VWNorge

Forum => Drag-race => Emne startet av: BERGER på juli 02, 2013, 20:36:25 pm



Tittel: Race fuel?
Skrevet av: BERGERjuli 02, 2013, 20:36:25 pm
Hvor kjøpe Race Fuel? Vet at jeg kan kjøpe direkte fra Sunoco, men tenkte kanskje det var flere på markedet. Hvem/hva/hvor?
Trenger noe ala Sunoco MaxNos.


Tittel: Sv: Race fuel?
Skrevet av: Jærvajuli 04, 2013, 18:14:07 pm
Statoil har en som heter : Statoil Race fuel RC1. Vet ikke om den er bra nok. Koster 38 kr literen.

http://hms.cobuilder.no/output/show_hms_manufacturer1.asp?hmsid=409746118457285850&make_pdf=&multihms=


Litt morsomt noe som står i databladet her "Bensinen er ikke egnet som drivstoff til vanlige bensinmotorer uten kyndig tilpasning. Må ikke benyttes på motorer med katalysator."  :D :D


Tittel: Sv: Race fuel?
Skrevet av: Dewiljuli 04, 2013, 18:49:43 pm
Hva med E85?

Statoil sin RC1 funker sikkert bra den. Shell lager vel en også tror jeg.


Tittel: Sv: Race fuel?
Skrevet av: Bobble 1300 Bcjuli 04, 2013, 20:47:41 pm
hei har en kompis som forhandler ETS Racing Fuel Har vært hos Stensbøl og bremset Volvo Rallycross bil den med best effekt

Mvh Øyvind
90683225


Tittel: Sv: Race fuel?
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjuli 04, 2013, 22:29:52 pm
du må vel ha den typen bilen er justert inn på??


Tittel: Sv: Race fuel?
Skrevet av: BeetleBugjuli 05, 2013, 06:00:06 am
du må vel ha den typen bilen er justert inn på??

Og kjenner jeg neandertalerne i USA rett så er det C16 med store mengder bly. I resten av verden er det forbudt å bruke blyfuel.

-BB-


Tittel: Sv: Race fuel?
Skrevet av: BERGERjuli 05, 2013, 07:32:04 am
du må vel ha den typen bilen er justert inn på??

Og kjenner jeg neandertalerne i USA rett så er det C16 med store mengder bly. I resten av verden er det forbudt å bruke blyfuel.

-BB-

Ja, poenget var å finne en fuel mest mulig lik den som forgasser er dyset til. c16 er riktig. Har snakket med Sunoco og deres Maxnos er likest denne. Den inneholder også bly..


Tittel: Sv: Race fuel?
Skrevet av: Hot Owljuli 05, 2013, 07:48:49 am
Ferdig dyset i esken?


Tittel: Sv: Race fuel?
Skrevet av: BERGERjuli 05, 2013, 08:21:52 am
Ferdig dyset i esken?

I esken? Mitt turbo/forgasser oppsett har sittet på motoren til Peter Bang, og jeg har bygget en motor som er ganske så lik i konfigurasjon som hans. Så da tar jeg utgangspunkt i en fuel som er mest mulig lik det han har brukt.


Tittel: Sv: Race fuel?
Skrevet av: Hot Owljuli 05, 2013, 08:23:10 am
Ok


Tittel: Sv: Race fuel?
Skrevet av: Kjell Roarjuli 05, 2013, 09:22:57 am
Flybensin er vel også over 100 oktan, og blyholdig, husker jeg rett. Dog litt vanskelig å få kjøpt...


Tittel: Sv: Race fuel?
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjuli 05, 2013, 10:16:33 am
er flere ting en oktan som er viktig


Tittel: Sv: Race fuel?
Skrevet av: Rocket-Racingjuli 05, 2013, 15:43:56 pm
du må vel ha den typen bilen er justert inn på??

Og kjenner jeg neandertalerne i USA rett så er det C16 med store mengder bly. I resten av verden er det forbudt å bruke blyfuel.

