mai 15, 2024, 11:39:45 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 23 24 [25] 26 27 ... 54
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 69' Full Restaurering!  (Lest 396874 ganger)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #720 på: oktober 28, 2008, 16:41:53 pm »

utriggarane meinar du?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #721 på: oktober 28, 2008, 18:44:20 pm »

Får håpe at "utriggerne" havnet akkurat der de skulle, nå som du har helsveist gulvet. Var det ikke "utriggerene" du brukte som referanse når du målte opp at gulvet passet?
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm



Vis profil
« Svar #722 på: oktober 28, 2008, 19:09:14 pm »

ang stolene så har jeg vært borti å måtte skjære av litt på den biten i gulvramma som hindrer stolen i å bli skjøvet på plass.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #723 på: oktober 28, 2008, 20:08:08 pm »

Får håpe at "utriggerne" havnet akkurat der de skulle, nå som du har helsveist gulvet. Var det ikke "utriggerene" du brukte som referanse når du målte opp at gulvet passet?

Ja dei skal vera nøyaktig på rett plass, fordi eg hadde merka av der dei gamle stod på tunellen Glad

Men kva meiner du med att eg brukte dei som referanse når eg målte om golvet passa?Hæ?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #724 på: oktober 28, 2008, 20:08:51 pm »

ang stolene så har jeg vært borti å måtte skjære av litt på den biten i gulvramma som hindrer stolen i å bli skjøvet på plass.

Takk Ola, då sliper eg berre vekk ein liten bete, så satser eg på att det går bra Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #725 på: oktober 28, 2008, 20:23:22 pm »

Det at de sitter på samme sted på tunellen betyr ikke at de stemmer ute på enden, ting kan vri seg når det sveises og det er ingen garanti for at de du satte på var identiske med de som var der.

Det jeg mener med referanse er at når du satte i det mye gulvet målte du (antar jeg) at karosserifestene havner på rett sted, sånn at når du løfter på karosseriet stemmer alt. For å få til dette bør man ha et fast punkt som garantert ikke har flyttet seg i forhold til hvor karosseriet skal sitte. Du har byttet utriggere, gulv og rammehode på begge sider i en smell, da er det ikke så mange faste punkter igjen?
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #726 på: oktober 28, 2008, 20:40:50 pm »

Eg laga, som nevnt før, ein pappmal av varmekanalen, og alle holene stemte overeins! Men eg har ikkje målt noko på utriggeren, ettersom eg var nokså sikker på att den stod på samme plass, med hensyn til att eg hadde merke ved tunellen, og i andre enden kjem den ingen veg.. med mindre, som du seier, att dei har flytta på seg når den vart varma opp av sveisinga Øyerulling

Men kanskje det er på tide å bruke målbandet meir aktivt! Har endå ikkje sveist på utriggeren på sjåførsida, så nå skal eg måle på karosseriet fyrst, så er eg sikker Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #727 på: oktober 28, 2008, 20:51:44 pm »

Greit nok at du har en mal av varmekanalen som stemmer, men står varmekanalen riktig iforhold til resten av bilen? For å finne ut det må du ha referansepunkter.... Tror målebåndet må frem ja, ganske drastisk å bytte mesteparten av chassiet uten å måle....
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #728 på: oktober 28, 2008, 20:55:14 pm »

pappmalen har ivertfall 1 referansepunkt og det er fremme på napoleonshatten der ved dei to karr. skruene... men har ikkje bak, så det hjelper vel ikkje..

Men kanalane skal jo skiftest og, så det må vel vera noko tilpassingsmuligheiter !?!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #729 på: oktober 29, 2008, 10:06:54 am »

Hvis det viser seg at chassiet ikke er 100% må du ihvertfall ikke begynne å tilpasse kanalene til det, da må chassiet rettes så det blir 100%. Tror du nå bør punkte sammen chassiet og prøve det mot karosseriet, jeg regner med at krosseriet er urørt, så alle mål stemmer der. Stemmer chassiet og karosseriet, først da kan du begynne med kanalene. Du har kappet vekk vel mye på en gang så nå er det bare karosseriet ditt som kan fortelle deg om chassiet er riktig...
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #730 på: oktober 29, 2008, 12:51:24 pm »

Ja men då gjer eg det :=)

punkter fast golvet, og prøver md karosseriet!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #731 på: oktober 29, 2008, 13:06:07 pm »

............. ting kan vri seg når det sveises............


