Vis innlegg
|
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 37
|
185
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen
|
på: april 15, 2015, 07:18:06 am
|
Jeg har hoppet litt over oppdateringene og konsentrert meg om motoren i stedet. Nå er den snart ferdig. Stemplene måtte tilpasses ganske mye da de gikk rett i råden på motsatt side. Måtte ta av 1 cm på hvert stempel ved krysspinnen. Nå går motoren rundt og det gjenstår å finne lengde på støtstengene, montere vippestell og sette endeslakken. Ellers gjenstår generell montering av nylakkerte deksler osv.
|
|
|
188
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen
|
på: mars 23, 2015, 08:02:25 am
|
Toppene og innsugene er ferdig fra min side. Innsugene er matchportet og åpnet hele lengden. Dette er Deano innsug og passer til Weber DCNF forgassere. Jeg skal bruke et sett med "Berg Specials", 42 mm DCNF. Tidligere erfaring med slike forgassere er kjempegod. Dette er noen av de mest kjørevennlige forgasserne på markedet (min mening). Toppene er nå hos JEE for justering av volumet i forbrenningskammeret. Jeg har fått 1,3mm vendehøyde og for å få den kompresjonen jeg ville ha må kammerne ha 48-49cc.
Oljepumpa og oljetempføler er montert.
Den ene toppen er prøvemontert for å se om det er plass til forgassere og viftehuset med rør til varmeboksene. Noen ganger blir motoren så trang at 30 hk huset må brukes. Her var det god plass, noe som gjør montering i bil enda værre, dessverre.
|
|
|
197
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen
|
på: mars 09, 2015, 20:49:26 pm
|
Kan ikke skjønne annet enn at du har gjort en veldig god portingsjobb her? Hvor mye kan mer effekt (ca i %) kan dette bety på denne motoren? Gleder meg til å se effekttall etter bremsing! Lykke til videre! Takk. Dette er utrolig vanskelig å svare på. Det er mange faktorer som spiller inn i henting av effekt. Dette er et steg på veien. Jeg må ha litt lav kompresjon for å unngå ødeleggelse av rullelagerne på rådene. Det betyr at jeg mister litt effekt. Jeg ønsker meg alt mellom 100 og 130 hester. Jeg tror selv at det blir 120hk. Resten av oppskriften på motoren kommer fortløpende under bygging.
|
|
|
198
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen
|
på: mars 09, 2015, 06:47:28 am
|
Jeg sa også at det første hullet tar lengst tid. Det stemmer på en prikk. Nå tror jeg at begge toppene er ferdig på tirsdag, da inkludert forbrenningskammere. Forbrenningskammerne får ikke noe spesiell jobb, utenom å fjerne grovstøp og kanten utenfor setene.
Bildene viser ferdig topp og innsugskanalene samt litt av forbrenningskammeret.
For to år siden var forrige motor ferdig som longblock omtrent på denne tiden. Jeg må kjappe meg litt så jeg rekker Stormtroopers sin felles klubbtur til Bug Camp. Har veldig lyst til å klemme inn en bremsing hos Erik før dette.
|
|
|
199
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen
|
på: mars 09, 2015, 06:40:48 am
|
Jeg avslutter helst med flapperrondell, sånn rund med slipepapir. Etter det bruker jeg båndslipepapir og drar det over der jeg ikke har kommet til.
Her er verktøyet jeg bruker. Langfresen knakk selvfølgelig i går.
|
|
|
200
|
Forum / Hva skjer? / Sv: HØRT om SCC 2015...
|
på: mars 08, 2015, 13:02:02 pm
|
Jeg ble klar igår. Vi fyra to Bobler opp fra vinterdvalen. Gatene feies i Oslo så og jeg så en Harley i grøftekanten. Da er det offisielt vår
Det tenker jeg også hver vår😃 Grøfta full av vinglete motorsyklister. Fort gjort å glemme fjorårets teknikker.
|
|
|
202
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 54 Oval - 356 motor og cal-look stuk
|
på: mars 06, 2015, 19:32:14 pm
|
Enig, ser utrolig hardt ut.
Et trekk til rattet kunne løst båtproblematikken. Jeg trakk på mitt empiratt og det ble veldig mye bedre. Ellers ønsker jeg å se senterkopper på felgene. Det mangler noe uten.
|
|
|
205
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen
|
på: mars 04, 2015, 09:01:57 am
|
Da har jeg gjort ferdig 2 av totalt 12 hull å porte, inkludert innsugene. De to første tar alltid lengst tid. Revmastertoppene har 40/35,5 ventiler og støpeformen er litt anderledes enn en originaltopp. Eksosporten er ganske stor og det er kun arbeid å gjøre ved setene. De har kun frest opp til større ventiler og latt resten av godset stå igjen. Det samme gjelder innsugskanalene, men her er det i tillegg mye mer porting å gjøre. Portene blir en størrelse og design som jeg har hatt hell med tidligere. En slags effektøkning vil det uansett gi. Bildene 1 og 2. Rett ut av boksen. Ikke ferdig produkt akkurat Bilde 3. Portet en kanal. Forskjell mellom før og etter. Bildene 4 og 5. Eksos før og etter. Bildene 6 og 7. Innsug
|
|
|
208
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen
|
på: februar 25, 2015, 07:50:04 am
|
Og da var det shortblock. Snurrer veldig lett rundt.
En fin Deano oljepumpe med hele 35mm drev burde klare å gi trykk i en motor med hull i oljesystemet.
Vendehøyden ble ca 4mm utenfor sylinderen. Her blir det å bygge ut ca 5-5,5mm.
Ellers er motoren forseglet i plast og det er klart for porting av topper.
|
|
|
209
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen
|
på: februar 18, 2015, 08:13:22 am
|
Etter tirsdagens økt skal alt være klart for å montere sammen til shortblokk. Bilde 1. Klargjøring av blokk. Topplokksboltene er lakkert og montert og oljepumpeboltene er forlenget da jeg skal ha en ganske stor pumpe. Bilde 2, 3 og 4 En deano sump skal på. Boltene til bunnlokket må også her forlenges. Grønn Locktite brukes. Bilde 3 viser forskjell på før og etter. Bilde 4, ferdig vasket og lakkert i den hærlige fargen "purplelicious" fra Testors som skal være den riktige fargen. Dette er det delte meninger om, men jeg holder meg til min fasit Bilde 5. Etter at blokkskjøtguffe er malt på bør muttere og bolter være tilgjengelig. Her er alt vasket og klart for montasje. Bilde 6. Kamdrev på både veiv og kam er montert. Thrustelageret til kammen er slipt inn til å passe. Nå skal alt være klart.
|
|
|
210
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen
|
på: februar 12, 2015, 20:29:46 pm
|
Jeg vet ikke om det er å få i 88mm. Mener at jeg har noen drøye shims på lur. Det problemet tar jeg når jeg står i det. Her skal ingen fancy dyre deler brukes før jeg vet at oljespraysporene i lagrene fungerer. Stor mulighet for enten null oljetrykk eller for lite olje sprutende på rådene.
|
|
|
|