mai 04, 2024, 01:02:39 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Riktig justering av clutchen?  (Lest 1057 ganger)
Fjøslukt
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted:


Vis profil

« på: september 07, 2008, 20:16:02 pm »

Hei,

har prøvd meg litt frem og tilbake når det gjelder justeringen av clutchen. Jeg har nesten ny lamell hvis det har noe å si.
Leser i Haynes at jeg skal justere wiren så stram at jeg har ca 12mm dødgang i pedalen. Dette synes jeg er litt rart, skal det være dødgang i pedalen? Jaja...

Men når jeg justerer wiren så stram at jeg har 12mm dødgang, synes jeg at clutchen tar lovlig langt ute, jeg må slikke pedalen nesten helt ut (kanskje ca 1-2cm igjen) før bilen tar. Dette er veldig uvant for meg, og tungt å kjøre, da jeg må løfte foten så mye før motoren tar.

Prøvde så å slakke litt på wiren i håp om at clutchen skulle ta litt lengre inne. Det som skjer da er at jeg får mange cm dødgang i pedalen. Clutchen tar for så vidt ca midt på pedalen, men jeg merker at bilen lugger noe forferdelig i det den tar. Luggingen kan komme av ujevn trykkplate eller skjev lamell fikk jeg beskrevet. Men dødgangen er jo mange cm, mye mer enn det Haynes skriver at den skal være.

Hvordan er det folk har clutchen sin her? Skal den ta helt ute? Jeg trodde at en clutch som tar helt ute = slitt clutch?
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #1 på: september 08, 2008, 11:02:02 am »

Start med å justere endestopp for pedalene. Det er en plate i gulvet som stopper pedalene. Denne justerer du sånn at pedalene er nærmere gasspedalen i høyde. Du må løsne stangen til bremsepumpen og slakke klutsjwire først.
Når du er fornøyd med posisjon på pedalene, justerer du brems og klutsj. Og ja, klutsjen tar helt ute.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!