Her har det nok ikke vridd seg. Ser du ikke av bildene at han bruker en blanding av akvariumssand og epoxylim for å feste gulvet??
Da blir det vel ikke noe varmgang Blunker

TISTO!!!!!! Du må slutte med dette før hele bunnplata blir "ødelagt". Let heller etter noe annet du kan sveise på sånn at du får litt trening.
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #732 på: oktober 29, 2008, 13:42:20 pm »

Ja det er mange måter å lære "bilfaget" på men de to vanligste variantene er:
A: Lære av egne feil
B: Lære av andres feil
Selv foretrekker foretrekker jeg metode B, men man kommer sjeldent helt unna metode A.
Jeg har stor respekt for pågangsmotet til Tistlo, men jeg konstanterer at han er en "Die hard" tlhenger av metode A.
Man lærer jo av det men det er dyrt og tidkrevende..... Og ikke alltid at resultatet blir som forventet.....

Det er så mange som har prøvd og fortelle han at ett par timer med sveising på noen platebiter ville hjulpet betraktlig på resultatet, men han sverger til å lage veien mens han går, det kan bli en lang vei, og man kommer ikke alltid frem...
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #733 på: oktober 29, 2008, 15:18:12 pm »

har eg nevt kor mangen timar eg har brukt på å sveisa på nokon metallBetar? Vist det skal vere til hjelp så kan eg sikkert få fatteren til å sveise andre sida, men fyrst skal eg prøva med karosseriet!
« Siste redigering: oktober 29, 2008, 17:16:15 pm av Tistlo » Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
vwrc
Seniormedlem
****
Innlegg: 301
Bosted: Østfold


Vis profil

« Svar #734 på: oktober 29, 2008, 15:40:09 pm »

Hei
 Syns folk skal tenke på at Tistlo er veeeeldig ung ennå . Er enig at det er viktig o høre på andre her inne , men han får jo mye forskjellige meninger oxo . Beste måten o lære på er vel o finne ut av ting på sin egen måte ,,,,,,,med innspill fra andre selvfølgelig . Syns det er tøft gjort av han og legge ut nærbilder av sveisen hans før han sliper den . Greit nok at den ikke ser 100 prosent ut , men jeg er helt sikker på at det er godt nok hold i den . Slip den ned , grunne o så ha på karosseri kitt så blir det gør bra .
   Et bra poeng tony har er o kontroll måle Tistlo , mål alt på kryss o tvers , så  du er sikker på at det blir riktig .
   


Ang stolfestet ditt kan du vel sepå det gamle festet som satt på den gamle gulvplata ,,,,,,,om du har den ennå da  Glad Glad Glad
   Good løkk  Gliser Gliser Gliser
Loggført
vwrc
Seniormedlem
****
Innlegg: 301
Bosted: Østfold


Vis profil

« Svar #735 på: oktober 29, 2008, 15:42:10 pm »

hmm,,,,ble no rart her,,,dobbelpost ,, Hæ
« Siste redigering: oktober 29, 2008, 17:53:29 pm av vwrc » Loggført
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #736 på: oktober 29, 2008, 17:19:22 pm »

Enig i at Tistlo er ung, og at han kommer til og lære, og ting blir bedre ettehvert. Men hvis bilen etter restaurering lager 3 spor i snøen, da er det en mager trøst og si: Pytt pytt, jeg var jo bare 15 år..... Dette er jo en bil som skal brukes på veien, og da er det jo greit at ihvertfall understellet er rett. At lakk og slikt kansje ikke er 100% det betyr ingenting.




Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #737 på: oktober 29, 2008, 17:22:46 pm »

Sveisen ser nok ikkje heilt bra ut nei.. men eg trur mykje av dei er pga av att golvplatene brant hol heila tida, så eg måtte til å lappe osv... Ellers så viser det vel kanskje nokon plassar på bildene att eg følger eit slags C mønster og då vert det veldig fint (heilt til golvet brenner hol)

Men eg skal gjera som Tony saier, og prøvemontera karosseriet! Er vel på høg tid att eg gjer det uansett...

Men det krever ein heil del rydding og omøblering i garasjen Rekker tunge

Og att eg ikkje har tenkt på det vwrc seier, det lurar eg voldsomt på... kvifor ikkje sjekke på dei gamle festene...! Øyerulling Flau

Så om ting fortsatt er i lodd, vil vise seg (sikkert til helga)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7140
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #738 på: oktober 29, 2008, 18:14:02 pm »

enig med vwrc her, det er utrolig tøft gjort å legge ut nærbilder av en sveis her... For de som har fulgt med på mitt prosjekt, ser man jo at det er ytterst sjelden at jeg har gjort det. Og med god grunn...

