mai 14, 2024, 15:30:18 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 48 49 [50] 51 52 53
1471  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow på: januar 11, 2008, 07:20:33 am
(Gårs) kveldens update Glad

Etter jobb fikk jeg lastet opp Caravellen med alle delene som skulle "blåses" og kjørte til naboens jobb.

Første stop der var "oppvaskmaskinen" Glad Deilig med SKIKKELIG delevasker!


Etter noen minutter med varmt vann og høytrykk var delene fri for løs rust og annen skit.


Da var det bare å gjøre seg klar til noen timer foran dette kabinettet  Sjokkert


2-3 timer senere var jeg tilbake i garasjen... denne gangen med reeeeeene "betar" : smil :
Nå mangler bare grunning og lakk i kveld.






Sendte også en STOR bestilling av diverse snacks fra statene i går... $2250 gitt  Kult
(En kompis har en del motordeler på den sendingen da... så alt ække mitt)
1472  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow på: januar 08, 2008, 23:48:04 pm
Ikke gjort mye denne uka da jeg er syk om dagen, men jeg surra meg bort til Sunnaas i dag og fikk levert bakfelgene til bredding.
Da er det bare å pusle videre med prosjektet så fort jeg er frisk igjen.
1473  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvordan ta av den svarte primern på sveisedeler? på: januar 06, 2008, 20:42:13 pm
Jeg bruker Duxola for å fjerne lakk. Fåes hos Jernia, Coop Byggmix og malerbutikker.

http://www.jernia.no/page?id=1053&key=78202

Jeg har også god erfaring med Duxola. Brukte det på felgene som jeg hadde på Golf Cab prosjektet mitt før disse skulle poleres opp.
Bare ett lite spm.. hvor mye Duxola brukte du på hele karosseriet? Og hvordan påførte/fjernet du den?
1474  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow på: januar 05, 2008, 21:01:38 pm
Fikk de lagrene lengre inn.. med litt makt Osteaktig
De flyttet seg sakte men sikkert ved at jeg banket inn bærearmen. Armene sitter nå helt som de skal.
Dessuten er det kun lagret til de nedre bærearmene som var ett problem. De oppe trengte jeg ikke banke inn.
Mulig at de er opplagret litt lenger ut enn vanlig, men tror ikke dette vil gjøre så mye.

Jeg vurderte å kappe på midten siden opplagringen som holder fjærpakkene på plass ikke lenger er i bruk pga lufta,
men fant du at sjansen for at forstillinga ville kunne slå seg var større da. Det er mulig jeg etterhvert bygger om til to belger
foran også, og da kjøper jeg ferdig køstom-forstilling fra Airkewld.

Gleder meg stort til å sandblåse og få lakkert alt til uka slik at jeg kan begynne å montere.

Noe helt annet... hvordan er det å lakkere motorblokk/sylindere på 1200? Tenker litt på dette med varmegang osv.
Er det noe problem? Motoren skal jo også få en aldri så liten shine før jeg monterer denne.

Siden jeg kommer til å kjøre avtagbar bakplate på bilen så skal jeg lage en liten "rampe" som jeg sette motoren på (på gulvet).
Da kan jeg bare trille bilen frem og motoren står igjen på gulvet, og omvendt når den skal inn i bilen igjen Blunker
1475  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow på: januar 04, 2008, 23:46:16 pm
var der i år å men nede i svingen med boble Glad men var oppe og prata med rune andre. kommer du med den på bugrun?

Jepp, bublan i år. Får starte på torsdag skal jeg rekke ned til fredag med mine 34 hk Osteaktig
1476  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvem er hvem i hva? på: januar 04, 2008, 23:42:04 pm
Her er jeg på Bug Run 2007. Osteaktig


Bug Run 2006.... ikke veldig mye bedre Osteaktig


Familie-ekspressen.. Caravelle (7-seter personbil) 150hk TDI


Prosjektet.. Type 1 1968 "Spareversjon" on bags Blunker


Tidligere VW`s..




1477  Forum / Snikk-snakk / Sv: Normal prosedyre ved bestilling utenlands? på: januar 04, 2008, 23:22:46 pm
For å si det slik, så er det helt normalt at amerikanske firmaer vil ha kopi av både visakort og førerkort hvis du skal handle hos dem.
Så spesielt tvilsomt tror jeg ikke det er.

Stemmer det. Ikke alle men hos CIP1 må man det. Var litt skeptisk første gangen jeg bestillte der.. Glad
1478  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow på: januar 04, 2008, 23:12:46 pm
Akkurat Glad
Vi er på plass i år også...samme sted som alle de andre årene. Er du der så får du huke tak i meg igjen.
1479  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow på: januar 04, 2008, 22:35:53 pm
Update Glad

I kveld ble jeg ferdig med forstillingen. Woohoo!

