mai 14, 2024, 04:11:15 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kompresjonsproblemer 1303S  (Lest 1017 ganger)
borge87
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted: M&R



Vis profil
« på: november 19, 2013, 08:42:47 am »

Hei,

har en 1303s (1974 modell). Fikk demontert motoren fra bilen pga sprukket topp over sylinder 3 og 4. Fikk så tak i en delemotor der jeg byttet over toppen.
Jeg kompresjonstestet bilen ved hjelp av en elektrisk drill. Jeg fikk da litt over 10 bar på sylinder 1 og 2, 5,5bar på sylinder 3 og 7,5bar på sylinder 4.
Jeg byttet så over til den andre toppen fra delemotoren. Jeg fikk da ingen kompresjon over sylinder 3 og 6 bar over sylinder 4.

Jeg byttet så tilbake til den toppen jeg prøvde først samt byttet ut sylinder 3 og stempel med en tilfeldig sylinder fra delemotoren. Etter nye målinger hadde jeg rundt 7,5bar på sylinder 3 og 4 og 10bar på 1 og 2.

Siden kompresjonsavviket mellom hver av sidene på motoren er over 1 bar, går jeg ut i fra at noe må forbedres. Spørsmålet mitt er da. Bør en få plant litt av toppen for å unngå eventuelle lekkasjer der. Bytte stempelringer? Noen som har erfaring fra dette?


mvh
Børge
     
Loggført

Børge
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: november 19, 2013, 08:58:48 am »

Bytt alle 4 stempelringer når du først er i gang.

Så kan du slipe ventilene og bruke slipepasta til å lett lage et sete i toppene der sylindrene hviler. Dette gjør du enkelt med løse topper og løse sylindre. Ha rene topper, smør litt slipepasta på sylindertoppen, legg nede toppen og vri rundt til du ser at det er blitt en liten fargeforskjell i toppen langs kanten.

Skulle funke fint Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: november 19, 2013, 13:12:23 pm »

Hvis du skal være sikker på suksess skifter du sylindre og stempler (nye er ikke dyre) og får en proff til å plane toppene og ta en ventilsetejobb. Totalpris blir ca 4-5000?

Hvis du skal spare så setter du motoren i bilen nå og kjører ivei. Det kan hende at stempelringene dine ikke har satt seg igjen etter at du monterte. Det kan også hende at det er noen urenheter i ventilsetene som gjør at det ikke tetter. Det er ofte at man må kjøre litt (hardt!!) med en nymontert motor for å få det til å tette. Deretter kan du ta en ny komptest og se på resutatet. Når du tar komptesten da så skal du lytte til motoren og høre hvor det lekker. Hvis det lekker i ringene hører du sus fra åndinga. Hører du sus i innsuget lekker innsugsventilen.. Suser det i eksosen så lekker eksosventilen.
Loggført
borge87
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted: M&R



Vis profil
« Svar #3 på: november 19, 2013, 18:39:08 pm »

Supert. Då tar jeg turen til biltema og kjøper meg slipepasta samt ventilslipepinner:-)

Takk for tipset. Får skifte stempelringe også da når jeg først er i gang. Må vell hone sylinderen da når jeg skal skifte disse? Hva med oljeringen? Bør den byttes?
Loggført

Børge
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!