Stå på Tistlo!

men hør på gode råd også!
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #739 på: oktober 29, 2008, 18:49:24 pm »

Eg må jo ha bilder av sveisen, ellers veit eg ikkje kor bra eller dårleg den er Rekker tunge
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
ovejohan
Supermedlem
*****
Innlegg: 557
Bosted: breim



Vis profil
« Svar #740 på: oktober 29, 2008, 19:40:04 pm »

Synes du har en god "stå på vilje" eg Tisilo. Men det e som andre seie. Greit å høre på andre noen ganger. Enkelte ganger har man ikke lyst til det, men da er det bare å ta seg selv i det og gjøre det allikevell. Glad
Loggført

1961 T-1 boble (Edna)
1969 T-1 boble (Turid)  (oppussing pågår)
2005 Vw passat 1.9 tdi 130hk

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #741 på: oktober 29, 2008, 20:19:51 pm »

og det ska eg gjera Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #742 på: november 01, 2008, 14:19:19 pm »

Då skjer da litt igjen...

Bilen(karosseriet) er nå gravd fram, og så snart eg får flytta motoren, så begynner ting å skje!

Karosseriet skal lyftast opp med talje, også skal eg få plassert bunnplata under karosseriet, deretter senke det ned...

Så er det berre å kryssa alle fingrane som er, for att alt passer Hemmelig

Bilder kjem seinare!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #743 på: november 01, 2008, 22:59:37 pm »

DÅ er det gjort noko!!

Etter nøye planlegging, rydding og tenking, gjekk operasjonen knirkefritt!

Og bunnplata vart once again reunited with karosseriet Gliser

Resultatet var veldig bra, med tanke på att det var augnamål! Det einaste som var feil var att golvplata skulle vert 2mm lenger bak, men holene går fint an å frese litt i. Utriggeren som vart sveist på med magefølelse og augnamål, passer som fot på pedal! Ja også var det den andre utriggeren på førarsida.. den var skjeiv pga dårleg tilpassing av meg, men eg skal hamre kroken bortover litt så ordner det seg! For utriggeren er jo ikkje sveist der endå!

Med andre ord: Ingen skade skjedd!

Og for dei som frykta 3 hjulspor, Forstillingen vart prøvemontert, og den var 100% i vater med bunnplata og karosseriet Glad

(masse) Bilder:

The Sixtynine just got airborne!


Ready for impact!


Hmm.. ka e da fø ain tulling?


CONTACT!!


Nesten bra!


Perfekt!


Skal benkast...


Ser bra ut! Ps: Plata med hol og gjenger er heilt laus pga kanalen er bås


Bra her 'og!


Godt nok for meg!


Oversiktsbilde...



Ja, så det neste som skjer nå er å få benka kroken på venstre utrigger, deretter skal ting målast opp, sånn att eg kan sveisa fast venstre golv, og vera 100% sikker på att det passer når det er sveist på! Vist ikkje så ligger dremelen klar Osteaktig

MvH Tistlo Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
52split
Seniormedlem
****
Innlegg: 394
Bosted: KRISTIANSUND


Strandbil


Vis profil
« Svar #744 på: november 01, 2008, 23:08:19 pm »

kan du ikke punkte fast det andre gulvet nå som du kan tilpasse det?
Loggført

T1 1966
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #745 på: november 01, 2008, 23:09:26 pm »

Ja koffø ikkje.. Rekker tunge

EDIT: Kom jo på att: Golvet ikkje er skikkeleg tilpassa endå, altså det er skjeivt osv og må hamrast på +++ Og det er ikkje lika enkelt når det står i/på bilen... Men for all del, eg kan jo berre heisa bilen opp, ta ut bunnplata tilpasse golvet ferdig, inn att med bunnplata og ned med bilen, så benker eg alt opp og punkter, deretter opp med bilen, ut med bunnen og sveisinga er igang!
« Siste redigering: november 01, 2008, 23:12:09 pm av Tistlo » Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #746 på: november 01, 2008, 23:10:38 pm »

Se der, ja! Sånn skal det se ut  Glad - er det bare å begynne på kanalene, samme prosess gjelder. Bolt dem fast i bunnen og punkte dem på så du får kontrollmålt at alt stemmer. Greit å slippe å kalle inn kavaleriet hver gang du må sjekke - det blir garantert ikke siste gang den må heises.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #747 på: november 01, 2008, 23:13:26 pm »

Satser på å verta heilt ferdig med golvet, før kanalene begynner.. men det nermer seg det 'og Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #748 på: november 02, 2008, 01:08:37 am »

Tistlos bilbyggeri og lakk Blunker
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #749 på: november 02, 2008, 01:13:20 am »

Dett så jo veldig bra ut!! 
Dette hjelper nok ekstra på motivasjonen  Gliser
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Sider: 1 ... 23 24 [25] 26 27 ... 54
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!