Min gamle var allerede kortet inn 3,5" men denne var fullstendig opprustet så her var det bare å få tak i en ny.
Var litt i tvil om jeg skulle gjøre dette selv, men det er jo det man lærer av Blunker
Har sett mange forskjellige løsninger på denne operasjonen, men valgte til slutt å kappe torsjonsrørene helt ute ved dempertårnene.

Første post... få bort gammel lakk og annen "skit"..


Valgte å kjøre "oldskool" med tanke på kappingen, baufil Glad
Dette for å få minst mulig "sår" og mest mulig kontroll. Min nyinnkjøpte Bachosag fungerte som en drøm
og det var faktisk en lettere jobb enn jeg først fryktet.


Etter noen minutter var tårnene av. Jeg kappet og sveiset en og en side for å kunne ha noe å måle/sammenligne med før jeg sveiset fast tårnet igjen.


Som nevnt i forrige post punktet jeg tårnene godt for jeg helsveiset disse. Dette for at ting ikke skulle
slå seg ut av stilling. Jeg skjøv inn bærearmene under punktingen slik at jeg så at tårnene ble 100%.
Sveiset også på igjen festet til styredemperen som jeg fjernet før modifiseringen.

Etter å ha helsveiset og pusset sveiser ble resultatet slik:


Forstillingen er nå 4" smalere, akkurat så smal at jeg ikke trenger modifisere innerskjermen på bilen.

Dere kan også se bunnplata på bilen bak som står oppreist og fri for TECTYL Osteaktig

Fikk også ordnet meg sandblåsing i kveld. Skulle få komme innom jobben til min gode nabo og låne kabinettet de har der neste torsdag.

Ellers så sitter jeg nå og gjør ferdig bestillingen på en haug men betar fra statene.
Selv skal jeg ha en haug med pakninger og annet "stæsj" til monteringen, og så har jeg fått en smørbrødlista av en kompis på grombetar til motoren hans.

Planene videre i helga er å sveise ferdig fra undersiden på belgfestene bak.
Når det er gjort er all sveising på bunnplata finito Osteaktig
1480  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow på: januar 04, 2008, 10:05:51 am
(Gårs)Kveldens update. Glad

Fikk satt saga i forstillinga i kveld. Holder på å kontrollmåle at det første tårnet ble 100% rett etter at jeg kortet rørene med 2". Har bare punktet det med 4 punkter nå, og kommer til å sette de tettere og tettere slik at det ikke slår seg før jeg helsveiser.

Ble en del tankevirksomhet før jeg fant ut hvor det lønnet seg å kappe. Glad Har lyst til å sveise minst mulig på forstillinga så jeg tror jeg løste det på best mulig måte.

Leter etter "dockingen" til det lille kameraet mitt så jeg får tømt det for bilder... : klø :
En update med masse pics er under oppseiling så fort jeg finner den igjen.

Ellers så gikk planen om å stå i sandblåsingsbåsen på ett verksted og få blåst alle delene "åt skogen" i dag Trist
Båsen var desverre ute av drift for tiden... får se hva jeg finner på. Må få blåst snart før pulverlakkering..
1481  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvor mye kan man bredde org. felger bak uten å få probs? på: januar 03, 2008, 11:42:59 am
DEt går å bredde litt innover også hvis du kapper litt av anslaget for gummistopperen. Men ikke senk for mye da du IKKE får smøring av bakhjulslagrene, Disse er smurt av gearkasseolja og når akslene står mye oppover så kommer ALDRI olja ut til lagrene

Da kan jeg bare sette bilen i "smørestilling" om natta... altså med lufta på topp Blunker
1482  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Martins type2 på: januar 03, 2008, 09:11:57 am
helrøde baklykter. mangler bare å få inn bluedotts Kult

Er de lakkerte eller ser det bare slik ut?
1483  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow på: januar 02, 2008, 12:18:17 pm
Da har det skjedd litt igjen. Glad

Har nå tatt møkkajobben med å fjerne all gammel tectyl. Denne begynte å bli gammel og sprø så jeg tok jobben med å fjerne den slik at jeg er sikker på at den ikke har fått i seg masse fukt.
Den har gjort en god jobb, for det finnes ikke ett eneste rusthull i hele panna Osteaktig
Har kikket over bunnpanna skikkelig og det er ikke sveiset noe gammel rust på den heller.
Deilig å endelig finne en gammel, men velholdt bil!

Er nå klar til å sandblåse bunnplata før jeg legger på grunning og lakk. Holder også på med å korte inn forstillinga.

