve dør "popperen" når man fjerner håndtakene? Vanligvis blir jo denne montert nederst ved kanalen under "b-stolpen", men bobla har jo ingen plass til en slik der.
Jeg kan forsåvidt gjøre det omvendt og feste popperen i selve døra, men usikker på om den vil ha noe å skyve seg ut fra når døra er igjen.
|
|
|
1444
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow
|
på: januar 20, 2008, 18:12:30 pm
|
"Søndagsåpent"Litt shopping denne morgen. : smil : Følgende blir nå sendt over "dammen". Komplett "Shaved Door kit m/fjernkontroller" Hvor kjøpte du dette og til hvilken pris ? Gøy tråd, stå på Kjøpte det via eBay. $98 for kittet og så var det vel $70 for frakten (UPS)
|
|
|
1446
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow
|
på: januar 19, 2008, 17:52:19 pm
|
"Fridag... eller planleggingsdag om du vil" : smil : Har ikke skjedd så mye i garasjen i dag, men utenfor derimot har hjernen gått på høyoktan. Jeg har vel fra dag èn sett for meg hva slags "look" bilen skal ha, men detaljene begynner nå å falle på plass. Stilen jeg har valgt å gå for er en blanding mellom resto-look og rod, " [COLOR="Gray"]Resto[/COLOR] [COLOR="DarkRed"]Rod[/COLOR]" - Bilen lakkeres med matt grå primer - Masse "kråm". Lister, USA-fangere, Steinsprutbeskyttere på skjermene +++ - Felgene lakkeres med matt rød primer. Kontrasten mot de krommede smoothie-kapslene tror jeg blir fet - Blinklys på skjermene fjernes. - Dørhåndtak utvendig fjernes. - Viftehus, kjøleblekk blir lakkert i samme farge som felgene (rød primer) I tillegg har jeg noen "godbiter" på lur som jeg kommer tilbake til etterhvert Så, idag kikket jeg litt på bl.a. modding av dørene. Her skal utvendige dørhåndtak fjernes for å få en clean look. Dette skal sveises igjen (speil og antennehull). Speilet flyttes ned på det øvre dørehengslet slik som på de eldre modellene. Og som nevnt lenger opp kikket og målte jeg litt på takgrinda som skal under "kniven"
|
|
|
1447
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow
|
på: januar 19, 2008, 14:07:30 pm
|
Sitter denne takgrinda riktig? Har kikket litt på diverse bilder på nettet og har vel funnet ut at dette er nogelunde riktig. Ser ut for meg at den sitter riktig ned mot taket også. Grunnen til at jeg spør er at grinda skal moddes litt
|
|
|
1448
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow
|
på: januar 19, 2008, 11:07:56 am
|
Du har ei vanlig '68 førerdør hvertfall. Ser det på speilfestet. '67 har speilet på dørhengsel.
Ok, men det kan ikke være en spesial som framskjermene da? Altså gammel dør med ny speilinnfesting. De org. framskjermene har jo hull til horngrillene og stående lamper..litt combo med andre ord. Hadde vært kjekt med en totaloversikt over hva som kom fra hva på denne modellen
|
|
|
1449
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow
|
på: januar 19, 2008, 10:21:24 am
|
Tenkte jeg skulle bestille nye kromlister utvendig. Spm er da.. til hvilken modell skal jeg kjøpe? -67? Siden spareversjonen er litt spesiell så er jeg veldig usikker på hva den ligner mest på. Har også lyst til å montere kromlista som følger med på panseret og her vet jeg at det finnes en del forskjellige lengder. BODY MOLDING SET 7 PIECE - GERMAN MADE - HOOD 41 INCHES - BEETLE 64-66 - 1963 ONLY W/O HOOD BADGE BODY MOLDING 7 PIECE SET - GERMAN MADE - HOOD 39-1/4 INCHES - BEETLE 1967 <-- Er denne riktig? BODY MOLDING 7 PIECE SET - GERMAN MADE - HOOD 37 INCHES - STD BEETLE 68-72 - BUG CONVERT 68-70 Når det gjelder gummilister til vinduene så ser jeg at disse er like mellom 65 og 70. Så er det gummilister til dørene. Her finnes det kit til: - 65-66 mod. - kun 67 mod. - kun 68 mod. - 69 --> Igjen.. hva slags dører sitter det egentlig på min 68 spareversjon?
