mai 06, 2024, 17:07:22 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Någon med fördjupad kunskap i kraft og vinkel beräkning?  (Lest 1821 ganger)
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« på: desember 14, 2008, 04:51:49 am »

Hei,

I projektet "Motor logg för vw-folket" så finns en önksan om att färdigställa en G-krafts mätere som skall kunna visa acceleration på bilen. Utifrån denna acceleration så skall logga ett mätvärde som man sedan kan använda för att se om de nya inställningarna på motor, framvagn, bakvagn eller om dom nya däcken gjör någon skillnad på prestandan.

Vi pratar inte om en G-tech kopia men ett instrument med samma grund konstruktion som skall användas till att mäta skillnad mellan olika ingrepp i bilen.

Jag kommer använda en 3-axlig sensor som kan mäta mellan -5G till +5G.

Det jag vill ha lite hjälp med är att beräkna G kraften rätt fram, och kompensera mätvärdet utifrån dom krafter som påverkar bilen i lutning, tilt, hopp, och så vidare.

Som vi alla vet så är den konstanta kraften rätt ned mot jorden 1G. Om man har en sensor i bilen och accelererar så kommer mätvärdet bli felaktigt då bilen får fronten upp på grund av accelerationen. Det är dessa olika faktorer jag vill beräkna och kompensera för.

Så någon med GOD mattematisk kunskap i beräkning av kraft och påverkning av vinkelkraft får gärna höra av sig, då jag själv inte har räknat på detta sedan skolan och även då var jag bara kort inom den biten.


/n.

/n.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #1 på: desember 15, 2008, 16:18:53 pm »

bump...
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: desember 15, 2008, 22:25:24 pm »

Hvordan virker denne sensoren? Hvis den var fritt opplagt ville den jo direkte kunne måle ut i de tre aksene.

Loggført
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #3 på: desember 16, 2008, 02:10:15 am »

Hvordan virker denne sensoren? Hvis den var fritt opplagt ville den jo direkte kunne måle ut i de tre aksene.



Den mäter direkt alla axlar. Ut kommer ett värde som är linjärt till den kraft som läggs på axeln.

Problemet är att vid en fullgas acceleration så får vi xG på X-axeln.
Den kan vi nu räkna ut effekt på om vi vill det.

MEN....
Nu är det ju så att vi svänger lite under accelerationen, sedan kommer det en hump i vägen,
Alla dessa saker påverkar mätvärdet och måste kompenseras för.

Då kommer mätningarna från Y-axeln och Z-axeln in, Nu tar vi då de tre värderna för X, Y och Z till formeln för effekt.

Då måste man beräkna vinkel kraften utifrån Z och X  samt från Y och X, och beräkna det för ett korrekt X-värde (accelerationen i färdriktningen.)

Det är denna kraft beräkning jag inte har 100% koll på ...

/n.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: desember 16, 2008, 10:55:24 am »

Skjønner jeg riktig må du når man gjør det slik du beskriver ha en referansevinkel å forholde seg til, altså måle ut helningen lengdeaksen og tverraksen av bilen.



Loggført
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #5 på: desember 16, 2008, 16:21:33 pm »

Skjønner jeg riktig må du når man gjør det slik du beskriver ha en referansevinkel å forholde seg til, altså måle ut helningen lengdeaksen og tverraksen av bilen.





Helt riktigt Glad

Kom igen...  Fortsätt  Glad


/n.
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: desember 17, 2008, 22:13:24 pm »

En skulle jo tro du kom langt med gode gamle cos, sin og tan her, gitt at du har størrelsen og vinkelen den utgjør med aksen man vil ta den ned til.


Kan man ta dem ut vektorer fra sensoren, og så bare addere vektorer? Dette betyr at sensoren og vinkelmålingen må være en integrert enhet, men det gjør jo livet lettere etterpå. Burde vel finnes noe sånt på markedet også?

Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!