Bilder kommer etterhvert Osteaktig
1484  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow på: desember 14, 2007, 11:51:30 am
Dårlig med updates på noen dager.
Har hatt litt annet å henge fingrene i. Er noe "jul" som nærmer seg har jeg fått høre Blunker

Kommer sterkere tilbake om få dager Glad
1485  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Mulig å lakkere små områder sammen med gammel lakk på: desember 11, 2007, 22:56:21 pm
Snakker du med en god lakkerer så greier han å blande i mattningsmiddel i lakken slik at den ikke blir så blank.
1486  Forum / Snikk-snakk / Sv: Advarsel! innkalt til teknisk kontroll pga mistanke om ulovlig ombygging og på: desember 11, 2007, 06:41:34 am
Det samme gjelder i forhold til tjuvpakk, da reg.nr dessverre er offentlig informasjon i Norge.

Akkurat det er jeg også mer bekymra for, med tanke på at hvem som helst kan søke opp navn, og deretter adresse om de får tak i reg.nr ditt.
La oss si at du har en meget pen Sambabuss stående, akkurat gjort klar for sesongen, også legger du ut bilde for å "skryte" litt, men glemmer å sensurere skiltet... Et par dager etterpå er bussen borte, fordi noen fant ut hvor den stod og ikke ville betale for å få henda på den.

Det må være toppen av sure opplevelser!
Så pass på identiteten deres på nettet også, alle sammen! Sint

Hva med å sperre "Prosjektdelen" av forumet slik at kun registrerte medlemmer får sett denne? Antar at ikke det er noe problem rent teknisk.
Volkswagen Audi-Club forumet ble låst ned på denne måten etter at forumet ble brukt av kjeltringer som beskrevet over.
1487  Forum / Snikk-snakk / Sv: ratt og felger på: desember 10, 2007, 10:43:45 am
Bay blir jo skikkelig rå når den er senket.

Gjelder ikke det forsåvidt alle biler? Blunker hehe
Low is the ONLY way to go Osteaktig
1488  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow på: desember 06, 2007, 23:52:39 pm
Nei, jeg har ikke det. Blir ikke noe godkjenning med det første, men jeg dokumenterer som en gal i tilfelle jeg prøver å kjøre løpet ut.
Har en kompis som er gang med godkjenning av luft på en Golf 1. Det er muligheter for å få det godkjent, men det er en del ting som skal være på plass. Ikke kontakt med bakken ved punktering av belger (og hjul samtidig) sosv.
1489  Forum / Snikk-snakk / Sv: Korting av forstilling 54 0val på: desember 06, 2007, 22:25:49 pm
Uten at du får problemer med hva da?
Min er kortet 2" totalt , da er tårnene smalnet til 1/2 bredde. Skal du korte 4" kan du i alle fall ikke ha vanlige tårn.

EDIT: Du kan selvfølgelig ha vanlige tårn, men ikke uten å kappe i stykker bilen.

Vet ikke om du svarte meg eller odølingen... Glad
Men jeg har 3,5" kortet på den i dag.. og da har jeg grei klaring til karosseri. 0,5" til klarer jeg uten å måtte kappe.
Vi snakker 4" totalt her... altså 2" på hver side. Glad
1490  Forum / Snikk-snakk / Sv: Korting av forstilling 54 0val på: desember 06, 2007, 22:16:31 pm
Jeg skal korte min ball joint med 4". Skal da slippe modifisere karosseriet. Mener å ha lest at det samme gjelder på link pin... *klø*
1491  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow på: desember 06, 2007, 22:04:36 pm
Kveldens update

Fikk gjort en hel del i kveld. Glad Jeg er nå nesten helt ferdig bak.

Først fikk jeg helsveiset den første siden. Fikk endelig full fres på sveiseapparatet så sveisingen gikk som en drøm.



Så var det å kopiere jobben jeg har gjort... på den andre siden. Glad
Og som lovet.. litt mer detaljert beskrivelse av oppsettet.

Først kappet jeg ut denne delen slik at opphenget får plass. La bare platen som skal inn over og merket hvor jeg skulle kappe etter denne.
Og jada... jeg har vanligvis beskyttelsen på vinkelsliperen. Måtte ta den av for å komme til  Øyerulling



Så var det å montere sammen armen som belgen står på. Som dere ser.. denne består av noen deler.
Selve "bjelken" har ett hull til belgen. Viktig! Dette sitter ikke midt på, men hullet skal nærmest bakenden av bilen.



I hver ende skal ett "øye", stor skive og mutter.



Slik ser opphenget fremme ved torsjonsrøret ut.



Enden ved nedre støtdemperfeste skal se slik ut. Man trer så denne inn i festet fra utsiden.
Så monterer man støtdemperen nede og avslutter med stor skive og låsemutter.