-BB-

"Neandertalerne" begynte med blyfri bensin og katalysatorer på midten av 70-tallet. Katalysatorene måtte plukkes av alle amerikanske biler som ble solgt her fordi blyfri bensin ikke var tilgjengelig før drøyt 10 år senere.
Bly i bensinen har vært forbudt i USA mye lenger enn her. Snakker da om vanlig bensin, fullt mulig de har egne regler med unntak for racefuel.


Tittel: Sv: Race fuel?
Skrevet av: BeetleBugjuli 05, 2013, 18:46:20 pm

"Neandertalerne" begynte med blyfri bensin og katalysatorer på midten av 70-tallet. Katalysatorene måtte plukkes av alle amerikanske biler som ble solgt her fordi blyfri bensin ikke var tilgjengelig før drøyt 10 år senere.
Bly i bensinen har vært forbudt i USA mye lenger enn her. Snakker da om vanlig bensin, fullt mulig de har egne regler med unntak for racefuel.

"De" kjører også med forgasserturbo.. utrolig nok.


Tittel: Sv: Race fuel?
Skrevet av: tekkenjuli 13, 2013, 08:03:01 am
Vel, forgasser og turbo funker da det også. Er et spørsmål om byggekost og kunnskap/tilgang til kunnskap i mange tilfeller også. Ja, EFI har mye mere potensiale, men gasser er jo en fin og enkel måte å komme igang på mener da jeg. Kan man heller ta steget videre til EFI, intercooler, givere overalt etc etc senere. Låst tenning, en grei lamda og leke litt med gasser/dyser til det er der du ønsker-enklere blir det ikke-og du får kjørt. Jeg syns selv jeg lærte mye av det.

Det handler om evnen til å tåle sylindertrykk. Bilen din går nødvendighvis ikke noe bedre av å kjøre på med dyr racefuel, men du kan tune den hardere. Det blir brukt målestandard RON og MON på bensin/racefuel, det viktige er MON-motoroktan. Enkelt sagt, så vil bensinen tåle mere sylindertrykk før den tenner av seg selv jo høyere motoroktan tall den har.
En annen ting å se etter på spesifikasjonen er om den er tilsatt oksygen eller ikke. Kjemisk sett vet ikke jeg hvordan dette funker, men noen er tilsatt oksygen og andre ikke.

Hovedimportøren av VP Racefuel (Fannrem Motorverksten-Trondheim) som selger C-16 (Q16) tar inn ca.200 fat i året. Ca 20 av disse blir solgt til Norge, resten gikk visst over grensa til Sverige.. ::) Når jeg en gang skulle ha var visst resterende parti kjøpt opp av Ford Motorsport, hmkm..Skulle etter sigende brukes til testing av Piked Peak bilen eller noe sånt.. ::)
Er jo forbudt å importere og bruke blybensin i Sverige. Jeg har aldri blitt sjekket på løp, dette skjer som regel i større og mere seriøse klasser som Competition osv. Men vet aldri, er jo en ganske spesiell lukt på eksoen til slik suppe også.

Jeg kjøpte også et fat med høyoktan blybensin, men det var først etter jeg hadde sprekt en sylinder og deretter blåst hull i toppen.. Kjørte på den kraftigste blyfri bensinen VP har eller ihvertfall hadde-MS109. Heter 109, men motoroktan var bare 103 mener jeg.Gikk bra lenge, helt til turbotrykket begynte å bli høyt tilsammen med tenning. Lamda og alt var riktig, den bensinen klarte bare ikke sylindertrykket og tente av seg selv før den får gnist av pluggen-altså tenningsbank. Du har det faktisk en god stund før du faktisk hører det, vi hørte det ikke. Prøvde til slutt blybensin med 114 motoroktan etter jeg skjønte at det ikke var delene som var det svake punktet. Da forsvant alle problemene. Måtte dyse ned igjen også, siden blyfri bensinen vi hadde brukt var oksygentilsatt men ikke den nye, gikk altfor feit. Som nevnt kjører jeg på E-85 nå.