|
|
|
1450
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow
|
på: januar 19, 2008, 09:48:23 am
|
Ahhh.. se der ja Takker gutta! Jeg tok meg en tur ut i garasjen og kikket litt før jeg heiv meg i bingen i går og konkluderte vel med at det bare var å få borret ut punktene. Tar dette samtidig som jeg sveiser igjen hulla til blinklysa oppe på skjermene. Jeg kom også på at jeg samtidig skal passe på å støpe en mal som viser meg hvor mye plass lampa egentlig trenger i brønnen. Kan jo da bare ta ut lyktebrønnen og så dytte på plass lykta i skjermen. Så er det jo bare å måle seg frem til en minimal brønn. Jeg mistenker som nevnt tidligere i tråden at jeg må modifisere brønnene slik at hjula ikke tar i når jeg slipper bilen helt ned. Dessuten er det jo fler her som vurderer dette og da kan jo jeg dokumentere målene som trengs så slipper fler finne opp hjulet
|
|
|
1451
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow
|
på: januar 18, 2008, 22:57:53 pm
|
Et lite tips; løsne lyktebrønnene i skjermene og blås der også så slipper du irriterende rustblemmer etter 6mnd. Sjekk vw2you.com for info.
Keep on with the good work!
Ahh... takk for tipset! Edit: har søkt og søkt på vw2you men fant ikke noe om hvordan disse tas ut... hmmmm
|
|
|
1453
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Odølingens 54 Oval
|
på: januar 18, 2008, 22:46:26 pm
|
Hva gjør du med sylindre, gasser og blokk utvendig? Glassblåser det også? Jeg lurer litt på hvordan jeg skal få dette skikkelig rent og pent selv...
|
|
|
1454
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow
|
på: januar 18, 2008, 22:39:30 pm
|
Datta dar e ikkje mykje trygt å kjøyra med I hvertfall når man ikke gjør en skikkelig jobb. "Alle" vet at de tårnene der har en tendens til å vri seg. Er en grunn til at jeg skrev om ett stag for ett par poster siden. Jeg hadde tenkt til å lage ett selv, men til en pris på $170 så er det like greit å kjøpe ett ferdig.
|
|
|
1455
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Type 1: Ang. heving av girkasse/motor.
|
på: januar 18, 2008, 22:28:34 pm
|
leste på kcw at det ikke var noe vits til å heve kassa "bare" 1" .. men det er jo de som sier.. det skulle visst ikke være store hjelpen i en tomme... men hvorfor selge et sett hvis det er unødvendig.. men sjekk hva de sier der hvis du ikke allerede har gjort det...
Jeg fant det, men grunnen til at de sier det er at det er såpass mye jobb at man like godt kan ta 2". Forskjellen er at de gjør det for å senke bilen ekstremt.. jeg skal eventuellt gjøre det for å få bilen ned de siste 20mm og få motoren litt høyere slik at den ikke tar i når jeg kjører bilen lavt. Men, det som har noe for seg som de sier ang. 2" er at man enkelt løser mitt spm ang. giroverføring. Man kan nemlig da bytte den bakre delen på kassa (trans. nose cone) og stag (Hockey stick) fra 60-67 Type 2 så slipper man modde tunnelen og giroverføring. De to nevnte bitene koster småpenger nytt. Minuset med å gå for 2" er at det blir ganske mye modding av karosseriet i motorrommet. Noen som har handlet fra KCW? Seriøse? De leverer nemlig ferdige 2" kit. Har lest en del om dette nå og etter hva jeg har skjønt så er dette noe som er vanlig på biler som benyttes i drag. Dette får å få minst mulig negativ camber... Er vel en del "dragfolk" (ikke de i dameklær da.. hehe) her inne så kanskje noen har erfaring rundt dette.
|
|
|
1457
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Type 1: Ang. heving av girkasse/motor.
|
på: januar 18, 2008, 17:39:57 pm
|
Er det noen av dere som har vært borti heving av girkasse på type 1? Ser det er flere i statene som gjør dette for å ikke få problemer med drivakselklaring (og mer positiv camber) ved ekstrem senking. Krever jo selvfølgelig at man må modde bakre vegg i motorrommet, samt heve "gulvet" bak bakseteryggen. Men hva gjør man med giroverføringen? I eksempelet under har de hevet den MYE og da blir det jo en stor høydeforskjell!
|
|
|
1459
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow
|
på: januar 18, 2008, 15:28:19 pm
|
Fikk litt nye deler i hus i dag. Tok litt avspassering fra jobben rundt lunsj og gæssa Caravellen mot Drammen. Der fikk jeg hentet meg to meeeget bra orginale framskjermer av gamle sorten med liggende lamper. Har bestemt meg for å gå for liggende. Synes det blir så utrolig mye penere Litt jobb har jeg med dem da jeg bl.a. skal sveise igjen blinklysene oppe på skjermen og ha disse inne i hovedlysene istedet. Det er også noen småbulker som må rettes før skjermene blir lakkert. Begge skjermene er ferdig sandblåst. Takk for handelen og boblepraten OJ911 (og Wide5) Artig å dele erfaring med tanke på Air Ride`en. Kanskje vi ses på Bug Run i sommer!? Da jeg kom hjem så kom UPS på overraskende besøk. Skulle jo ikke få denne sendinga før på mandag så jeg ble en smule overrasket. Det skulle vise seg at det bare av èn kolli av fem som kom idag. Ringte UPS og ble fortalt at det hadde skjedd en feilsortering i Tyskland slik at denne pakka havnet på flyfrakt og ikke bil som de fire andre Anyways.. pakka jeg fikk var laaaaaaaaaaaang og inneholdt to nye stigtrinn Det er kromlister på de, men det sitter beskyttelsesplast på de så de synes nesten ikke .
