mai 05, 2024, 13:33:11 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Skal kjøpe boble, trenger tips! REDIGERT!  (Lest 1969 ganger)
braendaas
Medlem
***
Innlegg: 146
Bosted: Kristiansand


Vis profil

« på: november 24, 2008, 19:25:31 pm »

Noen her som har noen tips til hva jeg skal se etter når jeg skal kjøpe brukt boble? Skal se på en 1970, 1302 eller 1303 (er ikke helt sikker) gått 75000 til uka som er breddet, lakkert og byttet fra 1300 til 1500 motor. Er det noe spesielt jeg burde se etter? Takker meget for svar!

Det viser seg da at det er en 1970mod 1300 jeg skal se på. Noen fordeler ulemper med denne modellen?
« Siste redigering: november 28, 2008, 18:37:14 pm av braendaas » Loggført
frodeah
Medlem
***
Innlegg: 158
Bosted: Krokstadelva, Buskerud



Vis profil WWW
« Svar #1 på: november 24, 2008, 19:29:52 pm »

Alt teknisk er stort sett grei skurring å fikse opp i. Rusten var viktigst for meg å unngå mest mulig. Les denne så får du en del rustinfo: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,2506.0.html
Loggført

FullGass
Supermedlem
*****
Innlegg: 567
Bosted: Tromsø


No Gas? No Fun...


Vis profil
« Svar #2 på: november 24, 2008, 19:31:04 pm »

Se etter en Boble fra før 1960. Du slipper EU-kontroll å får en fin bil... Kult
Loggført

- har ikke bil -
braendaas
Medlem
***
Innlegg: 146
Bosted: Kristiansand


Vis profil

« Svar #3 på: november 24, 2008, 20:44:36 pm »

Okai, noen som har noen fler tips til hva man skal se etter bortsett fra rust?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4 på: november 24, 2008, 20:49:58 pm »

rust... resten er bagateller
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #5 på: november 24, 2008, 21:01:43 pm »

Se etter en bil med originallakk - hvis ikke må du være obs på at flashy lakk lett kan lure deg mange tusenlapper i feil retning... Be gjerne om dokumentasjon på det som er gjort, bilder og referanser kan være nyttige. Sjekk opp historie så langt det lar seg gjøre, gjerne med en lokal vw-klubb eller tidligere eiere. Rust er vanlig på biler som ikke har fått nødvendig stell og ettersyn, men det kan fort koste deg mye om du må bytte mye mekanikk også. Men den er til gjengjeld enkel og lett å få tak i både brukt og ny.
Loggført
Blaasarn
Medlem
***
Innlegg: 148
Bosted: Lofoten



Vis profil
« Svar #6 på: november 25, 2008, 18:19:08 pm »

Helt enig sjekk rust!

Innerskermer(kakk med et langt skrujern o.l.) sjekk kanaler og dørken ellers. kan være en ide å sjekke under batteriet (under baksetet på høyre side)

dette skulle vel være di "mest utsatte" stedene..

fleste deler er etter min erfaring, ikke så jævli dyre.
Loggført

Mvh. Eskil Eltoft

VW 1303, 1973 - Renovert og modifisert Cruisebil Blunker
VW 1300, 1969 - Selges
Volvo 240 GLE 1987 - Bruksbil
Mazda 323 1990 - Bilcross-bil
Tempo Corvette 380 1977 - restaurert bruksmoped

SELVLÆRT ER VELLÆRT..!
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: november 26, 2008, 17:34:17 pm »

Jeg synes pre 67 er finest, men skal hente min første boble på søndag.
Det ble 70talls med skivebremser, 12v og sikkerhetsbelter fremme og bak så jeg kan ha med ungene uten alt for dårlig samvittighet.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

raaen
Supermedlem
*****
Innlegg: 3603
Bosted: Darbu, Øvre Eiker. tlf. 99615690


Vis profil

« Svar #8 på: november 26, 2008, 18:08:34 pm »

ta med deg en som har GREIE på boble
Loggført
VW1303
Supermedlem
*****
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark



Vis profil
« Svar #9 på: november 26, 2008, 23:29:41 pm »

Kjøp 1303. 73 - 75 ( ER VEL KUN TIL 75 HER I NORGE )
etter min smak den fineste bobla
Loggført

Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra.
1992 Bmw E36 Coupe 318 IS
1995Bmw E36  Coupe 325. Prosjektet til dama
VW 1302 1971 Gatebil
VW 1303 S 1974 Prosjekt
VW 1303 S BIG 
VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991

Thomas  95 78 29 51
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #10 på: november 27, 2008, 00:04:13 am »

Kjøp 1303. 73 - 75 ( ER VEL KUN TIL 75 HER I NORGE )
etter min smak den fineste bobla

... og den beste å kjøre! Har både 1303 fra 76 og en Jeans standardboble fra 75, så jeg tror jeg vet litt om forskjellen. VW gjorde utallige forbedringer underveis, og på 70-tallet ble de virkelig merkbare mht kjøreegenskaper, sikkerhet, motor, osv

1975-modell (med tannstag-styring) kunne man kanskje få spesialbestilt fra Tyskland dengang, men jeg tror Møller satset mest på Golfen da, så det er ikke mange 75-modeller å få tak i her. Litt flere i Sverige. 1303 er beste bilen, men liker du ikke buet frontrute er 1302 fra 71-72 også fine biler.

Hvis det er viktig for deg å følge mainstream i boblemiljøet er det pre-1970 som gjelder. Senkes og breddes, og vips, så er du akseptert her.


Rust: Min påstand er at absolutt INGEN bobler er 100% rustfri, uansett hva selgeren sier (med mindre den helt nylig er fullstendig totalrestaurert...). Ville tatt med meg en ekspert på befaringen, helst en som har blittt lurt før. Fikk et tips en gang: Hvis det er rusthull i nedre del av fremre hjulbuer, er det bad news mht tilstanden på resten av kanaler og ting i det området.

En annen ting som du bør se etter er oljelekkasjer i motoren. Drypper det fra den er det typisk sim-ring eller støtstang-bytte, som ikke er dyrt, men arbeidskrevende. En utslitt motor krever ombygging - blir fort 10 000 av det. Endeslakk er en indikator. Spør selger om oljeforbruket.

Sjekk også forstillingen. Slark i leddene, hele gummimansjetter, og slark i styringen. Har selv måttet punge ut over 4000 kroner til deler fremme der til Jeans'en (nye bærekuler, ny styresnekke, ny styredemper, stabstagfester, forstillingskontroll, osv). Ugreit.

Her er en link på thesamba - "Super Beetles Buyer's Guide: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=79656&sid=d949fbf6aa9bb8df0c6a0ff1ee52fca8


Loggført
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #11 på: november 27, 2008, 11:46:03 am »

Typisk stigmatisering av folk her inne, JFP. Det er absolutt heilt komplett bortkasta å breidde bilen for å bli godtatt på VWN. Det held at du senkar den framme. Få det i det minste riktig.. Det med pre 70 er vel feil óg, sidan det er pre67 som gjeld.

Tsk tsk.
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!