mai 05, 2024, 08:25:15 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: t-1 bremsekalibre byttes i t-3 til 72-modell  (Lest 1435 ganger)
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« på: oktober 08, 2009, 07:24:30 am »

Har 2 stk af dem til venstre der skal fungere helt top, men skal bruge 2 stk af dem til højre der fungerer.. Glad

Selger de to t-1 kalibre også om du ikke har t-3 at bytte med.


* PA070019.jpg (155.06 KB, 775x581 - vist 101 ganger.)
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #1 på: oktober 08, 2009, 09:05:51 am »

Prøv en telefon til Vikers bildeler i Spydeberg, 90918916 Han har mye rart på lageret sitt  Glad
Loggført

Seaside VW Klubb
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: oktober 08, 2009, 13:06:00 pm »

Bruker type3 samme som Porsche 914 foran?

Mener jeg leste en artikkel om at 914 folk oppgraderer til en BMW caliper for bedre bremser.
Loggført
Jon T
Supermedlem
*****
Innlegg: 657
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 08, 2009, 14:15:25 pm »

Mener jeg leste en artikkel om at 914 folk oppgraderer til en BMW caliper for bedre bremser.

Link?
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 08, 2009, 19:51:52 pm »

Fra  http://www.914world.com/bbs2/index.php?showtopic=55559

Now, looking at the BMW 320i caliper "upgrade", or the 911 caliper (same size pistons), both use 48mm pistons, for an area of 1809sq.mm. With a 17mm MC, the ratio is 8:1, with a 19mm MC, 6.4:1, and 4.4:1 with a 23mm MC. A really large ratio means greater force, but the pedal travel is so long that the brakes feel "mushy", even with plenty of bleeding. The 48/19 ratio is better than the stock ratio, but only by 6%. Buying new front calipers and a new MC only made it 6% better than stock. Also, pedal travel will be longer with the 48/19 arrangement than with the stock 42/17 arrangement, which many people find so dissatisfying they insist on switching to the less powerful 42/19 setup just to get better feel.

So, moving to BMW/911 front calipers and a 19mm MC means you spent a fair amount of time, effort, and money to get something really close to stock brakes. This is why this "upgrade" is not a worthwhile idea.

Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #5 på: oktober 08, 2009, 21:06:40 pm »

Firmaet Christoffersen & Bekken i Oslo (se under) overhalte mine sene type 3 kalipre for ca 1O år siden...Var ikke lett å skaffe nye da heller...

http://www.clutchogbrems.no/

Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 09, 2009, 07:15:55 am »

Her er der et link mere til et skift til BMW calipere.

http://angelonearth.net/carparts/914upgrade.html
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
mdyrseth
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: trondheim


Vis profil

« Svar #7 på: oktober 09, 2009, 09:39:27 am »

jeg vil ha bmw kaliberne i min buggy, må jeg ha større hovedpumpe? jeg tengte at det kunne være fint å bruke kaliberne fra forran, bak, eller blir dette dumt?
Loggført
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #8 på: oktober 09, 2009, 09:59:44 am »

jeg vil ha bmw kaliberne i min buggy, må jeg ha større hovedpumpe? jeg tengte at det kunne være fint å bruke kaliberne fra forran, bak, eller blir dette dumt?

De norske veimyndighetene er litt ivrig på at du skal ha håndbrems på bilen, så du må finne en løsning på det... Dessuten må du enten ha kalipere med større stempeldiameter framme eller få til en reduksjon av bremsetrykk på bakhjulskretsen din for å få mer bremseeffekt på forhjulene enn bakhjulene. En helt annen historie blir det selvsagt å få noe slikt godkjent... I en buggy (med lav vekt...) ville jeg gått for en liten oppgradering av de originale bremsene istedet for noe slikt, montert Porsche 924 hjulsylindre bak og evt Talbot-kalipere framme dersom nye (TÜV-godkjente...) komplette fremre skivebremser ikke er aktuelt Glad
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
mdyrseth
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: trondheim


Vis profil

« Svar #9 på: oktober 09, 2009, 10:51:19 am »

bt godkjenner ikke motorøkning (over 100 hk) uansett, jeg har allerede brekk til rally, det er jo hydraulisk, da trenger jeg bare en smart låsemekanisme.

bmw kaliperne har vel større volum enn de orginale kaliberne (litt av poenget med oppgradering)? desuten på en buggy er fronten så lett og bakhjula så brede at man egentlig nesten vil ha 50/50 i alle fall ikke orginale 70/30 (forhold fram/bak brems)

ps!
Dette er of topic skal vi diskutere mye rundt dette må vi starte en trå et annet sted.
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #10 på: oktober 09, 2009, 17:20:51 pm »


[/quote]
ville jeg gått for en liten oppgradering av de originale bremsene istedet for noe slikt, montert Porsche 924 hjulsylindre bak og evt Talbot-kalipere framme
[/quote]

Går det at montere Talbot calipere på t-3'eren eller var dette en off-topic kommentar  Glad
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!