|
|
|
1460
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow
|
på: januar 17, 2008, 22:41:45 pm
|
Kveldens updateNy kveld i garasjen. Mye jobbing om dagen så det har blitt lite skruing denne uka. Nå er i hvertfall flyndra klar under. Fikk kappet ut restene etter jekkfestene og sveiset inn ny plåt. Blir ikke noen jekkfester på bilen da jeg synes disse bryter litt med hele "looken" Prøvemontering for å se at alt er som det skal. *glede seg til montering* !!! Har "lagt" første strøk med ruststopper slik at flyndra kan få primer/lakk/tectyl under i helga. Ett lite spm.. hva kan jeg legge alle slike bolter i for å få bort rust osv. Boltene er jo bra, men de ser jo ikke spes pene ut når jeg begynner å montere disse mot alle de nye og lakkerte delene.
|
|
|
1461
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow
|
på: januar 14, 2008, 18:53:00 pm
|
tror du at du kan informere meg om hvilken side av styrestag som bør kuttes.. ang links gjenger...takk
Det merker du fort nå du løsner endeleddene. Kapp i den enden hvor endeleddet går lengre inn på staget når du vrir det MED klokka. ...altså vanlige gjenger. Er du usikker så lar du noen gjøre jobben for deg Er "ganske" viktig at dette blir gjort skikkelig.
|
|
|
1462
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Martins type2
|
på: januar 14, 2008, 18:18:38 pm
|
Det er noen som skal sove godt denne sesongen ser jeg "Litt" misunnelig på dette må jeg innrømme. Blir ikke det samme å sove i telt liksom.
|
|
|
1467
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow
|
på: januar 13, 2008, 22:23:00 pm
|
Ikke noe pes å kappe styrestagene. Du må gjenge de opp igjen etter du har kappet så husk å kappe i den enden med vanlige gjenger så slipper du få tak i en gjengetapp med "links" Kapp heller flere ganger istedet for å kappe de for korte første gangen. Er litt jobb å korte inn forstillingen så å kjøpe en ferdig 3.5" med styrestag er kanskje verdt pengene
|
|
|
1468
|
Forum / Problemløseren / Sv: Finne strømtyven
|
på: januar 13, 2008, 22:13:39 pm
|
Koblet du ett multimeter mellom minus polen og karosseriet? Altså koblet multimeteret mellom batteri og karosseri...?! Jeg skal i gang med litt søk på Caravellen for å finne hva som tapper den for strøm. Tenkte jeg skulle ta ut en og en sikring til jeg finner hva som trekker...
|
|
|
1469
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow
|
på: januar 13, 2008, 22:04:27 pm
|
Helgas update...Fikk svingt meg litt i garasjen igjen i helga. I tillegg til å grunne alle delene som jeg sandblåste (glemte seff ta bilde av de..) så fikk jeg snudd flyndra slik at jeg fikk sveiset ferdig det siste. De fremre festene fikk noen ekstra "larver" fra undersiden. For å få maksimal styrke i brakettene til belgene bak så fikk jeg sveiset inn forsterkninger mot "dempertårnene". Finito... Så var det å gå over hele bunnen slik at jeg fikk av de siste restene med tecylen som satt i profiler etc.. Fikk fjernet begge jekkefestene bak da disse hadde fått seg en trøkk... (og de vil ta i bakken når jeg slipper bilen helt ned) Da fant jeg den eneste rusta som er på plata. Fukt og skit har lagt seg mellom festet og bunnplata. Her blir det å sveise inn ny plåt.
|
|
|
1470
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow
|
på: januar 13, 2008, 22:04:07 pm
|
ser du skriver at du ikke trenger å modifisere kaross når den har blitt 4" smalere, er det ikke noe problemer? må nesten smale min puma også.. vet du om denne er lik original i utseende og størrelse.. og evt om 66 kaross er forskjellig fra din..noe jeg ikketror.
4" totalt skal gå akkurat på det kjente "håret" når man smaler inn ball joint forstillingen 66-en din skal vel være identisk med min foran. Husk at du også må korte inn begge styrestagene.
|
|
|
|