Så kan man montere luftbelgen. Igjen...trykk sammen belgen helt og sett en teipbit over hullet så holder den seg der Blunker



Så er det å starte med montering av øvre festet, men det har jeg allerede gått igjennom i en tidligere post.

Og da godt folk var jeg ferdig bak Glad Har igjen å pusse sveiser og sveise på undersiden når jeg får av girkassa og snur flyndra.



Jeg kan nå bare la motoren stå på gulvet... og trille bilen inn på den Glad Trenger ikke jekken mer. hehe



Så hvor lav ble den egentlig (med Firestone 560..KJEMPEPROFIL)...................



30mm under flyndra. Og der var jo den lille rullen min med elektrikker-teip Osteaktig

1492  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow på: desember 06, 2007, 01:00:20 am
Lite action i kveld, men jeg hadde besøk av en kompis som hadde med plåt og han fikk skikkelig fres på sveiseapp. mitt Glad
Så i morra er det hardkjør i garasjen. Planen er å få helsveiset begge sider slik at jeg kan slippe den ned på hjula og smile bredt av  "høyden" Blunker
1493  Forum / Problemløseren / Sv: viskermotor 6-12V på: desember 06, 2007, 00:48:27 am
denne DINGSEN er IKKE beregnet på pusser motorer !!

funker fint på retningsvisere


?? Det står jo følgende i beskrivelsen av produktet "Allows a 6-volt wiper motor to work with a 12-volt electrical system."
Har funnet samme produkt på flere nettbutikker og alle plasser referer til bruk sammen med 6-volt viskermotor.
1494  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow på: desember 05, 2007, 15:35:52 pm
En liten takk til BeetleBug for dealing av korte drivaksler  Osteaktig

Da skjer følgende: Det blir korte drivaksler bak, 4-bolt og 8" bredde på stålfelgene.
Ingen som tilfeldigvis har i hodet hvor mye som må dreies av 4-bolts trommelen for å få denne på kort drivaksel?  Øyerulling

Edit: Fant dette på det gamle forumet "3 mm innvendig og 12,5 mm utvendig" og "14mm utvendig"  Er dette nogelunde riktig?
Edit: Og nå fant jeg 16mm utvendig Glad Tydligvis ingen fasit.. hehe
1495  Forum / Problemløseren / Sv: viskermotor 6-12V på: desember 05, 2007, 14:25:19 pm
Eller du kjøper denne "dingsen" som koster $10 Glad
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC%2DC10%2D5754

Har kjøpt denne selv til min egen 12V-konvertering.
1496  Forum / Snikk-snakk / Sv: Import fra Sverige på: desember 05, 2007, 12:59:26 pm
Er det andre import regler/tollsatser i sverige på bestillinger fra USA ? Noen som vet?

Mja.. eneste er vel at momsen i Sverige er pittelitt lavere enn i Norge!? ...eller er den det samme nå..
1497  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow på: desember 05, 2007, 12:57:15 pm
Noen tips om hvor jeg får kjøpt litt 5mm stål i Oslo til en ok penge?  stikk innom gutta hos johs tjelde i haslevn.3/5 spør pent så får du nok det du trenger Glad
22357416

En kompis har liggende så han skal ta med ei plate når han kommer innom i kveld.
Thanks anyway Glad
1498  Forum / Snikk-snakk / Sv: Klubb løs!!!!! på: desember 05, 2007, 11:38:09 am

Hehe.. DAMN!! Blunker Osteaktig
1499  Forum / Snikk-snakk / Sv: Import fra Sverige på: desember 05, 2007, 11:37:07 am
Jeg er opprinnelig fra "Skøtteru" og jeg pleier å få sendt alt jeg bestiller innen EU til Charlottenberg (på POSTRESTANTE).
Det blir da billig frakt (fordi mange har bra priser innenfor EU) og man kan slippe toll-tullet Blunker
Er også noen firmaer (spesielt tyske) som ikke sender på utsiden av EU. Det løser man enkelt ved å sende til Sverige.

Enten kjører man etter reglene som ble nevnt over, stopper og toller det inn eller tar sjansen og kjører over likevel Glad
Om man velger å stoppe og tolle det inn så lønner det seg å sjekke ut hvordan man kan få fjernet den "EU-momsen".
Det blir jo da eksport og man skal ikke betale dobbel moms, kun den Norske.

Eneste er at det KAN være firmaer som ikke sender på PostRestante, men da er det kjekt med kompiser som bor der Osteaktig

Ellers så er det ikke toll på bildeler, bare norsk moms.
1500  Forum / Snikk-snakk / Sv: Klubb løs!!!!! på: desember 05, 2007, 11:22:56 am
Eventuellt starter vi bare "Lüftwaffe"... Blunker "tog du ann..??"
Sider: 1 ... 48 49 [50] 51 52 53
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!