VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: ecmar på mars 22, 2016, 19:58:24 pm



Tittel: Turbo: blow/draw through, injection
Skrevet av: ecmarmars 22, 2016, 19:58:24 pm
Vet ikke om dette har vært tatt opp før, men syns det er interessante tema.
Hvilke fordeler er det med blow through kontra draw through og motsatt?
Og injection er vel bedre enn forgasser, men blir vel fort noe dyrere og mer avansert. Injection er stødigere og hakke bedre, men er det verd det med tanke på pris?
Hadde vært interessant å hørt om erfaringer og meninger rundt dette. Kunnskap er det nok av her inne.


Tittel: Sv: Turbo: blow/draw through, injection
Skrevet av: Erlend / bug66mars 22, 2016, 22:36:38 pm
Hva er målet?  :)


Tittel: Sv: Turbo: blow/draw through, injection
Skrevet av: ecmarmars 23, 2016, 06:46:34 am
Egentlig ikke et eksakt mål. Har selv et oppsett hvor gassern står etter turboen. Har vel vært i vurdering en stund om injection, men føler jeg har for lite kunnskap for å begynne med det.


Tittel: Sv: Turbo: blow/draw through, injection
Skrevet av: Formula Veemars 23, 2016, 07:48:13 am
Det er sikkert mange her inne som har vært igjennom samme prosessen..
Liker du å skru og lære, og gjerne ikke bruke så mye penger i begynnelsen, er det fint å sette på en sugeturbo på en standard 1600.
Originalkammen er ikke så verst, og du får ut dobbel effekt billig og forholdsvis enkelt.

Når det gjelder turbo og holdbarhet på motor, er det to ting som gjelder: Kontroll på tenning og bensin.

Måten å få kontroll over dette på, er lettere/mer nøyaktig med fullt datasprut som styrer begge deler ved hjelp av sensorer og program som styrer dette med utgangspunkt i data fra disse.
Viktige sensorer er bredbåndslambda, eksostemp, hall giver(tenning), kam føler, innsugsluft temp, bensintrykksensor, og gass spjeld sensor om du ikke bruker luftmengde måler.

Her er en video jeg lagde helt i starten, som er sett over 200k ganger på youtube  :) https://www.youtube.com/watch?v=OD380WOsnNY

Og her er en jeg lagde nylig på litt av byggingen av den store motoren: https://www.youtube.com/watch?v=2-LnHRJ4HtU

Hvis jeg skal gi deg en personlig mening som oppsummering, ville jeg sagt: Kjøp alt du trenger av tmbryhn her inne på forum, og bygg deg eksosdeler i rustfritt. Da får du det skikkelig med en gang.
Og tro meg, selv om det ser dyrere ut, blir det billigst på lang sikt.. Jeg har surra vekk et lite lands nasjonalbudsjett på veien..


Tittel: Sv: Turbo: blow/draw through, injection
Skrevet av: Erlend / bug66mars 23, 2016, 08:34:38 am
Jeg er relativt sikker på at du ikke bruker veldig mye mer penger hos tmbryhn inkl. ECU, sensorer, coil(er), injectorer etc enn f.eks fullt MSD kit (om man skal ha litt ordentlig kontroll (fordelermessig)


Tittel: Sv: Turbo: blow/draw through, injection
Skrevet av: ecmarmars 26, 2016, 21:07:52 pm
Vil noe slikt fungere vis man skal gå for injection?


Tittel: Sv: Turbo: blow/draw through, injection
Skrevet av: 181mars 27, 2016, 12:00:39 pm
Mexico-efi fungerer bra med megasquirt. Har brukt det på en org 1600dp og senere med en amr500 kompressor. Mange tråder på nett på mexico efi og turbo!

Alex


Tittel: Sv: Turbo: blow/draw through, injection
Skrevet av: Formula Veemars 29, 2016, 06:57:50 am
Enig. Ryddig og fin installasjon


Tittel: Sv: Turbo: blow/draw through, injection
Skrevet av: BeetleBugmars 29, 2016, 07:25:18 am
Hvis man ikke har for store effektmål så er de originale Mex delene helt ok. Rent og pent som Formula Vee skriver over her. Med en passe liten turbo, ikke for store topper så er man i gang. Systemet flower for lite for mye effekt.

Mvh
BB


Tittel: Sv: Turbo: blow/draw through, injection
Skrevet av: ecmarapril 07, 2016, 07:20:17 am
Tok en sjefsavgjørelse og går for injection fra tmbryhn. Liker å tro at hverdagen blir litt lettere da. :)


Tittel: Sv: Turbo: blow/draw through, injection
Skrevet av: Formula Veeapril 07, 2016, 07:32:28 am
Veldig bra! Da gjør du det skikkelig med en gang. Mer effekt, jevnere gange, bedre bensinforbruk, bra for miljøet(utslipp) og økt holdbarhet.  :)