mai 16, 2024, 06:36:21 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Må man korte inn støtstengene hvis man monterer 1.25 vipper?  (Lest 1338 ganger)
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6117
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« på: september 11, 2013, 23:02:11 pm »

På en ellers standard 1300,1500 eller 1600?

Noen tips rundt vippearmgeometri?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1 på: september 12, 2013, 09:40:25 am »

Ja
Loggført

Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6117
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #2 på: september 12, 2013, 12:55:58 pm »

Ja
  Hvor mye?





Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3 på: september 12, 2013, 13:00:05 pm »


Ikke snakk om så mye, men du bør kappe en gammel stang, gjenge den innvendig og sette i et gjengestag.
Så bruker du denne til å finne lengden under null løft og justerings skrua ca på midten.
Etterpå måler du opp 2 ganger minst før du kapper og slår endetuppen nedi røret med noen gamle løftere.
Loggført

Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4057
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #4 på: september 14, 2013, 08:56:57 am »

Skal vel være muligt at shimse under i stedet. Men monter dem op og se hvordan geometrien ser ud ved halvt løft.
Der er mange der kører rundt med originale stænger på 1,25 vipper. Også uden at have målt noget som helst Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6117
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #5 på: september 14, 2013, 14:35:11 pm »

Har jo hørt om at oppshimsing av vippearmsbryggen kan være et alternativ.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Christer Folke Westlund
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #6 på: september 15, 2013, 09:23:07 am »

Morn.

Prøver meg, da jeg har bygd en motor med 1.25-løftere og orginal kam.

Geometrien må vel være riktig, for at man skal få det løftet en har betalt for,
samt at man vil at ventilen, mest mulig, skal føres rett nedover i styringen, og
ikke at den blir forsøkt presset nedover skjevt av løftere med feil geometri.

Vippearmsakslingens senter skal være 90 grader på ventilestammen midt i løftet,
har jeg lært.

På den aktuelle motoren jeg refererer til, måtte stengene kappes, samt at
vippearmsbossene måtte freses ned for å oppnå det jeg nevner over.

Går sikkert greit med plug and play-metoden også, men hvor lenge, og får man
maks ut av 1.25-løfterne?

Loggført

Christer Folke Westlund
Führer - Rattling Pistons - RP13
Kongsvinger
Christer Folke Westlund
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #7 på: september 16, 2013, 06:50:44 am »

...jo...og så videre - dersom man kun shimser kan geometrien bli
feil. Man vil at ventilløfteren skal treffe midt på enden av
ventilstammen, midt i løftet. Ved enten kun og shimse eller
kun og kutte stenger, kan man risikere at løftet f. eks. starter
på midten av ventilstammen eller enda værre over midten, ene
eller andre vegen. Dette vil resultere i, som nevnt forrige innlegg
at ventilen blir forsøkt presset "sidelengs" eller på tvers ned
i styringen. Dette i sin tur vil vel gjøre styringen oval etter noe tid....?

Uansett - i mitt tilfelle, ble geometrien feil både ved shimsing og ved
kutting av stenger alene.

Da jeg hadde fått definert midten på løftet, og etter det, maskinert
ned bossene til vippearmsakslingene, fikk jeg riktig geometri, og
full "utnyttelse" av 1.25-vipparmene, som menes - riktig løft og lengde
på åpning av ventilene.

Leser rundt forbi i verden at 1.25-løftere ikke gir all verdens effektøkning.
Dette stemmer jo det, men sjekker man ikke geometrien skikkelig, får
man vel ikke ut, det man ønsker av løfterne heller....?
« Siste redigering: september 16, 2013, 06:53:53 am av Christer Folke Westlund » Loggført

Christer Folke Westlund
Führer - Rattling Pistons - RP13
Kongsvinger
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!