Tittel: Sv: Race fuel?
Skrevet av: BERGERjuli 13, 2013, 08:18:21 am
Takk for veldig bra info Tekken :)

Tanken min er å "gå gradene", derfor forgasser først. Har jo full elektronisk tenning nå, og det er foreløpig mer enn nok for meg å holde styr på ;)


Tittel: Sv: Race fuel?
Skrevet av: tekkenjuli 13, 2013, 08:33:01 am
Jeg syns det høres smart ut. Mye hester er fint det for å få en bra tid på stripa , men nesten like viktig er setetid i bilen og ikke minst få chassis til å fungere. Kjøre,kjøre,kjøre, ta det steg for steg.

Har du fått gnist enda forresten? Hvis ikke så sleng inn en MSD boks med låst fordeler, det går bra. Espen som har gamlebilen min kjøpte det som var igjen på VP Q16 fatet mitt, mulig han kan selge deg noe så du får testet. Q16 er bare en nyere utgave av C16, ikke store forskjeller. Sjekk datablad på C16 som jeg mener Bang kjørte med, og se om du finner en feks Sunoco som har lageret nært Oslo eller lignende suppe som matcher denne ganske bra. Litt dysing må du nok sikkert gjøre uansett.

Hva slags gasser har du? Vacuum sekundær krets? Vi kan jo ringes evt PM.

Stian
90647561


Tittel: Sv: Race fuel?
Skrevet av: BERGERjuli 13, 2013, 08:49:18 am
Har snakket med Sunoco og de anbefalte Maxnos som er de nærmeste de har. Tenker jeg går for det siden de har lager i oslo og den selges på 20 liters kanner.

Helt enig i å satse på setetid. Er ikke opptatt av at det skal gå så fort i det hele tatt, det får du og Richie stå for  :D

Fikk fyra den i går, var vr sensoren jeg fikk med Megajolt kittet som ikke fungerte. Starta med en gang med en sensor jeg har lånt av Jørn.

http://www.youtube.com/watch?v=M0n3PijWG1s&feature=youtu.be

Jeg er ikke kjent med hvordan gasseren fungerer i det hele tatt, helt nytt for meg med us 4port. Den heter Deamon. Kan tenke meg det er vacum sekundær, siden det er bare to porter som åpner når jeg vrir på spjel. Takk for tilbud om telefonstøtte, det kan nok trengs mot slutten nå :) Mest usikkerhet er det rundt det å få lagt opp tenningskurven. Skulle hatt den på rullende landevei, håper det blir mulig å få til.


Tittel: Sv: Race fuel?
Skrevet av: tekkenjuli 13, 2013, 10:23:10 am
Sweet, høres bra ut!  8)


Tittel: Sv: Race fuel?
Skrevet av: Hot Owljuli 13, 2013, 10:44:27 am
Tenningskurve er enkelt, 23 grader flatt. Ikke sofistikert med flat tenning, men det har funket for meg, både med og uten turbo.


Tittel: Sv: Race fuel?
Skrevet av: BERGERjuli 13, 2013, 11:11:52 am
Tenningskurve er enkelt, 23 grader flatt. Ikke sofistikert med flat tenning, men det har funket for meg, både med og uten turbo.

Hva ligger til grunn for akuratt 23grader?


Tittel: Sv: Race fuel?
Skrevet av: Hot Owljuli 13, 2013, 13:12:04 pm
Gradene har jeg plukket opp fra amerikanske turbo racere en gang tidlig 2000 tallet. Og det funket på den Volvoen vi prøvde på, sikkert ikke optimalt, men poenget var flat kurve, ikke 23 grader;-)

Ring Stian så tenker jeg han kan hjelpe deg med gradene.


Tittel: Sv: Race fuel?
Skrevet av: Dewiljuli 13, 2013, 15:06:50 pm
Gradene kommer an på slaglengde, borr og stempelhastighet. Så det å anbefale 23 grader "ut av det blå" blir nå litt feil.

Med overlada motor uten IC, bør man ha god kontroll på tenninga mener nå jeg.

Ville vel fått fatt på en bremserulle. Står en på NAF senteret i Ryggeveien man kanskje kan få låne hvis den fremdeles er operativ. Mekanisk utlesning av moment og greier ;D